Klió 2009/1.
18. évfolyam
kÖZÉP-, KELET- ÉS
DÉLKELET-EURÓPA TÖRTÉNETÉBŐL
Szerb-horvát kompromisszumkeresés a két világháború közötti
Jugoszláviában
Dejan Djokić, a Nottinghami Egyetem szerb és horvát történelmet és a jugoszláv
nemzeteszmét kutató történésze olyan új monográfiát írt, amely Jugoszlávia két
világháború közti történelmét vizsgálja. Könyve a hagyományos értelemben
kevesebb a megszokott összefoglaló monográfiákhoz képest, hiszen csak
érintőlegesen foglalkozik a gazdaság vagy a társadalom bonyolult problémáival,
a hangsúlyt ehelyett a politikatörténetre helyezi. Könyve ugyanakkor más egy
megszokott politikatörténetnél, hiszen középpontjába nem a szerb és a horvát
ellentétek megoldhatatlansága és ennek kronologikus felvázolása került, hanem a
szerző azt vizsgálja, hogy a két délszláv nép vezetői hogyan, milyen módon keresték
a megegyezés lehetőségét, mind formális, mind pedig informális csatornákon
keresztül. Djokić nézete szerint Jugoszlávia 19181941 közötti történelme
valójában nem a kudarcok, hanem a kompromisszumok keresésének története egy
turbulens korban.
Szinte metaforikus dimenziót kölcsönöz a
monográfiának az, ahogyan a szerző az olvasót megismerteti a korszak jugoszláv
politikai életével. 1918. november 27-én különvonat indult Zágrábból, a horvát
fővárosból Belgrádba, a szerb és a leendő jugoszláv fővárosba. A szerelvényen a
Nemzeti Tanács képviselői utaztak, akik hosszú vita után utaztak Belgrádba,
miután november 2324-én megszavazták a közös államot. A szavazást megelőző
vitákkal, az egyes délszláv népek eltérő világháborús célkitűzéseikkel,
valamint jugoszláv tudatuk részben ebből is fakadó eltéréseivel a monográfia
szerzője, a nemzetközi körülményekbe ágyazva, az első fejezetben ismerteti meg
az érdeklődő olvasót.
Az első világháborút megelőzően a délszláv népek
nem alkottak egységes államot. A független Szerb Királyság mellett az
OsztrákMagyar Monarchia eltérő fejlettségű és jogállású területein éltek a
majdani Jugoszláviát alkotó népek. Így érthető, hogy a világháború alatt több
hatalmi központ alakult ki, amelyek céljaikat, és azok megvalósítási módját tekintve
nem ritkán távol álltak egymástól. Szerbia legfontosabb háborús célja a
területnövelés volt. A már meglévő területeket a Monarchia horvátok és
szlovének lakta területeire akarták kiterjeszteni, amit kormányuk az 1914.
november 7-i nii nyilatkozatában hivatalosan deklarált. Ez a törekvés
alapvetően meghatározta jugoszlávizmusukat: a szlovénekre és a horvátokra mint
a közös nemzet részére leginkább a megszerzendő területekre nyújtott jogalap
miatt hivatkoztak, a hadsereg vezetői és a politikusok mindezt inkább a szerb
állam kiterjesztésének tekintették. Sándor régens szintén jugoszláv nézeteket
képviselt, elképzeléseit 1916-ban a britek előtt ki is fejtette. A régens
szerint a hadsereg Jugoszláviáért harcol. Továbbá, a délszlávok valójában egy
népet alkotnak, összeköti őket nyelvük, közös tradícióik, és valójában csak a
sorsnak köszönhető, hogy nem alakult ki egységes államuk.
Eltérően vélekedett minderről a Jugoszláv
Bizottság, amelyet szerb és zömmel horvát emigráns politikusok és értelmiségiek
hoztak létre. A főként propaganda-tevékenységet folytató bizottság azonban
nélkülözte a politikai legitimációt, és nagyban függött a szerb és az antant
haderők sikereitől. Ante Trumbić, a bizottság egyik, horvát származású
vezetője, visszaemlékezéseiben úgy emlékezett, hogy teljesen elutasította a
jövendő állam centralista berendezkedését, Djokić elemzése szerint viszont a
föderalizmussal szemben hasonlóan tartózkodóan nyilatkozott, mivel az
akadályozná a nemzeti fejlődést. Ehelyett regionális autonómiát követelt és egy
unitárius, decentralizált államot szeretett volna létrehozni. A meglévő
nézeteltérések ellenére 1917 novemberében Korfu szigetén a szerb kormánnyal
közös nyilatkozatot adtak ki, amelyben elfogadták, hogy alkotmányos és
parlamentáris királyságot hoznak létre. Az állam berendezkedésének jellegét
viszont a harcok lezárulta utánra halasztották.
Szintén eltérést mutattak a Monarchia osztrák
felében élő, saját tartománnyal nem rendelkező szlovének nézetei. A szerző
rámutat arra, hogy habár sok szlovén a jugoszláv nemzet részének tekintette
magát, Anton Koroec vezetésével inkább a birodalom keretei között keresték
sorsuk jobbra fordulását. Djokić azt is fontosnak tartja aláhúzni, hogy a
délszláv vezetők gyakran túlhangsúlyozták a nyelvi egységet és az egységes
állam igényét, hogy ezzel is nyomatékot adjanak Wilson amerikai elnök
önrendelkezési elvének. A szlovének elképzeléseihez kezdetben hasonlóan
vélekedtek a horvátok is, ami már aggasztani kezdte a szerb és az emigráns
politikusokat, hiszen tartottak attól, hogy a Monarchia területén élő
délszlávok átveszik a kezdeményezést. A történész szerint ez hatást
gyakorolhatott a korfui deklaráció kiadására.
A három politikai csoport képviselői, vagyis a
szerbiai kormány, a Jugoszláv Bizottság és a Monarchia délszlávjait tömörítő
Nemzeti Tanács 1918 novemberében Genfben találkoztak egymással, hogy az
egyesítés feltételeiről tárgyaljanak. November 9-i nyilatkozatukban egy
átmeneti kormányt vázolnak fel, az alkotmányozó nemzetgyűlés összehívásáig
pedig a régi szervek maradnának működésben. A Nikola Paić vezette szerb
kormány azonban elutasította a nyilatkozat ratifikálását. Ezt követően került
sor a Nemzeti Tanács Központi Bizottságának november 2324-i ülésére, amivel a
monográfia szerzője külön alfejezetben foglalkozik, egyben rávilágítva annak
jelentőségére.
Jugoszlávia
felépítésével kapcsolatban a bizottság tagjai hat javaslatot vitattak meg,
amelyet a könyvet író történész részletesen elemez. A dalmát tartományi kormány
küldöttei a korfui határozatok értelmében azonnali egyesítést sürgettek, mivel
szerintük csak ez akadályozhatta volna meg az olasz támadást. Nézetük szerint
az új államot a szerb király vezetné, átmeneti kormányt és parlamentet hoznának
létre, melynek székhelye Szarajevóban lenne. A szociáldemokraták elvben
támogatták a dalmát javaslatot, azonban államformaként, legalább az átmeneti
időszakban, a köztársaságot képzelték el. Stjepan Radić Horvát Paraszti
Néppártja viszont a horvát államjogból kiindulva föderális berendezkedést
szeretett volna. Az új államot három fős régenstanács vezetné, amelynek tagja
lenne a szerb régens, a horvát bán és a szlovén nemzetgyűlés elnöke. A
föderáció szintjén mindössze három minisztérium lenne, a külügyi, a hadügyi és
az ellátásügyi minisztérium, a többi tárca viszont a regionális
adminisztrációhoz tartozna. Mindezzel, ahogyan arra a szerző rámutat, a
horvátság történelmi és a nemzeti individualitását szerették volna megvédeni.
Miután az egyik vajdasági képviselő a Szerémség, Bácska és a Bánát Szerbiához
csatolásával fenyegetett, a dalmát képviselők pedig az azonnali Szerbiához
csatlakozással fenyegetőztek, a bizottság döntött arról, hogy Belgrádba
utaznak, az államformáról és annak belső szerkezetéről pedig ott fognak végső
döntést hozni. A vitában Radić a horvát érdekek feladásával vádolta meg a többi
küldöttet, és annak ellenére, hogy hajlandóságot mutatott a szerbekkel történő
megegyezésre, ellenezte a szerbiai dominanciát és óvta a küldötteket az
elhamarkodott döntések meghozatalától.
A többség szerint viszont a nagy és erős jugoszláv állam létrehozásával
követeléseik teljesülni fognak. Djokić a bizottsági viták legfontosabb
hozadékának jogosan azt tartja, hogy az eltérő nézetek egyetlen problémába, a
központi hatalom és a regionális autonómia kérdése köré csoportosultak.
A jugoszláv állam létrejötte így 1919 januárjára
gyakorlatilag kész tény lett. A szerző ugyanakkor kiemeli, hogy az
államalakulatot maguk a délszlávok hozták létre, ezért többen rosszul
tulajdonítanak érdemeket a békekonferenciának. Érvelését azzal is alátámasztja,
hogy a békekonferenciára csak a Szerb Királyság delegációját hívták meg.
Hangsúlyozza ugyanakkor, hogy az egyesítést követő örömünnepet hosszú és
kijózanító másnaposság követte, az állandósuló politikai válság pedig királyi
diktatúrába torkollott. Az állam jellegéről folytatott vita a parlamentbe
került át, ahol a centralista és a decentralista nézetek csaptak össze
egymással. Djokić részletesen vizsgálja a két parlamenti szövetség nézetét és
arra is rámutat, hogy a politikai tömbök eltértek az etnikai vonalaktól. Az
egyik csoportosulás a szerb Demokrata Párt körül szerveződött meg és a horvát
szociáldemokraták, valamint a montenegróiak csatlakoztak hozzá. Ők liberális
nézeteket képviseltek. A másik szövetséget, a konzervatívabb Parlamenti Uniót,
a népi radikálisok, a szerbiai liberálisok és a szlovén klerikálisok alkották.
A viták után végül centralista alkotmányt szavaztak meg (Vid napi alkotmány),
de a szerző szerint a háttérben összetett folyamatok húzódtak meg. A
demokratákat és a radikálisokat kivéve az összes többi nagy párt ellenezte a
centralizmust, Radić parasztpártja pedig bojkottálta az alkotmány
megszavazását. A történész szerint paradox módon, olasz és német mintára
rosszul hivatkozva, a centralisták ragaszkodtak leginkább az állam
elnevezéséhez, a SzerbHorvátSzlovén Királysághoz, míg a föderalizmus hívei
inkább feladták volna ezt az elnevezést.
Már ekkor léteztek egyéb, alternatív elképzelések
is, amelyekre a monográfia szerzője szintén utalást tesz. Stojan Protić, aki
19181920 között kétszer volt miniszterelnök, kompromisszumos javaslatként, a
tartományi határoknak nagyban megfelelően, kilenc tartományt vázolt fel,
amelyek széles autonómiával rendelkeztek volna, a kormány pedig a brit modellt
követte volna. Őszintén megegyezésre törekedett a horvátokkal, és elképzelését
több radikális képviselő is támogatta. Vele szemben a szlovén képviselők
részletesebben szabályozták volna a központi kormány hatáskörét, továbbá
kétkamarás parlamentet képzeltek el, ahol a felsőházat a tartományok
delegáltjai alkották volna. A királyságot vallási alapon hat tartományra
osztották volna fel, ezzel biztosítva a katolicizmus és az ortodoxia
egyensúlyát, hiszen mindkét nagy vallás három-három tartományban került volna
túlsúlyba. Az alkotmánnyal kapcsolatos vita a Horvát Parasztpárt vezérét,
Radićot súlyos dilemma elé állította. A szerző szerint számára az egyik
lehetőséget az államon belüli minél nagyobb önrendelkezés kivívása jelentette,
míg a másikat a teljes függetlenség hangoztatása képviselte. Djokić rámutat
arra, hogy Radić ezt követően fokozatosan lépett vissza konföderáció felé.
Ebben látta azt a lehetőséget, ami a horvátok számára a legtöbb autonómiát
biztosította volna.
Az 1920-as évek megegyezési kísérleteiben
továbbra is Radić játszotta a kulcsszerepet. Először a demokraták, majd a
kormányon lévő radikálisok felé közeledett. 1924-ben beszüntette az alkotmány
bojkottálását, ami lehetővé tette, hogy pártja induljon a választásokon. Annak
ellenére, hogy a megmérettetésen az ellenzékkel szövetkeztek, 1925-ben mégis
megegyeztek a Paić vezette radikálisokkal. A megegyezés értelmében a horvát
politikus feladta köztársasági nézeteit, valamint elismerte az alkotmányt és a
dinasztia uralmát. Még a párt nevéből is kikerült a köztársasági jelző. Djokić
véleménye szerint a megegyezésben, amelynek köszönhetően Radićot kiengedték a
börtönből, nagy szerepe volt annak a politikai visszhangnak, amely a horvát
politikus Szovjetunióban tett látogatását követte. Radić 1924 nyarán tett
látogatása ugyanis egybeesett a Komintern V. kongresszusával, ahol határozatban
sürgették Jugoszlávia feloszlatását. Habár azt a szerző hangsúlyozza, hogy
Radić részvételére nincs közvetlen bizonyíték, a határozatról biztosan tudott.
Ekkor vallott nézeteivel, miszerint semleges Horvátországot kellene létrehozni
a szerinte amúgy a szerb militarizmust képviselő államban, tovább erősítette a
szeparatizmusával kapcsolatos gyanakvást. Így mindenképpen bizonyítania
kellett, hogy lojális az egységes állam iránt.
A megegyezés viszont rövid életűnek bizonyult. Az
állandósuló parlamenti válság, Radić meggyilkolása pedig lehetőséget adott
Sándor számára, hogy királyi diktatúrát vezessen be, amit egyébként már régóta
fontolgatott. A diktatúra kihirdetését Vladko Maček, a Horvát Parasztpárt új vezetője
nyilatkozatban támogatta, de cserébe autonómiát várt az uralkodótól, ami a
történész szerint naivitására utalt. A szerző arra is rámutat, hogy az instabil
politikai helyzet miatt sokan támogatták a király lépését, nem csak a lakosság,
de a külföldi diplomaták, köztük a brit nagykövet körében is. A királyi
diktatúra egyben Sándor jugoszlávizmusa kifejeződésének is tekinthető. Az állam
neve hivatalosan is Jugoszlávia lett, habár a köznyelv már korábban is így
hívta. Kilenc bánságot hoztak létre, amelyeknek földrajzi neveket adtak.
Dravska gyakorlatilag a szlovén területet, Savska és Primorska a horvát
térséget foglalta magába, míg a többi hat tartomány szerb többségű volt. Djokić
utal arra, hogy a folyónevek választása mögött szimbolikus okok is meghúzódtak:
az állam egységét összefolyásukkal jelképezték. Habár a nagy kiterjedésű
tartományok kedveztek volna a föderációnak, az állam centralista maradt, hiszen
Sándor integráns jugoszlávizmusa az unitarizmust hangsúlyozta. Nézete szerint
az uralkodó a nemzet egységének megőrzője, megtestesíti az állam integritását,
megtestesíti az állam integritását, a diktatúra létrehozásával pedig,
legalábbis Sándor reménye szerint, szó szerint megszűnnének az uralkodót a
néptől elválasztó korlátok.
A király felfogásának ismertetése után Djokić a
hangsúlyt továbbra is a kompromisszum keresésére helyezi. A diktatúra
kikiáltása után Sándor király több horvát küldöttséget fogadott, nem csak a
politikusok, hanem az egyszerű emberek köréből is. Habár az ellenzék
megkérdőjelezte őszinteségüket, a szerző szerint mégis erre utalhat, hogy a
király több delegáció fogadását kénytelen volt lemondani. A horvát fővárosba is
ellátogatott volna, ez azonban az usztasa terrorfenyegetései miatt meghiúsult.
A megegyezés felé tett gesztusnak tekinthető a történész szerint az is, hogy
1929-ben Petar ivković tábornok alakított kormányt. A tábornok élvezte az
uralkodó bizalmát, kormányában pedig tíz tárcát adott a horvátoknak, rájuk
bízta a jelentős gazdasági minisztérium vezetését is.
Az uralkodó természetesen leginkább arra
törekedett, hogy kiegyezzen a horvát vezetőként 1933-től ismét börtönben lévő
Mačekkal. A kapcsolatokat több alkalommal informális csatornákon keresztül fel
is vették, de az első jelentős lépés megtételét mindketten a másik féltől
várták. A horvát politikus felmentése szintén a rendszer megegyezési készségét
mutatta. Djokić röviden arra is utal, hogy az 1930-as évek első felében a
horvát kérdés rendezésére más megoldási kísérletek is történtek. A Vojislav
Marinković köré tömörülő szerb demokraták hangoztatták, hogy őszinte megegyezés
szükséges, a horvát kérdést pedig a föderáció megadásával oldották volna meg. A
Milan Srkić vezette zömmel boszniai keményvonalasok az államot öt bánságba
szervezték volna át, amelyek, igaz nélkülözve az etnikai jelleget, autonómiával
rendelkeztek volna. A király azonban ezt a kérdés rendezésére elégtelennek
tartotta.
ivković elképzelései Sándor király 1934.
októberi, marseille-i meggyilkolását követően kerültek előtérbe, annak
ellenére, hogy bizonyos jelek arra utalnak, hogy már 1930 tavaszán titkos
tárgyalásokat folytatott Mačekkal. Első biztos találkozójukra a horvát
politikus kiszabadulása után, annak Zágráb közelében fekvő kupineci birtokán
került sor. Erről a találkozóról Pál régens is tudott, a szerző szerint a brit
külügy tőle értesült erről, a megbeszélések tartalmáról azonban nem szivárgott
ki információ.
Sokkal több
ismert a régenssel folytatott személyes megbeszélésekről, amelyeket a szerző
részletesen ismertet. A párbeszéd felvételének kiindulópontja a Maček és
börtönorvosa közti beszélgetés volt. A rab itt fejtette ki, hogy a horvát
államot Jugoszlávia részeként képzeli el, amit a szerbek és a horvátok vegyesen
laknak. Támogatásáról biztosította az 1929-es királyi proklamációt is. A fogoly
tudta nélkül a börtönorvos beszámolt Pálnak a beszélgetésekről, amit a régens a
kérdés rendezése felé tett első lépésnek tekintett. A parasztpárti vezetőt
ezért 1934. december 22-én kiengedték börtönéből. A szabadulást 1935. június
21-én követte a régenssel folytatott első személyes megbeszélés. Mačekre nagy
hatást gyakorolt Pál európai műveltsége és az, hogy mentes volt a szerb
sovinizmustól. A régens azonban már kevésbé volt lelkes. Feljegyzései alapján
Djokić úgy véli, hogy művelt arisztokrataként lenézte a politikust, akire
valóban jellemző volt a horvát sovinizmus. A megbeszélésen Maček visszatért
föderalista nézeteihez, és a királyi alkotmány felfüggesztésére tett
javaslatot, ami lehetővé tette volna a szabad választásokat. A régens azonban
Péter nagykorúságáig lehetetlennek tartotta az alkotmány módosítását, így a
megbeszélés eredménytelenül zárult.
Újbóli találkozásukra 1936. november 8-án került
sor. A horvát pártvezér ekkor hajlandónak mutatkozott arra, hogy együttműködjön
a kormánnyal, cserébe viszont olyan alkotmányt követelt, amelyben elismerték
volna a horvátok területi autonómiáját. Mivel az alkotmánymódosítás a régens
számára továbbra is elfogadhatatlan maradt, a tárgyalások ezúttal sem hoztak
eredményt. Habár a kormánnyal még 1937 őszén is folytattak tárgyalásokat, a
régenssel pedig még két alkalommal, egyébként sikertelen megbeszélésre került
sor, Maček ekkor már az ellenzékkel kereste a megegyezés lehetőségét, ami 1938.
augusztusi Belgrádba hősként történő bevonulásában csúcsosodott ki.
A horvátok és a szerb ellenzék közti
együttműködés gyökerei egészen az 1930-as évek elejéig nyúltak vissza. A
kompromisszum elhúzódásának, az eltérő álláspontok bemutatásának a szerző külön
fejezetet szentelt. Úgy véli, hogy az együttműködés kezdetének az tekinthető,
hogy amikor 1930. januárjában a horvát politikust ismét börtönbe zárták,
Dragoljub Jovanović, az Agrárpárt egyik vezető politikusa süteményt küldött a
cellájába, ami gesztusként jelezte, hogy lehetséges felülkerekedni az
ellentéteken. Ennek újabb megnyilvánulását jelentette a Parasztdemokrata
Koalíció Végrehajtó Bizottságának 1932. november 5-7 között tartott
válságértekezletén elfogadott nyilatkozat. Habár az úgynevezett zágrábi
pontokat belső használatra szánták, a sajtó mégis megszellőztette. Az ülés
legfontosabb célja a közös ellenzéki álláspont megfogalmazása volt, a horvát
politikusok a föderáció újratárgyalását tekintették az egyetlen lehetséges
megoldásnak. A pontok hatását jelenti, hogy hasonló nyilatkozatok követték
Koroec ljubljanai, és Mehmed Spaho boszniai muszlim vezető politikus
szarajevói pontjaiban. A szerb ellenzéki pártok közös nyilatkozata azonban
elmaradt. A szerb ellenzéki nyilatkozatok közül a történész Ljuba Davidović, a
Demokrata Párt vezetőjének levelét tartja a legjelentősebbnek, amelyben a
demokrata politikus elvileg késznek mutatkozott a zágrábi pontok támogatására,
azt azonban elvetette, hogy mindent a legelejétől kezdjenek. Az állam
átszervezésére négy egységet javasolt, amely megszüntetné a területi
megosztottságot és rendezné a nemzetiségi kérdést. Negyedik egységként a szerző
szerint nyilvánvalóan Boszniát képzelte el, hogy elkerülje az ezzel kapcsolatos
szerb és horvát összetűzést, de ez nem jelentette azt, hogy külön néptörzsként
ismerte volna el a muszlimokat. Djokić szerint a levél jelentőségét ennél is
jobban kiemeli, hogy a föderáció létrehozására az egyik legjelentősebb szerbiai
ellenzéki párt tett javaslatot.
A vatikáni konkordátum körül kirobbant politikai
válság és a kormány bukásának lehetősége ismét közelebb hozta egymáshoz az
ellenzéki vezetőket, amely a Nemzeti Megegyezés Tömbjének létrehozását, majd
Maček már említett, 1938. augusztus 14-i belgrádi utazását eredményezte. A
horvát politikust a szerbek tízezrei fogadták. Külön megéljenezték, amikor beszé-dében
hangsúlyozta, hogy a kibékülni jött a fővárosba. Szerinte elérkezett az idő,
hogy végleg lezárják a konfliktust. Kifejtette, hogy a szerbek
függetlenségükkel saját államukat hozták létre, amihez a horvátok több jog
kivívásáért csatlakoztak. A lelkesedés ellenére a választási előkészületekkor
ismét felszínre törtek a nézeteltérések, ami megakadályozta azt, hogy az
ellenzék közös nyilatkozatot adjon ki.
Ennek ellenére a választásokon látványos sikert
értek el. A kormányt támogató 1,6 millió szavazattól alig elmaradva, 1,3 millió
voksot gyűjtöttek. Djokić azonban tárgyilagosan arra is rámutat, hogy ez zömmel
a horvátoknak volt köszönhető, többségük ugyanis az ellenzékre szavazott, míg a
szlovének, muszlimok, macedónok és a magyarok a kormányt támogatták, de ők
gyűjtötték be a szerb szavazatok kétharmadát is. A kormánypárt így csak a két,
etnikailag horvátnak tekinthető bánságban veszített, valamint Vrbaska bánságban
nem tudott fölényesen nyerni, ahol sokan a független demokratákat támogatták. A
választási győzelem ellenére Milan Stojadinović miniszterelnök (1935-1939) az
oktatási miniszter horvátellenes beszéde miatt 1939. február 4-én lemondott, a
régens pedig ezt a kormányfő nagy meglepetésére el is fogadta. Új
miniszterelnöknek Dragia Cvetkovićot nevezete ki, aki kormánya legfőbb
céljának a horvátok állam iránti bizalmának helyreállítását tekintette.
A kormányváltás azt eredményezte, hogy Maček az
ellenzéki pártokkal szemben elfogadta a régens kapcsolatfelvételi
kezdeményezését. A megbeszélések 1939 áprilisában eredménnyel végződtek. A
legfontosabb kérdésekben a felek hajlottak a kompromisszumra. A horvátok Savska
és Primorska bánságokra kiterjedő autonómiát kaptak. Megkapták továbbá
Dubrovnik körzetét, a boszniai és a szerémségi határok végleges megállapítását
pedig népszavazáshoz kötötték. Maček
derűlátása ellenére azonban a kormány kitért a biztos válasz adása elől, amit a
horvát vezető úgy értékelt, hogy lehetetlenné vált a megegyezés. Elképzeléseik
nyomatékosítására ekkor már az olasz kártya kijátszására, vagyis nemzetközi
erők bevonására is hajlandóak voltak. A régens számára azonban ekkor még
elfogadhatatlanok voltak a horvátok területi követelései, hiszen az a szerbek
körében nyugtalanságot kelthetett volna. A területi követeléseket tekintette a megegyezés
valódi akadályának, továbbá úgy vélte, hogy a horvátok minden engedményre újabb
követelésekkel felelnek. Spaho és Koroec szintén elvetette a megegyezési
tervezetet. Az előbbi azért, mert a boszniai területek a horvát bánsághoz
kerültek volna, az utóbbi pedig egyenesen a németek banditizmusához
hasonlította Maček követeléseit.
A nemzetközi fejlemények egyre kedvezőtlenebbé
fordulása azonban elkerülhetetlenné tette a megegyezést. Az okok közül a szerző
megemlíti, hogy Jugoszlávia gazdasága egyre inkább a németektől függött,
akikkel Ausztria bekebelezése óta közös határuk is volt. Ezzel szemben
mérséklődött a brit és a francia befolyás. Miután Olaszország megszállta
Albániát, egyre nehezebbé vált a jugoszláv semlegesség fenntartása. A történész
rámutat arra, hogy a megváltozott nemzetközi körülmények nemcsak a szerbek,
hanem Maček nézetire is hatottak, akit aggasztott a világháború kitörése, és
tudatában volt annak, hogy hosszabb távon lehetetlen lesz a semlegesség
fenntartása. Ismerve a régens britek iránti szimpátiáját, közvetítésükkel
szeretett volna a jugoszláv problémákra a határon belüli megoldást találni. A
britek azonban elvetették a más államok belügyébe avatkozást. A horvátok
számára a tárgyalások folytatása lett ezért az egyetlen reális lehetőség,
aminek érdekében a népszavazás követeléséről is hajlandóak voltak lemondani.
A megegyezést, az úgynevezett Cvetković-Maček
paktumot 1939. augusztus 26-án kötötték meg. Ennek értelmében Zágráb
székhellyel kikiáltották a horvát bánságot, amelyet Savska és Primorska bánság
alkotott hét körzettel kiegészítve. Teljes autonómiát kaptak, a törvényhozást a
király a horvát száborral közösen végzi, a választásokon a képviselőket
közvetlenül és titkosan választják, a parlamenti határozatokhoz a király és a
bán aláírása szükséges. Állami szinten csak a külügy és a pénzügy maradt. A
horvát bán Ivan ubaić lett, Maček pedig miniszterelnök-helyettes. Az így
létrejött területi-politikai egység a jugoszláv területek negyedére terjedt ki,
de lakosságának közel ötödét szerbek alkották. Ez azonnal újabb problémákat
vetett fel, amit a monográfia szerzője részletesen az olvasó elé is tár.
A megegyezést a horvátok nagy többsége lelkesen
fogadta, sok szerb viszont ellenezte. Több helyütt incidensekre került sor,
mind a szerbek, mind pedig a horvátok körében. Ezeket a szerző korabeli
feljegyzésekkel, az incidensekről beszámoló rendőrségi jelentésekkel
érzékelteti. Ugyanakkor arra is rámutat, hogy ezek az incidensek legtöbbször
személyes bosszút takartak, illetve a régi rend képviselői ellen irányultak. Az
etnikai indíttatás Djokić megállapítása szerint csak másodlagos szerepet
töltött be. A Horvát Parasztpárt számára gondot okozott az, hogy ellenzéki
szerepükből a kormány tagjává váltak, így az egyre súlyosbodó gazdasági problémákért
a lakosság most már őket tette felelőssé, így nehezebbé vált a horvátság
össztámogatásának és a párt belső egységének fenntartása. Súlyosabb problémát
jelentett az, hogy a megegyezés jogilag precedens értéket képviselt, hiszen a
régens rendelettel módosíthatta az alkotmányt. Ez pedig azonnal felvetette a
szerb bánság létrehozásának gondolatát.
Mihailo
Konstantinović, a kormány egyik tárca nélküli minisztere már 1939. december
16-án a régens elé terjesztette a szerb bánság létrehozására vonatkozó tervezetét.
Mivel Dravska a gyakorlatban a szlovén területeknek felelt meg, így egy
harmadik bánság körvonalai rajzolódtak ki. A miniszter elképzelése szerint az
állam fővárosa Belgrád maradt volna, de a szerb bánság székhelye Skopje lett
volna. A bánság a horvátokéhoz hasonló jogokat kapott volna, a belső bánságok
pedig félautonóm státusszal rendelkeznének.
A történész véleménye szerint a legnagyobb
nehézséget a boszniai kérdés rendezése jelentette, hiszen a muszlim szervezetek
is autonómiát kezdtek követelni. A kormányt rövid ideig foglalkoztatta is ennek
gondolata, a szerbek és a horvátok többsége azonban a terület megosztását
kívánta. Ljuba Davidović liberális demokrata politikus ugyanakkor visszatért
1932-es javaslatához, és utalva a térség ütközőállam jellegére, újból
felvetette különállóságukat. Az állam berendezkedésének végső rendezése azonban
Jugoszlávia 1941-es német megszállása miatt a második világháború utánra
maradt.
Djokić véleménye szerint a horvát bánság
létrehozása több okból is jelentős lépésnek tekinthető. A határok ezzel
ténylegesen etnikai határokká váltak, a megegyezés elismerte a horvátok saját
identitástudatát, ami egyben az integráns jugoszlávizmus ideológiájának
elvetését jelentette. Azt azonban elveti, hogy a két világháború közötti időszak
jugoszláv történetét a szerb és horvát ellentétek hangoztatására redukálják le,
hiszen az ellentétek gyakran öltöttek szerb-szerb vagy horvát-horvát dimenziót.
Ezzel szemben úgy véli, hogy hibái ellenére az 1939-es megegyezés a
szerb-horvát kompromisszum irányában tett pozitív lépésnek tekinthető, és csak
a második világháború akadályozta meg azt, hogy gyakorlatban is működőképes
rendszer jöjjön létre.
A történész szerző továbbá úgy gondolja, hogy a
nemzetiségi kérdés nem egyedüli oka volt a rendszer instabilitásának, a
centristák és a föderalisták küzdelme pedig általánosnak tekinthető a
térségben. Az első világháborút követően létrejött kelet-európai államok
ugyanis számos hasonlóságot mutatnak. A délszláv népekéhez hasonlóan problémás
volt a csehek és a szlovákok együttműködése, Lengyelországgal pedig a pártok
rivalizálása mutat hasonlóságot. Románia számára hasonlóan nehézségeket okozott
az eltérő fejlettségű területek integrálása.
Dejan Djokić új szemléletű monográfiájának
további pozitívumát jelenti, hogy történészhez illően műve zömmel alapkutatásra
támaszkodik. Ehhez felhasználta a szerbiai, horvátországi és a brit levéltári
forrásokat, a szereplők naplóit, visszaemlékezéseit, továbbá a korabeli sajtó
cikkeit és számos pamfletet. A másodlagos irodalom köréből közel kétszáz
könyvre és tanulmányra hivatkozik. A gazdag lábjegyzetelés mellett a könyv
további erénye, hogy az eredeti források beemelésével, a szereplők
megszólaltatásával nem csak a témával foglalkozó kutatók, hanem a korszak és
Jugoszlávia történelme iránt érdeklődő szélesebb olvasóközönség érdeklődését is
felkeltheti.
Dejan Djokić: Elusive Compromise. A History of Interwar
Yugoslavia (Bizonytalan kompromisszum. A két világháború közötti Jugoszlávia
történelme). Hurst & Co., London, 2007. 311. o.
Vukman Péter