Klió 2009/2.
18. évfolyam
ÓKOR
Bibliai rejtélyek nyomában: mértékadó ismeretterjesztés a szenzációirodalom ellen
Az édenkerttől a
számkivetésig. Bibliai rejtélyek nyomában című könyvében Eric H. Cline a
héber Biblia (a keresztény Ószövetség) hét hagyománykörét vizsgálja, amelyek
évszázadok óta foglalkoztatják a zsidó és keresztény teológusokat, s amelyek
kapcsán az utóbbi évtizedekben – régészeti feltárások, de puszta spekulációk
alapján is – több könyvtárnyi irodalom született. Cline célja pontosan az, hogy
„ellenszérumot” adjon az áltudományos, szenzációhajhász blöffök ellen; ebből
kifolyólag egyfajta tudományos–ismeretterjesztő röpiratnak is tekinthető (a
szerző „behívónak” is nevezi, amellyel tudóstársait akarja fegyverbe
szólítani). Mindemellett informatív, és amennyire egy röpirat keretei lehetővé
teszik, lelkiismeretes munkáról van szó.
A szerző a következő kérdésekre keresi a választ:
mely hagyománykörök kapcsán érdemes konkrét leletek vagy földrajzi helyek után
kutatnunk, és melyek gyökereznek inkább (csak) irodalmi forrásokban, semmint
történeti eseményekben? Mennyire indokolt a képzetlen bestseller-írók, amatőr
régészek és kincskeresők lelkesedése, és vajon sikerrel kecsegtetnek-e a
meg-megújuló expedíciók a bibliai helyszínek és tárgyi emlékek feltárására? Az
egyes hagyományanyagok értelmezésére milyen mértékadó javaslatok születtek, és
milyen tudományos módszerek adhatnak kulcsot a bibliai rejtélyek megfejtéséhez?
A szerző az áltudomány mellett az elefántcsonttoronyba zárkózott szobatudósokat
sem kíméli: úgy véli, ideje lenne új életet lehelni a tudományosságba, a
népszerű műfajtól legalább a lelkesedést és a közérthetőséget átvenni, és
mértékadó szakmaisággal a szélesebb rétegek számára is fogyasztható
Biblia-tudományt művelni – amire a könyvével maga kínál iskolapéldát.
A könyv egyes fejezeteiben tárgyalt
hagyománykörök: (1) az Édenkert; (2) az özönvíz és Noé bárkája; (3) Szodoma és
Gomorra, valamint Ábrahám vándorlásának ehhez kapcsolódó állomásai; (4) Mózes
és az egyiptomi kivonulás; (5) a Józsue vezette honfoglalás, különös
tekintettel Jerikó ostromára; (6) a frigyláda; (7) az „elveszett” tíz törzs (az
asszírok által megsemmisített északi zsidó királyság) sorsa. Bár a hét
hagyomány mindegyike sajátos kérdéseket vet fel, a könyv mindegyikük kapcsán
alapvetően arra keresi a választ, hogy milyen arányban van irodalmi fikcióval
illetve történetírói szándékkal dolgunk az egyes bibliai beszámolókban.
Az Egyesült Államokban érzékenyebb kérdés, mint
mifelénk, hogy a régészeti adatok és a Biblián kívüli írásos források (vagy sok
esetben éppen ezek beszédes hiánya) milyen értelemben és mely szöveghelyeken
kérdőjelezik meg a Biblia történeti hitelességét. Nem véletlen tehát, hogy
szerzőnk a Bevezetésben felfedi elvi meggyőződését, és a Bibliával mint
történeti forrással kapcsolatos megközelítését is tisztázza: nem utasítja el
teljességgel, de nem is tekinti történelemkönyvnek, ellenben úgy kezeli, mint
bármely más ókori forrásszöveget. (Ami világnézeti hitvallását illeti: ha a
könyvnek készül magyar kiadása, ügyelni kell rá, hogy a xv. oldal humanist
szavát „laikusnak” vagy „nem hívőnek” fordítsák. Az Egyesült Államokban ugyanis
a számottevő fundamentalista keresztény közösség miatt az atheist sokak
számára szitokszónak számít, s ezért a nem hívők gyakran a secular humanist
„fedőnév” mögé rejtőznek.)
A könyv az
egyes témák kapcsán minden vonatkozó forrásról beszámol, és számos különböző
értelmezést ütköztet, amelyeket mértékadóan ítél meg. A szerző pártatlanságát
csak annyiban érheti kifogás, amennyiben bármely más hasonló munkát:
óhatatlanul állást kell foglalnia a Biblia történeti hitelességéről, ami sok
esetben szubjektív döntést jelent. A legtöbb ószövetségi eseményről ugyanis a
Biblia szövege az egyetlen forrásunk, s ezért gyakran a kutató szemléletmódján
múlik, mit fogad el történetileg hiteles elemnek. Ami Cline álláspontját
illeti: a Bevezetésben pártatlanságot ígér a Bibliával mint forrásszöveggel
szemben, és ígéretéhez igyekszik is tartania magát. Arra törekszik, hogy az
írásos és régészeti források magukért beszéljenek, és egymásnak ellentmondó
szakvélemények is megszólaljanak egy-egy kérdésben. A fejezetek végén szereplő
összegzéseiből mindazáltal kitűnik, hogy alapvetően bizalmatlan a bibliai
szerzők iránt, és az izraelita királyságok történetére vonatkozó – legkevésbé
legendaszerű – bibliai beszámolók hitelét is hajlamos megkérdőjelezni, ahol
azok állításait nem támogatja valamilyen külső forrás, lehetőleg ásatási
eredmények. Abban az egyetlen általa vizsgált esetben pedig, ahol a Biblia
mellett külső, írott források is rendelkezésünkre állnak egy eseményről, Cline
arra hajlik, hogy az előbbi téved. (158–165. o.) Mégis talán éppen ez az eset a legjobb
példa az alapos és mértékadó ismertetésre: Cline három tudományos álláspontot
is ismertet a probléma feloldására, majd nyitva hagyja a kérdést, és az
olvasóra bízza a döntést. A verbálinspiráció talaján álló, „maximalista”
Biblia-kutatók (Cline kifejezése; xv. o.) tehát bizonyára elégedetlenek lesznek
a szerző saját meglátásaival; ez azonban inkább ízlés dolga, semmint szakmai
kérdés; ráadásul Cline a Bevezetésben laikusként mutatkozik be, és az
állásfoglalásait a források ismertetése után, személyes véleményként adja elő,
nem pedig tudományos tényként; mint magánember, és nem mint történész („I
think...”; „I would suggest that…”; „I would venture to say…”; „I would argue…”
stb.). Ennyi elfogultság tehát „belefér”: a biblikus ismeretterjesztésben
minden szerző hajlik valamerre, de nem mind egyenesek annyira, hogy a személyes
meggyőződésüket ne a történeti vagy filológiai kutatás eredményeként mutassák
be.
A könyv erényei között kell említeni, hogy
rendkívül olvasmányos: az olvasó anélkül ismerkedhet meg a kurrens tudományos
álláspontokkal és tudománytalan – de annál népszerűbb – találgatásokkal, hogy
rázuhanna az elmúlt ötven év könyvtáranyaga, és száraz kutatástörténeti
ismertetéseken is kénytelen lenne átrágni magát. Az ismeretterjesztő szándék
hátulütője azonban, hogy a 15–30 oldalas fejezetek tényleg csak ismertető
jellegűek, és nem tesznek lehetővé mélyebb kifejtést. Ez a könyv egyetlen
jelentős elmaradása: persze a „röpirat” formátum tudatos döntés volt a
szerzőtől, hogy a könyv minél többekhez eljusson, de a téma jelentősége nagyobb
terjedelmet is indokolt volna. Egy érzékletes példa a szűk keretek miatti
egyszerűsítésre, ahogy az Utószóban a szerző a bibliai történetek máig tartó
népszerűségét magyarázza, és egy nyúlfarknyi bekezdésben intézi el a mítoszokra
való alapvető antropológiai igényünket („People need stories [...] to make
sense of their lives”, 185. o.). A téma kétségkívül bővebb kifejtést is
megérdemelt volna, még egy ismeretterjesztő munkában is.
A tudományos világ általában nem vesz tudomást a
populáris szerzőkről. A kutatók nem ereszkednek le, hogy vesződjenek velük;
talán attól tartanak, hogy a puszta tudomásul vétellel is hitelt adnának nekik
a szélesebb közönség előtt. Ennek az a kellemetlen következménye, hogy a
„népszerű” szerzők – akik állításait senki sem ellenőrzi – egyre többet
megengednek maguknak. Az egyik legismertebb önjelölt régész, a tíz évvel
ezelőtt elhunyt Ron Wyatt például több tucatnyi bibliai régiség
felfedezésével büszkélkedett: egyebek mellett feltárta a Noé bárkájáról
származó horgonyköveket; Bábel tornyát Közép-Anatóliában; kénkőtöredékeket
Szodoma és Gomora hamvai között; szekérkerekeket és a fáraó hadseregének egyéb
maradványait a Vörös-tenger fenekén; a Tízparancsolat eredeti kőtábláit (a
második pár táblát, természetesen); egy alagútrendszert Jeruzsálem alatt, amely
a salamoni Templom kincseit rejti; valamint Jézus vércseppjeit a keresztrefeszítés
helyszínéről. Cline könyve éppen azért hasznos, mert ismerteti Ron Wyatt
„jogutódjait”, az áltudomány mai művelőit, akik csak rontják a hiteles
kutatómunka ázsióját; sőt elsősorban miattuk és ellenük íródott (ráadásul
naprakészen: például a kivonulás kapcsán említett, rendkívül népszerű és
gátlástalan Simcha Jacobovici 2008-ban forgatta „A meztelen régész”
című, bibliai tárgyú sorozat második évadját a History Chanell számára; míg
„Jézus családi sírboltját” ismertető dokumentumfilmjét 2007-ben, „Az exodus
megfejtését” pedig egy évvel korábban készítette. (Ez utóbbi, melyre Cline is
hivatkozik, azt a régi-új elméletet népszerűsíti, hogy a Vörös-tenger
kettéválása és a tíz csapás mögött a Santorini vulkán kitörése és az azzal járó
tengerrengés állt: Cline úgy véli, hogy a vulkánkitörés és az exodus pusztán az
időbeli távolság miatt sem kapcsolódik egymáshoz – ha egyáltalán hitelt adunk a
Bibliában szereplő tömeges kivonulás hagyományának.)
Cline ismertetése tehát hasznos bevezető a Biblia
és a történeti kutatás kapcsolatának kérdésébe, és az általa tárgyalt hét
témakörben mértékadó eligazítást ad a hagyományos és az újabb keletű
értelmezések – a biblikus ponyva, valamint a régészeti eredményekre tanújelként
hivatkozó kegyességi irodalom – útvesztőjében. A National Geographic Society
pedig a könyvvel remélhetőleg visszanyeri a bibliai érdeklődésű, igényes
olvasók bizalmát a Júdás-evangélium szövege kapcsán csapott ízléstelen
marketing-kampánya után: jóllehet maga a szövegkiadás (2006) Rodolphe Kasser-vel
jó kezekbe került, és minden szakmai igényt kielégített; a kísérőanyagok, a
hírverés és a tévécsatorna kapcsolódó műsorai jócskán eltúlozták a kopt
gnosztikus szöveg jelentőségét a történeti Jézus alakjának megismerésé-ben.
Eric H. Cline: From Eden to Exile: Unraveling Mysteries of the
Bible (Megoldatlan rejtélyek a Bibliában). Washington, D. C.: National
Geographic, 2007, 20082; xv + 240 o., 39 fekete-fehér fotó, 1
térkép.
Benke László