Klió 2009/2.
18. évfolyam
FEJEZETEK KÖZÉP- ÉS DÉLKELET-EURÓPA TÖRTÉNETÉBŐL
„A papokat kell támadni, nem a vallást!” Vladimir Bakarić és
Jugoszlávia horvátországi egyházpolitikája 1945–1953 között
A horvát katolikus egyház
történetének 1945–1953 közötti időszakáról, a „nyílt meghurcoltatás
időszakáról” és Vladimir Bakarić (1912–1983) horvát miniszterelnöknek, a Horvát
Kommunista Párt (HKP) Központi Bizottsága titkárának, a katolikus egyházzal
szembeni hivatalos jugoszláv álláspont kialakulásában és az események menetében
játszott szerepéről jelent meg tanulmány 2007-ben a Review of Croatian
History hasábjain. A Jure Krišto főszerkesztésében, a Horvát
Történeti Intézet (Hrvatski institut za povijest) kiadásában évente angol
nyelven megjelenő folyóirat célja, hogy a Horvátországon kívüli történészekkel
és az érdeklődőkkel megismertesse a horvát történelem kutatásának legújabb
irányait, valamint legfrissebb eredményeit. A 2007-ben megjelent kötetben több
tanulmány is foglalkozik az ország második világháború utáni történelmével, közülük
Miroslav Akmadža, a Történeti Intézet kutatója és Anđelko Vlašić,
a Zágrábi Egyetem Horvát Tanulmányok Intézetében dolgozó történész közös
tanulmánya a katolikus egyház sorsának alakulását vázolja fel tanulmányában.
A szerzők
abból a megállapításból indulnak ki, hogy a horvátországi katolikus egyház
számára komoly megpróbáltatások sorozatát jelentette a kommunista
hatalomátvételt követő időszak, és ebben kitüntetett szerepet tulajdonítanak
Bakarić tevékenységének. Ezt a tanulmányban a politikus tárgyalásairól
készített feljegyzésekkel, leveleivel és a nyilvánosság előtt elmondott
beszédeivel támasztják alá, mintegy párhuzamosan a legfontosabb események
láncolatának felvázolásával. Fontosnak tartják ugyanakkor azt is, hogy ne csak
a horvát miniszterelnök szerepét, hanem az általános összefüggéseket is
kiemeljék, amihez hozzátartozik az előzmények ismertetése.
A Jugoszláv Kommunista Párt (JKP) és a katolikus
egyház ellenszenvét a szerzők kölcsönösnek és mélyen gyökerezőnek gondolják,
amire alapvető hatást gyakorolt az előbbiek ateista világképe. Ez az ellenszenv
már a párt legkorábbi programjában is megtalálható volt, amiben célul tűzték ki
az egyház és az állam szétválasztását, az oktatás államosítását és az egyházi
vagyon elkobzását. Igaz, hogy a világháború során enyhítettek a fenti
retorikán, de ezt a tanulmány írói azzal magyarázzák, hogy a kommunisták
lépésükkel azt akarták elérni, hogy minél többen csatlakozzanak a
partizánmozgalomhoz. A szerzők azonban azt is hangsúlyozzák, hogy az egyházzal
szembeni alapvető céljukban nem történt változás. A felek kapcsolatát tovább
nehezítette, hogy a győzelmet követően a katolikus egyházat az usztasa rendszer
legfontosabb szövetségesének, így egyik legveszélyesebb ellenségüknek
tekintették. Alojzije Stepinac zágrábi érsek ugyanakkor úgy vélte, és ezzel a
két történész is egyetért, hogy a párt legfontosabb célja, a szerb ortodox
egyház mintájára, egy független horvát nemzeti egyház létrehozása volt. Ezzel
próbálták meg a katolikus papságot leválasztani a Vatikán főségéről. Ezt
erősíti meg Bakarić Vladimir Velebit (1907–2004) jugoszláv politikusnak és
diplomatának írt levele is, amelyben Josip Broz Titóra hivatkozva hangsúlyozta,
hogy mennyire fontos a horvát egyházat függetleníteni Rómától.
Az előzmények rövid bemutatása után a szerzőpáros
azt vizsgálja, hogy hogyan kristályosodott ki a kommunista vezetés, és közte
Bakarić nézete a Zágrábba 1945. május 8-i bevonulás és Stepinac 1946. őszi pere
között. A szerzők rámutatnak arra, hogy közvetlenül a bevonulás után a felek nem
kerültek még azonnal kapcsolatba egymással. Erre csak június 2–4. között került
sor, amikor Tito találkozott a zágrábi érsekség vezetőivel. A megbeszéléseken
Bakarić is részt vett, aki az üléseket megelőzően, illetve azokat követően
külön is találkozott a katolikus egyházi vezetőkkel. A megbeszélések legfőbb
célja az lett volna, hogy a rendszer javítson a meglehetősen elhidegült
kapcsolatokon, erre azonban nem került sor, sőt, ahogyan arra a tanulmány
szerzői rámutatnak, a katolikus egyház helyzete napról napra egyre rosszabb
lett. A történészek több példával is szemléltetik, hogy a rendszer mennyire
kétarcúan viselkedett a megbeszélések során. Tito például a június 2-i
találkozón horvátként és katolikusként beszélt, ennek a sajtóban megjelenő
változatában azonban az utóbbi jelző már elmaradt. Amikor pedig Ramiro Marcone
apát, a Vatikán képviselője arról panaszkodott, hogy a hatóságok elvitték
autóját és telefonját, Tito Bakarićot utasította a rendezésre, aki a telefont
vissza is juttatta, a személygépkocsit azonban nem. A kommunista párt klérussal kapcsolatos véleményét jól
szemlélteti Bakarić Stepinaccal kapcsolatos nézete. A június 4-i találkozót
követően az érseket dühöngő nacionalistának nevezte, aki az usztasák barátja és
a szerbek ellensége. Ezzel, ahogyan arra a szerzők is rámutatnak, lehetetlennek
tekintette, hogy együttműködjenek az érsekkel.
A megbeszéléseket követően Stepinac több levélben
fordult a HKP titkárához. Ezekben Tito ígéretére is emlékeztetve az
igazságtalanul bebörtönzött papok elengedését kérte, de emellett kitért az
egyházi iskolákkal és a vallási sajtóval kapcsolatos problémákra is. Bakarić
válaszában közös megbeszélésre tett ígéretet, amire június 28-án sor is került,
annak témája azonban a mai napig ismeretlen. A szerzők szerint ennél
pontosabban világítja meg a horvát politikus valódi nézeteit a HKP Politbürója
előtt, majd pedig a Horvát Antifasiszta Tanács IV. ülésén elmondott beszéde.
Már az előbbin is hangoztatta, hogy a katolikus egyházat veszélyes ellenségnek
tekinti, ezért mielőbb dönteni kell a szerinte nemzetellenes egyházi
tevékenységről. A Horvát Antifasiszta Tanács ülésén július 24-én mondott
beszédében pedig a katolikus egyház folyamatos aknamunkájáról szónokolt. Ennek
kapcsán utalt arra, hogy a Marija Bistricában megrendezett zarándoklaton az
usztasákkal szimpatizáló megjegyzések hangzottak el, egyes egyházi személyek
pedig az erdőkben rejtegették az usztasa egykori tagjait. Ezzel a
rendszerellenes tevékenységgel szemben emelte ki a kommunista párt megegyezési
törekvését, hiszen a körmenetek megtartását is engedélyezték. Érvelését jól
megvilágítja az iskolai kötelező hitoktatás eltörlésével kapcsolatos nézete is:
a vallásszabadságot hangsúlyozva kell lehetővé tenni, hogy a diákok hittant
csak akkor tanuljanak, ha akarnak, de erre senkit ne kényszerítsenek.
Barátságtalan lépésnek tekintette ugyanakkor azt, hogy, legalábbis a párt
szerint, a klérus a britek számára listát állított össze a menekülőkről és a
tábori foglyokról, de mindenkit megnyugtatott, „a bajkeverők sorozatos
politikai csapásokat fognak elszenvedni” (153. o.). A fentiek ellenére újból
hitet tett a kompromisszumos megoldás lehetőségéről, azonban, ahogyan azt a
tanulmány szerzői minden esetben kiemelték, a kapcsolatok megromlásáért most is
a másik felet tette felelőssé.
Nem javított az egyház–állam közti szembenálláson
az 1945. szeptember 17–22. között megrendezett püspöki konferencia és az azt
követően, szeptember 30-án a templomokban országszerte kihirdetett pásztorlevél
sem. A pásztorlevél ismételten elítélte a katolikus papok bebörtönzését,
meggyilkolását, az egyházi vagyon elkobzását, a katolikus sajtó korlátozását.
Teljes vallásszabadságot követeltek az
oktatásban, valamint visszakövetelték az elkobzott egyházi vagyont és
intézményeket. Érthetően a pásztorlevél nagy bel- és külföldi visszhangot
váltott ki, ami már önmagában is ártott a katolikus egyházi vezetésnek, de
ezen, ahogyan azt a szerzőpáros hangsúlyozza, tovább rontott az, hogy
kihirdetésére nem sokkal a nemzetgyűlési választásokat megelőzően került sor,
tovább növelve ezzel a kommunista párt negatív hozzáállását. A párt először
nagyon meglepődött a pásztorlevél miatt, amit a szerzők szerint az is mutat,
hogy először csak október 6-án reagáltak rá, amikor Bakarić cikke megjelent a Vjestnik
lapban. A politikus ebben tagadta, hogy üldöznék a katolikus egyházat, de a
barátságtalan lépésekért ismét őket tette felelőssé. Óva intette őket a
hatóságok fellépésétől, de már azt is megemlítette, hogy a pásztorlevél egyes
állításainak büntetőjogi felelőssége lehet. A tanulmányt író két történész
ezzel kapcsolatban rámutatott arra, hogy ez már előrevetítette a papok elleni
kampányt, ami december 15-én meg is indult, és amely kapcsán Stepinac esetleges
bebörtönzése is elhangzott.
A zágrábi érsek másodszori letartóztatására és
perére 1946 szeptemberében valóban sor is került, amely az 1946-os esztendő
egyik, ha nem a legfontosabb eseménye lett. Habár Bakarić 1945. december 15-én
a Vjestnikben megjelent cikkében tagadta a per előkészületeinek
megkezdését, a tanulmány történész szerzői rámutatnak arra, hogy már egy
december 2-án írt levelében említést tesz az összegyűlt anyagra. Stepinac Erich
Lisak, Ante Pavelić, egykori usztasa vezérnek, a független horvát állam (NDH)
kormányfőjének rendőrfőnöke és Ivan Šalić, az egyik érseki titkárnak a
letartóztatása után került a figyelem középpontjába. Bakarić a Horvát Népfront
I. kongresszusán október 14-én elmondott beszédében támogatta az ítélet
helyességét (Stepinac 16 év kényszermunkát kapott, majd további 5 évre megfosztották
politikai és személyi jogaitól), és azt azzal indokolta, hogy az érsek
kapcsolatban állt az usztasa vezetőivel, hiszen az utasításukra hívta össze az
NDH alatti utolsó püspöki konferenciát, ahol az usztasák határozták meg a
„politikai vonalat”. A két szerző azonban rámutat arra, hogy valójában a perre
azért került sor, mert Titóék a katolikus egyházzal kapcsolatos legfontosabb
céljuknak továbbra is azt tekintették, hogy leválasszák a Vatikánról. Nézetük
szerint az érsek fékezte le a megegyezés megkötését, így eltávolítása
segíthetne ennek elérésében.
A két történész arra is rámutatott, hogy Bakarić
a katolikus klérussal szembeni 1946-os nézetének a Stepinac-per mellett fontos
további forrása Rittig pápai nunciusnak március 14-én írt levele, amelyből részletesen
idéznek. Emellett Bakarić érvelésének több ellentmondására, a kommunista
érvelés jellemzőire is felhívják az olvasó figyelmét. Az egyik ilyen
ellentmondást az egyházi lapok betiltása jelentette. A világháborút megelőzően
137 katolikus lapot adtak ki Horvátországban, de számuk 1945-től kezdve
drasztikusan csökkent. Ezt az állami vezetés hivatalosan a papírhiánnyal
magyarázta. A horvát miniszterelnök a tárgyalt levélben kifejtette, hogy a Narodna
tiskara elkobzására a lap háborús tevékenysége miatt került sor, valamint,
hogy egyedül a Dobri pastir lapot tiltották be. A történészek azonban a
politikus 1945. december 27-i, a horvát Politbüro ülésén elmondott szavait
hozzák fel ezzel szemben. Bakarić ugyanis ekkor már a klerikális sajtó teljes
megsemmisítéséről beszélt. A kommunista logikát pedig az igehirdetések
megzavarásával kapcsolatos vádakra adott válasszal szemléltetik. A HKP titkára
szerint, ha tényleg több esetben megzavarták a misét, akkor az érintett papok
miért nem fordultak a népi milíciákhoz, hiszen az ő feladatuk lett volna a
helyzet kivizsgálása és megoldása. Bakarić szerint azonban az egyház céljainak
a vádaskodás jobban megfelel. A két történész ezzel kapcsolatban leszögezi,
hogy a katolikus klérust valójában az késztette e lépés megtételére, hogy a
milícia nem intézkedett vagy a legtöbb esetben nem találta meg az elkövetőket.
A horvát
politikus 1946 során fejtette ki azt a nézetét is, miszerint a hatalomnak nem a
vallást, hanem a papokat kell támadnia. Ez a tanulmány szerzői szerint a kommunista
párt szisztematikus egyházellenes politikájának egy újabb oldalát jelentette.
Erről a kérdésről Bakarić 1946 áprilisa–augusztusa során négy alkalommal
fejtette ki nézetét. Úgy vélte, azzal, hogy a püspökök megpróbálták a papokat
összefogni, az ellenség új formát talált aknamunkája számára. Nézete szerint a
papok főként a nőkre és az idősekre vannak hatással, a fiatalokra kevésbé,
ezért az egyébként kezdetlegesnek tartott pártmunkával elsősorban őket kell
megcélozni. A vallás helyett pedig a papokat kell támadni, de ez nem történhet
„ostoba, buta módon” (162. o.). A horvát szábor augusztus 27-i ülésén elmondott
beszédében ismételten nagy hangsúlyt fektetett a hatóság és a katolikus egyház
kapcsolatára, elismerve, hogy ez egy idő óta stagnál, de a rendszer
felelősségét újból elhárította. Megfogalmazása szerint egy ideje fura dolgok
történtek, mindenféle szentek és csodák tűntek fel, amely ellen az egyház nem
emelte fel a szavát. Már csak azért sem, mert valójában a sötét középkort
szeretnék visszahozni.
A kommunista párt egyházzal szembeni módszereinek
újabb elemét jelentette, hogy a rendszerhű papok külön szervezetbe
tömörítésével próbálták meg megbontani a klérus egységét, amely a horvát
katolikus egyház esetében 1947-ben kezdődött. Bakarić ezt úgy képzelte el, hogy
a Stepinac-per miatt meggyengült középpapságra sújtanának le, szakadást idézve
elő a püspökök között, úgy, hogy a rendszert támogató papok szabadon
dolgozhassanak. A cél elérésében alkalmazott változatos módszerek közül a
tanulmány két szerzője külön kiemeli, hogy a hatóságok taktikájukat gyakran
váltogatták, és a legkisebb nézeteltérést is a papság egységének megbomlásaként
nagyítottak fel. Egyes főpapokat – mint például Jeronomir Mileta šibeniki
püspököt – sikerült is beszervezniük.
Bakarić 1947-es tevékenységének egy újabb elemét
jelentette, hogy – habár ezt később tagadta – lepoglavai börtönében felkereste
Stepinac érseket. Lépése arra utalt, hogy továbbra is az érseket tekintették a
katolikus egyház teljes alávetésének legfontosabb akadályaként. A horvát
politikus ez alkalommal arra próbálta meg rávenni a főpapot, hogy kérjen
amnesztiát, amit meg is kapna. Ennek fejében szabadon elhagyhatná az országot.
A zágrábi érsek ezt azonban visszautasította, sőt, független bíróság előtt
követelt perújrafelvételt. Bakarić később, egyik Dedijer (1914-1990) jugoszláv
politikusnak és történetírónak írt levelében tagadta, hogy erre a találkozóra
sor került volna, a szerzőpáros azonban rámutatott arra, hogy a horvát
miniszterelnök később Tito és Stepinac 1945-ös találkozójára sem emlékezett,
így a levélben állítottat nem fogadták el igaznak.
A papok megosztásával kapcsolatosan foglalkozik a
két történész azzal a kérdéssel is, hogy Bakarić valójában mennyire
cselekedett, cselekedhetett önállóan? Ezt a magániskolák államosításával
kapcsolatos lépésein keresztül ismertetik az olvasóval. A magániskolák
feloszlatásáról már 1945 októberében törvény született, azzal a kikötéssel,
hogy az érintett minisztérium teológiai nevelésre egyes intézményeket továbbra
is fenntarthatott. Ennek alapján működhetett tovább a zágrábi és a pazini
fiúszeminárium, amelyek feloszlatását a belgrádi bizottság 1947-ben javasolta.
Bakarić ekkor még ellenezte ezt a lépést, amire így nem is került sor. Ez a
horvát politikus bizonyos függetlenségére utal, ugyanakkor a szerzők rámutatnak
arra, hogy a következő évben már elfogadta bezáratásukat, amire így sor is
került.
Az egyház helyzetében a két történész szerint
elvileg változást hozhatott volna az 1948-ban kirobbant szovjet-jugoszláv
konfliktus, hiszen többé már nem az egyház volt a rendszer legfontosabb
ellensége. Bakarić, ahogyan arra a szerzők rámutatnak, azonban ekkor is több
alkalommal beszélt a HKP Politbürója előtt, és többek között kifejtette, hogy
ellenlépéseket tart szükségesnek a papok ellenséges tevékenysége miatt. A jogi
lehetőségeket kevésnek találta, ezért élesebb harcot, az ifjúsági szervezetek
nyersebb fellépését szorgalmazta. Az egyházi egészségügyi intézményeket,
körmeneteket és a zarándoklatokat pedig betiltatta volna.
A történész szerzőpáros a szovjet–jugoszláv
konfliktus időszakát (1948–1953) tárgyalva – igaz meglehetősen röviden,
mindössze egy egy oldalas fejezet keretei között (169. o.) – kiemeli, hogy a
rendszer a fenti időszakban is szisztematikusan törekedett arra, hogy minden
lehetséges módon gyengítse a katolikus egyház egységét. E célból hivatalos papi
szerveket hoztak létre, ami ellen a püspökök – a Vatikán támogatásával –
tiltakoztak. Legfontosabb kérdés e papi szervezetek léte maradt, ami a szerzők
szerint a legfőbb oka lett annak, hogy Jugoszlávia 1952-ben felbontotta a
diplomáciai kapcsolatokat a Vatikánnal, mivel annak fent említett lépését a
jugoszláv belügyekbe való beavatkozásnak tekintették. Ezt követően pedig azzal
vádolták a Szentszéket, hogy a trieszti kérdésben az olasz kormányt támogatta a
jugoszláv érdekekkel szemben.
1953 után azonban megváltozott a rendszer
taktikája. Csökkent a nyílt meghurcoltatások száma, majd Stepinac érsek
1960-ban bekövetkező halálát és a II. Vatikáni Zsinatot (1962–1965) követően a
tárgylás is megindult Jugoszlávia és a Szentszék között. Ennek eredményeként
1966-ban protokollt írtak alá, majd 1970-ben újból felvették a diplomáciai
kapcsolatokat. Bakarić, ahogyan azt a két szerző megemlíti, e folyamatokban is
fontos szerepet játszott.
Miroslav Akmadža és Anđelko Vlašić tanulmányukban
Vladimir Bakarić szerepén keresztül mutatják be a horvát katolikus egyház
1945–1953 közötti történetét, valamint a horvát miniszterelnök ebben játszott
szerepét. Ezzel kapcsolatban megállapították, hogy a politikus hűen hajtotta
végre a Jugoszláv Kommunista Párt utasításait, horvát miniszterelnökként
azonban a végrehajtás során bizonyos önállóságot élvezett. A tanulmány a
korabeli sajtó, napjaink kutatási eredményei és levéltári források alapján
vázolja fel az események alakulását, nagy számú forrás megszólaltatásával
támasztva alá a fő mondanivalót. Élvezetes olvasmányt nyújtva ezzel az
érdeklődők számára, amit azonban a témában kevésbé jártas olvasó számára
megnehezíthet a tanulmányban szereplő személyek, szervezetek, lapok rövid
magyarázatának hiánya.
Miroslav Akmadža–Anđelko
Vlašić: Vladimir Bakarić’s Stance towards the Catholic Church in Croatia
1945–1953 (Vladimir Bakarić nézetei a horvátországi katolikus egyházról,
1945–1953). Review of Croatian History. 2007/1. 147–173. o.
Vukman Péter