Klió 2009/2.
18. évfolyam
XX. SZÁZAD
A salòi herceg
A Jack
Greene–Alessandro Massignani szerzőpáros A fekete herceg. Junio Valerio
Borghese és a Tizedik Mas (Il Principe nero. Junio Valerio Borghese e la X Mas)
című könyve a huszadik századi olasz történelem egy olyan titokzatos és
„kényelmetlen” alakjáról szól, akinek életrajzát legalább két okból nehéz
megírni. Egyrészt mert életútja tele van különböző színű – hol fehér, hol
fekete, hol vérvörös – foltokkal, pozitív és negatív legendákkal, amelyek csak
abban hasonlítanak egymáshoz, hogy elfedik, elkenik a valós tényeket; másrészt
mivel bizonyos viselt dolgainak ma is aktuálisan kínos vonatkozásai miatt a
tényfeltáró kutatómunka mindegyre tilalomfákba ütközik. Előszavukban a
történészek bemutatják, kutatásaikat milyen információs tiltások
(„ostruzionismo”) nehezítették mind olaszországi, mind vatikáni, mind brit,
mind amerikai archívumokban (4–5. o.). Ezért használják gyakran – kivált az
utolsó fejezetekben – a „talán”, a „suttogják”, a „feltehetően”, a „rejtély”, a
„mendemondák”, a „valószínűleg”, a „homály” stb. szavakat (207., 211., 213.,
226., 230., 232.). Mindezt nem a zavarosban halászás, a felelőtlen
szenzációhajhászás, a legendagyártó köddagasztás, hanem éppenséggel a
tudományos önkritika és visszafogottság jeleként. Az eredmény olyan
életrajzi-historiográfiai mű, mely egyenlőre kiküszöbölhetetlen hiányosságaival
is megérdemli és leköti az olvasó figyelmét.
Junio Valerio Borghese (1906–1974) ősrégi (az
ókori Rómáig visszavezethető) főnemesi család sarja volt, olyan hercegi
familiáé amely (V. Pál néven) pápát is adott az egyháznak, amely rokonságba
került magával Napóleonnal s amelynek előkelőségét mindennél szemléletesebben
mutatja a római Villa Borghese.
Tengerésztisztként a második világháborúban
vívott ki hírnevet mint a „Tizedik Mas” flotta vezére, mely elnevezés a
„Motoscafo antisommergibili” (tengeralattjáró-vadászhajó) kifejezés, illetve a
„Memento audere semper” (Ne feledd, hogy mindig merész légy) latin jelmondat
rövidítéséből származik (9. o.). A „fekete herceg”, ahogy a Cooper és Salgari
kalandregényein felnőtt ifjú bajtársak vezérüket elnevezték (4. o.),
„hősiességével és tehetségével” még brit ellenfelei, sőt, személyesen Churchill
elismerését is kivívta (121., 103. o.). Ha karrierje itt ért volna véget, úgy
emlékeznének rá, mint ugyan a „rossz oldalon” harcoló, ámde vitéz katonára.
Csakhogy az 1943. szeptember 8-iki Badoglio-féle
fegyverszünet után Borghese a Harmadik Birodalom (maradványa), pontosabban
északolasz bábállama, az úgynevezett Olasz Szociális Köztársaság, ismertebb
nevén Salòi Köztársaság oldalára állott és partizánvadászként tüntette
ki magát, ezúttal a szónak igazán nem jó értelmében. A „partra szállott Tizedik
Mas” (157. o.) tagjainak – a „maròknak” (165. o.) – tetteiről a
korszakot feldolgozó irodalomban általánosan sötét, gyakran borzalmas kép
rajzolódik ki (l. pl. Paolo Alatri: Mussolini, Newton, Roma, 1995, 86. o.;
Massimo Rendina: Italia 1943/1945, Newton, Roma, 1995, 55. o.; Mino Monicelli:
La Repubblica di Salò, Newton, Roma, 1995, 58. o.; Renzo De Felice:
Mussolini l’alleato, Einaudi, Torino, 1997, 500. o.; Claudio Pavone: Una guerra
civile, Bollati Boringhieri, Torino, 1998, 433–434. o.; Silvio Bertoldi:
Salò, BUR, Milano, 2000, 166. o.). A két monográfus is idézi Denis Mack
Smith véleményét, miszerint a salòi „fegyveres olasz erők” között „a
leghírhedtebb és legkegyetlenebb a Valerio Borghese herceg parancsnoksága alatt
működő Tizedik Mas volt” (157. o., vö. Denis Mack Smith: Mussolini, Rizzoli,
Milano, 1983, 495. o.). Miként Mack Smith, Greene és Massignani is olyan
„modern condottiero”-t lát Borgheseben, akinek csapata („compagnia di ventura”)
– középkori hagyományokat idézve – „sokkal inkább parancsnokához volt hű, mint
bármely nemzeti vagy ideológiai jelképhez” (3., 201. o.). A különös
„szabadcsapat” viszonylagos függetlenségét a németekhez és Mussolinihez képest
is megőrizte, az utóbbi parancsára vezetőjét rövid időre le is tartóztatták
(169–172. o.).
A háború végén Borghesét a partizánok, ellenállók
vérbosszújától „a szövetségesek mentették meg” (191. o.), „ő és felesége voltak
az egyedüli olasz fasiszták az Olasz Szociális Köztársaság idején, akik
megmenekülésüket az Egyesült Államoknak köszönhették” (200. o.). 1947-ben
háborús bűnökkel vádolták meg, perbe fogták, ám a legsúlyosabb vádpontok alól
felmentették, az ítélet és két évi előzetes fogság után 1949-ben – a baloldali
sajtó szerint botrányos módon – szabadon engedték (202–207. o.). Az amerikai
titkosszolgálatok életmentő akcióját és az olasz bíróság „de facto” felmentő
ítéletét egyaránt az indokolta, legalábbis a monográfia szerint, hogy a
salòi herceg a nyugatnak a kommunizmus ellenei küzdelemben tapasztalt és
hasznos szövetségese vagy eszköze lehetett – volna.
Csakhogy Borghese újfent bizonyságát adta
önfejűségének, annak, hogy az egykori katonatiszt és „zsoldosvezér”
besorozhatatlan és besorolhatatlan rebellis lett. A múlt iránti nosztalgiát
ébresztő s a jövőben mozgósító erejűnek remélt szimbolikus egyéniség, akinek
harcos szelleme nem nyugodhatott, belevetette magát a politikába. Előszót írt
az ultrajobboldal főideológusa, a tradicionalista filozófus, Julius Evola
Emberek és romok című (nemrég magyar fordításban is megjelent) könyvéhez,
belépett a nevével (Olasz Szociális Mozgalom) is Salòhoz kötődő pártba,
az MSI-be, amelynek 1951-ben tiszteletbeli elnöke is lett, de azt sem találta
elég radikálisnak. 1968-ban, a baloldali diákforradalmak évében, Nemzeti Front
(Fronte Nazionale, Fn) néven még „jobbosabb” szervezetet alapított (209–211.,
231. o.). Időközben, 1955-ben állítólag részt vett egy, háborús jóvátételként a
szovjetekhez került olasz hadihajó, a Novorosszijszkra átkeresztelt Giulio
Cesare felrobbantásában, aminek „608 halálos áldozata volt, az orosz
hajókatasztrófák történetében a legtöbb” (211–212. o.), valamint egy „zsidóknak
fegyvert szállító, Jugoszláviából indult hajó elsüllyesztésében, egy, a brit
kormány számára végrehajtott akcióban, mely az idő tájt a rendet akarta
fenntartani Palesztinában” (216. o.).
1970. december 7-én próbálta megvalósítani élete
legambiciózusabb vállalkozását, azt, amely kalandos pályája legnagyobb
kudarcának bizonyult: a róla elnevezett („Borghese-féle”) államcsínyt. A
megöregedett salòi veterán ifjúkori önmagához és hübrisz-tervéhez
annyira méltatlanul szervezete meg az elvetélt puccsot, hogy még egykori
amerikai támogatói is „bohóckodás”-nak (buffonata) minősítették (224., 245.
o.), a filmrendező Mario Monicelli pedig egy filmkomédiában dolgozta fel (Az
ezredeseket akarjuk!).
Borghese a francói Spanyolországba menekült –
ezúttal, „úgy tűnik”, olasz titkosszolgák segítségével (246. o.) – s ott is
lelte halálát, miután találkozott a chilei diktátorral, Pinochett tábornokkal,
akinek sikerült a fegyveres hatalomátvétel. Végső nyugalmat talán még a
vatikáni Santa Maria Maggiore bazilikában, pápa-őse melletti sírjában sem
talált. Posztumusz rajongói azt terjesztették, hogy megmérgezték. Mindenáron
vértanút, tragikus hőst akartak látni drámai sorsú ideáljukban, akinek
katonai-politikai pályafutása tragikomikus végjátékkal zárult.
Jack Greene–Alessandro Massignani: Il Principe nero. Junio
Valerio Borghese e la X Mas (A fekete herceg. Junio Valerio Borghese és a
Tizedik Mas), Oscar Mondadori, Milano, 2007, 303 o.
Madarász Imre