Klió 2009/1.
18. évfolyam
HISTORIOGRÁFIA,
ESZME- ÉS MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET
Ételek. Az íz története
Hazánkban az egyetemes
gasztronómiatörténet iránt érdeklődők szerencsére már egyre több könyvet
vehetnek a kezükbe, ha kedvenc témájuk után kutatnak, melyek közül némely
munkákat magyarra is lefordítottak. Közéjük tartozik Georges Blond–Germaine
Blond: Évezredek asztalánál (Bp., 1971.); Massimo Montanari: Éhség
és bőség. A táplálkozás európai kultúrtörténete (Bp., 1996.); vagy Roy
Strong: Lakoma. A dúsan terített asztal története (Bp., 2006.).
Természetesen ezek mellett még számos kiadvány foglalkozik a témával és ezek
beszerezése az internetes vásárlás terjedésének köszönhetően egyre könnyebb.
Ilyen például: Maguelonne Toussaint-Samat: A History of Food (Cambridge
USA, 1993.) című műve, mely a nyersanyagok története és elterjedése alapján
halad a korszakokban vagy Mary Ellen Snodgrass: Encyclopedia of Kitchen
History (New York, 2004.) konyhalexikonja, amely betűrendes sorrendben mutatja
be a gasztronómiához, gasztronómiatörténethez tartozó fontosabb nyersanyagokat,
eszközöket, helyiségeket, szakácskönyveket és egyéb érdekességeket.
A Paul Freedman által összeállított könyv
felépítése leginkább Jean-Louis Flandrin és Massimo Montanari közös
szerkesztésére hasonlít (az angol változat: Food. A Culinary History from Antiquity to the Present.
Ed. Jean-Louis Flandrin – Massimo Montanari. English Edition by Albert
Sonnenfeld. Columbia University Press, New York, 1999.). A francia–olasz szerkesztőpáros számtalan tanulmány
(általában olasz és francia kutatók) alapján mutatja be a gasztronómia
fejlődését a történelem előtti időktől napjainkig. Freedman munkája azonban
első a maga nemében, mert alkalmazza a gasztronómiatörténészek új
generációjának felfedezéseit a különböző múltbéli és jelenlegi civilizációk
kulináris fejlődésével kapcsolatban! Paul Freedman szerkesztő francia, német,
belga, amerikai és brit történészek esszéit gyűjtötte össze, hogy
kronologikusan összefoglalja, és bemutassa az íz történetét a történelem előtti
időktől napjainkig.
Paul Freedman történelemprofesszor (Yale University)
bevezetőjét követően (Introduction.
A New History of Cuisine, 7–33. old.) Alan K. Outram archeológus
(University of Exeter) az ősember vadász-gyűjtögető életmódját, étkezési
szokásait elemzi és állít fel hipotéziseket (Hunter-Gatherers and the first Farmers.
The Evolution of Taste in
Prehistory, 35–61. old.). Természetesen mivel nincs írásos forrás, ezért
a korszak feltárását a falfestmények, és az őskori leletek alapján lehet
elvégezni. A legtöbb információval gyakorlatilag a csontok szolgálnak, melyekből
megismerhetjük az állatok nemét, korát, vágási, és feldolgozási módját.
Veronika Grimm (Yale University) az ókori
görög és római „gasztro civilizációt” mutatja be (The Good Things that Lay at
Hand. Tastes of Ancient Greece
and Rome, 63–97. old.). Ő elsődlegesen irodalmi forrásokra és
falfestményekre alapozva készítette el tanulmányát. Véleménye szerint az Iliász
és az Odüsszeia számtalan hasznos adattal szolgál a görög mindennapok
megértéséhez. Megtudhatjuk, hogy a görögök hogyan nyúzták, darabolták és
sütötték húsaikat, mikor terjedt el a borok keverése, vagy rámutat arra, hogy a
görög szigetvilág sokszínűségéből adódóan a konyhaművészetük is roppant
változatosan alakult. A rómaiaknál a görögökhöz hasonlóan az étkezések a
társadalmi érintkezés színterei voltak, de náluk a luxus és a fényűzés jobban
dominált.
Joanna
Waley-Cohen (New York University)
az ókori Kínai Birodalomba kalauzol el minket (The Quest for Perfect
Balance. Taste and Gastronomy in Imperial China, 99–132. old.). Kínában az étkezést – napjainkhoz hasonlóan – már akkor
nagy rituálé övezte. Precízen válogatták ki a felhasználandó nyersanyagokat és
állították össze az ételeket. Dao De Jing szerint: „Az ország
kormányzása legalább olyan fontos, mint egy kis halat megfőzni” (101. old.).
Konfuciusról köztudott, hogy ritkán és nem élvezetből evett, de ügyelt az
egyensúlyra. Alapjában véve a harmóniára való törekvés, és nem a rómaiaknál
tapasztalható féktelen lakomák jellemezték a kínai konyhakultúrát.
H. D. Miller (Cornell College) a középkori
arab konyha születésével foglalkozik (The Pleasures of Consumption. The Birth of Medieval Islamic Cuisine,
135–161. old.). Az iszlám konyha elsődlegesen Allah tanításait figyelembe véve
kétféle nyersanyagot ismer, a „halal” az ehető, „haram” a tiltott. Az elsőbe
tartoztak a zöldségek, a gyümölcsök, a méz, a gabonák, a hal és a „paradicsomi”
hús, melynek legjellegzetesebb képviselője a bárány. A második csoportba
sorolták a vért, a sertést vagy az alkoholt. Az iszlám gasztronómiában érték el
a legnagyobb változatosságot a korábbiakhoz képest a különböző fűszerek is,
melyeket az arab kereskedők Kínából, Indiából szereztek be.
C. M. Woolgar (University of Southampton
Library) a középkori Európa gasztronómiai szokásait tárja fel (Feasting and Fasting. Food and Taste
in Europe in the Middle Ages, 163–195. old.). Tanulmányából
megtudhatjuk, hogy a középkorban sokan éheztek, de sokan dőzsöltek is. Akik
tehették a lakomákat nagy termekben, pompás ruhákban bonyolították le.
Szerencsére a kutatóknak bőséges forrásanyag áll a rendelkezésükre a
korszakból, és az illusztrációk, levéltári anyagok mellett már a
szakácskönyveket böngészve is vonhatnak le következtetéseket. A középkori
átlagember viszonylag ritkán fogyasztott húst (ők inkább halakat ettek), ez
csak a társadalmi ranglétra tetején állóknak adatott meg. A nemesek másik
kiváltságának a cukor számított. A szerző az előbbieket követően még részletezi
a spanyol, katalán, olasz, francia, burgundi, német étkezési szokásokat is.
Brian Cowan (McGill University) tanulmánya
a reneszánsz étkezési kultúrával foglalkozik (New Worlds, New Tastes. Food Fashions after the Renaissance,
197–230. old.). A reneszánsz alatt a szakácskönyvek száma tovább bővült (az
első modern szakácskönyv 1450-ben látott napvilágot) és megjelent a gasztrofilozófia.
Az étkezések menetét az asztali etikett határozta meg. Roppant fontos volt a
megfelelő viselkedés, öltözködés, az asztali dekoráció, és az étkezés. Az
utóbbit segítette a villa XIV. századi itáliai megjelenése, igaz a kontinensen
csak a XVII. században vált általánossá. A fűszerekkel nem csak az ételek ízét,
hanem küllemét is gazdagították a korabeli szakácsok. A sáfrány használatával
egyértelműen az aranyra, tehát a gazdagságra, pompára utaltak. Amerika
felfedezését követően a nyersanyagok száma lassan tovább bővült, így megjelent
a burgonya, kukorica, csokoládé, de találkozhatunk már a kávéval, és a teával
is.
Hans J. Teuteberg professzor emeritus
(University of Münster) az új fogyasztói társadalom születését ismerteti az
1800-as évektől (The Birth of
the Modern Consumer Age. Food Innovations from 1800, 233–261. old.).
Véleménye szerint a modern fogyasztói világ kialakulása, az élelmiszerek
innovációja a gyárak megjelenésével, az urbanizációval, a közlekedés
fejlődésével és a reklámokkal kapcsolható leginkább össze. Az új szállítási
eszközöknek (vonat, gőzhajó) köszönhetően a gasztrokultúra terjedése lassan
behálózta egész Európát. A falusi termények gyorsabban eljutottak a városi
piacokra. A lakosság szélesebb rétegei próbálhatták ki a korábban luxuskategóriába
sorolt nyersanyagokat. Az élelmiszerek árai folyamatosan csökkenő tendenciát
mutattak, így a fogyasztás nőtt, de ez kevesebbe került a vevőknek. A korábbi
tartósítási módok átalakultak és 1810-ben megjelentek a konzervek. A kémia
egyre nagyobb szerepet kapott az élelmiszergyártásban. Például Hermann Bahlsen
napjainkban is népszerű kekszét, melyet Gottfried Wilhelm Leibniz német
matematikusról nevezett el és turistáknak szánt, már az új technológiák
felhasználásával készítette. A korszakban a konyhák már a házak, lakások
részeként épültek és modern eszközökkel szerelték fel őket. Az elektromos hűtők
az 1870-es években megjelentek az USA-ban, igaz Európában csak 1920 körül
kezdtek hódítani.
A következő fejezet szerzője Alain Drouard
(National Centre for Scientific Research) a francia konyha XIX–XX. századi
felemelkedését mutatja be (Chefs,
Gourmets and Gourmands. French Cuisine in the 19th and 20th Centuries,
263–299. old.). Az esszé Victor Hugo egyik idézetével kezdődik, melyben az íz
fogalmát próbálja meghatározni a szerző. A tanulmány kicsit különbözik az eddig
megszokott bemutatásoktól, elemzésektől, és inkább személyekre fókuszál. A
világhírű és korszakalkotó séfek (Antonin Carême, Auguste Escoffier, Paul
Bocuse) mellett megismerhetjük belőle az ismertebb ínyenceket és nagyevőket is.
Elliott Shore (Bryn Mawr College) az
éttermi kultúra kialakulását, fejlődését ismerteti (Dining Out. The Development of the Restaurant,
301–331. old.). A modern éttermek a XVIII. század közepén jelentek meg Európa
nagyvárosaiban, de Kínában már az 1200-as években is jelen voltak. Az éttermek
a társasági élet színtereinek tekinthetők, ahová idővel a hölgyek is
bebocsátást nyertek. A tulajdonosok a vendégek igényeiből adódóan hamar
rájöttek arra, hogy akkor képesek hosszú távon talpon maradni, ha kínálatukat a
francia konyha remekeire alapozzák. Ebből adódóan ezek a vendéglátó egységek a
francia gasztronómia igazi hírvivőjévé váltak szerte a világban. Az éttermi
kultúra fejlődéseként az egyesült államokbeli Kansasban 1921-ben megnyitották
kapuikat az első hamburgert értékesítő láncok, melyek óriási sikerrel működtek,
és példájukat a XX. században sokan követték.
Peter
Scholliers (Vrije Universiteit in
Brussels) a gasztronómia új arculatát tárja olvasói elé (Novelty and
Tradition. The New Landscape for Gastronomy, 333–357. old.). A globalizáció átszövi a XXI. század emberének minden
percét. A világ beszűkül, a kultúrák közti falak leomlanak, minek köszönhetően
akár az etióp konyha finomságit is megkóstolhatjuk Londonban. A modern
kapitalizmus eredményeként az ételeket nagy mennyiségben állítják elő, a
higiénia szerepe megnőtt, a szuper- és hipermarketek ontják az olcsó
élelmiszereket és a fejlett országok polgárai egyre több kalóriát vesznek
magukhoz, ellenben bolygónk lakóinak jelentős része éhezik és nyomorog.
Paul Freedman szerk.: Food. The History of Taste. (Ételek. Az íz története). University of California Press, Berkeley and Los Angeles, 2007. 368 o.
Füreder Balázs