Klió 2009/2.
18. évfolyam
KÖZÉPKOR
Bajor koncepciós perek a kora középkorban
Nótári Tamás egy
monográfiával,[1]
egy forráskötettel[2]
és számos magyar és idegen nyelvű tanulmánnyal bizonyította eddig is, hogy a
kora középkori bajor történelem, illetve a salzburgi historiográfia avatott
ismerője. Legújabb, angol nyelvű kismonográfiájában, amely a Rechsgeschichtliche
Vorträge sorozatban látott napvilágot, a kora középkori Bajorországban
zajlott három koncepciós pert, illetve jogvitát elemez a jogtörténész-filológus
szemével.
1. Az elsőként elemzett per a Virgil, Salzburg ír
származású püspöke (749–784) és Odilo bajor herceg között az ún. Libellus
Virgiliiben lejegyzett egyházi birtokokért folytatott jogvita. A Libellus
Virgilii hozzávetőlegesen 746 és 750 között keletkezhetett, és a 798 és 800
között lejegyzett Breves Notitae fejezetei között maradt fenn, vagyis
önálló szöveghagyománya nincsen. A Breves Notitae több, mint csupán
adomány- vagy birtokjegyzék, éppen elbeszélő, historikus passzusai révén – ezek
közé tartozik a Libellus Virgilii[3] –
lehetne mint forrást nehezen valamiféle műfaji kategóriába besorolni. (A Breves
Notitiae datálásának meghatározása során a 798-as évszámból indulhatunk ki:
798 április 20-án adta át III. Leó pápa Arnnak a palliumot, s így az
újonnan megalapított Salzburgi Érsekség vezetőjévé tette.[4] Tekintettel
arra, hogy az ezen aktussal Salzburgnak alávetett bajor püspökségek nem
értettek egyet Arn érsekké szentelésével és székhelye érsekséggé tételével,
Salzburg ezért megkísérelte az új metropolita vitatott primátusát birtokai és
privilégiumai összeírásával alátámasztani. Nótári egyéb munkáiban a szövegből
fakadó érvek alapján kimutatta, hogy a Breves Notitiae-t szükségképpen
798 és 800 között jegyezték le.[5])
A szerző által vázolt jogvita a következőkből
bontakozott ki. Noha Virgil közvetlen jó viszonyt ápolt Odilo herceggel, miután
átvette Salzburg vezetését, vitát kezdeményezett a bischofshofeni cella
sancti Maximiliani, vagyis a Szent Miksa szerzetesi lak vagyona felett. A Libellus
Virgilii első részének[6]
elbeszélése szerint a helyre, ahol utóbb a szerzetesi lakot emelték, Rupert
szolgája, Tonazan és a herceg szolgája, Ledi találtak rá. Miután 741-ben Odilo
hazatért száműzetéséből a frankoktól, a számkivetésbe őt elkísérő, hűséges
káplánjának, Ursus/Ursónak adományozta e területet és a hosszabb ideje
elhagyott szerzetesi lakot. Virgil erre határozott lépéseket tett, hogy az
egyházi/püspöki és a világi/hercegi javadalmakat s az ezek feletti rendelkezési
jogot elkülönítse. Virgil küzdelme nem Odilo herceg ellen irányult, hanem azon
bajor gyakorlattal próbált meg szembehelyezkedni, amely alapján a hercegi és
nemesi alapítású egyházi javadalmakat az alapító nemzetség utódai hűbérként
visszakapták. Virgil közvetetten nagy ellenfele, Bonifác egyházi reformjainak
köszönhette, hogy a cella Maximiliani esetében ilyen határozottan
léphetett fel a püspökség, illetve a Szent Péter-kolostor jogainak védelmében,
hiszen csak a bonifáci reform után vált lehetővé, hogy Bajorországban szigorúan
elkülönüljenek a hercegi és püspöki kolostorok, illetve templomok. E szerzetesi
lak és birtok további sorsáról a Libellus Virgilii – s ezzel a Breves
Notitiae is – csak annyit jegyez meg, hogy e helyzet változatlan maradt
mindaddig, amíg Virgil püspök élt, vagyis 784-ig. Nótári kifejti, hogy Virgil
eljárása és álláspontja a cella Maximiliani feletti joghatóságról
kibontakozott vitában sokkal közelebb állott a kontinentális nézeteket
képviselő Bonifác eszmeiségéhez, mint a Virgil ír hazájában elterjedt, a
kolostorok feletti rendelkezési jogot az alapító nemzetségek kezében meghagyó
szokásokhoz. Egy másik – a Libellus Virgilii harmadik részében[7]
elbeszélt, az Ottingban alapított szerzetesi lak kapcsán kibontakozott –
vitában Virgil hasonló elszántsággal szállt síkra a püspökség jogainak
védelméért. Virgil mindként esetben megkísérelte saját álláspontjának igazát
jegyzőkönyvszerűen dokumentálni a Libellus Virgiliiben, ám az
egyházi/püspöki jogigény érvényesítésére vonatkozó törekvései kudarcba
fulladtak.[8]
2. A második – immáron nem jogvita, hanem valódi
koncepciós – per, amit a szerző tárgyal, III. Tasziló, az önálló Bajor
Hercegség utolsó uralkodójának Nagy Károly általi, 788-ban bekövetkezett
trónfosztása. A pert megelőzően Károly jól kiszámított diplomáciai lépésekkel
mind kül-, mind pedig belpolitikailag elszigetelte Taszilót, s végül 787-ben
vazallusává tette. Fő vádként a Károlyhoz hű bajorok az infidelitast,
vagyis a hűbérúr iránti hűtlenséget, valamint a harislizt, azaz a
királyi sereg engedély nélküli elhagyását hozták fel Tasziló ellen – igaz az
utóbbi cselekményre (ha ugyan valóban megtörtént, amit Nótári megkérdőjelez)
negyed századdal a per előtt került sor. A szerző a forrásbázist elemezve
megállapítja, hogy az események nehezen rekonstruálhatók a forrásanyag
tendenciózus volta miatt, ugyanis a frank elbeszélő források a történéseket a
788-as trónfosztás tükrében, azt utólag igazolandó adják elő.[9]
A Taszilóval
szembeni koncepciós perre 788-ban, Ingelheimban került sor. Miután Tasziló
megjelent Ingelheimben, Károly elvitette Bajorországból a hercegnét,
Liutpirget, a hercegi gyermekeket s a kincseket, s hogy a herceg megaláztatása
teljes legyen, fegyvertelenül kellett a király elé járulnia. A frank előkelők
jelenlétében megtartott tárgyaláson a Károlyhoz „hű” bajorok súlyos vádakkal
illették Taszilót, így például szemére vetették az avarokkal kötött
szövetséget. Mindezen vádpontok azonban nem lettek volna elegendőek ahhoz, hogy
Taszilót halálra ítéljék, illetve őt s utódait megfosszák a hercegségtől,
valamint hogy a hercegséget a frank király kezére játsszák: a herceg korábbi
állítólagos bűneit kellett előhozni, többek között a 757-es aquitániai
hadjáratban elkövetett harislizt, vagyis a királyi had önkényes
elhagyását. Nótári kimutatja, hogy e vád jogi háttere nem volt megalapozott,
tekintettel arra, hogy a harisliz csak a IX. századtól számított
halállal büntetendő cselekménynek. A bűnösség kimondása után Károlyt „kegyessége”
és „rokoni érzései” arra indították, hogy ne engedje a halálos ítéletet
végrehajtani. Taszilót és családját kolostorba záratta, majd – maga sem lévén
jogilag biztos igazában – 794-ben egy további lemondó nyilatkozatot
kényszerített ki a hercegtől Bajorországra vonatkozóan.
Nótári szerint az Annalesek elbeszélése
túlontúl harmonikusnak és lekerekítettnek tűnik ahhoz, hogy teljességgel
megfelelhessen a valóságnak: Tasziló védekezése mindenestül hiányzik, beismerő
vallomása is irreálisan bűnbánó benyomást kelt. Bajorország a Karolingok
birodalmába történő becsatolása jogilag megalapozatlan, hiszen Tasziló
tonzúrázását követően valójában fiának kellett volna az Agilolfingek öröklési
jogát biztosító Lex Baiuvariorum rendelkezése szerint átvennie a
hercegséget.[10]
A harisliz, vagyis a királyi sereg 763-as elhagyása a szerző szerint nem
más, mint fikció, s ezzel a frank propaganda a korábbi évtizedek eseményeit
torzította el és manipulálta, amelyeknek emlékezete, főként pedig jogi besorolása
már egyébként is megfakult az egyre fogyatkozó kortársak körében. E vád
kiemelésével a frank propaganda valószínűleg külön hangsúlyt akart adni az
immáron a királynak alávetett nemesség függő helyzetének és ebből eredő
hadviselési kötelezettségének.[11]
3. A kötet harmadik koncepciós pere a bizánci
származású hittérítő, majd pápai legatus és sirmiumi érsek, Metóddal
szembeni eljárás. Érseki métóságát semmibe véve 870-ben Német Lajos
jelentlétében a Regensburgi Zsinaton Adalwin, salzburgi érsek (859–873) és
püspökei ítéletet hoztak, mivel úgy vélték, hogy Pannóniában kifejtett missziós
tevékenységével Salzburg hetvenöt esztendeje e terület felett gyakorolt
joghatóságát sértette, s ezt követően két és fél éven át fogságban tartották.
Nótári ennek kapcsán elemzi a pannóniai és morvaországi misszió történetét,
külön kitérve abban a bajor egyház szerepére. Metód pannóniai és moráviai
működését és a Salzburgi Érsekségnek e területekre vonatkozó jogigényét
megvilágítandó áttekinti a Bajorországból kiinduló karantán és avar misszió
állomásait, s megállapítja, hogy annak megszervezésében a pápaság valóban nem
vállalt aktív részt, ám bizonyos eredményeit és némely területek feletti
joghatóságát Salzburg még a VIII. és IX. század fordulóján nem kívánta a
tekintélye mélypontján levő pápasággal jóváhagyatni, a 870-es években pedig a
pápaság már nem kényszerült elfogadni a pápai közreműködés nélkül adott, Nagy
Károly-féle jóváhagyásokat. Magát a misszió módját jobban megvilágítandó
kitekintést tesz a 860-as évek bulgáriai eseményeire és az e területen Róma,
Bizánc és a Frank Birodalom között zajló vetélkedésre, aminek szerves
folyományaként elemezhettük a pápaság – s a pápai legátus, Metód – és a bajor
püspökök közötti hatalmi vitát. Behatóan vizsgálja a Conversio Bagoariorum
et Carantanorum című dokumentumot, amely vagy a Metód elleni per vádirata
volt, vagy pedig az eljárás utólagos legitimációját szolgálta.[12]
A szerző a Conversio tizenkettedik
fejezete alapján megállapítja, hogy a fő vádak a Metód által feltalált szláv
írásra és az általa folytatott igehirdetésre vonatkoztak, amivel a nép szemében
értéktelenné igyekezett tenni a latinok missziós munkáját. A Metód elleni vádakat
három gyújtópont köré csoportosítja: először a lingua Latina, másodszor
a doctrina Romana, harmadszor pedig a litterae auctorales Latinae
kapcsán megmutatkozó elutasító magatartása. E három, a nyugati egyház és
misszionáriusai által soha meg nem kérdőjelezett elemet Metód az egész nép
számára értéktelen színben tüntette fel, nevezetesen philospohice
superducens – e fordulat minősítését illetően nem fogadja el Wolfram azon
nézetét, miszerint a philosophus megnevezés már önmagában dehonesztáló
lett volna,[13]
e neutrális kitétel csupán az okfejtés módját jelölte meg.[14]
A szerző kismonográfiája a feldolgozott források
filológiai elemzésének eredményeként nem csak a jogtörténészek számára biztosít
hasznos adalékokat a VIII-IX. századi bajor jogrendszerről, illetve – részben
koncepciós perekről lévén szó – jogtiprásról, hanem a politika- és
egyháztörténet iránt érdeklődők is megtalálják benne a számukra fontos
köztörténeti háttér-információkat.
Tamás Nótári: Show Trials and Lawsuits in Early-Medieval
Bavaria. (Koncepciós perek és jogviták a kora középkori Bajorországban)
Rechtsgeschichtliche Vorträge 53. Budapest 2008. 101 pp.
Fedeles Tamás
[1]. Nótári T.: A salzburgi historiográfia
kezdetei. Szegedi Középkortörténeti Könyvtár 23. Szeged, Szegedi
Középkorász Műhely, 2007. (E monográfia a Libellus Virgilii, a Gesta
Sancti Hrodberti confessoris, a Liber confraternitatum, a Notitia
Arnonis, a Breves Notitiae, az ún. Carmina Salisburgenia és a
Conversio Bagoariorum et Carantanorum, vagyis VIII. és IX. század hét,
illetve hat – mivel hagyományozódását tekintve a Libellus Virgilii a Breves
Notitiae részeként maradt fenn – legfontosabb salzburgi forrása köré
csoportosul, a felsorolt művek kronológiáját követve. Egyrészt a salzburgi
historiográfia – Nótári e fogalmat itt kiterjesztően értelmezvén ide sorolja a
történeti forrásértékkel bíró és önmagukban is történeti tényanyagot elbeszélő
hagiográfiát, a birtokjegyzékeket és carmeneket – kiemelkedően gazdag a
korabeli bajorországi forrásanyaghoz képest, hiszen keletkeztek ugyan
hagiografikus művek, birtokjegyzékek és levelek Freisingban, Regensburgban és
Passauban is, ám egyedül Salzburg büszkélkedhet a Conversio Bagoariorum et
Carantanorummal, e sajátos, Salzburgra oly jellemző genus mixtummal.
Másrészt az Agilolfing-dinasztia utolsó hercege, III. Tasziló Nagy Károly
általi trónfosztása és az önálló Bajor Hercegség felszámolása után Regensburg
megszűnt hercegi székhely lenni, s a 798-ban érsekséggé emelkedett Salzburgi
Püspökség a VIII. század végére vitathatatlan primátusra tett szert a többi
bajor egyházi központ felett, vagyis immáron de iure is Bajorország hatalmi
centrumává lett – e források kiemelt elemzését tehát már keletkezési helyük
történeti-politikai fontossága is indokolja. Harmadrészt pedig a IX. század
végi salzburgi források egyedülálló jelentőségű információkkal gazdagítanak
bennünket a Kárpát-medence – az avarok – történetét illetően.
[2]. Nótári T.: Források Salzburg kora középkori
történetéből. Szeged, Lectum, 2005. Forráskötetében Nótári a korábban
részben már közreadott fordításait összegezte, ám azokat számos ponton
finomította és pontosította, így tehát e szövegek nem a korábban napvilágot látott
fordítások mechanikus megismétlései. Az ezen kötetben helyet kapott források
közül kettőnek, a Notitia Arnonis-nak és a Breves Notitiae-nek
eddig még részleteiben sem született magyar fordítása. A Gesta Hrodberti
két fejezetéből néhány mondatot Szádeczky-Kardoss Samu ültetett át magyar
nyelvre, a Conversio Bagoariorum et Carantanorum 6–14. fejezetét
Horváth János, az avar vonatkozású fejezetek azon részét, amelyek a 806 előtti
eseményekre vonatkoznak, Szádeczky-Kardoss Samu, több, a pannóniai népek megtérését
tárgyaló részt pedig Veszprémy László fordított le, ám e két szövegnek sem
készült teljes magyar fordítása.
[3]. A Libellus Virgiliihez lásd H. Wolfram: Libellus Virgilii. Ein quellenkritisches Problem der ältesten Salzburger Güterverzeichnisse. In: Vorträge und Forschungen XX. Heraugegeben von A. Borst. 1974.
[4]. Wolfram 1987. 208.
[5]. Vö. Nótári T.: III. Leó pápa pere és a Salzburgi Érsekség megalapítása. Collega 2005/4. 55–59; Személyállapot és társadalomszerkezet a kora középkori Bajorországban. Acta Facultatis Politico-Iuridicae Universitatis Scientiarum Budapestinensis 42. 2005. 163–186; Jogtörténeti adalékok a VIII. századi salzburgi (birtok)jegyzékekhez. Állam- és Jogtudomány 49. 2008/1. 99–108; Jogtörténeti és filológiai megjegyzések a VIII. századi salzburgi birtokjegyzékekhez. Acta Facultatis Politico-Iuridicae Universitatis Scientiarum Budapestinensis de Rolando Eötvös nominatae 44. 2007. 145–174.
[6]. Breves Notitiae 3, 1–16.
[7]. Breves Notitiae 13, 1–7.
[8]. Ehhez bővebben és a Virgil–Bonifác konfliktus egyéb aspektusait megvilágítva lásd Nótári T.: Virgil püspök bajorországi jogvitáinak margójára. In: Tanulmányok Máthé Gábor 65. születésnapja tiszteletére. Szerk. Mezey B.–Révész T. M. Budapest 2006. 369–384; Virgil és Bonifác – egy konfliktus jogi és irodalmi síkjai a kora középkorban. Jogtudományi Közlöny 62. 2007/3. 100–111; Az univerzum képe Aethicus Ister Cosmographiájában. Belvedere Meridionale 17. 2005/5–6. 38–54.
[9] . Vö. P. Classen: Bayern und die politischen Mächte im Zeitalter Karls des Großen und Tassilos III. In: Ausgewählte Aufsätze. 1983. 235.; H. Krawinkel: Untersuchungen zum fränkischen Benefizialrecht. Forsdhungen zum deutschen Recht II/2. Weimar 1937. 47. skk.
[10]. Lex Baiuvariorum 3, 1.
[11]. A Tasziló-per történeti hátteréhez bővebben lásd Nótári T.: Két forrás a kora középkori Salzburgból, Notitia Arnonis – Epistola Theotmari. Aetas 2004/1–2. 72–95; III. Tasziló trónfosztása – adalékok egy koraközépkori koncepciós perhez. Jogtudományi Közlöny 2005. 12. 503–516; A salzburgi Liber confraternitatis margójára. Belvedere Meridionale 20. 2008/3-4. 34–40; Tassilo III’s dethronement – remarks on an early-middle-age show trial. Publicationes Universitatis Miskolciensis. Sectio Iuridica et Politica 23. 2005. 65–90.
[12]. Vö. H. Wolfram: Conversio Bagoariorum et Carantanorum. Das Weißbuch der Salzburger Kirche über die erfolgreiche Mission in Karantanien und Pannonien. Wien–Köln–Graz 1979. 34. skk.; H. Wolfram: Salzburg, Bayern, Österreich. Die Conversio Bagoariorum et Carantanorum und die Quellen ihrer Zeit. Mitteilungen des Instituts für Österreichische Geschichtsforschung, Ergänzungsband 31. Wien 1995. 193. skk.; F. Lošek: Die Conversio Bagoariorum et Carantanorum und der Brief des Erzbischofs Theotmar von Salzburg. Monumenta Germaniae Historica, Studien und Texte, Band 15. Hanover 1997. 90. skk.
[13]. Wolfram 1979.
[14]. Bővebben lásd Nótári T.: Conversio Bagoariorum et Carantanorum. Aetas 2000/3. 93–111; Megjegyzések a Conversio Bagoariorum et Carantanorum avar vonatkozású fejezeteihez. In: Tanulmányok a középkorról. A II. Medievisztikai PhD-konferencia előadásai. Szerk. Weisz B.–Balogh L.–Szarka J. Szeged 2001. 67–84; De consultis Bulgarorum. Collega 2002/5. 47–53; Metód pere a Regensburgi Zsinaton a Conversio Bagoariorum et Carantanorum tükrében. Collega 2005/2. 44–51; On the Avar-related chapters of the Conversio Bagoariorum et Carantanorum. Chronica 5. 2005. 26–39; Conversio Bagoariorum et Carantanorum – Document of an Early Medieval Show Trial. Publicationes Universitatis Miskolciensis. Sectio Iuridica et Politica 25. 2007. 95–119.