Klió 2009/1.
18. évfolyam
kÖZÉP-, KELET- ÉS
DÉLKELET-EURÓPA TÖRTÉNETÉBŐL
Szergij Radonezsszkij, a szentéletű szerzetes,
„a Rusz földjének igumene”
Konsztantyin
Alekszandrovics Averjanov legújabb tudományos munkája a Moszkvai Rusz XIV.
századi történetét vette górcső alá. Azt a korszakot, melynek megértése
elképzelhetetlen kiemelkedő egyházi egyénisége, Szergij Radonezsszkij
életpályájának beható vizsgálata nélkül. A szerző nem kis feladatra
vállalkozott, hiszen a szentéletű szerzetes életútjáról csaknem száz
feldolgozás készült az elmúlt 120 évben, főként az 1990-es években, halálának
600. évfordulója kapcsán sokszorozódott meg a tanulmányok és monográfiák száma.
A kutatás elsősorban a szentéletű igumen életrajzi adatai körüli viták
tisztázására koncentrált. A másik eredmény, hogy a szerző felülírta a XIX.
század végére és a XX. század szovjet történetírására jellemző kljucsevszkiji
álláspontot, amely a szentek életét ábrázoló legendákat nem tekintette
meghatározó történeti forrásnak. Averjanov Klossz, Boriszov, Kucskin
mellett kiemelte a zsityije jelentőségét: a Rusz földjén elterjedt műfaj
nemcsak irodalomtörténeti emlék, hanem hiteles és rendkívül informatív
történeti forrás. (V. A. Kucskin: Szergij Radonezsszkij. In: Voproszi isztorii.
1992/10. 75–92., B. M. Klossz: Izbrannije trudi. T. I. Zsityije Szergija
Radonezsszkogo. Moszkva, 1998. N. SZ. Boriszov: Szergij Radonezsszkij. Moszkva, 2002.) A témában megjelent legújabb
szakirodalom: P. Gon-neau: À l’aube de la Russie moscovite. Serge
de Radonège & André Roublev Légendes et images (XIVe–XVIIe
siècles). Paris, 2007.
Averjanov a
történettudomány doktora, a Moszkvai Orosz Történettudományi Intézet
munkatársa. Eddigi pályafutása során főként a XIV. század történeti
eseményeihez és kiemelkedő személyiségeihez kapcsolódó források alapos
textológiai vizsgálatára koncentrált. Első komoly tudományos monográfiája Iván
Danyilovics Kalita korszakát vette vizsgálódás alá, a moszkvai fejedelmek első
„szerzeményeinek”, (primiszli): Kolomna, Mozsajszk, Perejaszlavl-Zalezsszkij
története rajzolódott ki. (Moszkovszkoje knyazsesztvo Ivana Kaliti.
Isztoricseszkaja geografija zavesanyija Ivana Kaliti. Moszkva, 1993. és
Moszkovszkoje knyazsesztvo Ivana Kaliti. Priszojegyinyenyije Kolomni.
Priobretyenyije Mozsajszka. Moszkva, 1994.) Kutatásai eredményeként, a korábbi
álláspontokat megcáfolva sikerült új következtetésekre jutnia. A Moszkva
felemelkedéséhez kapcsolódó kronológiai határ kezdete néhány évtizeddel előbbre
tekint vissza, mint ahogyan azt a történészek korábban feltételezték, a
folyamat már a XIII. század legvégén elkezdődött és egészen Dmitrij Donszkoj
fejedelemségéig tartott.
A történész másik kiemelkedő monográfiája
2001-ben látott napvilágot. (Kupli Ivana Kaliti. Moszkva, 2001.) A kutatás
hipotézise egy ellentmondásból indult ki: Iván Kalita végrendeletének második
változatában találhatóak a moszkvai fejedelem személyes vásárlásai (kupli) a
moszkvai területeken kívül. Dmitrij Donszkoj, Iván Kalita unokájának
végrendeletében Galics, Uglics, Beloozero, mint nagyapja vásárlásai
szerepeltek, de sem Iván Danyilovics, sem fiai – Szemjon és Iván – írásos
hagyatékában nem voltak megemlítve. A kutatás kiemelkedő eredménye, hogy az
orosz történettudományban vitatott „vásárlások-kupli” fogalom új jelentéssel
bővült. Kiderült, hogy a „hozomány-pridanoje” terminus, mely csak a XV. század
közepétől szerepelt a forrásokban, már a XIV. században megjelent Galics,
Uglics, Beloozero esetében, vagyis az említett területek házassági kapcsolatok,
a női családtagok hozományaként kerültek a moszkvai fejedelmek birtokába.
A XIV. század meghatározó egyénisége Szergij
Radonezsszkij (1322–1392) szerzetes. A XV. század kiemelkedő egyházi írója,
Jepifanyij Premudrij (Bölcs) 1417–1419 körül készítette el a szentéletű
szerzetes legendáját, emellett a zürjének megtérítője Permi Szent István
életrajzát írta meg. A pletyenyije szlovesz (szófűzés) késő bizánci irodalmi
hagyományának továbbélésével találkozhatunk műveiben.
A tekintélyes terjedelmű bevezető fejezet az
igumen főként kezdő- és záró életrajzi dátumai körül keletkezett vitákat
taglalja. A „Zsityije” az elsődleges forrás, amely Szergij Radonezsszkij
életéről a legmegbízhatóbb információkat tartalmazza, elsősorban a Jepifanyij
Premudrij által készített legenda. Másodsorban az életrajz azon változatai
(öt-hat) tekinthetőek a tiszteletreméltó egyházi ember életéről készült
leghitelesebb forrásoknak, melyeket az athoszi szerzetes Pahomij Logotheta
dolgozott át. A szerb származású Pahomij az 1430-as években került a Szergij
által alapított Troica (Szentháromság) kolostorba, a legenda többszöri
átdolgozását a következő húsz évben készítette el.
Az első fejezet az út kezdete címet kapta. Már
Szergij Radonezsszkij születési dátumának pontos megállapítása is nagy vitát
kavart az orosz történészek körében. Averjanov az elmúlt 15 évben keletkezett
eredményeket pontosította, elsősorban a már fent említett Klossz, Boriszov,
Kucskin kutatásait emelte ki, hasonlította össze, bírálta felül. A gyermekkorra
vonatkozó adatok datálásánál a szerző nagy szakértelemmel nyúlt a XIV. századi
Moszkvai Rusz történetének legfontosabb és máig fent maradt emlékeihez: a
moszkvai nagyfejedelmek végrendeleteihez és egymás közötti megállapodásaihoz.
A monográfia első fejezetében a szerzetessé válás
éveit követhetjük nyomon egészen Szergij születésétől 1322 májusától 1353-ig,
az őt szerzetessé avató Mitrofan haláláig. Ebben a közel 30 évben meghatározó
események zajlottak: Szergij testvérével, Sztyefannal 1345-ben megalapította a
híres Troica-Szergijeva kolostort, megalkotta a működési szabályzatot,
megtörtént a beavatása (posztrizsenyije). Megfogalmazódott a szergiji gondolat:
a világtól való elvonulás egyéni útja. Kezdetben a remetei hészükhazmus
megvalósítását tűzte ki célul, de Philotheusz pátriárka levelei hatására,
koinobita, fegyelmezett rendben együtt élő szerzetesi közösséget alapított a
Szentháromság kolostorban. A munka Istennek hozott áldozat, hasznos tevékenység
az egész társadalom számára. Szergij és tanítványai a kolostorok körüli
földeket megművelték, önzetlenségük, példamutatásuk elsősorban nem a személyes
megváltásukat, hanem a világiak üdvözülését segítette elő.
A könyv második-harmadik-negyedik fejezetében
Szergij igumen tevékénységének első éveibe nyerhetünk bepillantást, a kolostor
körüli földek birtokbavételéről, illetve az észak felé történő missziós
tevékenységébe. Az új kolostoralapítások az 1363-as évvel kezdődtek, elsőként a
rosztovi Borisz-Gleb kolostor, 1365-ben a nyizsnyij-novgorodi
Georgijev-remetekolostor, majd a moszkvai Szpasszkij-Andronyikov kolostor
(1366) alapítása fűződött a nevéhez.
Az ötödik fejezet a hatalom kísértése, a hatodik
a metropóliáért folytatott harc címet kapta. Nem véletlenül, hiszen a XIV.
század 70-es éveitől kezdődően Bizánc tekintélye hanyatlott, ez a tendencia az
orosz egyházban válsághoz vezetett. Rusz egyházát 1037-1441 között mindenkor a
Konstantinápolyból kinevezett metropolita vezette, aki a „Kijev és egész Rusz
metropolitája” címet viselte, a XII. századtól a kijevi metropolita szentelte
fel a helyi orosz püspököket. A metropolitai szék XIV. századi hatalma az
intézmény jogi státuszában, a metropoliták tényleges politikai tevékenységében
nyilvánult meg. Elsőként a Rusz-beli fejedelmekhez való viszonyban, a másik
oldalról, a metropolita a konstantinápolyi pátriárka képviselőjeként lépett fel
a Rusz földjén. Az egyházi főpapok közvetítő szerepük révén koordinálták,
befolyásolták Bizánc, Litvánia, az Arany Horda, a moszkvai nagy-és
részfejedelmek szerteágazó kapcsolatrendszerét. A fejezet részletesen tárgyalja
Olgerd fejedelemnek egy önálló litván metropólia felállítására irányuló
törekvéseit és Alekszij és Kiprián metropoliták tevékenységét. Míg Alekszij
tatárbarát politikát folytatott, addig Kiprián az első metropolita volt, aki
sosem utazott el az Arany Horda központjába Szarajba, elképzelésének
központjában a keresztény erők Moszkva és Litvánia uralkodóinak összefogása
állt. Alekszij metropolita halála (1378) tovább mélyítette az orosz egyház
válságát. Még halála előtt kérte fel Szergijt, hogy legyen utódja a metropolita
székben, de ezt a felkérést visszautasította a szentéletű szerzetes. Szergij tovább
folytatta kolostoralapító misszióját, megalapította a szerpuhovi Viszockij
monostort.
A következő hetedik fejezetben Szergij
Radonezsszkijnek a kulikovói csata kimenetelében tanúsított meghatározó
szerepét fejti ki a szerző. 1380-ban Moszkva politikája főként Szergij
Radonezsszkij igumen közbenjárása révén megváltozott, a szerzetes megáldotta
Dmitrij nagyfejedelmet a Mamaj kán elleni támadás előtt. Az ellenállás sikeres
volt, de nem tartós, a végleges függetlenség csak 100 év múltán köszöntött be a
Rusz földjén. A fejezetben kiemelt szerepet kap a csata pontos idejének
meghatározása és a szerzetesnek az ütközetben való tényleges részvétele
elemzése.
Az utolsó, nyolcadik fejezetben a kulikovói csata
utáni időszakot vette górcső alá Averjanov. Az ütközet után végül is Kipriánt
(1381-1406) nevezték ki „Kijev és egész Rusz” egyházfőjének. Averjanov
részletesen taglalja az 1382-es év eseményeit, a tatár kán Moszkva elleni
támadását, Kiprián metropolita elűzését, Dmitrij Donszkoj nagyfejedelem
meghódolását és végső elfordulását Kiprián egyházfőtől. Számot ad az újabb
kolostoralapításokról, a kolostori földbirtoklás menetéről, majd Szergij
1392-ben bekövetkezett haláláról és temetéséről.
Szergij Radonezsszkij és tanítványai
színrelépésével döntő fordulat következett be a Rusz-beli szerzetesi közösségek
életében. A fellendülés elsősorban a lelki élet megújulásában és
hangsúlyozásában, másodsorban az Északra irányuló kolostoralapításokban
mutatkozott meg. Szergij Radonezsszkij és tanítványainak negyven éves munkája
során megsokasodott a Volgán túli szerzetesi közösségek száma a kosztromai,
jaroszlavi, vologdai erdőkben. A Volga és Dvina folyók közötti terület vált a
pravoszláv kelet „Észak Thébaiszává”. A szent életű igumen és követői saját
példamutatásukkal „leheltek” lelki frissességet és erőt az óorosz szerzetesség
életébe. Az ortodox szerzetesség lényege a feltámadás utáni életmód
megelőlegezésében rejlett. A világtól való elvonulás oka nem a benne
felhalmozódott bajok és bűnök elutasítását, hanem ellenkezőképpen egy sokkal
nemesebb célt, az öntökéletesedés egy sajátos módját, a világiaknak mutatandó
példaadást szolgálta. Megtalálni a középutat a remeteélet és szerzetesi
közösségi életforma között, a mérsékelt aszkézis mellett hasznos munkát
végezni.
A zárszó második felében a szerző a zsityije,
mint hiteles történeti forrás tényét hangsúlyozza. A XIX. század végi
kljucsevszkiji álláspont meglehetősen pesszimista nézetet képviselt a szentek
élettörténetét bemutató irodalomtörténeti emlékekkel kapcsolatban. Kljucsevszkij
szerint a zsityijékben az életrajzi tények segítségével elsősorban a
szerzetesi, aszkéta eszménykép rajzolódott ki (bűntelen, erkölcsileg
fedhetetlen, türelmes, alázatos, önfeláldozó), az egyéni gyengeségek és
hiányosságok nem szerepeltek az idealizált tulajdonságok mögött. Az életrajzi
legendák nem azért íródtak, hogy egy valódi, középkori embert mutassanak be,
hanem egy konkrét ideál viselkedési normáit és gondolatait ábrázolták.
Averjanov szerint a fenti megközelítések túlzottan egyoldalúak. Ahhoz, hogy a
zsityijéket ne elsősorban irodalomtörténeti forrásként kezeljük,
elengedhetetlen a textológiai elemzések kifinomult, aprólékos munkája, a
történész éles forráskritikai érzéke és a történeti tények analizálásához
szükséges intuíciója.
A kötet egyetlen hiányossága, hogy a könnyebb
eligazodást, megértést szolgáló szemléltető segédanyagok: térképek, táblázatok,
fényképek nem kaptak helyet a monográfiában. Természetesen ezek a tények nem
ássák alá a tudományos igényű munka érdemét.
Konsztantyin Averjanov megpróbálta az elmúlt
évtizedek elsősorban textológiai vizsgálataira alapozott kutatásait összegezni
és saját megközelítéseivel pontosabb képet rajzolni Szergij Radonezsszkijről,
„a Rusz földjének igumenéről”. A címben megfogalmazott elképzelés megvalósult:
minden apró részletre kitérő elemzéssel találkozhatunk, megismerhetjük a szent
életű szerzetest, mint a középkori orosz egyházi társadalom kiemelkedő
egyéniségét és magát a korszakot, melyben tevékenykedett, a XIV. századi
Moszkvai Rusz történetét.
Averjanov K. A.: Szergij Radonezsszkij. Az egyén és korszaka,
(Szergij Radonezsszkij. Licsnoszty i epoha), Enciklopegyija rosszijszkih
gyereveny, Moszkva, 2006. 443. o.
Bótor Tímea