Klió 2009/1.
18. évfolyam
HISTORIOGRÁFIA,
ESZME- ÉS MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET
Történelem az
emlékezetben. Az egyéni tapasztalattól a nyilvános színrevitelig
Aleida Assmann
irodalomtörténész, anglista és egyiptológus, a Konstanzi Egyetem professzora
nem csupán a németországi irodalom- és kultúratudomány egyik legtermékenyebb és
nemzetközileg legelismertebb képviselője. Neve immár elválaszthatatlanul
összefonódik a historiográfia és a történelemtudomány új (emlékezet- és
identitáselméleti, narratológiai) megközelítésével is. Erről tanúskodnak a
holokauszt utáni német társadalom legnagyobb közéleti vitáiról – a
Goldhagen-vitáról, a Walser-Bubis-vitáról, Wehrmacht-kiállításról vagy a
történész-vitáról (Historikerstreit) született értelmezései is,
amelyeket többek között az Ute Freverttel közösen írt Geschichtsvergessenheit-Geschichtsversessenheit.
Vom Umgang mit deutschen Vergangenheiten nach 1945 (A történelem elfelejtői
– a történelem megszállottjai. A német múlt kezelése 1945 után) című 1999-es
munkájában és a Der lange Schatten der Vergangenheit. Erinnerungskultur und
Geschichtspolitik (A múlt hosszú árnyéka. Az emlékezés kultúrája és a
történelempolitika)* című 2006-os kötetében olvashatunk. Assmann Történelem
az emlékezetben (Geschichte im Gedächtnis) című, legújabb, önálló
monográfiája arra a kérdésre keresi a választ, hogy milyen formában
találkozhatunk ma a történelemmel az akadémiai történettudományon, a
történelemórákon és a történelemkönyveken kívül. A múltnak erre az instabil, de
élő, nyilvánosan több médiumban jelenlévő formájára, a történelemtudományon
kívüli, de kollektív és egyéni identitásokat megalapozó történelemre utal a
címbeli „történelem az emlékezetben” kifejezés is.
A kötet
általános (első és utolsó) fejezetében a szerző két jelenséget is említ ennek a
vállalkozásnak a hátterében. Németország esetében egyfelől egy sajátos törést,
diszkontinuitást (Kahlschlag, Stunde Null) tapasztalhatunk a kollektív
emlékezet, identitás valamint a történelem, a nemzeti múlt viszonyában,
mégpedig a nemzeti szocializmus, a Holocaust történelmi traumái miatt.
Ausztriában vagy a volt NDK-ban nem is merült fel ez az identitás- vagy
folytonosság-problematika, hiszen a második világháborús múltat itt könnyen
beillesztették egy áldozati vagy hősi ellenállói narratívába. Németországnak
viszont tettesként nem volt más választása, mint megtagadni a történelmét, a
nemzeti múltat: a nemzet helyére (Assmann itt Habermas érveire
hivatkozik) az európaiság, az alkotmányosság (Verfassungspatriotismus)
absztrakt, transznacionális értékei kerültek. Ezzel magyarázható az is, hogy
Németországban az (emlékezetben élő) történelem sokáig sajátos módon
„lerövidült”: Karl Heinz Bohrer a történelemtudományt is felelőssé teszi
azért, hogy a nemzetiszocialista diktatúra 12 éve vált szinte az egész német
történelmi múlt szinonimájává. Szerinte ugyanis a társadalomtörténeti paradigma
előtérbe helyezése is a nemzeti történelem „megtagadására” szolgált. Nem
véletlenül voltak rendkívül népszerűek azok az 1970-es évek végi kiállítások
(Staufer-kiállítás) és azok az 1980-as években feltűnően nagy számmal alapuló
német múzeumok, ahol végre az eddig háttérbe szorított, de érzelmi azonosulásra
hívó, a kollektív emlékezetben még élő tartalmakkal is találkozhatott a
dicsőséges, monumentális (például a középkori) történelmi múltra szomjazó, a
nosztalgiára vágyó, vagy a múltra egyszerűen csak kíváncsi látogató.
Közvetlenebbül vezethető vissza a XX. század történelmi traumáira azoknak a
későbbi tárlatoknak a relevanciája (akárcsak a történelem emlékezetelméleti
megközelítésének a konjunktúrája), amelyek olyan tabutémákat feszegettek, mint
a német sorkatonák háborús bűnössége (Wehrmacht-kiállítás) vagy a
kitelepítés. A nemzet gondolatának, a történelmi múltnak a megtagadása és az
identitásról való lemondás, a „baloldali posztnacionalizmus” Assmann szerint
azonban ugyanolyan zsákutca, mint a „jobboldali nacionalizmus”. A
rendszerváltás óta világossá vált, hogy szükség van olyan nemzeti
szimbólumokra, amelyek érzelmi azonosulásra hívnak fel (az alkotmány
Németország esetében nem tekinthető ilyen vívmánynak). Ugyanígy szükség van a
nemzeti történelemre, amely törésvonalai, ellentmondásai, fragmentáltsága
mellett is minden demokrácia egyik nélkülözhetetlen alapja. Németországnak
tehát újból nemzetként kell elképzelnie, újra „ki kell találnia” magát
nemzetként (Assmann itt nyilvánvalóan Benedict Anderson úttörő
nemzetelméleti munkájának félresikerült német fordítására utal: Die
Erfindung der Nation, vagyis: a nemzet ’kitalálása’). Ennek az
„újrakitalálásnak” a médiuma a történelem, nem állítható azonban vissza a
nemzet és a történelem újkori szimbiózisa. Az újragondolt „nemzeti” történelem
nem egy történelmet, egy nemzeti „nagy elbeszélést” jelent, hanem a
történelem és a történetek sokféleségének elismerését (nemzeti, regionális,
európai történelem, stb.).
A másik ok, amiért fontosnak tekinthetjük az
emlékezetben élő történelem tudományos vizsgálatát, az a mediális váltás, amely
Assmann szerint egy a „régi”-vel szembenálló „új” historizmust hozott létre. A
XIX. században (ez volt a „régi historizmus” virágkora) a professzionális
historiográfia és a nacionalizmus szoros szövetségben működtek: a művelt
polgárság (Bildungsbürgertum) volt a történelmi (ki)képz(őd)és (Bildung)
célközönsége. A történelem ekkor kiállításokon, színdarabokban, történelmi
regényekben, festményeken, épületekben élményszerű, személyesen
megtapasztalható formában is jelen volt, a nemzeti identitás alapjául pedig a
kanonizált tartalmak szolgáltak. (Assmann egy másik munkájában emeli ki, hogy
az újkori nemzet Janus-arcú, egyszerre modern és tradicionális jelenség, hiszen
az autonóm tudománnyá váló művészet és történelem egyben szakralizálódik is. A
történelem szakralizálásának manifesztációi az újkori nemzetépítés talán
legfontosabb médiumai: az emlékművek, az ismétlődő emléknapok, ahol a nemzet
absztrakt közössége, a közös múlt személyes élménnyé, az élő, személyes
emlékezet tárgyává válik, ahol a történeti tudat tartalmai az élő emlékezet
részeivé lesznek. Ezáltal jön létre Assmann szerint a lakosság amorf tömegéből
a nép, mint kollektív politikai szubjektum.) A XXI. században, vagyis az
elektronikus médiumok, az „új” historizmus korában a Bildungsbürgertum
helyére a fogyasztói társadalom lép, a polgári műveltség egykori kanonikus,
vezető szerepét elveszítve csak egy szubkultúrát határoz már meg. A kánon
egykor kötelező érvényessége megszűnt; ma, a figyelemfelkeltés kultúrájában (Aufmerksamkeitskultur)
már nem az elkötelező érvényűnek tartott tartalmak, hanem a feltűnést keltő
információk a meghatározók. A történelem ebben a korban is túllép a
történelemtudomány hagyományos (akadémiai, írásos) közegein, szórakoztató,
érzelmileg megszólító formában, olykor akár ellentmondó narratívák formájában,
s minden eddiginél változatosabb mediális kontextusban jelenik meg, fontos
gazdasági tényezőként, a „történelem piacán”.
A történelem
színrevitelének Assmann három alapvető formáját különbözteti meg. Az elbeszélés
az események időbeli és ok-okozati összefüggésbe állítása, narratív
strukturálása. Hayden White, Paul Ricoeur és Jörn Rüsen munkáiból
is ismert, hogy a narrativitás nem csupán a „fiktív” történelmi regények és
filmek jellegzetessége, hanem a tudományos történelemírásé is (sőt, a legújabb
kultúra- és médiaelméleti megközelítések belátása az, hogy a narratológia nem
is csupán az írott vagy a nyelvi jelenségek elemzéséhez biztosít termékeny
módszertani alapot, hanem akár a festmények, fotók, kiállítások értelmezéséhez
is). A kiállítás képek, szövegek, tárgyak térbeli elrendezését jelenti
(Assmann részletesen elemzi az elmúlt 30 év jelentősebb történelmi
kiállításait). A történelem prezentációjának harmadik formája pedig a színrevitel,
amely lehet egyfelől mediális színrevitel, ahová elsősorban mozgóképes
értelmezések, történelmi filmek, dokumentumfilmek tartoznak. Assmann szerint a
történelmi témájú, népszerű hollywoodi mozifilmek az újkori történelmi regények
és festmények szerepét vették át, vagyis létrehoznak egy közös imaginatív
teret, egy nagyhatású, nemzeteken átívelő történelemképet. (Spielberg Schindler
listája rendkívül erősen meghatározza a populáris történelemtudat
holokauszt-képét.) A színrevitel másik fajtája a térbeli, lokális színrevitel.
Assmann itt például az emlékhelyeken, történelmi színhelyeken megrendezett
jelmezes fesztiválokra, performanszokra, vagyis olyan előadásokra gondol, ahol
a történelem imaginatívan újraélesztve válik tömegek meghatározó élményévé. (A
színrevitel (Inszenierung) szó használata egyébként nem csupán a mai
mediális lehetőségekre, hanem egy konstruktivista, performatív valóságfogalomra
is utal és semmiképpen sem az „autentikusság” pejoratív ellenfogalmaként
értendő.) A szerző a történelem számos lokális színrevitelét elemzi, olyan
projekteket, amelyekben a múlt élő performanszként jelenik meg (living
history). Szemléletes példája többek között az a 2006-os Jéna-Cospeda-i
rendezvény, amelyet Assmann egy pszicho-mozihoz hasonlít. Napóleon seregei
1806-ban mértek ezen a csatamezőn döntő vereséget a porosz-szász hadseregre
(jena-auerstedti ütközet). A jubileumi rendezvények közül kiemelkedett az a
művészi hang-installáción alapuló interaktív séta (audiowalk), amelynek
keretében a hordozható fülhallgatókkal felszerelt látogatók úgy tekinthették
meg az egykori csatateret, hogy közben „hallották” az egykori csatát
(ágyúdörgést, lódobogást, sebesültek hörgését), a szemtanúk tudósításait, sőt,
a későbbi korokat is (a szovjet seregek páncélosait). Szemben a kiállításokon
készen kapott, külső képekkel a látogató itt az önmaga által produkált, belső
képekkel vált a történelmi esemény részévé. Az ehhez hasonló rendezvények
népszerűsége, a történelem multimediális színrevitelének konjunktúrája Assmann
szerint azt mutatja, hogy a történelem immár nem a professzionális
történelemtudomány monopóliuma, hanem egyre inkább a nyilvános tér, a piac
részévé, fogyasztói élménnyé vált. Sőt, a történelem szövegre és a nyelvre
épülő színrevitele fölött is eljárt az idő: a 80-as években ugyan még
megduplázódott a német múzeumok száma, de mára a jénaihoz hasonló élő
történelemórák számíthatnak igazi érdeklődésre. (Ez természetesen nem jelenti
azt, hogy az akadémiai történettudomány befolyása, szerepe csökkenne, viszont
szükségessé vált az is, hogy a történészek más, a történelemre szakosodott
szakértőkkel: kiállítás-szervezőkkel, filmrendezőkkel, művészekkel,
politikusokkal tevékenyen működjenek együtt, vagyis, hogy kilépjenek a
tantermekből a piac kulturális életébe.)
A történelem természetesen nem csupán a
múlt-prezentáció fenti három médiumában (elbeszélés, kiállítás, színrevitel)
válik az élő emlékezet részévé, hanem a családi emlékezet (családregény)
formájában, a generációkban testet öltve és az építészetben is.
Assmann a kultúratudományi generáció-kutatás úttörő szakértőjeként hét
(nyugatnémet) történelmi generációt különböztet meg a XX. században (az egyes
generációk elnevezése nem a születési dátumokra utal, hanem a szocializáció
legfontosabb szakaszára, a 15. és 25. életév közötti életszakaszra vonatkozik).
Az 1945-ösök ifjúságát például a nemzeti szocializmus határozta meg (2006-ban
derült fény Günter Grass SS-tagságára, 2007-ben megtalálták Siegfried Lenz és
Martin Walser NSDAP-tagsági igazolványát), ők az utolsó élő kötelékünk ehhez a
korhoz, akik a történelmet életrajzukkal „igazolják” (vagy cáfolják). A 68-as
generáció identitását viszont már nem történelmi cezúrák (háborúk) határozták
meg (mint a 14-esekét vagy a 33-asokét és a 45-ösökét), hanem őket magukat
értelmezték utólag egyfajta törésvonalként, hiszen a „dühös ifjúság”
látványosan szakított többek között a múlt hazug elhallgatásával, amelyet
szüleik (a 33-asok) képviseltek. A legfiatalabb, a 85-ös generáció (az 1965 és
1980 között születettek), a 68-asok gyermekei az első olyan csoport, akik
közvetlenül nem tapasztalták meg a háborút: meghatározó alapélményük a
technológiai forradalom, a digitális médiumok, a globalizáció és a terrorizmus,
a környezetvédelem és az AIDS problémái, Csernobil és a rendszerváltás. Ezt a
generációt politikai közömbössége, hedonista pragmatizmusa, és sokfélesége is
megkülönbözteti az előzőektől (amelyekkel természetesen együtt él).
Az egyéni (családi) emlékezet, a generációk
emlékezete, a történelmi szövegek, kiállítások és más multimediális projektek
mellett az építészet a legfontosabb olyan médium, amely jelenvalóvá, élővé
teszi a múltat, sőt, az autentikusság, a tartósság, a megőrizhetőség, az
identikusság képzetét keltve a modernizáció (a változás, gyorsaság)
ellenhatásaként is működhet (ez a kompenzációs igyekezet jellemzi a
műemlékvédőt, a „homo conservator”-t). Assmann Berlin és Bonn építészeti
törekvéseit elemzi 1945-től napjainkig. Ha a berlini építészetet a német
történelmi tudat alakulásának kontextusába állítjuk, a város metaforával élve
palimpszesztnek (átírt, vagyis többször használt, egymásra íródott rétegekből
álló pergamennek) bizonyul. Berlin a Harmadik Birodalom főépítészének, Albert
Speer megalomán vízióinak is kedvenc céltáblája volt, az 1933 és 1945 közötti
időszak azonban csak egyike annak a nyolc (!) politikai formának, amelyik
Berlint tudhatta fővárosának. S bár a rendszerek, rezsimek váltásakor az
utcanevek megváltoznak, az emlékműveket lebontják, az épületek nyomai
nehezebben törölhetők el (bár ezeket is lerombolhatják vagy átépíthetik). A
legaktuálisabb építészeti vita a – szintén palimpszeszt jellegű -, 1443-as
alapítású, legendás berlini városi kastély (Berliner Stadtschloss)
újjáépítése körül folyik. Az 1950-ben lebontott épület helyén állt az egykori
NDK-parlament épülete, a Köztársaság Palotája (Palast der Republik).
2005-ben Angela Merkel is támogatta az eredeti Hohenzoller-kastély újbóli
felépítését. Ezt a javaslatot nem csupán esztétikai érvek vagy a poroszokhoz
(is) kapcsolódó felvilágosodás, humanizmus kulturális hagyományainak
hangsúlyozása támasztja alá, hanem az épület nemzeti szimbólum jellege (vagyis
mindazon értékek, amelyeket megtagadott a keletnémet rendszer). A Köztársaság
Palotájának lehetséges lebontása viszont kitörölne a város palimpszesztjéből
egy időréteget, pont egy olyan élő múlt nyomát tüntetné el a jelen
horizontjából kívánatos önkép megerősítése végett, amely az emlékezetben élő
történelem része (szemben a porosz történelemmel, melyhez már nincs meg az élő,
generációk közötti hagyományozás köteléke). A vitában egymásnak feszülő
pozíciók tétje tehát egyértelműen az emlékezetben élő történelem, s bár a
jelenlegi memory-boom-ot Assmann szerint egyre inkább gazdasági tényezők
határozzák meg, a történelem megőrzéséhez és színreviteléhez kapcsolódó
tevékenységben azoknak a generációknak a traumatikus tapasztalatait is
érvényesülni látja, akik (Speerrel szemben) nem a „szebb” jövő, hanem az
vállalható múlt érdekében sajátítják ki (akár rombolás árán is) az építészetet.
Aleida Assmann: Geschichte im Gedächtnis. Von der
individuellen Erfahrung zur öffentlichen Inszenierung (Történelem az
emlékezetben. Az egyéni tapasztalattól a nyilvános színrevitelig). C. H. Beck,
München, 2007. 219 p.
Pabis Eszter