Klió 2009/1.
18. évfolyam
ÓkoR
Technológia és kultúra az antikvitásban
Serafina Cuomo
könyve azt a két megközelítési módot teszi kritika tárgyává, amellyel az antik
technika kérdéseihez közeledik a nagyközönség, sőt olykor még a szakemberek is.
Az egyik nézet (az ún. blocage question) szerint valami akadályozta az
antikokat abban, hogy viszonylag magas szintű technikai találmányaikat a
gazdaságban kamatoztassák. A másik megközelítési mód (az ún. mainstream view)
hívei azt vallják, hogy az antikvitásban a technika és a hozzá kapcsolódó szaktudás
marginális volt, művelőit lenézték. Ezeket az általánosításokat próbálja
árnyalni a szerző azzal, hogy öt, kronológiai sorba rendezett esettanulmányban
a technikai tudással bírók szemszögéből közelít a kérdéshez.
Először az
orvosok és a tekhné helyzetét vizsgálja a klasszikus kori Athénban. A tekhné
mibenlétéről létezett egyfajta konszenzus (pl. köze van a tapasztalathoz, a
gyakorlathoz), ám a filozófusok és a hippokratészi gyűjtemény szerzői között
véleményeltérés is kimutatható. A filozófusok a használók, a létrehozók és az
utánzók tekhnéjét különítették el. A szakembereket azonban kevésbé
becsülték, mint a másik két kategóriát. A hippokratészi gyűjtemény szerzői
szerint a döntéshozás és a döntésekért vállalt felelősség a (szak)tudásra épül,
aminek az orvostudomány esetében összhangban kell lennie a természettel. A
gyűjtemény szakírói az orvosi tekhné gyakorlása közben a szerencsét
kiküszöbölendőnek tartották, ám a jó szakembert korlátainak tudata különbözteti
meg a rossztól. Az orvosnak meg kell találni az általános és az egyedi eset
találkozási pontját, amit a kairosz kifejezéssel jelöltek. Platónnál és
Arisztotelésznél a jó szakemberekhez társult az a negatív konnotáció, hogy ők
azok, akik szándékosan tudnak csalni, félrevezetni. A csalárdság pedig az
előírt társadalmi rend felforgatásához is vezethet. A szakírók viszont a
hivatás gyakorlóitól elvárták az erényt, az alázatot és a józanságot.
A hellenisztikus katonai forradalmat tárgyalja a
következő fejezet, amely a hadviselés technikai jellegűvé válását tekinti át.
Ezt a hivatásos hadvezérek és a zsoldosok megjelenése mellett a hadigépek
elterjedése mutatja. A IV. század elejéről írván Diodórosz új dologként számol
be a katapultról, amely a III. századra teljesen elterjedt harceszközzé lett. Az
általános elképzelés szerint az egyszerűbb szerkezetekkel indult a hajítógépek
története, s lineáris fejlődéssel jutott el a torziós szerkezetekig. Az ókori
technikai szakírók – úgy tűnik – fejlődésnek fogták fel valami meglévő
módosítását, megváltoztatását, javítását. Emiatt (noha a források és adatok
homályosak) az egyenes vonalú fejlődés helyett inkább azzal kell számolni, hogy
a hajítógépek különböző típusai egymás mellett léteztek egyazon időpontban. A
technológiai változásokkal párhuzamosan alakulnak át a hadvezérekkel szemben
támasztott elvárások. Feliratok tanúsítják (pl. Szamoszról), hogy az íjászat és
gerelyvetés mellett a városok egyre nagyobb hangsúlyt fordítottak a hadigépek
kezelésére is az ifjak nevelésében. A hadvezérek így egyúttal szakemberekké
válnak, ami viszont tanulás és gyakorlat útján lehetséges. A katonai vezetőknek
olyan tudással és tulajdonságokkal kell rendelkezniük, amilyennel eddig a
mesteremberek bírtak. A technika fokozatos térhódítása természetesen a
szakemberek presztízsének emelkedését is maga után vonta.
A mesteremberek többségének önmagáról és szakmája
helyzetéről kialakított képét az előző két fejezetben tárgyalt írásos források
nem feltétlenül jelenítik meg. A halál és a mesterember (Death and the
craftsman) címet viselő harmadik tanulmány ezért a szarkofágokon megjelenő
ábrázolásokat, különösen az ácsok szintezőjének (libella) ikonográfiáját
helyezi vizsgálata középpontjába. A temetési emlékanyagon a reprezentációt
mindig erősen befolyásolja az elhunyt szándéka. Olykor az elhunyt igyekszik
emelni társadalmi státuszán. Ennek ellenére vannak olyan emlékek, amelyeken a
mesterség a saját valójában jelenik meg. Az ábrázolás ebben az esetben is
szándékolt, nem egyszerűen a mindennapi élet egy darabját mutatja be, hanem
szimbólumként is felfogható. A szintező megléte és az elhunyt társadalmi
helyzete között nem mutatható ki összefüggés. A libella és a vele
általában megjelenő eszközök elrendezése a domborműveken arra utal, hogy
többről van szó, mint mesterségjelölő elemekről. Felmerül a csoportképző,
identitásalakító funkció, mint más elemekkel, pl. a katonák, orvosok halotti
emlékművein. A mesteremberek tehát bizonyos termékek előállítóinak, eszközök és
a hozzájuk kapcsolódó szaktudás birtokosainak mutatják be önmagukat, ami megkülönbözteti
őket a társadalom más tagjaitól. A síremlékeken a libella azonban nem az
elhunyt munkáját bemutató, realisztikus jelenet része, hanem önmagában, a
jeleneten kívül található, s ez szimbólumjellegére utal. Kifejezi a
halandóságot, hiszen a halál maga a nagy kiegyenlítő, amellyel eltűnik a
különbség gazdag és szegény között. Az I. és II. században sokszor a
felszabadítottak közül kikerülő szakemberek sírján ez üzenetet hordozott. A
mesterségük révén szociálisan felfelé haladó és törekvő rétegek öntudatát,
saját társadalmi fontosságukba vetett hitét reprezentálta.
A negyedik fejezet (Boundary disputes in the
Roman Empire) Traianus és Hadrianus kori feliratok alapján vizsgálja,
milyen szerepet játszottak a technikai szaktudást megtestesítő földmérők a
felmerülő határperek, birtokviták rendezésében. Ezek elterjedt voltát az
irodalmi források is igazolják. A földmérési szakirodalom – bár átfedésekkel –
számos fajtájukat ismeri. A római földmérésnek a limitesre vagy a strigae
és scamna szerinti felosztásra épülő rendszere tekintéllyel bírt a viták
mérlegelésénél, nem utolsó sorban azért, mert ez a stabilitást jelképezte a
rómaiak számára. A keleti tartományokban, ahonnan a szerző forrásanyagát
meríti, régi tradíciók feszültek szembe a rómaiak rendszerre törekvésével,
ráadásul a poliszok elitje a császárkorban – megfosztva a háború lehetőségétől
– ilyen módon szolgálhatta városa virágzását. A viták rendezése ezen tényezők
figyelembe vételével történt. A köztársaság korában a birtokvitákat a demonstratio
finium nevű eljárásban simították el, amelyben egy semleges, a társadalom
megbecsült tagjának tartott személy volt a döntőbíró. A császárkorban az állami
adminisztráció kiterjeszkedik erre a szférára is, s a döntéseket rögzítő
feliratok alapján három tényező együttes munkálkodásával zárják le a vitákat. A
földmérők a technikai tudást adták, a helyi lakosság a tradíciót és a múlttal
való kontinuitást, a császári tisztviselő pedig a politikai hatalmat és
tekintélyt. A helyi lakosságot – már csak elszámoltathatósági szempontok miatt
is – figyelembe vették, amikor a döntést görögül is közzétették. A császári
tisztviselők több ízben hivatkoznak korábban fennálló állapotokra. A döntést
mindig a tisztviselő mondja ki, háta mögött a rá hatalmat delegáló és a feliraton
hosszú titulatúrával megjelenített császárral és politikai hatalommal. A
földmérők szerepe inkább kisegítő, döntés előkészítő jellegű. A földmérési
szakirodalomból kitűnő vélemény, miszerint az ilyen vitákban a szakember
játszik elsődleges szerepet, nem igazolható. A vizsgált anyag azonban, a szerző
által is elismerten, csak az állam által rendezett esetekkel foglalkozik. A
feliratos formában jóval kisebb mértékben megjelenő magánjogi aktusok
valószínűleg árnyalnák e képet.
Az utolsó fejezetben Cuomo arra a kérdésre keresi
a választ, változott-e az építészek helyzete a kései antikvitásban. Cassius Dio
tudósítása szerint Hadrianus császár kivégezteti a híres építészt,
Apollodóroszt, mert összekülönböztek egy építészeti kérdésen és az építész
szaktudása birtokában nem volt hajlandó engedni. Iustinianus építészei viszont
meghajlanak a császár – Prokópiosz által isteni sugallatnak tulajdonított –
elképzelései előtt. A késő antikvitás vezető építészei magas szintű matematikai
tudással rendelkeztek, a mozaikábrázolások és irodalmi művek alapján nagy
társadalmi megbecsültségnek örvendtek. Az építészek egy jelentős hányada a
hadsereg kötelékéhez tartozott, mások pedig helyhez kötött életet éltek.
Hivatásuk és az általuk emelt épületek azonban büszkeséggel töltötték el őket,
aminek hangot is adtak pl. a feliratokon. Ezek alapján úgy tűnik, az építészek
társadalmi státuszuk emelkedését érzékelték, legalábbis a birodalom keleti
felében. Növekvő fontosságukra utal az a figyelem is, amelyet a törvényekben és
rendeletekben az állam szentel ennek a foglalkozásnak. A korábbiakhoz képest új
tényezőként jelentkezett a kereszténység. A kereszténység uralomra jutása utáni
templomépítkezések, amelyeket a császár mellett a püspökök is támogattak, az
építészek számára olyan feladatot nyújtottak, amellyel szakmájuk gyakorlásán
túl Isten dicsőségének is szolgáltak.
Az esettanulmányokból a szerző összegzésképpen
három fő következtetést von le. Az antik világban a kézműves és más szakemberek
nem játszottak marginális szerepet, ahogy olykor az ókori irodalom és a modern
tudomány beállítja. A technikai tudás képviselőivel szembeni bizalmatlanság
politikai és társadalmi hátteret adott a tekhnéről folytatott
diszkurzusnak. Az ókori technológiához ismeretelméleti síkon érdemes
közelíteni, hiszen a ránk maradt források nézőpontokat képviselnek, nincs mód
abszolút objektivitásra. A nézőpontok létrejötte társadalmi helyzet, értékek,
szükségletek stb. eredménye. Ennek következtében az antik technikatörténet a
múltról rendelkezésre álló tudás határainak felkutatásában és feszegetésében
áll.
Serafina Cuomo: Technology and Culture in Greek and Roman
Antiquity (Technológia és kultúra a görög és római ókorban). Cambridge,
CUP, 2007.
Takács Levente