Klió 2009/2.
18. évfolyam
ÓKOR
Étkezés és konyhaművészet a római kori
Britanniában
A táplálkozás
kultúrtörténetével foglalkozó művek különleges pozíciót foglalnak el a
történeti tárgyú szakmunkák körében. Az étkezés olyan kérdés, melyben végső
soron valamilyen módon mindannyian érintve érezzük magunkat, így ha az
evéssel-ivással kapcsolatos szakmunka látja meg a napvilágot, az emberi táplálkozás
történeti aspektusait vizsgáló szakemberen túl az ilyen mű gyakran felkelti a
kívülállók érdeklődését is.
H. E. M.
Cool könyve, melyben a szerző a
római befolyás alatt álló Britannia étkezési szokásait mutatja be, sikeresen
szintetizál számos különböző műfajú (így például régészeti, feliratos és
irodalmi) forrást, továbbá hasznosítja a szekunder irodalom eredményeit is – mindezt abból a célból, hogy lehetőleg minden oldalról bemutassa a
provinciában hajdanán fogyasztott élelmiszereket, továbbá rekonstruálja a
lakosok táplálkozási szokásait. A könyv átfogó képet nyújt a fenti kérdésekről,
ugyanakkor a szerző a részleteknek is sikeresen figyelmet szentel, így olyan
művel van dolgunk, mely a római étkezési szokásokat kutató tudósok számára
értékes információforrásként szolgál, ugyanakkor az étkezés kultúrtörténete
iránt érdeklődő kívülálló is élvezetet lel benne.
A szerző az élelmiszerekre úgy tekint, hogy azok
bizonyos társadalmi szokások jelzői és leképződései, emiatt egy adott kultúra
étkezési szokásait kulcsfontosságúnak tartja az adott kultúra megértésében. A
könyv három részre oszlik. Az első rész (1–5.
fejezet) a rómaiak által meghódított Britannia élelmiszerekkel foglalkozó
forrásanyagait dolgozza fel, beleértve ebbe az írott forrásokat, a feliratokat,
valamint a régészeti feltárások által felszínre hozott emlékeket is. A második
rész (6–15. fejezet) a római befolyás
alatt álló Britannia általános étkezési szokásait mutatja be, beleértve a
főzésnél-sütésnél használatos nyersanyagokat, valamint az étel elkészítése
során használt konyhai eljárásokat. A harmadik rész (16–19. fejezet) az élelmiszerek kulturális jelentőségével
foglalkozik, és bizonyos archeológiai lelőhelyek leletanyagán keresztül kísérli
meg bemutatni azt, hogy az étkezés területén más-más emberi közösségek mennyire
eltérő ízléssel bírtak.
Az első fejezet, mely a stílszerű Apéritif
(Előétel) címet viseli, általános bevezető szerepet tölt be, melyben a szerző
körvonalazza szándékait és bemutatja a könyv szerkezetét. A második fejezet (The
Food Itself – Az étel maga) elsősorban az étkezéssel kapcsolatos régészeti
leletekkel, pontosabban a régen volt élelmiszerek maradványaival – így állati
csontokkal és részben konzerválódott növényi töredékekkel – foglalkozik. A
szerző részletesen bemutatja azokat a leleteket, melyek egy-egy közösség
szemetesgödreiből kerültek a felszínre, majd magyarázattal szolgál a különböző
jellegű hulladékgyűjtő helyek jelentőségére nézve. Egy-egy helyi szemetesgödör
felbecsülhetetlen értékű információforrásként szolgálhat a településen élt
hajdani emberek életvitelére és szokásaira vonatkozóan, hiszen a fellelt
hulladékok árulkodnak a hajdani lakosok étrendjének összetételéről.
A harmadik fejezet (The Packaging – A csomagolás)
azokat a tárolóedényeket mutatja be, melyekben a különböző jellegű
élelmiszereket és italokat szállították. A szerző bemutatja és osztályozza a
Britanniában talált római amforatöredékeket, más agyagedényeket, valamint fából
készült hordómaradványokat.
A negyedik fejezet (The Human Remains – Az emberi
maradványok) azt igazolja, hogy az emberi csontleletek mennyire meghatározó
szerepet játszanak egy adott közösség étkezési szokásainak megismerésében. Az
emberi csontmaradványokon felismerhető elváltozások, betegségek nyomai értékes
információval szolgálnak a hajdan élt egyén étkezési szokásaira, de befogadó
közösségének életmódjára vonatkozóan is. A szerző a Dorset megyében található
Poundbury temetőjét használja példaként egy olyan közösség bemutatására, melyen
belül – a csontleletek alapján ítélve –
számos lakos gyermekként alultápláltságban szenvedett.
Az ötödik fejezet (Written Evidence – Írásos
bizonyítékok) részletes vizsgálat alá veti azon csekély mennyiségű írott
forrásanyagot, mely a rómaiak által meghódított Britannia területén az ételre és
italra vonatkozóan fennmaradt, továbbá a szerző kiterjeszti figyelmét néhány
más helyszínről származó forrásra is. Az élelmiszerekkel kapcsolatosan
megőrzött legfontosabb írásos forrást a Hadrianus-fal közelében található
katonai erődítményből, Vindolandából származó úgynevezett vindolandai táblák
jelentik. A szerző felhívja figyelmünket arra, hogy az ilyen leletek segítséget
jelentenek annak rekonstruálásában, hogy a provincián belül az egyes társadalmi
rétegek vajon milyen eltérő étkezési szokásokat és étrendet követtek.
A hatodik fejezet (Kitchen and Dining Basics:
Techniques and Utensils – Konyhai és étkezési alapvetés: eljárások és eszközök)
a konyhai felszerelésekkel és a különböző főzési-sütési eljárásokkal
foglalkozik. A szerző bemutatja a leginkább elterjedt fazékformákat és
serpenyőtípusokat, valamint körvonalazza, hogy az egyes edénytípusokat milyen
területeken használták. Az edényleletek sokkal többet árulnak el a különböző
kulturális szokásokról és etnikai csoportokról, mint első pillantásra gondolnánk:
példának okáért bizonyos, jellegzetesen afrikai típusú edények megjelenését és
Britanniában történő elterjedését azzal lehet magyarázni, hogy a területre
Észak-Afrikából áthelyezett katonákat vezényeltek. A szerző külön kitér a római
konyhaművészetben használatos különleges edénytípusra, az úgynevezett
mortariumra. A mortarium vastag falú és durván szemcsés belső felületű
agyagedény, amelyet magvak és fűszerek zúzására, őrlésére használtak,
elterjedtsége pedig arra utal, hogy a kérdéses területen a lakosok valószínűleg
átvettek bizonyos római főzési szokásokat.
A hetedik fejezet (Store Cupboards – Az
éléskamrák) bemutatja a romanizált Britannia konyháiban használt legfontosabb
alapanyagokat, azaz a sót, az olivaolajat, a garumot (halszószt), fűszernövényeket
és édesítőszereket. A szerző külön alfejezetet szentel a gabonafélék őrlésének,
a raktározási szokások bemutatásának, valamint a kézimalmoknak. Egy további
alfejezet azzal foglalkozik, hogy a különböző társadalmi csoportoknak vajon
milyen eltérő tradícióik voltak a gabonafélék elkészítése terén, azaz hogy kik
fogyasztottak búzából vagy más gabonából készült, finomabbra vagy durvábbra
őrölt lisztből készült kenyérféléket. A szerző arra a következtetésre jut, hogy
a társadalmi csoportok között ebből a szempontból nem lehet éles határvonalakat
húzni. A nyolcadik fejezet (Staples – Gabonafélék) a helyben termelt különböző
gabonafajtákkal, így a tönkölybúzával és a közönséges búzával foglalkozik. A
kilencedik fejezetet (Meat – Hús) a szerző a Britannia provinciában fogyasztott
különböző húsféléknek szenteli, és megállapítja, hogy a csontleletek alapján
azt feltételezhetjük, hogy a késői vaskorban és a római hódítást követően a
lakosság marhát, birkát és sertést fogyasztott. A római hódítók lakóhelyén nagyobb
százalékban találtak marha- és sertéscsontokat, míg az őslakosok településein
túlsúlyban vannak a birkacsontok. A szerző gondosságát dicséri, hogy átfogó
táblázatban összegzi a különböző lelőhelyeken felbukkant csontok százalékos
megoszlását; ennek alapján arra a következtetésre jut, hogy a marha- és
sertéshús fogyasztása inkább katonai, mint itáliai szokás volt, hiszen a
Britanniában állomásozó és a római hadseregben szolgáló katonák elsősorban
Galliából vagy a germániai területekről érkeztek. A helyi előkelők lakhelyein
végzett ásatások a katonai táborok környékén talált csontleletekhez hasonló
összetételű leleteket hoztak a felszínre, míg a vidéki, földműves településeken
sertéscsont-maradványokat szinte egyáltalán nem találtak. A szerző ennek az eltérésnek
a kapcsán bizonyos kulturális-étkezési tabuk létére következtet; ugyanúgy, mint
amikor a kilencedik fejezet végén azt vizsgálja, hogy vajon a lóhúsevés
ugyanúgy tabu volt-e a római fennhatóság alatt álló Britanniában, mint számos
más kultúrában. A tizedik fejezet (Dairy Products – Tejtermékek) tárgyának
kutatását az a tény nehezíti, hogy a tejtermékek (a húsfélékkel, sőt a
gabonafélékkel is ellentétben) nem hagynak maguk után olyan jellegzetes
maradványokat, melyeket az archeológiai feltárások értékelhetnének. A
szarvasmarhafélék csontleletei alapján a szerző úgy vélekedik, hogy a
tejfogyasztás nem lehetett széles körű; mindez valamelyest ellentmondásban áll
azzal a korábbi ténnyel, hogy a szarvasmarha-csontleletek viszont relatíve nagy
mennyiségűek, továbbá a húsfogyasztás kapcsán a szerző feltételezte, hogy az
állatok levágását megelőzően a tejüket a helyi lakosság hasznosította.
Esetlegesen a tejfeldolgozással, sajtkészítéssel kapcsolatos további kutatások
alakíthatták, árnyalhatták volna a szerző véleményét.
A tizenegyedik fejezet (Poultry and Eggs –
Szárnyasok és tojásuk) a háziszárnyasok jelenlétével és hasznosításával
foglalkozik. A római fennhatóság alatt álló Britanniában háziasított
szárnyasnak a tyúk, a kacsa és a liba minősült, a szerző pedig újabb
táblázatban összesíti a különböző archeológiai lelőhelyekről származó különböző
állatcsontok adatait. A tizenkettedik fejezet (Fish and Seafood – Halak és
tengeri állatok) a halak és kagylófélék fogyasztását írja le. Rómában a
halfélék luxuseledelnek számítottak, ugyanakkor azonban az a tény, hogy
Britannia provincia római kori ásatásain viszonylag kevés halfogyasztásra utaló
leletanyag került elő, nem képez elegendő bizonyítékot arra, hogy kimondhassuk:
a halakkal kapcsolatban a Római Birodalom ezen északi provinciájában is ugyanez
a tendencia érvényesült. Alátámasztja mindezt az a további tény, hogy középkori
lelőhelyekről viszont nagyobb mennyiségben kerültek elő halmaradványok; mindez
nyilvánvalóan a kereszténység befolyásának tulajdonítható, hiszen a hívők a hét
meghatározott napján (pénteken), továbbá az év bizonyos időszakaiban (például
nagyböjtben) nem fogyaszthattak húsféléket, a hal viszont ekkor is
engedélyezett élelmiszer volt. A szerző továbbá rámutat egy, a Római Birodalom
egyéb területeihez képest érdekes kontrasztot képező körülményre, mely szerint
az éti kagylók fogyasztása igen elterjedt volt Britannia provinciában, míg
ugyanez az élelmiszer a Birodalom központi területein luxuseledelnek számított.
A tizenharmadik fejezetet (Game – Vadhúsok) a
szerző a vadászat és vadhúsfogyasztás kérdésének szenteli. A források – így
többek között például a vindolandai táblák – alapján arra következtethetnénk,
hogy a vadászat népszerű és általánosan elterjedt tevékenység volt Britannia
provinciában; a szerző azonban fontos meglátással él akkor, amikor rámutat,
hogy ezt a megállapítást az állatcsont-leletek nem igazolják. A vadászat a
társadalmi elit szórakozását szolgálta, a szerző pedig meggyőzően érvel akkor,
amikor hangsúlyozza: az a tény, hogy a művészetekben számos vadászjelenet
megörökítésével találkozunk, nem jelenti egyben azt, hogy a vadászat a
társadalom minden rétege számára mindennapos szokás lett volna. A vadászat
inkább sportnak, és nem élelmiszer beszerzésére szolgáló elsődleges eljárásnak
minősülhetett.
A tizennegyedik fejezet (Greengrocery – Zöldség-
és gyümölcsfélék) tárgyának kutatása első pillantásra szinte lehetetlennek
tűnik, hiszen a növényi élelmiszerek könnyen elenyésznek, és általában nem
hagynak maguk után régészetileg értékelhető nyomokat. Britannia provincia
gyümölcsfogyasztási szokásai kapcsán a szerző váratlan, ámde meglepően értékes
forrásra támaszkodik, amikor rámutat, hogy a hajdan használatos emésztőgödrök
tartalmának elemzése segítheti e szokások megismerését, hiszen az
ürülékmaradványokban megőrzött magvak fajtája, jellege is informatív. Bizonyos
magvak jelenléte ugyanakkor nem jelenti egyben azt, hogy a kérdéses gyümölcsöt
helyben termelték; a szerző mindezt a nagy részben importált fügegyümölcs
példáján keresztül illusztrálja. Bemutatja a legfontosabb zöldségnövényeket,
melyek körében előkelő pozíciót foglal el a retek, ugyanakkor a szerző nem
mulasztja el felhívni a figyelmet arra, hogy a következtetések levonása során
mennyire elbizonytalaníthatja a történészt a növényi maradványok jellege,
továbbá az a tény, hogy e szerves maradványok könnyen megsemmisülnek.
A tizenötödik fejezet (Drink – Az italok) alatt a
szerző annak a véleményének ad hangot, hogy a tej italként nem volt népszerű, a
víz gyakran ihatatlanul szennyezett volt, így a lakosok főleg alkoholos
italokat, azaz bort, mézbort vagy sört fogyasztottak. Ezen belül a szerző főleg
a bornak szentel figyelmet, melyet a Britannia provinciában talált
amforaleletek bemutatása és elemzése követ, majd megismerhetjük azt a
folyamatot, ahogyan a római hadsereg borellátásáról gondoskodtak. Az italok
témájához kapcsolódik az az alfejezet, melyből a különböző ivóedényeket, az
ivóedények divatjának változását, és mindezek társadalmi jelentését ismerhetjük
meg.
A tizenhatodik fejezet (The End of Independence –
A függetlenség vége) már azon fejezetek közé tartozik, melyek a szerző
zárókövetkeztetéseit tartalmazzák. E fejezetben a szerző az evés és ivás
társadalmi mintáit elemzi, és meggyőzően érvel amellett, hogy történelmi távlatban
szemlélve nem fedezhetünk fel egyfajta egyértelmű határdátumot, amelytől
kezdődően a kései vaskor étkezési szokásai átalakultak a római hódítás korának
étkezési szokásaivá. Úgy tűnik, hogy a későbbi Britannia provincia délkeleti
részében az evési és ivási szokások megváltozása még a tényleges római hódítást
megelőzően, a kereskedelmi kapcsolatoknak köszönhetően már korábban
megkezdődött. A szerző szellemes kortárs példával illusztrálja azt, hogy az új
szokások miként szivároghattak le a társadalom felsőbb rétegeiből a
társadalmilag alacsonyabb állású csoportok irányába, és ennek során milyen
átalakuláson mehettek keresztül. A kérdéses szokás a teaivás; a teát ugyanis
kezdetben az angol arisztokrácia finom porceláncsészéből, csekély ízesítéssel
fogyasztotta, majd a teaivás elterjedésével az egyszerűbb néprétegek körében a
teából erősen cukrozott és tejjel vegyített keverék lett. A szerző véleménye
szerint ezt a folyamatot lehet megfigyelni bizonyos archeológiai leletek
előfordulási mintáiban is. A szerző véleménye szerint a római befolyás központi
területén, Hertfordshire-ben élő közösség új formájú asztalokat használt,
mindez pedig új konyhai eljárások, szokások megjelenésére utal. A római
befolyás központi zónájától távolabb fekvő területekre (mint például Dorset
megyébe) eljutottak ugyan az új, egzotikusnak mondható edényféleségek, azonban
úgy tűnik, hogy csekély hatást gyakoroltak a megszokott konyhai eljárásokra. A
fejezet végén a szerző arra a következtetésre jut, hogy bizonyos területek
lakosai magukévá tették a rómaiak főzési szokásait, bizonyos területeken pedig
e szokások nem érvényesültek, a kérdéses jelenség mögött azonban bizonyosan nem
politikai jellegű magyarázatot kell keresnünk.
A tizenhetedik fejezet (A Brand-New Province –
Egy vadonatúj provincia) az újonnan megszervezett Britannia provincia étkezési
szokásait foglalja össze. Ennek során a szerző bemutatja, hogy az újonnan
Britanniába érkezett katonák nem szükségszerűen itáliai recepteket, szokásokat
hoztak magukkal, hiszen a katonaságot a Római Birodalom egész területéről
toborozták.
A tizennyolcadik fejezet (The Coming of Age –
Nagykorúvá válás) a Kr. u. III. század Britanniáját mutatja be, valamint leír
számos olyan II-III. századi lelőhelyet, mely jelentős bizonyítékanyagot
szolgáltatott a táplálkozási szokások rekonstruálásához. A szerző emellett
kitér az élelmiszereknek a Merkúr- és Mithrász-kultuszban játszott szerepére
is, illetve bemutatja, hogy a leletek alapján milyen állatokat használtak
áldozati célra az olyan temetkezési helyeken, mint például Brougham.
A tizenkilencedik fejezet (A Different World –
Egy másik világ) a római uralom megszűnését követő időszakkal foglalkozik. Ezen
belül a szerző határozott hangot ad azon véleményének, hogy a formális római
fennhatóság megszűnése nem jelentette egyben a római kulturális behatások
megszűnését, hanem a kontinuitás mellett foglal állást. Ennek igazolására
többek között bemutatja az üvegből készült római ivópoharak egyre szélesebb
körben történő használatát, mely egészen Írországig eljutott. Ezt követően a
szerző elemzi a kereszténységnek a társadalomra gyakorolt hatását, és felteszi
a kérdést, hogy vajon a kereszténység (pontosabban a korai keresztény írók
némelyike által támogatott tartós böjtölés) hozzájárulhatott-e ahhoz, hogy az ebből
a korszakból származó emberi leletek, és különösen a női csontvázleletek,
gyakran mutatják az alultápláltság jegyeit. Ugyanakkor azonban a szerző
ellenpontot is talál, amikor leírja, hogy bizonyos templomok környékén (mint
például Colchesterben) különösen gazdag állatcsont-leleteket tártak fel, ami
arra enged következtetni, hogy az ott élők bőségesen étkezhettek. Záró
gondolatként azt olvashatjuk, hogy bár tagadhatatlan, hogy bizonyos
jellegzetesen római konyhai eszközök (a mortarium) és konyhai hozzávalók (a
garum) használata kiment a divatból, ennek ellenére kontinuitás fedezhető fel a
Kr. u. IV–V. század és a korábbi időszak
között.
Összefoglalásként
a szerző számos olyan pontra mutat rá, mely véleménye szerint további kutatást
igényel. A rómaiak által meghódított Britanniában nem alakult ki egyfajta
egységes brit-római konyhaművészet, hanem a főzési és étkezési szokások
földrajzi területenként változtak. Ezen túl tulajdonképpen egységes római
kulturális befolyásról sem beszélhetünk, hiszen a provinciába betelepülő új
bevándorlók nem szükségszerűen Itáliából, hanem a Római Birodalom más különböző
területeiről érkeztek, és igen különböző szokásokat hoztak magukkal. Mindez
összhangban áll a Britannia provincia kapcsán végzett egyéb kutatások
eredményeivel, melyek egy multikulturális terület képét rajzolják ki. A későbbi
Britannia provincia területén a kulináris kultúra változásai már a tényleges
hódítást megelőző évszázadban megkezdődtek, bár bizonyos, a római befolyás
központi zónájától távolabb fekvő területeken a lakosok étkezési és
italfogyasztási szokásai csak később változtak meg. A szerző felvet néhány igen
érdekes kérdést: például azt, hogy a háziszárnyasok, a vadhús és a sertés miért
minősült a társadalmi elit táplálékának, míg a marhahúst, birka- és kecskehúst
az alacsonyabb társadalmi osztályok fogyasztották (mely kérdésre kielégítő
válasszal mindeddig még senki nem szolgált), továbbá hogy a halfogyasztás miért
állt igen alacsony szinten a rómaiak által meghódított Britannia területén.
Lezárásként a szerző reményét fejezi ki, hogy a jövő kutatóinak már több adat
fog a rendelkezésére állni, melyeket összevethetnek az ő kutatási
eredményeivel, és ami talán újabb tendenciák és következtetések kirajzolódását
engedi meg.
Összességében értékes és élvezetes művel állunk
szemben, mely kiindulási pontként összefoglalja a korábbi kutatásokat, majd
ezekre támaszkodva sikeresen és koherens módon helyezi el az újabb eredményeket
a korábbi rendszerben. Ezen túl H. E. M. Cool meggyőzően körvonalazza, hogy a
római befolyás alatt álló Britannia lakosainak étkezési és ivási szokásai
milyen társadalmi viszonyok, kapcsolatrendszerek fennállására engednek
következtetni. A könyv gazdag kutatási anyagra támaszkodva kiválóan összegzi a
tárgyra vonatkozó ismereteket, így messzemenően számot tarthat a szakember
figyelmére, ugyanakkor előadásmódja, témaválasztása miatt a laikus kívülálló is
élvezettel forgathatja az oldalakat.
H. E. M. Cool: Eating and Drinking in Roman Britain (Evés és
ivás a római kori Britanniában). New York, Cambridge University Press, 2006.
282 o.
Péter Orsolya Márta