Klió 2009/2.
18. évfolyam
HISTORIOGRÁFIA
A Froude-betegség diagnosztizálása
A szerző, Ian Hesketh
a bevezetésben tisztázza, hogy mit is ért tulajdonképpen a Froude-betegségen.
Angliában a XIX. század utolsó éveiben fordították le Seignobos és Langlois
híres kézikönyvét, amely a történettudomány XIX. századi változatának, a
professzionalizmusnak egyfajta kánonja volt. Ebben a széles körben ismert angol
történész/történetíró, Froude csúnya megbélyegzést kapott, hiszen történetírói
tevékenysége több vonatkozásban ellentéte volt az itt megfogalmazott kánonnak. Froude
műveiben ugyanis a regényes/irodalmias jelleg volt a meghatározó, Carlyle
és Macaulay nyomán alapvetően az egyéniségekkel és a hősökkel
foglalkozott, ugyanakkor írásaiban számos pontatlanságot találtak, forrásait
nem, vagy rosszul idézte, egyszóval járatlan volt a modern és módszeres
forráskritika gyakorlatában. Szintén tanulmánya első felében járja körül a
szerző a marginalizálás (angol eredetiben: boundary work) fogalmát. A
definíciót Thomas Gieryn 1983-as művéből kölcsönzi, aki a XIX. század
elejének természettudományos (biológia, antropológia) vitáira használta a
fogalmat. A kifejezés (kissé hajazva Reinhart Koselleck aszimmetrikus
ellenfogalmaira) azt jelöli, hogy a hivatalos, uralmi pozícióban lévő tudomány
saját autoritásának és autentikusságának a bizonyítására gyakran marginalizálni
(nem ritkán lejáratni) igyekszik a vele ellentétes tudományos nézeteket és
„tudománytalannak” minősíti azokat. Ez a XIX. század első felében mindenekelőtt
az evolúció kérdése körül forgott az említett tudományokban, de általánosítható
is a jelenség (úgy tűnik a „tudományosság” öndefiníciójának szerves összetevője
mindez, itt akár Bourdieu-re
vagy Foucault-ra is utalhatunk), s tulajdonképpen az utolsó két
évszázadban a tudomány ilyen vehemens marginalizálásoknak köszönheti hallatlan
kulturális tekintélyét.
A szerző a
tanulmányában egy konkrét példát elemez a XIX. századi angol
történettudományban, a már említett Froude esetét. Viszonylag terjedelmesen, de
mindenképpen bő irodalomra támaszkodva mutatja be a XIX. század második felének
alapvető folyamatát, a professzionalizmust, amely Angliában is német mintákon,
rankei alapokon ment végbe. Azaz itt is a nagy forrásgyűjtemények (Rolls)
kritikai kiadása, a szakfolyóiratok (kitüntetten az English Historical Review) megindulása, a
szemináriumi rendszer kialakítása, az önálló történeti tanszékek létrehozása
(Oxford, Cambridge, Manchester,
London) stb. jellemzik ezt a folyamatot. Voltak persze ennek is retorikus
elemei, hiszen az egyik fő stúdium az alkotmány- és intézménytörténet volt,
amely a történelem whig-interpretációjának keretében (v. ö. Herbert
Butterfield) az egész angol történelmet teleologikusan és esszenciálisan,
mint az alkotmányos szabadság fokozatos kiteljesedését cselekményesítette.
Ennek a professzionalizmusnak a fő
reprezentánsai Stubbs, Seeley, Freeman, Creighton, Gardiner, Temperley, Bryce, J. R. Green, Tout és mások voltak s persze lényegében ezt a
programot támogatta a nagy Lord Acton is.
Ebben a tudományos közegben látott napvilágot az
ötvenes években Froude első nevezetes munkája, a History of England from the
Fall of Wolsey to the Death of Elisabeth (1856). Meg lehet itt jegyezni, hogy
Froude korábban is írt történelmi tárgyú regényeket és elbeszéléseket, tehát
már volt bizonyos hírneve, aminek alapján inkább az irodalomhoz tartozónak
tartották s ezt a minősítést/„bélyeget” tulajdonképpen élete végéig nem
sikerült lemosni magáról. A mű nagy sikert aratott, mert – mint Froude későbbi
könyvei is – olvasmányosan, színesen, a szélesebb közönségnek íródott, néha
kitalált vagy inkább forrásokkal nem alátámasztott, de érdekes részletekkel, a
„szakma” (ez persze ekkor csak kialakulófélben van) azonban hamarosan gyilkos
ösztüzet zúdított ellene.
G. Smith kritikája szerint Froude tulajdonképpen Carlyle-t
utánozza, hiszen hősöket kreál, ideálizálja VIII. Henriket (akit a harcos
katolicizmus héroszának tekint), nagyvonalúan bánik a forrásokkal, s lényegében
csupán a népszerűséget hajhássza. Megjegyzendő itt, hogy a század közepén
kibontakozott Buckle-vitában (amelynek – egy másik szempontból, a
pozitivizmussal való leszámolás szemszögéből – szintén nagy jelentősége volt a
professzionális történetírás önmeghatározása és intézményesülése
vonatkozásában) Froude alapjában mindkét vitatkozó féllel szemben fogalmazta
meg a történetírói hivatásról való hitvallását. Eszerint a történelem sem
természettudományos, sem rankei értelemben nem lehet tiszta tudomány, mindig is
a művészethez, az irodalomhoz tartozott, s így Kingsley-vel ért egyet.
(Egy másik igen ismert alkotmánytörténész, Stubbs mindezek után mindkettőjükről
gúnyos verset költött, aminek egyik következménye az lett, hogy Kingsley
lemondott professzorátusáról Cambridge-ben s Seeley követte őt.)
A leghevesebb támadást Froude ilyen ars poetica
szellemében fogant művei ellen Freeman indította a The Saturday Review
című folyóirat hasábjain. Freeman támadásának fő célpontja Froude 1878-ban
megjelent The Life and Times of Thomas Beckett című könyve volt. Kifogásai sok
tekintetben összecsengenek Smith korábbi kritikájával: Froude munkája hemzseg a
kronológiai tévedésektől és a ténybeli, faktológiai hibáktól, forrásait nem,
vagy igen gyakran pontatlanul idézi, előszeretettel talál ki regényes,
„érdekfeszítő” epizódokat stb. Mindebből következően könyve igazából nem is
tekinthető történeti/történészi munkának, szerzője nem felel meg az igazi
történész(proper historian)/a történészi szakma követelményeinek, tehát nem
történész. Froude írásban úgyszintén megjelent válasza: Freemant nem szakmai
szempontok vezérlik, kritikája inkább a személynek szól/személyeskedő.
Leginkább az bántja Freemant, hogy könyve népszerű, sokan vásárolják és
olvassák, s ez keltette fel az irigységét. Freeman viszontválaszát már
egyenesen megsemmisítőnek szánta. Megismétli korábbi kifogásait, sőt kimutatja,
hogy még Froude válaszként közölt írása is hemzseg a pontatlan idézetektől
(tehát nem személyes motívumok, szakmai irigység áll a kritika hátterében,
személyesen nem is ismeri ellenfelét). J. R. Greenhez írott levelének
tanubizonysága szerint úgy gondolta, Froude-ot sikerült egyszer s mindenkorra
kizárnia a tudományos közösségből. Ezt elvileg a későbbiekben az a tény is
bizonyítaná, hogy a nem sokkal ezután induló English Historical Review (amely,
mint szó volt róla, a szakmaiság, a „céhhez” való tartozás letéteményese)
számos történészről közölt nekrológot haláluk alkalmával, például Seeley-ről,
Creightonról, Stubbsról, Gardinerről, Actonról vagy a nem angol Gindely-ről,
Fustel de Coulanges-ról stb.
Froude-ról azonban nem, így tehát Freeman lejárató, marginalizáló
tevékenysége (v.ö. a boundary work-ről korábban elmondottak) sikeres lett volna
s a szakma nem tekintette őt tagjának. Mindezt erősíti, hogy a Fortnightly
Review-ban megjelent ugyan egy cikk H. A. L. Fisher tollából 1894-ben,
tehát Froude halála évében, lényegében azonban ez is Froude marginalizálását
szentesíti. Froude-ot ugyanis akként értékeli, hogy inkább a szélesebb
közönségnek kívánt tetszeni, pedig a történészi mű „igazságát”/értékét az az
egy-két specialista tudja csak eldönteni, aki képes a kijelentések
tesztelésére, tehát a felhozott adatoknak az eredeti forrásokkal történő
ellenőrzésére.
A
nekrológ-kérdés előtt azonban történt még egy meglehetősen ironikus és paradox
fejlemény. 1892-ben ugyanis az akkor elhunyt Freeman helyére, a szakma által
preferált Gardiner vagy Powell helyett Fronde-t nevezték ki „történész”
professzornak Oxfordba. A döntés hátterében politikai megfontolások,
helyesebben kifejezett presszió, nyomásgyakorlás állt. Az ekkori brit
miniszterelnök, Lord Salisbury ugyanis korábban olvasta Froude nagyközönségnek
szánt könyveit (nyilván Stubbs és mások lábjegyzetekkel telezsúfolt,
„nehézkes”, fárasztó munkáival nem bíbelődött), ezek nagyon megtetszettek neki,
s az ő személyes kívánságának köszönhető Froude professzori titulusa. Froude
egyébként – szöges ellentétben Stubbs-al és Freeman-el – nagyon szerette tanári
munkáját (végre személyesen is érintkezhetett nagyszámú rajongójával),
előadásait hallgatósággal zsúfolásig megtöltött eladótermekben tartotta, míg
Stubbs és Freeman esetében (hasonlóan Rankéhoz) a termek kongtak az ürességtől
a csekély érdeklődés miatt. [Pedig Froude-ot „nagy hazugnak” (Father of Lies)
aposztrofálták egyetemi kollégái is.]
Tanulmányának
utolsó részében azt mutatja be a szerző, hogy Froude miként állt bosszút az
utókorban a vele szemben elkövetett méltánytalanságokért. Halála után ugyanis
Freeman műveiben is számos pontatlanságot mutattak ki a szakemberek, ráadásul a
Froude által követendőnek tartott irodalmias/népszerű történetírást végül sohasem
sikerült kiszorítani a történettudományból (legfeljebb úgyszintén
marginalizálni). Angliában mindezt egy, a század első felében kibonatkozott
elméleti vita is aláhúzza, amely Bury és a nagy társadalomtörténész,
Macaulay-unoka, Trevelyan között zajlott le. Bury híres előadásában azt
szögezte le, hogy a történelem tudomány, se több, se kevesebb, míg Trevelyan
nagyapja örökségének folytatójaként a történelmet inkább az írásművészet egyik
válfajának tartotta. Ezt történetírói műveiben a lehető legkövetkezetesebben
érvényre is juttatta, s hogy e hozzállással nem állt egyedül, azt olyan
kiemelkedő történészek bizonyították, illetve bizonyítják, mint A. J. P.
Taylor, Christopher Hibbert, S. Schama, A. Weir és sokan mások. Az ő műveik
igazolják, hogy a „történettudományos” iparágban a kiadóknak (újabban az
elektronikus médiának) roppant befolyásuk van, számukra tudni kell jól,
közérthetően és népszerű stílusban írni.
Befejezésként a szerző leszögezi, hogy a
Froude-betegséget historizálni és kontextualizáni kell. Tehát a mindebből
levonható tanulság éppen nem az, hogy az igazi történésznek (proper historian)
egyszer és mindenkorra meg kell szabadulnia ettől a betegségtől és a Froude
által elkövetett hibáktól. Hanem inkább az, hogy a történészi szakma is mindig
egy nagyobb társadalmi-történelmi-kulturális kontextusnak, illetve „mezőnek”
(Bourdeiu), diskurzusnak (Foucault) a része, amelyben a legkülönbözőbb szakmai
és szakmán kívüli instanciák érvényesítik szempontjaikat/érdekeiket a múltról
alkotott tudás megkonstruálásában.
Ian Hesketh: Diagnosing
Froude’s disease: boundary work and the discipline of history in late-Victorian
Britain (A Froude-betegség diagnosztizálása: marginalizálás és történettudomány a késő viktoriánus
Britanniában). History and Theory 47. 2008. október, 373–395. o.
Erős Vilmos