Klió 2009/1.
18. évfolyam
xx–xxi. SZÁZAD
A spanyol polgárháború olasz szemmel
¡Viva la muerte!,
azaz „Éljen a halál!”: a spanyol falangistáknak ezt az Unamuno által
„nekrofilnak” nevezett, sokkolóan abszurd jelmondatát választotta Arrigo
Petacco könyve – tagadhatatlanul hatásvadász – címéül, érzékeltetve a benne
tárgyalt történelmi tragédia tébolyult embertelenségét. Az alcím világosabb: Az
1936–39-es spanyol polgárháború mítosza és valósága (Mito e
realtà della guerra civile spagnola 1936–39). Az olasz
történész-újságíró az előszóban még egyértelműbbé teszi, hogy fő célja azoknak
az egyoldalú torzításoknak a tényekkel való szembesítése, amelyeknek
elterjesztéséért, pártos propagandisták és politikailag elkötelezett
zsurnaliszták mellett, kiváló, akár jóhiszemű írók is felelősek voltak. Már az
első lapokon szembeállítja Hemingway haditudósításai és „leghíresebb könyve”,
az Akiért a harang szól elfogultságait „az árral egyedül szemben úszó”
Orwell főleg a maga idején sokkal kevésbé népszerű, „pontos” és hiteles
beszámolójával a Hódolat Katalóniának lapjain (7–8. o.). Mint rámutat, a
spanyol polgárháború azért is számít rendkívüli eseménynek a
világtörténelemben, mert vele kapcsolatban „első ízben történt meg, hogy nem a
győztesek, hanem a legyőzöttek hazugságai lettek történelemmé” (8. o.). Petacco
szerint leegyszerűsítés, hogy 1936 és ’39 között Spanyolországban a baloldali
demokratizmus és a jobboldali totalitarizmus csapott össze.
Az ilyesfajta kiegyensúlyozó, helyreigazító, „az
árral szemben úszó”, a tudományos és a laikus közvéleménnyel összeütköző
történetírói munka rendszerint sokkal kevésbé hálás, mint amennyire nehéz.
Petacco egyenlő távolságot igyekszik tartani a francoista diktatúra állami propagandájának
és a „haladó értelmiség” balos legendáriumának – sarkított megfogalmazásban –
fasiszta és kommunista történelemhamisításai között, ám a radikális
átértékelésekkel szinte elkerülhetetlenül együtt járó polemikus túlzások
csapdáit ő sem tudja mindig kikerülni. Vitathatóak például az ilyen
eufemizmusok: „A háború után a nacionalisták úgy számolták, hogy a
köztársaságiak 54 000 embert lőttek agyon, ezek között 6832 egyházi
személyt. Nem ismerjük a nacionalisták által agyonlőttek számát, de bizonyosan
nem volt alacsonyabb az ellenfeleik által kivégzettekénél.” (70. o.) Aki
olvasta Paul Prestonnak a polgárháborúról és Francóról írott
monográfiáit vagy Antony Beevor A spanyol polgárháború című,
2002-ben magyarul is megjelent kitűnő, monumentális művét, az igenis
találhatott bennük a köztársaság-ellenes lázadók áldozataira vonatkozó
számadatokat. Beevor szerint „a nacionalisták 1939 és 1943 között majdnem
200 000 embert öltek meg” (613. o.). Más kérdés, hogy az egyes publikációk
adatai olyan mérvű eltéréseket mutatnak, hogy a tudományos konszenzust
lehetetlenné, sőt, a tudományos diskurzust is problematikussá teszik. Elég
talán annyi, hogy a belháború halálos áldozatainak számát Pierre Vilar
szintézise, a nyelvünkön még 1984-ben napvilágot látott Spanyolország
története 560 ezerre (129. o.), míg a Petaccóé több mint egymillióra teszi
(203. o.). Megkérdőjelezhető Calvo Sotelo és Giacomo Matteotti meggyilkolásának
párhuzamba állítása (21. o.). Kérdéses azon információ is, hogy Picasso a Guernicát
nem a göringi Kondor-légió bombatámadása által elpusztított baszk városka
mementójaként festette meg 1937-ben, hanem két évvel korábban egy José Gomez
Ortega nevű torreádor emlékére (141. o.), amiről a művészettörténet, a
Picasso-irodalom mit sem tud (lásd pl. Henry Gidel: Picasso, Budapest,
2004, 288–289. o.).
Egyes, fenntartásokkal kezelendő közlései
ellenére Petacco könyve üdvösen demisztifikálja Spanyolország epikus drámájának
„vörös mítoszát”. Bemutatja, hogy kegyetlenkedésekkel, tömeggyilkosságokkal,
szadista bűntettekkel a republikánus tábor is elképesztő méretekben
beszennyezte magát. Különösen vad üldöztetéseket szenvedett el a
„legkatolikusabb” országban a katolikus egyház: szisztematikusan
szentségtelenítettek meg, raboltak ki és romboltak le templomokat; még a
jakobinus terrort és a szovjet forradalmat is felülmúló gyűlölettel és
vadsággal aláztak, kínoztak, öltek meg papokat, szerzeteseket, apácákat,
közülük 498-at 2007-ben avatott boldoggá XVI. Benedek pápa (67–72. o.). Ám
elénk tárul az az Orwell katalóniai tanúvallomásából megismert másodlagos
belvérengzés is, amelyet a fő frontvonal „bal oldalán” a kommunisták követtek
el a sztálini vezérvonaltól elhajló trockisták, anarchisták és más eretnekek
ellen, s amelyekben gyászosan tüntette ki magát a későbbi magyar történelem
sötét figurája, Gerő Ernő, a „csendes és fanatikus magyar kommunista, aki
vaskézzel irányította a terror gépezetét” (122–132. o.). Az öngyilkos
„elvtársi” belviszályok – tömeges mészárlásaikkal és alvilági merényleteikkel –
beteljesítették a köztársaság fejetlenségét és pusztulását. Noha az
ellentáborban is előfordultak ellentétek, feszültségek a korabeli olasz
propagandadalban emlegetett „három vezér, Mussolini, Hitler és Franco” között
(3. o.) – a Duce és a Führer főleg eleinte lenézte az ügyetlen hadvezérnek vélt
Caudillót, az meg fokozódó féltékenységgel és kisebbrendűségi komplexussal
tekintett „nagy testvéreire” (120., 178. o.) –, a köztársaság-ellenes csapatok
kétségtelenül szervezettebbek és egységesebbek voltak, elsősorban ezért kerekedhettek
felül a számbeli fölényben lévő ellenoldalon. Madridban pedig azért
diadalmaskodhattak, mert a republikánusokat anarchiájuk és túlkapásaik miatt
nem támogatta hathatósan egyetlen európai hatalom sem, csupán mindenfelől
hozzájuk sereglő naiv-bátor önkéntesek („Madrid határán…”), akiket egyfelől
Franco, másfelől Sztálin emberei gyengítettek, pusztítottak. Végül mindenki
háborúja folyt mindenki ellen, akár a Hobbes leírta, társadalom előtti
ősállapotban.
Az a nagy figyelem, amelyben Petacco a spanyol polgárháború
olasz résztvevőit részesíti, semmilyen szempontból sem vádolható
egyoldalúsággal. Mussolini és veje, Ciano külügyminiszter beavatkozása a hispán
konfliktusba döntő jelentőségű volt mind Spanyol-, mind Olaszország számára:
győzelemre segítette a francói „pronunciamiento”, az „alzamiento” erőit és
végzetesen összekapcsolta Olaszország harci szekerét Németországéval, melyek
együtt gördültek a második világháború felé. Ahogyan a fasiszták, úgy az
antifasiszták is világméretű harcuk első igazi csataterének tartották
Hispániát, a spanyol ügyet mindkét fél a magáénak érezte. A feketeinges rezsim
nem sokáig álcázhatta önkéntesnek különítményeit és katonáit, akik között
éppúgy akadtak vérszomjas kalandorok (Arconovaldo Bonacorsi, alias „Rossi
gróf”, 75–78. o.), mint a falangista vérbosszút elítélő és lehetőségeik szerint
mérséklő tisztek (Ettore Bastico tábornok, 159–160. o.). A másik oldalon
csatázó Garibaldi brigád „két tűz közé” került a szemből támadó fasiszta
koalíció és a hátulról gyilkoló sztálinista ügynökök között (161–168. o.).
Az utóbbiak sorában előkelő helyet foglalt el a
„garibaldisták” honfitársa, az olasz kommunista pártvezér, Palmiro Togliatti.
„Egyes történészek szerint Togliatti Spanyolországban »Sztálin alkirályának«
szerepét töltötte be. Hatalma valóban óriási volt – írja Petacco. – Hogy
igazolja a barcelonai vörös limpieza vérontásait, Palmiro Togliatti, a
Komintern »jogásza« még egy tanulmányt is közzétett Összeesküvés a szovjet
forradalom ellen címmel, amelyben a sztálinista képmutatás elérte legfelső
fokát. Összekapcsolva »a nép ellenségei ellen« megrendezett moszkvai pereket és
a spanyol szélsőségeseket, Trockijt pedig démoni sugalmazójukként tüntetve föl,
ez az irat kijelentette, hogy »a trockista–zinovjevista banditák gonosztetteiket
akkor követik el a szocializmus hazája ellen, amikor a fasizmus offenzívája
Spanyolországban új szakaszába lép… Következésképpen a banditák objektíve
fasisztákká válnak, akiket meg kell semmisíteni« (127–128. o.).” A
Petacco-könyv Togliatti-portréját tanulságos egybevetni azzal a tényfeltáró
rekonstrukcióval, amelyet Giancarlo Lehner és Francesco Bigazzi tett közzé az
Olasz Kommunista Párt – Nyugat-Európa legnagyobb kommunista párja –
főtitkárának Szovjetunióbeli tevékenységéről, az általunk a Klió 2008/4.
számában ismertetett kötetben: a két arckép egybevág.
A Falange tervszerűen fegyelmezett és a
szélsőbaloldaliak kaotikusan tobzódó vérfürdői együttesen vezettek oda, hogy az
1939-es márciusi győzelmük után az olasz fasiszta sajtó és maga Mussolini „a szokásos
tengernyi tömeg előtt” mondott beszédében diadalittasan harsoghatta, „az
ellenállás jelképe”, Dolores Ibárruri („la Pasionaria”) szállóigévé vált
fogadalmára („¡No pasarán!”) válaszolva: „Áttörtünk!” (26., 201–202. o.)
S az „áttörés” gyümölcse tragikusan tartósnak bizonyult: „A »három vezér«
közül, akiknek »együtt kellett menetelniük« – zárja az epilógust Petacco –
egyedül Franco halt meg ágyban, párnák közt, 1975. november 20-án, nyolcvankét
éves korában.” (207. o.)
Arrigo Petacco: ¡Viva la muerte! Mito e realtà
della guerra civile spagnola 1936–39 (Éljen a halál! Az 1936–39-es spanyol
polgárháború mítosza és valósága), Oscar Mondadori, Milano, 2008, 215 o.
Madarász Imre