Klió 2009/2.

18. évfolyam

 

XX. SZÁZAD

 

Választott nép-e az Egyesült Államok népe?[1]

A nagy Oxford English Dictionaryben az exceptionalism szó nem szerepel. Az utóbbi időben mégis divatos lett egyes amerikai történészek között. Mégis: különbözik-e az exceptionalism (kivételesség) a patriotizmustól, vagy a nacionalizmustól avagy a populizmustól? Bizonyos árnyalatok léteznek: egy hagyománytisztelő hazafi érzése, hogy az ő hazája egyedülálló a világon, más, mint egy demagóg, populista agresszív nacionalizmusa. Ismerjük el, hogy az Egyesült Államokon kívül még sok más nemzet tartja magát kivételesnek, ha a saját történelmére és kultúrájára gondol. Mégis, az amerikaiakban a hajlam, hogy az Egyesült Államok történelmét és rendeltetését kivételesnek gondolják, nagyon erős és eléggé elterjedt ahhoz, hogy kialakuljon a meggyőződés: az amerikai „Isten választott népe”  (egy meggyőződés, amely már veszélybe sodort más népeket is a múltban).

A XIX. században Amerika és Európa ellenkező irányban haladt. Az Egyesült Államok nyugat felé terjeszkedett; az európai hatalmak dél és kelet felé. A legjelentősebb az Egyesült Államok történetében a Nyugat elfoglalása, a polgárháború és a tömeges bevándorlás volt. Nagy eseményt a XIX. század Európája történetében három forradalmi hullám jelentett, majd ezek után rövid háborúk következtek a nagyobb államok között, amelyek Németország (és Olaszország) egyesítéséhez vezettek. A XX. században azonban (pontosabban a történelmi, valamivel rövidebb XX. században, 1914-től 1989-ig) a legnagyobb események mind Európa, mind Amerika számára ugyanazok voltak: a két világháború (az ún. hidegháború lévén következménye a másodiknak).

Volt egy másik különbség Amerika és Európa között a XIX. században. Ekkor ugyanis Európában és Angliában a politikai és világnézeti ellentétek sokáig a konzervatívok és a liberálisok között léteztek. Az Egyesült Államokban konzervatív párt nem volt. Úgy 1870 körül azután Európában és Britanniában ez a konzervatív–liberális-ellentét gyengülni kezdett. Ami aztán bekövetkezett, az nem a hegeli szintézisük volt. Ehelyett két nagy mozgalom nőtt ki: egyik a nacionalizmus, a másik a szocializmus. A XIX. században az európai és angliai politikai kategóriákat nemigen lehetett az Egyesült Államokban alkalmazni, a XX. században az újabbakat nagyjából már inkább: a két nagy politikai párt közül a republikánusok inkább nacionalisták mint szocialisták, a demokraták inkább szocialisták, mint nacionalisták. Vitassa ezt aki akarja, de lássa ugyanakkor, hogy a „konzervatív” és „liberális” megjelölések mily sokat vesztettek valamikori jelentésükből. És ez történt Frederick Jackson Turner frontier-tézisével is.[2]

1950 körül a legnevesebb amerikai történészek, bár kétségeik lehettek a frontier-tétellel kapcsolatban, mégis természetesnek vették az amerikai kivételességet. Azonban visszatekintve nem voltak-e igen rövidlátóak? Nézzük csak még ma is nevezetes munkáik megjelenésének dátumait: Potter, People of  Plenty (1954); Boorstin, The Genius of American Politics (1953); Hartz, The Liberal Tradition of America (1955); Hofstadter, The American Political Tradition (1948) és Lionel Trilling, The Liberal Imagination (1950). Egy megállapítás mindegyiküknél közös: Európától vagy a világ bármely más részétől eltérően, az Egyesült Államokban csupán egyetlen szellemi hagyomány létezik, mégpedig az örökös liberalizmusé. Nos e művek pontosan 1950–1955 között jelentek meg, amikor az Egyesült Államokban egy népszerű mozgalom kezdett jelentkezni, majd megerősödni, amely az ország történelme folyamán először választotta önmaga elnevezéséül a konzervatív jelzőt. Nem egészen harminc évvel később már több amerikai jellemezte magát konzervatívnak, mint liberálisnak. Az utóbbi szinte kelletlen jelzővé vált, kellemetlen hangzású szónak, elkerülendőnek tekintették. Mivel másutt már írtam erről, most lábjegyzetben utalok ismét e politikai földcsuszamlás egyes mérföldköveire.[3]

S még egy utolsó megjegyzés, amely a szóhasználatnál is sokkal fontosabb: 1950 óta maga az amerikai „konzervatív” mozgalom és követői, sőt a republikánus szavazók többsége is inkább nacionalisták voltak, mint valódi hagyománytisztelő konzervatívok. Ők azok, akik frontier-tézis ide vagy oda görcsösen hittek Amerika kivételességében.

De már 1945-ben bölcs és alapos kritika hangzott el mind a frontier-tételre, mind az amerikai kivételességre vonatkozóan Carlton J. H. Hayes professzor részéről, elnöki beköszönő beszédében az Amerikai Történeti Társaság (AHA) decemberi ülésén. Beszédének körülményei rászolgálnak némi figyelemre.

Hayes az újkori Európa történelmének legkiemelkedőbb tudósa volt Amerikában. Az újkori Európa politikai és kulturális története (Political and Cultural History of Modern Europa) című munkája, melyet először 1916-ban adtak ki, néhány további javított kiadásával e nagy témának elsőrangú kétkötetes összefoglalása maradt legalább harminc éven át. Egyedülálló teljesítmény. Két jelentős esemény kínálkozik Hayes 1945-ös megválasztása kapcsán. Az egyik igen mulandó: a társaság elnöki választásának körülményei. A nagyobb és maradandóbb: Hayes előadásának tartalma.

1942-ben Roosevelt elnök nevezte ki Hayes-t az Egyesült Államok nagykövetévé Spanyolországba. Ez lehetett Roosevelt néha különös nagyköveti kinevezéseinek egyik legjobbika. Hayes háborús küldetése (így nevezhetnénk a posztot, ez volt Hayes később megírt emlékezéseinek a címe is) igen sikeres volt. Hasznos eszköz volt ő a Franco-rendszer nehéz, lassú, de fokozatos fejlődésében, mely a hitleri Németországgal kötött politikai és ideológiai szövetségtől valamiféle óvatos semlegesség felé irányult. Most, több mint hatvan évvel később teljes az egyetértés az amerikai, brit, német és spanyol történészek között Hayes érdemeit illetően. Azonban korántsem volt ez így 1945-ben. Liberális folyóirat-cikkek bírálták Hayes-t igaztalanul , mintha ez a katolikus tudós valahogy Franco tábornok védelmezője lett volna. Ennek következménye volt a szokatlan – valójában egyedülálló – vita az AHA elnökjelölése körül. Befolyásos amerikai történészek, többek között Richard Hofstadter, Kenneth Stampp és Frank Friedel, ellenezték Hayes megválasztását. Mindenféle kari intrika és levelezés következett, aztán Hayes-t 110 szavazattal 66 ellenében megválasztották. Némely résztvevő ideológiai rövidlátását érzékeltetheti ez a viharocska az akadémikusok teáscsészéiben, melyet azután igyekeztek elfelejteni. Egyébként az egész nem érdemel többet egy lábjegyzetnél Amerika akkori szellemtörténetében.

De szempontunkból fontosabb Hayes elnöki beszédének tartalma, mely szokás szerint az American Historical Review következő (1946. januári) számában jelent meg nyomtatásban. Címe: Amerika határa – minek a határa?  Metszően éles bírálata volt ez Turner híres tézisének, s az amerikai történetírásra gyakorolt hatásának:

„Hasznos lenne, ha történészeink kiszélesítenék a frontierről szóló koncepciójukat… Mert mi ez a határ? Észak-Amerika előrenyomuló határa? De Dél-Amerika, Ausztrálázsia hasonló határa…mind tulajdonképpen Európa határa… Feltételezni, hogy a »frontier« egyedülálló amerikai jelenség, amely meghatározza nemzeti társadalmunk és kultúránk kivételes karakterét? Az ilyen leszűkített értelmezés… és ezzel egyidejűleg a szélesebb és egyébként kézenfekvő hasonlóságok elhanyagolása egyszerre következménye és ösztönzője egy erősödő szellemi izolacionizmusnak …. az alsóbbrendűségünktől való régóta lappangó félelmünknek ismeretes lélektani kompenzációja a felsőbbrendűség ismételt harsogtatása… (Ez) a hajlam, ha nem leszünk úrrá fölötte, csak erősíti a népszerű mítoszt, hogy az amerikai »életforma« valami egészen eredeti, valami teljesen új, és valami mérhetetlenül felsőbbrendű más népekéhez képest. Mindez erősítheti népünk misszionárius és messiánisztikus hajlamait is, melyeknek sokkal szélesebb és sokkal nagyobb lehetőségei lehetnek a II. világháború következményei után, de amelyek … a legveszélyesebb következményeket hozhatják éppen az Egyesült Államok számára.

»Európa«, ahogy itt ez elnevezést használom, nem csupán egy földrajzilag körülhatárolt területre utal… vagy egy ósdi és talán csak valami sajnálatra és tiszteletre méltó Óvilágra. Inkább egy nagy történelmi kultúrára, a »nyugati« civilizációra, amely a Mediterráneumban keletkezett, és azóta körülöleli az Atlanti-óceánt…Ennek az atlanti közösségnek, melynek alapja az európai civilizáció, mi, amerikaiak társörökösei és társfejlesztői vagyunk, és talán a jövőben a vezetői leszünk… Figyelembe kell vennünk, és el kell foglalnunk a megfelelő helyünket egy nemzetközi regionális közösségben, amelynek beltengere az Atlanti-óceán.”

Volt (és ma is maradt) valami prófétikus ebben a mesteri szövegben. Az Egyesült Államok történetének első évszázadában az amerikai étosz legfőbb vonása az Új- és az Óvilág közti határozott távolság és különbség hangsúlyozása volt. 1898 után azonban az Egyesült Államok világhatalommá lett. Ezután avatkozott be a két világháborúba Nyugat-Európát megvédendő. Azelőtt körülbelül 300 évig emberek milliói keltek át Európából az Atlanti-óceánon nyugati irányban, és mozdult az amerikai „frontier” és birodalom is nyugat felé. 191718-ban aztán, először a történelemben, több mint 1 millió amerikai hajózott át az Atlantin kelet felé, hogy segítsen eldönteni egy nagy európai háborút. A második világháborúban újra ugyanez történt, még sokkal nagyobb méretekben. De ki gondolta volna akkor, hogy az amerikai katonai jelenlét megmarad Európában? Roosevelt elnök internacionalista volt; sok reményt fűzött egy új világintézmény, az Egyesült Nemzetek létrejöttéhez. Azt nem hitte, hogy a háború után amerikai katonák tízezreinek kell Európában állomásozniuk. Tudatában volt, hogy még sok megmaradt az amerikai „izolacionista” érzelmekből.

De mégis ez történt. Nem telt el négy év Hayes székfoglaló előadása után, és bekövetkezett az állandó, szilárd amerikai katonai jelenlét Nyugat- és Dél-Európában (aminek hamarosan még Spanyolország is részese lett). Az Észak-atlanti Szerződés (1949) a Kelet-és Közép-Európában jelenlévő orosz és kommunista hatalom miatt jött létre. Összefonódás alakult ki az amerikai és nyugat-európai érdekek és kapcsolatok között több szinten is. Az amerikai „frontier” ekkor már Európa közepén húzódott, az ún. „vasfüggöny” mentén. Az 1948–49-ben kikristályosodó Truman-, Marshall- és Acheson-politika az amerikai internacionalizmus végső győzelmének látszott az amerikai izolacionizmus fölött. (Az utóbbi mindig inkább Európa-ellenes volt, mint Ázsia-ellenes, mindig gyanakodva nézett az amerikai érdekeltségekre Európában, nemkülönben az európai befolyásokra Amerikában.) De ez sem tartott sokáig. Az amerikai izolacionizmus ugyanaz volt, mint az amerikai kivételesség pur et simple. De mondhatjuk-e tényleg, hogy pur et simple? Nem sokkal 1950 után sokan azok közül, akik 1940-ben még izolacionisták voltak, már keresztes háborút prédikáltak a Szovjetunió ellen. 1965-ben a Republikánus Párt programjának kilencedik fejezete így szólt: „telepítsünk amerikai légi és tengeri támaszpontokat a világ minden részére”. (És ez volt az a párt, amelyet még ekkor is „izolacionistá”-nak neveztek itt-ott.)

Többet tudnak-e ma az amerikaiak Európáról és a világról mint amennyit ötven évvel ezelőtt tudtak? A „multikulturalizmus” hirdetői az amerikaiak érdeklődését nem Európa, hanem más „világkultúrák” felé irányítják; az egykor kötelező „nyugati civilizációs” tantárgyak majd mindenestől eltűntek az amerikai egyetemekről, kollégiumokból s főiskolákról. Carlton Hayes 1945-ös beszédében megrótta a tantervkészítőket rögeszméjük miatt. „Tényleg jobb lenne, ha kiterjesztenénk a középiskolai oktatásban az amerikai történelem tantárgyát egy évről két vagy három évre, és akkor felületes, gyors általánosításokkal belezsúfolnánk az összes többit egyetlen évbe vagy félévbe, s ezt furcsa módon »világtörténetnek« nyilvánítanánk.” Igazi kérdés ez ma is, éppúgy, mint 1945-ben volt.

De vajon ma, hatvan évvel később, hol van az amerikai frontier? Vagy pontosabban, maradt még egyáltalán valami az amerikai frontierből? És ami még fontosabb: igazolja az amerikai kivételesség azokat (az egykor liberálisokat), akik amerikai hegemóniát javasolnak a világ fölött? Ők lehet, nem szívesen hallgatnának John Quincy Adams 1821-ben elhangzott figyelmeztetésére, miszerint „bár mi a szabadság barátai vagyunk a világban, de nem megyünk világnak, hogy szörnyetegeket keressünk”. De figyeljenek arra is, amit az akkor fiatal George Kennan amerikai követségi titkár írt le 1940-ben, egyedül, az akkor diadalmas Harmadik Birodalom fővárosában: „Egyetlen nép  sincs elég nagy ahhoz, hogy a világot uralhassa”. Épp annyira igaz 2008-ban, mint 1940-ben – ez az, amit még a mi jóindulatú kivételesség-hirdetőinknek is észben kellene tartaniuk.

 

John Lukacs: American „Exceptionalism” (Az Egyesült Államok kivételessége). Historically Speaking, 2008. szeptember–október, 27–28. old.

 

Fordította: Fodor Mihályné

 

 

 



[1]. A Klió folyóirat ennek az írásnak a közlésével és John Lukacs: George Kennan. A Study of Character című könyvének Barta Róbert által írt ismertetésével (133. o.) tiszteleg a 85 éves John Lukacs előtt.

 

[2]. Turner tézise (1892): Az Egyesült Államok történetét a távolnyugati „frontier” (elfoglalása és benépesítése) jellemezte és jellemzi mindenkor.

 

[3]. Még 1950-ben sem volt egyetlen amerikai politikai szereplő sem, aki kijelentette volna magáról, hogy „konzervatív”. Robert A. Taft szenátor 1950-ben: „Nem vagyok konzervatív, hanem régimódi liberális”. Joseph McCarthy szenátor még 1951-ben is „liberális”-nak vallotta magát egy alkalommal. De már 1960-ban Eisenhower alkalmilag „konzervatív”-nak mondta magát. 1964: Goldwater, a Republikánus Párt elnökjelöltje kijelentette, hogy konzervatív. 1980-ban Ronald Reagen, valaha filmszínész, akit hatalmas többség választott meg elnökké, nyilvánosan konzervatívként jelölte meg magát. 1955-ben William F. Buckley fillérekből alapította „konzervatív National Reviewját”. Huszonöt évvel később a National Reviewnak több konzervatív olvasója volt, mint a hagyományos liberális vagy radikális The Nationnek és a The New Republicnak együttesen, stb., stb.