Klió 2009/1.
18. évfolyam
ÓkoR
Urke és az Észak a legújabb felfedezések
Giorgio Buccellati
és felesége, Marilyn Kelly-Buccellati, a Kaliforniai Egyetem régészei
1984 óta folytatnak ásatásokat az Északkelet-Szíriában található Tell Mozan
térségében.[1]
Az egykori települést 1995-ben sikerült azonosítani egy pecsétfelirat alapján,
melyből kiderült, hogy a várost valaha Urkenek hívták. A szerzők az utóbbi
időben számos tanulmányban tették közzé a régészeti feltárás legújabb
eredményeit, melyekben Urke kulturális hátterét, etnikai viszonyait és a hurri
hátország kérdését vizsgálják.
Urke virágkorának az i. e. III. évezredet
tekinthetjük, ekkorra datálható az eddig kiásott épületek java része, és a
város ekkor érte el legnagyobb kiterjedését, kb. 130-150 hektárt.[2]
A második évezredre azonban elveszítette jelentőségét, területe mindössze kb.
30 hektárra redukálódott, 1350 körül pedig, miután a város asszír uralom alá
került, teljesen elnéptelenedett és soha többé nem is népesült be újra. Így a
település eredeti szerkezete és városias jellege jobban megőrződött, mint az a
korszak többi jelentős helysége esetében megfigyelhető, melyeknek hosszú,
fokozatos visszafejlődés és eljelentéktelenedés jutott osztályrészül.
Tell Mozan három fontos, ma is feltárás alatt
lévő építménye közül az első a királyi palota, melynek ajtókat és tárolókat
záró pecsétnyomataiból tudták megfejteni a város egykori elnevezését, valamint
a palota építtetőjének, Tupki királynak, további nyolc uralkodónak, két
királynénak és néhány udvari személynek a nevét. A palotát i. e. 2250 körül
építhették. A második építmény, az ún. âbi nem más, mint egy mély, aknaszerű
járat, mely i. e. 2300 körül nyerte el végső, boltozattal és előcsarnokkal
ellátott formáját, de előzményei valószínűleg a IV. évezredig nyúlnak vissza.
Az üreget eddig 8 méter mélységig sikerült feltárni, de a becslések szerint még
további 6 méter mélységig követhetők az építmény maradványai. Az âbinak fontos vallási
szerepe volt, itt idézték meg ugyanis az alvilági szellemeket bonyolult
rituálék során. A harmadik, legrégebbi építmény a messze a palota fölé
tornyosuló templomterasz és a rajta álló, a hurri panteon főistenének,
Kumarbinak szentelt templom, mely Urke legfőbb vallási építménye volt. A
templomot valószínűleg a III. évezred közepén emelték.
Urke alaprajza a következőképp nézhetett ki: a
nagyjából kör alakú város közepén, egy magas dombon helyezkedett el a
templomterasz, rajta pedig a Kumarbinak szentelt templom. A templomterasz
magassága felért a város környezetében található dombok magasságával, így a
láthatár síkjából kiemelkedve már távolról is igen impozáns látványt
nyújthatott. A templomteraszt és a nála körülbelül 12 méterrel alacsonyabban fekvő,
a városfallal egybeépített palotát egy sugárirányban kiinduló széles, lejtős
köztér kötötte össze, melyet az eddigi vizsgálatok tanúsága szerint nem
építettek be. A templomhoz széles lépcsősor vezetett fel, melyet két oldalról
néhol három méter magasságot is elérő falak fogtak közre. Meglepő, hogy az
épületegyüttes, elkészülte és a város elnéptelenedése között több mint ezer
évig szép állapotban fennmaradt. Ez azt bizonyítja, hogy Urke rendkívül nagy
jelentőségű szakrális központ lehetett, ahol fontos rituálékat és vallási
szertartásokat végezhettek. A palota mellett feltárt âbi az alvilág bejáratát
jelképezhette, míg a Kumarbi-templom az ég kapujának szerepét tölthette be.
A városban talált leletek arra engednek
következtetni, hogy Urke a tőle északabbra fekvő területekkel állhatott szoros
kulturális kapcsolatban. Az ún. korai transzkaukáziai kultúra, melynek
jellegzetessége a vörös vagy fekete fényezett kerámia, Grúziától
Kelet-Anatólián át Északnyugat-Szíriáig kimutatható, sőt még a Kubán vidékén és
Palesztinában is éreztette hatását. Az urkei pecsétnyomatok feltűnő
egyezéseket mutatnak az anatóliai Kültepében találtakkal, különösen, amik az
áldozati bika levágását és az időjárás istenének történő felajánlását mutatják
be. Határozott stílusbeli egyezések mutathatók ki ugyanakkor az
emberábrázolásokban, valamint a pecsétnyomatok rajzolatainak tanúsága szerint
még az öltözködésben is; az északi területeken és Urkeben talált
ábrázolásokon is megfigyelhető ugyanis a jellegzetes, baszk stílusú, lapos
fejfedő viselete. Urke és Transzkaukázia között határozott kulturális
kapcsolatokra utalnak a korai transzkaukáziai műveltség területén és Urkeben
is fellelt lópatkó alakú, hordozható tűzhelyek és geometriai formákkal vagy
emberalakokkal díszített kályhavasak. A két terület leletei között rendkívül
feltűnő a hasonlóság. A szerzők véleménye szerint a feltárások során számos
rétegben fellelt korai transzkaukáziai stílusú cserépdarabok az északi,
transzkaukáziai területekkel történő folyamatos és jelentős kereskedelem
bizonyítékai. Urke, a Mardin-hágón áthaladó, észak felé vezető kereskedelmi út
mellett fekvő nagyvárosként számos termék kereskedelmét ellenőrizhette, és
fémeket, fát, követ és egyéb nyersanyagokat importálhatott Transzkaukáziából.
Bár a szerzőpáros igen óvatosan fogalmaz a város
etnikai jellegével kapcsolatban, számos közvetlen és közvetett bizonyítékot
sorakoztatnak fel arra nézve, hogy Urke lakossága része volt annak a hurrinak
nevezett népnek, mely az írott források alapján a második évezredben már
biztosan, de valószínűleg már korábban is Transzkaukáziában lakott. Először is,
az Urkeben talált szövegek (Ti-Atal király felirata, valamint Tupki és
udvara legendái) a legősibb olyan szövegrészletek, melyeket a később hurrinak
nevezett nyelven írtak. Másodszor, az urkei királyok endan címe, mely bár
más hurri városokban is feltételezhető ezidáig csak Urkeben adatolt, sem a
Mezopotámiában akkoriban divatos címzési szokásoknak nem felel meg, sem pedig
az épp virágkorát élő Akkád Birodalom szokásos közigazgatási eljárásának. A
Mezopotámiában teljesen idegen címzés tehát nem csupán egy eltérő kulturális
közegnek, hanem a déli birodalomtól való függetlenségnek is közvetett
bizonyítéka. Az akkádokkal kapcsolatban a szerzők megjegyzik, hogy a Mari
királya, Zimri-Lim által az i. e. XVIII. században elfoglalt Urke élére
kinevezett két amorita helytartóval, Terruval és Hazirannal szemben komoly
ellenállás bontakozott ki a városban, mely szintén a korabeli mezopotámiai
etnikai viszonyoktól eltérő körülményeket sejtet. Harmadszor, bár a
személynevekből nem lehet egyértelműen következtetni a nevek viselőinek etnikai
hovatartozására, az urkei királyok többségének, köztük Tupkenek a neve
jellegzetesen hurri hangzású. Tupke feleségének, Uqnitumnak, valamint egy
későbbi királynénak, Naram-Szín egyik lányának, Taram-Agadénak neve viszont
akkád, ami dinasztikus házasságkötésekre utal. Fontos azonban, hogy Uqnitum
királyné két udvari szolgájának, Zamena dajkának és Tuli királyi szakácsnak a
neve szintén hurri hangzású, így hurri származásuk több mint valószínű. A város
lakóinak hurri etnikumára utal a jellegzetesen nem mezopotámiai, hanem
transzkaukáziai építmény, a fent már említett âbi feltűnése is, valamint az a
tény, hogy a hurri mitológiában, mely a mezopotámiai hagyományok közé nem
illeszkedik, még a város virágkoránál jóval későbbi időkben is rendkívül fontos
szerepet játszik az urkei szentély.
A szerzők úgy vélik, hogy ma már több-kevesebb
bizonyossággal megrajzolhatják Urke hátországának határait, kulturális
kötődéseit és tágabb környezetében elfoglalt helyét. Eszerint Urke közvetlen
hátországa, melyre közvetlen uralmi és kulturális befolyását kiterjesztette, a
mai Törökország és Szíria határán található Tur-Abdin területe lehetett, itt-ott
még távolabbra terjeszkedve. A város fontos földrajzi csomóponton feküdt, mely
által uralhatta a hegyvidék és a síkság közötti árucserét lebonyolító
kereskedelmi útvonalakat. Az egyetlen szomszédos város esetében sem tapasztalt
mértékű kulturális kapcsolatok, melyek Urket Transzkaukáziához kötik,
megerősítik, hogy a város nem a mezopotámiai civilizáció perifériájaként
értelmezhető, hanem egy autonóm, erősen városias jellegű központként, mely az
északi hegyvidék civilizációjának legdélebbi kiszögellése, egyfajta hídfő a
déli síkvidéken. Urke egyben a legdélebbi hurri város is; egyetlen más,
környező lelőhelyen sem találtak ugyanis hurrikra utaló egyértelmű
bizonyítékokat Tell Mozanon kívül. A régészek szerint az a tény, hogy Urke sikeresen ellenállt az akkád hódításnak, nem katonai
erejének, hanem a környezetében egyedülálló szociális és politikai
formulájának, vagyis sajátos etnikumának és kiterjedt hátországának volt
köszönhető, melyen keresztül nyersanyagokhoz és emberanyaghoz juthatott. Ez a
berendezkedés, melyet Urke a hegyvidéki falvak felügyeletével megvalósított,
eltér úgy a mezopotámiai típusú városállamoktól (pl. Ebla), mint a regionális
nagyhatalmak berendezkedésétől (Mari városa), de a törzsi alapú
államszerveződésektől is.
Ennek a sajátos képletnek allegorikus
megfogalmazása a Giorgio Buccellati és Marilyn Kelly-Buccellati által röviden
bemutatott hurri mítosz, Ezüst mítosza. A történet szerint Ezüst, egy hegyi
faluban élő fiú, aki folyton civakodik a többi gyerekkel, Urkebe megy, hogy
megkeresse apját, Kumarbit. Kumarbi azonban Ezüst megérkezésekor nincs a
városban, mert a hegyekben sétál. Ez a monda a szerzők szerint a hegyvidéki
hurri falvak vetélkedésének, majd Urke felemelkedésének és a hurri falvak
fölötti felügyelet megszerzésének allegóriája.
Hogy a város
hátországa észak felé meddig terjedt ki, a szerzők szerint egyelőre lehetetlen
megmondani, de annyi biztosra vehető, hogy a hegyvidéki falvak kialakulása
megelőzte Urke várossá válását. Valószínűtlen tehát, ha nem is zárható ki
teljesen, hogy a hurrik egy korábbi népesség lakhelyére benyomulva, azt
kiszorítva vagy asszimilálva foglalták el Tur-Abdin területét; az eddigi
leletekből úgy tűnik, hogy autochton népességről van szó.
A 2006-ban
folytatott régészeti ásatások során eddig meglehetősen kevés, de annál
figyelemreméltóbb bizonyíték került elő, mely azt sugallja, hogy Urke kezdetei
az i. e. IV. évezredbe nyúlnak vissza. Negyedik évezredbeli, késő kőrézkori
kerámiák kerültek elő ugyanis a templomterasz rétegeiből. Pecséthenger-lenyomatokat
is kiástak, melyek masszív déli, Uruk-kori kultúrhatást mutatnak. Komplex,
délen kevésbé gyakori motívumokkal (szalagok, kígyók, keresztvonalak,
félkörívek) díszített pecsétnyomatokat is felszínre hoztak az ásatások során.
Bár már 2005-ben találtak egyéb kőrézkori leleteket, a 2006-ban végzett
kutatások megerősítették, hogy nem elszigetelt leletekről, hanem összefüggő,
nagy jelentőségű leletegyüttesről van szó. Az ásatások azt a sejtést is
megerősítették, hogy a templomterasz nem a III. évezredben épült, hanem már a
IV. évezredben is létezett egy hasonló építmény, mely méreteiben sem volt
lényegesen kisebb. Figyelemre méltó tehát, hogy már a IV. évezredben egy kb. 25
méterrel a földfelszín fölé emelkedő terasz, rajta valószínűleg egy korai
szentély, és a hozzá vezető lépcsősor állt Urkeben, ez pedig jelentős
település létezését feltételezi.
A szerzők a város IV. évezredbeli előzményeinek
(még ma sem befejezett) feltárása során arra a következtetésre jutottak, hogy a
hurrik jelenléte már a III. évezred előtt adatolható. Annak ellenére azonban,
hogy a III. évezredbeli épületek korai előzményei rendkívül hasonlónak tűnnek
későbbi variánsaikhoz, csupán ebből nem lehet szilárd következtetéseket levonni
a lakosság etnikai folytonosságáról. Sajnos a tanulmányból nem derül ki, van-e
valamilyen jele a népesség kicserélődésének, új népesség beáramlásának az i. e.
IV. évezred végén, a III. évezred elején, és a déli kapcsolatról, az
Uruk-kultúra és a korai transzkaukázusi műveltség összefüggéseiről is igen
kevés szó esik. A szerzők szintén nem utalnak a város második évezredbeli
visszafejlődésének és népességvesztésének okára. Ezt a jelenséget ugyanis
megmagyarázhatja a hurrik i. e. 2500 körül kezdődött, fokozatosan erősödő
vándorlása déli, délnyugati irányba, Észak-Mezopotámia, Szíria, Kilikia és
Palesztina felé. Ez a folyamat a II. és III. évezred fordulóján és a II.
évezred első felében érte el tetőpontját, amely időszak egybeesik Urke
jelentőségének csökkenésével. A jövőbeli régészeti ásatások talán újabb bizonyítékokkal
szolgálnak majd Urke felemelkedésével és hanyatlásával kapcsolatban.
Giorgio BuccellatiMarilyn Kelly-Buccellati: Urkesh and the
Question of the Hurrian Homeland (Urke és a hurri szülőföld kérdése). In: The
Bulletin of Georgian National Academy of Sciences vol. 175, no. 2, 2007. pp.
141151.
Giorgio Buccellati Marilyn Kelly-Buccellati: Between Heaven
and Hell in Ancient Urkesh (Menny és Pokol közt az ókori Urkeben). In:
Backdirt Annual Review of Cotsen Institute of Archaeology, UCLA, 2007. pp.
6873.
Marilyn Kelly-Buccellati: Urkesh and the North - Recent
Discoveries (Urke és az Észak a legújabb felfedezések). In: Owen, David I. -
Wilhelm, Gernot (ed.): Studies on the Civilization and Culture of Nuzi and the
Hurrians, vol. 15. CDL Press, Bethesda, Maryland, 2005. pp. 2940.
Ötvös Péter
1. Giorgio Buccellati a UCLA Cotsen Régészeti Intézet
Mezopotámiai Osztályának igazgatója, valamint a Közel-Keleti Nyelvek és
Kultúrák Tanszékének professzora. Marilyn Kelly-Buccellati a UCLA Cotsen
Régészeti Intézetének munkatársa.
2. Összehasonlításképp: a III. évezred első felének legnagyobb
mezopotámiai városa, Uruk körülbelül 550 hektáros területet foglalt el;
Suruppak azonban, mely szintén jelentős városnak számított, mindössze száz
hektáros nagyságot ért el virágkorában. Lásd: Gwendolyn Leick: Mezopotámia A
városok evolúciója. Gold Book, Budapest, 2004. 54. ill. 80. p.
[1] . Giorgio Buccellati a UCLA Cotsen Régészeti Intézet Mezopotámiai Osztályának igazgatója, valamint a Közel-Keleti Nyelvek és Kultúrák Tanszékének professzora. Marilyn Kelly-Buccellati a UCLA Cotsen Régészeti Intézetének munkatársa.
[2] . Összehasonlításképp: a III. évezred első felének legnagyobb mezopotámiai városa, Uruk körülbelül 550 hektáros területet foglalt el; Suruppak azonban, mely szintén jelentős városnak számított, mindössze száz hektáros nagyságot ért el virágkorában. Lásd: Gwendolyn Leick: Mezopotámia A városok evolúciója. Gold Book, Budapest, 2004. 54. ill. 80. p.