Klió 2009/2.
18. évfolyam
KÖZÉPKOR
Krisztust követni... Árpád-házi Szent Erzsébet
A 2007-es év Árpád-házi
Szent Erzsébet emlékéve volt nemcsak Magyarországon, hanem Németországban is,
ahol élete jelentősebb részét töltötte. A Zeitschrift für Kirchengeschichte
egy teljes számát szenteli ennek a témának. Volker Leppin, a Jénai
Egyetem egyháztörténet tanszékének professzora az alábbi tanulmányában Szent
Erzsébet hitéletének bemutatását állítja középpontba.
A szerző arra mutat rá, hogy a szentté vált
Árpád-házi királylány élete és szellemi fejlődése az európai nagy vallási
történések földrajzi perifériáján zajlott. Kora vallásosságának fő fejlődési
centrumai mindenekelőtt Franciaországban és Észak-Itáliában voltak. Ott a sűrű
városi lakosság között a szegénység kérdése állandó volt, és ez új kezdeményezésekhez
vezetett, melyek közül a valdensek, a katarok és a ferencesek emelkedtek
leginkább ki. A döntő teológiai események Párizsban játszódtak le még mielőtt
az ottani iskolák egyetemmé alakultak volna. Mégis Erzsébet életét kora
gyermekkorától férjének haláláig a középkori történelem egyik kiemelkedő helyén
töltötte el. A thüringiai udvar, amely főleg, de nem kizárólag Wartburgban
tartózkodott, a nemesi kultúra egyik centruma volt, és mindez egy olyan korban,
amikor a nemesi kultúra önállósodott az egyházi kultúrától. Az öntudatos nemesi
kultúra támogatója volt Erzsébet apósa, I. Hermann gróf. Erzsébet egy ilyen
közegben konfrontálódott a nemesi kultúrával és a szegénységi kegyességi
mozgalmakkal. Ezek a hatások és a velük összekapcsolódó udvari konfliktusok
Erzsébet esetében egy olyan kegyességi típusban összegződtek, amely egyfelől
erőteljesen a bűnbánatot hangsúlyozta, másfelől legalább annyira fontos volt
számára Krisztus különböző formákban történő jelenléte ebben a világban.
Ezekből érthető Erzsébet különlegessége, valamint egy messze személyiségén
túlmutató vallási kultúra.
Erzsébetre döntő hatással volt Assisi Ferenc
mozgalma. Ez, az Itáliában gyökeret eresztett szerzetesi mozgalom már igen
korán, 1217-ben megérkezett német földre. Thüringiában először 1224-ben
jelentek meg az első ferencesek. Az
észak-itáliai környezetből az Alpoktól északra kerülve más feltételekkel
találkoztak a barátok: például a télen, mezítláb történő közlekedés Erfurtban
az aszkézis sokkal komolyabb formája volt, mint Assisiben. A ferencesek
kezdeményezése miatt kialakuló kulturális feszültség ezzel még szembeötlőbbé
vált, mint alapításának otthonában. A wartburgi udvart a ferences hatás hamar
elérte a Rodeger vagy Rüdiger nevű baráton keresztül. A ferencesek német vonatkozású
történetével kapcsolatban kevés adat maradt fenn ahhoz, hogy befolyásuk
tartalmáról pontosabbat mondjunk.
1225-ben Marburgi Konrád lett Erzsébet
gyóntatója, akinek esetleges rendi hovatartozásáról nem tudni semmit. Míg a
ferencesek Krisztus követésének egyszerűségében éltek, addig Konrád korának
intellektuális elitjéhez tartozott: Párizsban tanult. Ez az intellektuális
beállítottság azonban – érdekesség Erzsébettel kapcsolatban – nem annyira a
belső kegyességre, hanem inkább a külső védelemre irányult. A keresztes
hadjárat prédikátora és az eretnekek üldözője volt. Annak hátterében, hogy ő
lett Erzsébet gyóntatója, az állhatott, hogy ki kellett védeni az intenzív
szegénységben élő kegyesség potenciális veszedelmeit. Ez játszhatott közre
abban a pápától Erzsébet férjének, Lajosnak halála után kapott megbízatásában,
hogy gondoskodjon Erzsébetről, ami Erzsébetet közvetlenül pápai védelem és
fennhatóság alá helyezte. Tevékenységével kapcsolatban nem jelenik meg a
lehetséges eretnek vonások felügyelete. Az ő legfontosabb hatása abban
nyilvánult meg, hogy segített Erzsébetnek nemcsak egyéni kegyességben megélni a szegénységet, hanem hogy úrnőként
pozícióját arra használja, hogy a szegényekért cselekedjen. Konrád
megakadályozta, hogy Erzsébet férje halála után vagyonát szétossza a Máté
19-ben szereplő gazdag ifjú példázata nyomán. Így jöhetett létre egy kórház,
amelyben betegeket és kivetetteket ápoltak. Erzsébet gyóntatója beszámol arról
is, hogy nemcsak azért akadályozta meg a vagyon szétosztását, hogy a szegényekről
hosszabb ideig lehessen gondoskodni, hanem azért is, hogy férje adósságait ki
tudja fizetni.
Marburgi Konrád újra meg újra felhívta Erzsébet
figyelmét arra, hogy férjének csak olyan jövedelmeit használja, amelynek
jogszerű eredetéről tiszta lelkiismerettel meg van győződve. Ez a magatartási
minta alapvetően elütött attól, ami a ferenceseknél megfigyelhető volt. Az a
mozgalom többek között azért volt összeegyeztethető az egyházzal, mert a
szegénységet, mint a Krisztus követésének egy modelljét mutatta be, de nem
kritizálta a meglévő társadalmi rendet. Ez azonban rejtve ott volt, ami
nemsokára be is bizonyosodott a ferenceseknél, amikor a gazdag egyházat
kritizálták. Szent Ferenctől az ilyen gondolat távol állt. Ő maga a Krisztussal
való személyes azonosulás ideálját követte. Annak a gondolata, hogy Krisztus a
körülöttünk lévő emberekben megjelenik, megtalálható Erzsébetnél is. Erzsébet
viselkedése nemcsak azért különös, mert egy városi-polgári kontextusban meglévő
életformát ültetett át nemesi környezetbe, hanem Konrád hatására fontos volt
neki a tulajdon megszerzésének etikailag elfogadható, jogszerű módja. Számára
nemcsak a szegénység, hanem az igazság is mérvadó volt. Megjelenik számára az
aszkézis abban is, hogy még férje idejében kolostorba vonulást fogad annak
esetleges halála esetén, ami reális esély volt a keresztes hadjáratokkal együtt
járó veszélyek között. Ez azon életforma volt, amelyet a nemes hölgyek körében
népszerűsített. Erzsébet Marburgi Konrád ellenőrzése ellenére újra és újra feszegette
korának rendi határait, ami a ferencesek szegénységi ideáljából is fakadt.
A motiváció és társadalmi szabályok közötti
feszültség mutatkozott meg abban a történetben is, miszerint Erzsébet
ékszerekkel felékesítve ment be egy templomba, ahol a megfeszített Üdvözítőt
látva rossz lelkiismerete miatt elveszítette eszméletét. Ennek a vallási
világszemléletnek felel meg a szolgálók tudósítása arról, hogy Erzsébet férje
távollétében a díszes ruhákról lemondott. Itt is érzékelhető volt az a
feszültség, ami a nemesi élet szabályainak betartásából és egyidejűleg a kegyes
életvitelből származik. Vannak utalások arra, hogy már gyermekkorában fogadást
tett a díszes öltözetről való lemondásra. Így arról tanúskodtak szolgálói, hogy
az egyházi körmeneteken gyapjú ruhában és mezítláb vett részt. Ez egy nemes
számára teljesen idegen volt. Még gyermekei keresztelőire is így ment el.
Ünnepi ruhái alatt hasonlóan más szentekhez ő is gyapjúruhát hordott. Ezzel
eleget tett az udvari élet elvárásainak, ugyanakkor egy számára érezhető
aszkézissel kapcsolta össze, amelyben még Lajos életében egészen addig ment,
hogy szolgálóival ostoroztatta meg magát. Ez nemcsak az aszkézis megjelenése
volt, hanem a rendi szokások felrúgása. Ezeket azonban nem hágta át teljes
mértékben addig, amíg férjével házasságban élt. Annak halála után a rokonok
negatív viszonyulása azt mutatja, hogy a ki nem mondott kritika érezhető volt.
Ehhez kapcsolódik, hogy mindenesetre volt egy
terület, ahol ő az udvari szabályokon túllépett: ez pedig a betegápolás volt.
Így tudhatunk arról, hogy a grófnő személyesen gondoskodott és mosott meg egy
koldust. Az, hogy ez különösen megütközést keltő volt, kiderül abból a
híradásból, amikor Erzsébet férje távollétében még a hitvesi ágyba is egy
leprást fektetett. Meg kell jegyeznünk, hogy a karitatív magatartás, igaz
közvetve, de hozzátartozott a nemesi normákhoz. Ez nyilvánult meg a gothai
kórházalapításban. A segítség direkt formája, a betegápolás Erzsébetnél a
Krisztus-követés része volt. Ez túlmutatott a nemesi normákon. Különösen élete
utolsó szakaszában, marburgi tartózkodásakor nyert ez nagy hangsúlyt, amiről az
ottani Erzsébet-ereklyetartó tanúskodik. Ezt a várost az özvegy sógora elől
menekülve választotta lakhelyéül.
Erzsébetet a miatt is jól lehet adoptálni modern korunkban,
mivel tevékenységét diakóniai munkaként lehet értelmezni. Itt azonban nemcsak a
felebarát felé fordulásról van szó, hanem az azzal járó megalázkodásról is. Nem
véletlen, hogy a marburgi ereklyetartón a felebaráti szeretet cselekedetei
vannak ábrázolva. Erzsébetnél a megalázkodás és a vezeklés Krisztus követéséhez
szorosan kapcsolódott, emellett szólnak a ruhák kiválasztása és a megostorozás
is.
Konrád azon fáradozott, hogy Erzsébet olyan
életet éljen az udvari keretek között, ami megfelelt az evangélium tanításának.
Ezzel ellentétben védence állandóan a határokat feszegette. Erzsébet életében
az Istentől való félelem központi fontosságú volt. A gyóntatója iránt
tanúsított engedelmesség feltétele volt az Isten iránti engedelmességnek. A
vezeklés igen közel állt a középkori emberekhez. Így ez az udvari környezetet
sem kerülte el. Ez Erzsébetnél a ferencesekkel való találkozás révén
radikalizálódott.
Konrád szerepe nemcsak Erzsébet hitéletére volt
döntő hatással. A pápa őt tette meg Erzsébet védnökévé, aki így nem maradt
oltalom nélkül megözvegyülése után rokonai áskálódásaival szemben. A szegénység
és a vezeklés voltak élete pillérei megözvegyülése után. Marburgba költözve
Konrád nyomatékos utasítására egy kis csoport követte, egy szolga, aki az ügyeket
intézte, egy kegyes szolgáló, aki alázatosságát növelte, és egy barátságtalan
özvegy. Erzsébet törekvése, hogy a krisztusi élet egy nő hétköznapjaiban
ábrázolódjon, kevéssé volt természetes, mintha ez egy férfi esetében történik
meg. A könyörületesség cselekedetei, amelyek a marburgi ereklyén meg is
jelennek, ilyen szempontból utalnak Krisztusra, aki a beteggel azonosítja magát
a Máté evangéliumában. „Bizony, mondom néktek, amikor megtettétek ezeket
akárcsak eggyel is a legkisebb atyámfiai közül, velem tettétek meg.” (Mt 25,40)
Ezt jellemzően az a legenda mutatja be, amely szerint a hitvesi ágyba fektetett
leprás helyett csodálatos módon egy feszület jelenik meg. Krisztus maga
azonosítja magát azzal a beteggel, akit Erzsébet ápolt, és éppen ez lehetett az
alapja annak, hogy Erzsébet a szegényekben alázatot és kegyelmet talál. Ők azok
a helyek, ahol Krisztussal lehet találkozni. Bár a betegápolás volt Erzsébet
legnagyobb erénye, amely leginkább Krisztusra mutatott, mégis voltak ennek más
megjelenési formái. Meg kell mindenképpen említeni vízióit, amelyeket ima
közben, vagy az eucharisztia ünneplése során kapott. A Krisztussal való
azonosulást mutatja az is, hogy nagycsütörtöki lábmosását adoptálja. Halálát
érezve magára vonatkoztatja Jézus szavait az őt siratókat nézve: „Jeruzsálem
leányai, ne sírjatok én rajtam, hanem ti magatokon sírjatok, és a ti
magzataitokon.” (Lukács 23,28). Erzsébetnél meg lehet figyelni azt a
folyamatot, melynek során Krisztus követése több mint diakóniai cselekvés, a
másik irányában ez arra szolgál, hogy a felebarátban Krisztushoz kerüljön közel
és végül abban csúcsosodik ki, hogy Erzsébet maga mint Krisztus képviselője
jelenjen meg.
Volker Leppin: Christus nachfolgen – Christi Nähe erfahren –
Christus repräsentieren Zur Glaubenswelt Elisabeth von Thüringen [Krisztust
követni – Krisztus közelségét megtapasztalni – Krisztust képviselni. Thüringiai
Erzsébet (Árpádházi Szent Erzsébet) hitvilágához]. Zeitschrift für
Kirchengeschichte, 2007/3. 320–335, p.
Kovács Teofil