Klió 2009/1.
18. évfolyam
KÖZÉPKOR
ÉS KORA ÚJKOR
Dzsingisz kán törvénykönyve
Dzsingisz kán
törvénykönyve az orientalisztika egyik legizgalmasabb kutatási területe közé
tartozik. Különlegességét az adja, hogy maga a mű elveszett, de a közel-keleti
arab és perzsa, valamint a távol-keleti kínai forrásokból össze lehet állítani
pontjait, csak azt nem lehet tudni, hogy a külföldi forrásokban szereplő részek
vajon az összes cikkelyt feljegyezték-e. Talán ezért született és születik
annyi próbálkozás a rekonstruálására. A korabeli források tanúsága szerint az
1206-os kurultájon, országgyűlésen Dzsingisz kánt megválasztották a birodalom
legfőbb vezetőjévé, és elfogadták az egységes törvénykönyvet is, melyet
mongolul Jeke Dzsaszagnak, vagyis nagy törvénykönyvnek neveztek el. A kötet szerzői
megfogalmazásai szerint a Dzsaszag általános kifejezés, amely szabályok és
rendelkezések gyűjteménye lehetett. Ez volt a mongolok első, írásos
törvénykönyve. Ez évszázadokig meghatározta a mongol birodalom és
utódállamainak törvénykezését, sőt nagy hatással volt a közel-keleti arab és az
oszmán-török jogrendszerre is. A kötet szerzői alapos tájékoztatást adnak a
törvénykönyv kutatásának történetéről, és a mongolság korai megjelenéséről a
külföldi, főleg kínai forrásokban. Három fejezetre tagolták a könyvet, elsőben
ismertetik az általuk rekonstruált Dzsaszagot, a második részben a cikkelyeket
elemzik, míg a harmadik rész egy rövid angol összefoglalót tartalmaz a kötet
legfontosabb fejezeteiből.
Az európai tudósok már a XVII. századtól
érdeklődni kezdtek a mongol törvénykönyv iránt, és néhány latin forrásból –
elsősorban a XIII. századi követek jelentéséből – sok elemet össze is
gyűjtöttek. Később a szintén hozzáférhető perzsa és arab forrásrészleteket is
összegyűjtötték, amely révén betekintést nyerhettek a mongol-kori
törvénykezésbe. Jelen kiadványban a szerzők a kínai forrásanyag alapján
próbálták meg összeállítani a fontos középkori törvényt, amely jó kiegészítés
lehet az eddigi kísérleteknek, amelyek egyike sem adhat végleges megoldást. A
Dzsaszag kutatásában azonban a szakma máig nem egységes, hiszen sok
nyugat-európai és amerikai kutató ma sem nem fogadja el a mongol forrásokban
meglévő adatok hitelességét. Néhányan ugyanis nem Dzsingisz kánhoz, hanem
fiához, és utódjához, a nagy birodalomépítő Ögödejhez kapcsolják a törvénykönyv
írásba foglalását. A mongol források viszont leírják, hogy a második nagykán
csupán néhány törvénycikket változtatott meg, például a postaállomásról szóló
törvényt. Eddig a nemzetközi szakirodalomban csak kevés hivatkozás történt a
mongolokat jól ismerő kínai forrásokra, és az ottani kutatók véleményét nem
vették figyelembe a Dzsaszag kutatásánál. A mostani kiadvány ezt a hiányt
pótolja, és keleti, mongol és kínai szemszögből vizsgálja meg a törvénykönyv
eredetét. A szerzők kimondják, hogy a kurultáj által szentesített törvény nem
volt teljesen új jogszabály a törzsi vezetők számára, hanem alapvetően a
korábbi törzsi szokásjogon alapult. Természetesen néhány új rendelkezés is
született, amely a törékeny törzsi rendszer fölé szigorú, központi
közigazgatást és igazságszolgáltatást helyezett, melynek alapja az ezred volt,
ebből 95-öt hozott létre a nagykán és a Bölcsek tanácsa. A Dzsaszagban új elem
volt az állami főhatalom szabályozása, katonai jogszabályok megalkotása, közigazgatási
törvények és a hírközlő rendszer rendszerezése. A szerzők megállapították, hogy
a mongol törvénykönyv valószínűleg kerettörvény lehetett, amelyhez még további
rendeletek, intézkedések tartozhattak, amelyek útmutatóul szolgáltak a
bíráknak. Ezekből elég sok olvasható a Mongolok titkos történetében. A XIII.
századi mongol forrásból az is ismert, hogy a főbíró döntéseit feljegyezték a
híres Kék Könyvbe. A történeti források szerint minden mongol részállamban a
törvénykönyv egy példányát a kincstárban őrizték. Dzsingisz kán nemcsak főbírót
nevezett ki, de második fiát, Csagatájt megbízta azzal a feladattal, hogy
felügyelje a birodalmi törvényeket, és őrködjön a törvényességen. A könyvben
részletes elemzést olvashatunk az alapjogokról, családi jogokról, valamint az
adózásról és a hírközlés szabályozásáról. A kötet nemcsak elemzi a katonai
törvényeket, a vadállományt óvó cikkelyeket, továbbá a postaállomások fejlett
rendszerét, hanem választ keres arra, hogy milyen hatása volt a Dzsaszagnak az
akkori világ országainak jogszokására. A kínai és mongol kutatók úgy vélik,
hogy a törvénykönyv meghatározta az eurázsiai kontinens döntő hányadának – a
Sárga-tengertől egészen a Kárpátokig – a bíráskodását. A szerzők rámutatnak a
rendelkezések úttörő jellegére. Két cikkely jóval megelőzte az európai
gondolkozást: a természetvédelmi és a vallási türelemről szóló rendelkezések
páratlannak számítottak. A szerzők hozzáteszik, hogy bár a mongolok írták le
legelőször a fenti két rendeletet, valójában a sztyeppei társadalom szokásjogában
mindkét elem már a legkorábbi időtől nyomon követhető, de azok csak szóban
léteztek, mivel az írásbeliség nem volt meghatározó a társadalomban.
Dzsingisz kánt a perzsa és arab források után az
európai tudósok sokáig vérszomjas, despota uralkodónak ábrázolták. Nem csoda,
hiszen ellenfelei nem erényeit emelték ki, amikor róla értekeztek. A
törvénykönyv szellemisége azonban éppen az ellenkezőjét bizonyítja. A
rendelkezésekből kiderül, hogy bár egyes esetekben – lopás, házasságtörés,
hazaárulás stb. – nagyon keményen megbüntette a vétkeseket, de egyéb esetekben
a fokozatosság elvét vallotta, vagyis esélyt adott a bűnösnek a megjavulásra,
és csak a visszaesőket küldte száműzetésbe. Kiemelhető toleráns és modern
felfogása, hiszen nemcsak a különféle vallásokat támogatta, hanem figyelembe
vette az emberek sokszínűségét, és a meghódolt területeken meghagyta a régi
közigazgatást.
Az európai kultúrában felnőtt kutatókat
megdöbbentheti az, amit a szerzők állítanak, vagyis, hogy szerintük Dzsingisz
kán volt az első, aki politikai demokráciát hozott létre, hiszen az állam
legfontosabb döntési szerve az országgyűlés, vagyis a kurultáj volt, ahol a
nemesek szabadon dönthettek az államot érintő kérdésekben. Háborút indítani
csak teljes egyetértéssel lehetett. Dzsingisz kán tehát nem volt despota,
hiszen nem dönthetett egyedül a legfontosabb állami kérdésekben. A törvény
szerint legitim uralkodó is csak az lehetett, akit ez a fórum választott meg és
iktatott be jogaiba. A szerzők kiemelik a mongol törvénykönyv nagy erényét, az
alkotmányosságot, és az uralkodói jogkör korlátozásának fontosságát, amely
szerintük először írásban a mongoloknál jelent meg és ezzel megelőzte az
angliai Magna Chartát.
Wu Zhi Zhang (szerk.): .Dzsingisz kán törvénykönyve.
Belső-Mongol Tudományegyetem, Jogtudományi Egyetem Társadalomkutató Intézete.
Shang Wu Yin Könyvkiadó, Peking 2007. 248 oldal
Obrusánszky Borbála