Klió 2009/1.
18. évfolyam
HISTORIOGRÁFIA,
ESZME- ÉS MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET
A bécsi Hősök terének mítosza
A bécsi Hősök tere (Heldenplatz)
a hagyományokban gazdag közép-európai főváros politikai középpontját jelentette
– és ennek számít ma is. Már a Habsburg monarchia idejében is igen fontos
döntések színhelye volt például a teret két oldalról közrefogó vár, a Hofburg.
Az osztrák politika legfontosabb épületei pedig napjainkban is közvetlen a Heldenplatz
közelében állnak, vagy legalábbis láthatóak a térről: az osztrák szövetségi
elnök hivatalai, a szövetségi kancellári hivatal (Bundeskanzleramt), a
parlament, az igazságügyi palota (Justizpalast) vagy a bécsi Tanácsháza
(Rathaus). Emellett számos kulturális intézményt is találhatunk a Hősök
tere környékén, így például a Művészettörténeti Múzeumot és a
Természettudományi Múzeumot, a Várszínházat és az Osztrák Nemzeti Könyvtárat,
melyek az „osztrák kultúrnemzet” sokszor dicsért, de sokszor provokatív
megközelítésben szereplő fogalmának legjelentősebb szimbólumai.
A bécsi Hősök tere kiválóan példázza azt is, hogy
miként kaphat egy hely a földrajzi fekvésén, a közösségi rendeltetésén
túlmutató, metaforikus többletjelentést. A Heldenplatz ugyanis
meghatározó történelmi eseményeknek volt a helyszíne (vagy éppen nem vált
helyszínévé például az 1955-ös osztrák államszerződés aláírásának), s így vált
a szó szűkebb értelmében véve is „emlékezetessé“, vagyis szimbolikus emlékezeti
hellyé.
Peter Stachel ismert stájerországi
történész A Hősők tere-mítosz című kötete ennek az emlékezeti helynek a
feltárására vállalkozik. A bevezetőben olyan jelzőkkel írja le az „osztrák
köztársaság és az újabb osztrák történelem főterét”(7), amelyek német nyelvű
íróktól és költőktől származnak s a hely különlegességére utalnak.
Azt, hogy miben is rejlik ez a különlegesség,
Stachel az első fejezetben világítja meg (Éppen a Hősök terén… címmel). Elemzi
többek között a Hősök tere, 2000. február 19. című dokumentumfilmet és a
2002-es év demonstrációit, amelyek a Wehrmacht bűntetteiről szóló kiállítást
követték. A szélsőjobboldali jelszavakat skandáló csoportosulások felvonulását
és a baloldali ellendemonstrációt heteken át tartó vitában elemezte az osztrák
sajtó – a Stachel által elemzett cikkekben még az is szóba került, hogy
törvényileg kellene betiltani a Hősök terén mindenféle felvonulást,
demonstrációt. A fejezetcím elemzésekor Stachel arra a következtetésre jut,
hogy a Hősök tere Bécs városi struktúrájában „inkább idegen test“(12), melynek
jellegzetessége egyrészt az említett állami, hatalmi központokhoz való
közelségéből adódik, másrészt pedig abból, hogy a tér a „politikai
színrevitelek kedvelt színhelye”(14). Ezt ugyan más európai fővárosok hasonló
tereiről is elmondhatjuk, a bécsi Hősök terének „történelmi telítődése” Stachel
szerint azonban egyedülálló.
Ennek a
történelmi „telítődésnek” egyik
prominens példáját elemzi részletesen a következő fejezet (Végrehajtási
jelentés a német történelem előtt), mégpedig Adolf Hitler ismert szónoklatát,
mellyel 1938. március 15-én bejelentette Ausztria Német Birodalomhoz
csatolását. Stachel nem csupán az Anschluss előtörténetét mutatja be, hanem a
nemzetiszocialista propagandagépezet figyelembevételével arra a kérdésre is
választ keres, hogy hány ember is hallgathatta a diktátor üdvözlő beszédét a
Hősök terén. (Ez a szám különösen azért volt vitatott, mert 1945 után Ausztria
évtizedeken át, hivatalosan is Hitler első áldozataként értelmezte a második
világháborúban betöltött szerepét). Azt is megtudhatjuk, miért pont a Hősök
terére esett 1938-ban a nemzeti szocialisták választása, milyen építészeti
szándékok alapján tervezték meg a Harmadik Birodalom idején a tér átépítését,
és hogy miért pont ez az az emlékezeti hely, amely mindegyik másiknál jobban
kötődik az osztrákok nemzetiszocializmus előtti kapitulációjához (20).
A szerző a továbbiakban Ernst Jandl: bécs:
hősök tere című versének kezdő sorát idézi: „dugig kiglancolt hősök placca
cirka…” („Der glanze Heldenplatz zirka...” – Kovács András Ferenc
átköltése) és a háború utáni osztrák irodalomban vizsgálja a Hősök terének
metaforikus használatát, az emlékezeti hely irodalmi feldolgozását. Stachel nem
csupán Jandl idézett, ismert költeményét elemzi, hanem Thomas Bernhard
nagy felháborodást kiváltó, 1988-ban bemutatott drámájának, a Hősök teré-nek
fogadtatástörténetét is (ez a mű az osztrák áldozat-mítosznak ellentmondóan a Hitler
iránti osztrák szimpátiával szembesítette a közönséget). További, kevésbé
ismert feldolgozásai a Hősök tere történetének Ernst Lothar Hősök tere (Heldenplatz/The
Prisoner) című regénye és Helmut Qualtinger Karl úr (Der Herr
Karl) című darabja. (Stachel nem említi viszont Carl Merz ebben a
témában jelentős munkásságát).
Az első, a Hősök terét metaforikus emlékezeti
helyként tárgyaló rész után Stachel három témára koncentrál az Emlékezések a
legyőzött múltra…, A császár megváltó szava… és a Maga a hősiesség pillanata…
című fejezetekben. Itt már a tér és a környezetének történelmi fejlődése, a
megvalósult vagy tervezett átalakításai kerülnek előtérbe (természetesen az
emlékezeti hagyományra, annak szimbolikájára való utalások mellett), így
például a tér két impozáns emlékműnek a története: Károly főherceg és Savoyai
Jenő herceg szobraié. Ez utóbbival kapcsolatban Stachel a budai Savoyai-szobrot
is elemzi, továbbá a herceg „fellépését” a 2000. április 1. című
filmben, valamint azokat a törekvéseket is, amelyek Savoyai Jenő herceget
osztrák hősként (Hofmannsthal, Wacik) vagy össznémet hősként (Blomberg,
Walters) próbálták meg a kollektív emlékezet részévé tenni.
A Lelkesedéssel vérzett… című fejezet ismét
elsősorban emlékezetelméleti jellegű kutatások eredményit tartalmazza,
elsősorban az osztrák hősök emlékművével (Österreichische Heldengedenkstätte)
kapcsolatban. A Szájhősök tere? című fejezet azokat az eseményeket vizsgálja,
amelyek színterévé a közelmúltban vált a tér: prominens politikusok (Figl,
Kreisky) halotti menetét, az 1983-as pápai misét, az 1993-ban az idegengyűlölet
ellen irányuló, „fénytenger” (Lichtermeer) névre keresztelt
tömegdemonstrációt, vagy az 1972-es sapporo-i téli olimpiai játékokról kizárt,
hősként ünnepelt osztrák síelő, Karl Schranz fogadását.
A kötetet összefoglaló zárófejezet (Az osztrák
köztársaság főtere) summája a fejezetcímekből, sőt, akár már a bevezetőből is
kitalálhatóan az, hogy a bécsi Hősök tere „minden történelmi rendkívülisége
ellenére maga az osztrák emlékezeti hely – az Osztrák Köztársaság és az újabb
osztrák történelem főtere” (113).
Stachel munkája nem csupán egy tudományos
célközönségre irányul, s kiváló áttekintést nyújt a konkrétan térbeli,
földrajzi értelemben vett hely(szín) történetéről, történelmi fejlődéséről,
illetve a metaforikus értelemben vett emlékezeti helyekről is, melyek
kutatásához, elméleti hátteréhez különösen nagy segítséget nyújt a kötetben
található, válogatott bibliográfia. A könyv másik nagy érdeme a képi
illusztrációkban rejlik: a szöveges érvelést ritkán látható illusztrációk is
alátámasztják. Némi kritikára esetleg csupán a kötet cirkuláris szerkezete
adhat okot (amely a kronológiai áttekintést teljesen felváltja), valamint az,
hogy néhol túl sok teret kapnak az érvelésbe csak marginálisan integrált
jelenségek (mint a Theseus-templom). Elgondolkodtató az is, ahogyan Stachel át-
illetve újraértelmezi, kontextusából kiragadja Victor Adlernek azt a
kijelentését, miszerint Ausztriában „slamposság enyhítette diktatúra uralkodik”
(„Diktatur, gemildert durch Schlamperei” – 24). Adler itt a Habsburg monarchia
utolsó éveiről beszél, Stachel viszont az osztrák rendi államra vonatkoztatja a
szavait. További apróbb pontatlanságokat találhatunk Ernst Jandl említett
versének (bécs: hősök tere) idézésében is, Stachel ugyanis még a
fejezetcímben is nagy kezdőbetűket használ (35), holott az eredeti vers kis
kezdőbetűket tartalmaz (s nem véletlenül).
Mindezek a hiányosságok azonban nem zavaróak és a
kötet sem veszít általuk az érdeméből: egy szépen gondozott, jól felépített, a
témai iránt nem tudományosan érdeklődő közönség által is kiválóan hasznosítható
munka, amely a történelem és a város terének emlékezet- és identitáselméleti
megközelítését is sikeresen példázza.
Peter Stachel: Mythos Heldenplatz (A Hősök tere-mítosz).
Pichler, Wien, 2002. 119 p.
Harald D. Gröller