Klió 2009/1.
18. évfolyam
ÓkoR
Erős asszonyok
Az ókori görög nők
helyzetét sokan félreértik. Sokáig még a tankönyvek is jogfosztott páriaként
írták le őket, egy sorban említve a rabszolgákkal és a polgárjoggal nem
rendelkező idegenekkel. Pedig ez tévedés, a görög nőnek nagyon is lehetett
polgárjoga (leszámítva a rabszolganőket és az idegen asszonyokat–lányokat), és
ezt átörökítette gyermekére. Periklés Kr. e. 451-es polgárjogi törvénye
értelmében ugyanis csak az számíthatott athéni polgárnak, aki apai és anyai
ágon is polgároktól származott. Egy gazdag idegennek (vagyis metoikosnak) nem
volt ingatlanszerzési joga, vagyis se földje, se háza nem lehetett, míg egy
lány, ha apja halálakor nem volt fiútestvére, megörökölte a házat és a birtokot
is. Csak politikai jogai nem voltak a nőknek, de ebből a szempontból a görögök
nem jelentettek kivételt, hiszen a XX. század kezdetéig sehol, semmilyen nőnek
nem lehettek politikai jogai (a királynőket „fiúsították” az ókortól a XIX.
századig). A nők alsóbbrendűségéből fakadó jogfosztottságból kiindulók számára
fel sem vetődött, hogy egy nő esetleg erősebb lehet egy férfinál, és akár
birkózásban is legyőzheti azt. A müncheni Antikensammlungen, a világ egyik
legnagyobb görög vázagyűjteménye ezen az előítéleten kívánt változtatni, amikor
megrendezte az Erős nők című kiállítást (2008. június 4–2009. augusztus
2.), és annak kísérőjeként vaskos és gyönyörűen illusztrált tanulmánykötetet
adott ki. A négy nagyobb fejezetbe rendezett 24 tanulmányt Elisabeth
Wünsche-Werdehausen 13 keretes írása szakítja meg, amelyek a későbbi
nyugati művészet által megörökített erős asszonyokat mutatja be (Rubens, Guido
Reni, Irving Lavin, Giovanni Bonatti, Thomas DaCosta Kaufmann, Jan Brueghel,
Tiepolo, Padovanino, Anselm Feuerbach, Frederic Leighton, Abraham Bloemaert és
Velazquez festményeit és Bernini szobrait). Természetesen szinte valamennyien
az antik mitológia hősnői.
Az első,
bevezető fejezet négy tanulmánya a képhordozókat (vagyis a görög vázákat)
mutatja be, majd általános képet ad a görög nők helyzetéről (Matthias
Steinhartc–Susanna Lorenz). A rövid és vázlatos áttekintés hangsúlyozza,
hogy nők fontos nyilvános szerepet is játszhattak, elsősorban a kultuszok
résztvevőiként vagy papnőként. A Démétér istennő tiszteletére tartott
Thesmophoriát férfiak nem is látogathatták. A delphoi jóspapnő, a Pythia
nemzetközi politikai kérdésekben is véleményt nyilvánított. Az athéni kultusz
középpontjában álló Athénének is papnői voltak. A legismertebb közülük a
köztiszteletben álló Lysimaché, aki Kr. e. 430 és 370 között hatvan évig
töltötte be ezt a tisztséget, portréját pedig alópekéi Démétrios örökítette
meg. Bert Kaeser tanulmánya a mítoszok erős asszonyainak tipológiai
rendszerezésére tesz kísérletet. Először is két axiómát állapít meg: 1) Azokat
nevezik ‚erős nőknek‘, akik azt teszik, amit a hétköznapi férfiak tesznek. 2)
Erős nők csak a mítoszokban léteznek, a valóságban nem. Az értelmezést
háromféle szemlélet nehezíti meg. Az első a historizmus, ami minden mítoszban
valamiféle történelmi magot keres. A pusztai népek lovagló, nyilazó
asszonyainak kimutatása azonban elfedi azt, ami az amazonok alakjában nagyon is
nem reális: nekik nincs férjük, az egész társadalmuk csak nőkből áll. A második
az idealizmus, ami abból indul ki, hogy a görögök a mítoszokat realitásnak
tekintették. Csakhogy Nestór az Iliasban azt emlegeti, hogy ifjúkorában még
kentaurokkal csatázott, noha a kentaurok a történelmi időkben nyilvánvalóan nem
léteztek. Egyetlen görög sem szólhatott így a barátjához: Jössz velem reggel
kentaurra vadászni? A mítosz nem a valóság felfokozott, idealizált
visszatükröződése. Egyetlen férfi sem tartotta volna sem ideálisnak, sem pedig
kívánatosnak a férfiakat gyilkoló amazonok létét. A harmadik zavaró
megközelítés a kereszténységé. A zsidó–keresztény–muszlim Isten koncepciója
teljesen elfogadhatatlanná tette számunkra a görögök istenvilágát, és vele azt,
hogy abban az istennők egyenrangú szerepet játsznak. Pedig ez igen fontos a
görög gondolkodásmód megértéséhez, hiszen nemcsak az istenvilág, hanem az
emberi társadalom is férfiakból és nőkből áll.
A mitikus erős nők három típusba sorolhatók. 1)
Kváziférfiak. Olyan nők, akik férfiakként viselkednek. Fegyvert viselnek, a
harcban férfiakat ölnek, de a reális férfiaktól és nőktől is különböznek
azáltal, hogy nem élnek házasságban. Ennek egyik oka, hogy az amazonok alakját
a valódi nők diametrális ellentéteként formálták meg, a másik pedig az, hogy
egy amazon mellett élő férfi nyilván alárendelt szerepet játszott volna, amit
még a mítosz szintjén sem akartak elfogadni. Érdekes, hogy bizonyos
férfitulajdonságok hiányoznak az amazonok ábrázolásából: nem rúgnak be, mint
pl. Héraklés, és nem is festik le öregasszonyként, ahogy pl. öreg királyokat
igen.
2) Hipernőies. E típus legjobb példái a mainasok
(régiesen menádok), Dionysos extatikus kísérői. Erősek, hiszen puszta kézzel
szét tudnak tépni egy oroszlánt, de erejük az eksztázisból fakad, amire női
voltuk, a hisztériára való hajlamuk teszi őket alkalmassá (a görögök szerint
csak nő lehet hisztérikus, mivel a kifejezést a ‚hystera‘, magyarul anyaméh
szóból képezték). A szupernőies alakok közé tartoznak a boszorkányok is, mint
Médeia, mivel a görögök a varázserőt nagymértékben nőalakokhoz kötötték.
3) A határt áthágó női erény. Ők a női erények
hősei, akik annyira komolyan vesznek bizonyos erényeket, amennyire az már nem
elvárható. Alkéstis férjéért áldozza életét, Iphigeneia pedig a görög seregért.
Antigoné ugyan nem akarja feláldozni magát, de tette következtében nemcsak ő,
hanem Haimón és annak anyja is életét veszti. Kreón büntetése szeretteinek
elvesztésében áll, ennyiben tehát Antigoné tette még Médeiáéval is rokonítható
(Iasón gyermekei pusztulásával fizet az asszony megsértéséért).
Az erős nő csak a mítosz világában létezik, és
önállósága, függetlensége a társadalmilag normálisként felfogott női szerep
ellentéte. Nem véletlen, hogy ilyen nők csak térben és/vagy időben távol
képzelhetők el a görög világtól. Ha a mítoszokban férfiakkal csatáznak, sok hős
esik áldozatul erejüknek, de a csatát vagy a háborút akkor is a férfiak nyerik
meg.
Florian S. Knauß a nők államát vizsgálja,
és azt, hogy egy ilyen állam mennyire tekinthető realitásnak vagy fikciónak. Az
amazonok államát a férfifantázia termékének tekinti, amely ráadásul egy extrém
módon patriarchális világban, a görögöknél alakult ki. A különféle néprajzi
adalékok, amelyekkel Hérodotostól a Nagy Sándor regényig ellátják őket, a
sztyeppnépek szokásaiból eredeztethetők, de azok a népek sem képeztek soha
valamilyen amazonállamot. A mai katonanők sem bizonyítják az amazonok egykori
létét, hiszen a mai asszonyok egy férfihadsereg egységeiben harcolnak,
leggyakrabban férfiak parancsnoksága alatt.
A második nagy fejezet tíz tanulmánya az
amazonokkal foglalkozik. Bemutatja az amazonok, mint harcosok képi és irodalmi
ábrázolásait, majd a folyamatot, hogyan válnak lovasnéppé a mítoszokban
(Florian S. Knauß). A legkorábbi amazonábrázolások Kr. e. 700 körül, vagyis a
homérosi korban keletkeztek, és az asszonyok ezeken kivétel nélkül gyalogosan
harcolnak. Az Ilias sem mutat semmiféle különleges kapcsolatot az amazonok és a
lovak között. Az első lovas amazonábrázolás a Kr. e. VI. század második
negyedéből származik (a lovas férfiaké is ekkor jelenik meg), de ez még sokáig
kivételnek tekinthető. A ló amúgy is státusszimbólum volt, az athéniak lovas
hadsereggel pedig még a marathóni csatában sem rendelkeztek. A vázákon ábrázolt
lovasok viselete thrák és szkíta hatást mutat, ami arra utal, hogy a
lovaskatonaság idegen hatásra alakult ki. A lovas amazonok félhold alakú
pajzsa, jellegzetes csúcsos sapkája, íja, sőt olykor harci bárdja egyértelműen
a keleti, északkeleti népek viseletére, szokásaira emlékeztet, vagyis a képi
ábrázolások forrása a thrákokkal, szkítákkal, perzsákkal való megismerkedésből
ered.
Ugyancsak Knauß
foglalkozik az amazonok hazájával. A legkorábbi ábrázolásokon a harcias nők
fegyverzete még jellegzetesen görög, de a keleti harcosok képeinek
elterjedésével együtt az amazonok viselete is keletiessé válik (Kr. e. VI.
század közepe). A század végétől már nadrágban és harci bárddal is ábrázolják
őket. Az írott források eleinte Thrákiába helyezik az amazonokat, de hamarosan
az ismeretlenebb északkeleti tájakra, vagy a Fekete-tenger vidékére költöztetik
őket. Az Ilias szerint a kis-ázsiai Lykiában és Phrygiában lehetett
találkozni velük, Hérodotos szerint pedig a Fekete-tenger déli oldalán lévő
Thermódón folyó tájékán (ma Terma Cay). A folyó torkolatánál fekvő Themiskyra
görög lakói még a várost meghódító római Lucullusnak is beszámolnak arról, hogy
településüket az amazonok alapították. Euripidés azonban már a Tanais (Don) és
a Maiótis partjain képzeli el lakóhelyüket. Strabón a Fekete- és Kaszpi-tenger
között írja le az amazonok vidékét, mások azonban Illyriában, Libyában vagy
éppen Etiópiában keresik őket. Ahogy tágult a görögök által ismert világ, úgy
kerültek egyre távolabb, kívül a már ismert vidékek határán, hiszen eleven
amazont egyetlen görög sem látott. Nagy Sándor Strabón szerint Hyrkaniában,
Északkelet-Iránban, vagyis a görög világtól még távolabb találkozott Thaléstria
amazonkirálynővel. Nem csoda, hogy az ábrázolásokon is egyre több keleti
szokással és viselettel jellemezték az amazonokat. Raimund Wünsche
felsorolja azokat a mitikus hősöket, akik amazonok ellen harcoltak. Közéjük
tartozott Héraklés és barátja Iolaos, és az ugyancsak Héraklés mellett harcoló
Telamón valamint Bellerophontés. Matthias Steinhart az amazonok Athén
elleni hadjáratát elemzi, amire azért került sor, mert királynőjük, Antiopé
beleszeretett Théseusba, és követte őt Athénba. Egy Kr. e. 510 körül
keletkezett vázaképen Antiopeia kürttel (salpinx) ad jelet a csatára,
mellette görög fegyverzetben látható két társnője, Andromaché és Hypophylé. A
Kr. e. V. század első felében ezt a csatát örökítette meg az athéni Tarka
Csarnok falán Mikón két festménye. Pheidias Parthenónban álló Athéné szobrának
pajzsát is az amazonomachia díszítette. Plutarchos szerint Pheidias a saját
portréja mellett Periklését is megörökítette a pajzson. Aischylos szerint az
Akropolist ostromló amazonok tábora az Árész-dombon (Areiospagos) állt. Az
amazonháború képi megjelenítésének népszerűsége azzal magyarázható, hogy a
harcias (keleti) nőkben az Athénra támadó perzsák ősképét látták, és az
amazonok feletti győzelemmel Xerxés vereségének állítottak emléket.
A további tanulmányok az amazonok
városalapításaival, szépségükkel illetve híres szerelmeikkel (Antiopé és
Théseus, Penthesilea és Achilleus) foglalkoznak. Matthias Steihart és Patay-Horváth
András a görög irodalom amazonképét vázolja fel a Kr. e. VIII. századtól a
római császárkorig bőséges szemelvényekkel. Érdekes, hogy Cassius Dio szerint a
harcias császár, Commodus (161–192) különböző dicsőítő megszólításai közül
különösen az Amazonius jelzőre volt büszke.
A harmadik nagy fejezet talán az eddigieknél is
érdekesebb, mert a kevésbé ismert egyéb erős asszonyokat veszi vizsgálat alá. Vibeke
Ch. Kottsieper a hős lányok alakjait gyűjtötte csokorba. A kiváló vadász,
Atalanté, aki a kalydóni vadkanvadászat egyetlen női résztvevője, Achilleus
apját, Péleust birkózásban legyőzte Pelias halotti játékain. A küzdelmet több
vázafestmény is megörökíti. A lány nemcsak erejével, hanem gyorsaságával is
kitűnt kortársai közül. Egy jóslattól megijedve nem akart férjhez menni, és
apja kérésére abba egyezett csak bele, hogy annak lesz a felesége, aki
versenyfutásban legyőzi. Akit megelőz, azt azonban saját kezűleg megölheti.
Meilanión, más források szerint Hippomenés Aphrodité segítségét kéri, és kap az
istennőtől három arany almát. Futás közben elejt egyet-egyet, és amíg Atalanté
lehajol értük, befut a célba. A versenynek nem maradt fenn antik ábrázolása, de
Atalantét egy Kr. e. 490 körül készült lékythos mindenesetre futás közben
örökíti meg. Atalanté történetének ősképét talán a felnőttkor határát elérő
fiúk és lányok átmeneti rítusaiban találjuk meg. Az athéni fiúknak egy napra
lányruhát kellett ölteniük, a lányoknak pedig Braurónban illetve Olympiában
futóversenyt rendeztek. A futás és a fiúknál a vadászat mindenesetre ilyen
átmeneti rítusnak számított, így Atalanté története mélyén talán ezt találhatjuk
meg.
Még két mitikus vadásznőt ismerünk (leszámítva az
istennőket, pl. Artemist, aki istenségénél fogva természetesen erősebb bármely
férfinál), Prokrist és Kyrénét.
Prokris Erechtheus athéni király gyermekeként
látta meg a napvilágot. Beleszeretett Kephalosba, az ifjú vadászba, és
összeházasodtak. Csakhogy Éós, a Hajnal istennője megkívánta Kephalost, és
magával ragadta. Kephalos azonban vissza akart térni feleségéhez, ezért az
istennő azt javasolta, tegye próbára Prokrist. Kephalos álöltözetben udvarolni
kezdett feleségének. Amikor Prokris már majdnem kötélnek állt, a férj felfedte
kilétét. Prokris szégyenében az erdőbe futott, és Artemis mellett a vadászatnak
szentelte magát. Végül az istennő ajándékozott a lánynak egy kutyát és egy célt
sohasem tévesztő dárdát. Prokrist kibékítette Kephalossal, aki feleségétől
megkapta a kutyát és a fegyvert. Egyszer Prokris a férje után ment az erdőbe.
Kephalos azt hitte, hogy egy állat zörög a sűrűben, és véletlenül halálra
sebezte a dárdával saját feleségét.
A thessaliai Kyréné, Hypseus lapitha király
lánya, apja gulyáját őrizte a Pélion-hegységben. Az állataira támadó oroszlánt
Pindaros szerint puszta kézzel ölte meg. Apollón belészeretett a harcias
lányba, magával vitte Észak-Afrikába, ahol Kyréné városának alapítója lett,
fiúk, Aristeios pedig apjától a gyógyítás, anyjától pedig a vadászat ismereteit
örökölte, és mellesleg a méhészetet is feltalálta.
Matthias Steinhart a férfiak fölött uralkodó asszonyokról (Kirké, Om-phalé,
Xanthippé, Kleopatra), Florian S. Knauß és Patay-Horváth András a női erények
hősnőiről írt (Alkéstis, Laodameia, Iphigeneia, Makaria, Héraklés lánya,
Antigoné, Pénelopé). Ezek a nőalakok nem a mítoszok korai rétegéhez tartoznak,
hanem a Kr. e. V. századi athéni drámaírók, Sophoklés és Euripidés
munkásságának köszönhetik létüket. Ez is magyarázza, hogy ábrázolásaik igen
ritkák. Tulajdonképpen Antigoné kivételével nem is igazi erős asszonyok, hanem
áldozatok. Ez a szerep pedig nagyonis tradicionálisnak tekinthető. A fejezetet Susanne
Lorenz írása zárja a gyilkos asszonyokról (Médeia, Prokné, thrák nők,
Élektra), valamint Florian S. Knauß tanulmánya a megbüntetett vétkes
asszonyokról (Niobé, Arachné, Proitos leányai). Az utolsó fejezet a
határesetekkel (mainasok, Sapphó, hetairák) foglalkozik. Ezt már csak Beate
Hasel-Wagner esszéje követi az amazonfogalom történeti változásainak
áttekintéséről a középkortól a XX. századig. Akkor neveztek egy-egy asszonyt
amazonnak (nem mindig negatív éllel), ha a társadalmilag számára kijelölt
területről véletlenül vagy tudatosan betévedt a férfiak játékterére (pl. Rosa
Luxemburg, Erika Mann vagy éppen Marion, Dönhoff grófnője). Az 1980-as években
azonban az RAF terrorszervezetének aktív nőtagjai miatt az amazonság már a
demokráciát veszélyeztető ellenséges jelenséggé vált a sajtónyelvben.
A kötet egyes megállapításaival, pl. a
prostituáltak erős nőkként való (még ha játékos) besorolásával, vagy a női
erények hősnőinek megnevezésével ugyan nem biztos, hogy egyet kell értenünk, az
azonban bizonyos, hogy az amazonok és az erős asszonyok alakjának ennél
bőségesebb és korszerűbb összefoglalása más könyvben nem áll rendelkezésünkre.
Mindez egyszerre támaszkodik az írásos forrásokra és a tárgyi emlékekre,
vázafestményekre. Különös bája van pl. a fonáshoz használható nagyon is női
eszköz, az epinetron egyik oldalán látható, fegyverkező amazonoknak,
szembeállítva a másik oldal szövő-fonó asszonyaival (164–165. old.) És amit ez
a könyvismertetés érzékeltetni sem tud a kötet erényeiből: a csodálatos és
kiváló minőségű, nagyrészt színes képanyag, ami némileg feledteti, hogy az
Antikensammlungnak nincsen olyan színes és átfogó katalógusa, amiből az ott
őrzött vázákat Münchentől távol is meg lehetne ismerni.
Raimund Wünsche (szerk.): Starke Frauen (Erős asszonyok).
Staatliche Antikensammlungen und Glyptothek, München, 2008. ISBN 3-933200-12-1.
391 old.
Németh György