Klió 2009/3.
18. évfolyam
Őskor és ókor
A zsidó nők vallási kultúrája az ókorban
Ki ne emlékezne az egyik
legközkedveltebb bibliai témájú rajzfilmre, az Egyiptom hercegére? Carol
Meyers professzorasszony (Duke University Department of Religion, Durham,
USA) biztosan, mivel szakmai tanácsadóként ő is részt vett a film készítésében.
Azt viszont már kevesebben tartják számon, hogy a bibliai történelmen és
archeológián belül zsidó nőtörténettel foglalkozik a legszívesebben.
Az alábbiakban bemutatandó kis könyve
tulajdonképpen egy – az ószövetségi teológiával és az izraeli vallás
történetével foglalkozó – konferenciára (Basel, 2001) készített előadásának
nyomtatott verziója. Világosan és emészthetően fogalmazza meg a zsidó nők
vallási szokásrendszeréről alkotott nézeteit, és hatásosan cáfolja a számos
tévhitet, amely az elmúlt évezredek során halmozódott fel a témával
kapcsolatban.
Felvezetésképpen az eddigi kutatások eredményét –
vagy inkább eredménytelenségét tárja fel. Ugyanis közel-keleti nőtörténettel
foglalkozni a források hiánya miatt nem könnyű, pláne nem ókorival. A
közel-keleti nőket Lucy M. J. Garnett tette láthatóvá a XVIII. század
végén megjelent művében, és ezután nem sokkal az izraeli nők kerültek terítékre
a Bibliával foglalkozó tudósoknak és a feminista mozgalmaknak köszönhetően.
Érvek és ellenérvek, különböző vizsgálati módszerek színes választéka vonult
fel a XIX–XX. század folyamán. Egyesek szerint a zsidó nők nem rendelkeztek
politikai jogokkal az izraeli társadalomban, így a vallási életben sem volt
semmi helyük. Mások szerint a vallási tevékenységekben való női részvétel
szélesebb körű volt, mint azt feltételeznénk; egyes feministák pedig váltig
állítják, hogy a Biblia férfidominanciája megrögzött nőgyűlöletet közvetít az olvasók
irányában. Meyers asszony szerint pedig nem ez a lényeg. Az eddigi
megközelítések eredménytelensége több okra vezethető vissza: a bibliai könyvek
jelentős részét férfiak írták, ebből a szempontból a nők többnyire marginális
szerepbe kerültek. Az sem szerencsés, ha a vallást összekeverjük a teológiával,
hiszen egy dolog a vallási rendszer, és más a vallási elvek gyakorlati
kivitelezése, amiről jóval kevesebb információt kapunk. Ezenkívül az is
gyakori, hogy a nőnemű istenségek imádatát automatikusan – és tévesen – nőnemű
imádókhoz kapcsolják. Újabb problémát jelent vizsgálatunk szempontjából, hogy
nehezen lehet elvonatkoztatni a Biblia íróinak perspektívájától, ami
legtöbbször nemzeti és közösségi szemszögből értékeli az eseményeket. Így arra
terelődik a figyelem, hogy vajon a nők is bemehettek-e a templom területére és
részt vehettek-e a közösségi ünnepeken, ahelyett, hogy hogyan élték meg hitüket
otthon, a hétköznapok során. Az egyértelmű,
hogy a vallási elitet férfiak alkották, ám a nők leggyakrabban a próféták
feddőbeszédeiben vannak megemlítve, negatív vallási tevékenységekkel
kapcsolatban. Nagy hiba lenne ez alapján az általánosítás, hangsúlyozza Meyers
asszony, és eleve hibás vezérfonalnak tartja ezt a megközelítést. Mindenesetre
a fenti problémák ellenére a tudomány a XX. század végére megegyezett abban,
hogy az izraeli nők helyzete nem volt rosszabb, mint a nem papi rendből
származó férfiaké. Részt vehettek az ünnepeken (a szolgákkal együtt) és más
közösségi eseményeken is, valamint egyénileg is gyakorolhatták hitüket a
templomban, mint az Anna példájából is látható (1. Sámuel 1–2.), tehát tagjai
voltak a vallási közösségnek. Arról azonban, hogy vallási életük hogyan zajlott
a mindennapok során, a Biblia mélyen hallgat, ám ez egyáltalán nem jelenti azt,
hogy ez ne lett volna fontos.
Így hát Carol Meyers arra vállalkozott, hogy
megfogalmazza, mi a vallásos kultúra, majd a zsidó nők vallási kultúráját
próbálja meg körülírni, egy-egy fejezetet szentelve az antropológiai,
archeológiai, szöveges és etnográfiai bizonyítékok bemutatására. Az írónő
rámutat arra, hogy a zsidó vallás aligha nevezhető egységesnek, ugyanis nem
létezett általánosságban elfogadott vallási gyakorlat, de minden változatban
ott szerepelt a teológiai és a gyakorlati összetevő. Minden vallási kultúrának
van materiális világa és viselkedési módja; mindazt magába foglalja, ami
otthon, szakrális személyzet nélkül is véghez vihető a hétköznapok során.
Felmerül a kérdés: léteztek olyan rítusok,
melyeket speciálisan csak nők végeztek? A biológiai asszimetriának köszönhetően
biztosan állítható, hogy a nők más problémákkal küszködtek, mint a férfiak.
Minden szülés komoly életveszélyt jelentett mind az anya, mind a gyermek
számára. Ezért komoly kultusz alakult ki a termékenység, terhesség, szülés és
szoptatás körül. Bár a bibliatudósok ezzel határozottan nem értenek egyet, az
antropológiai szempont legitimnek tekinti a törvényen kívüli szellemi
eljárásokat is, tehát ezek is a nők vallásos kultúrájának részeivé válnak. A
különböző szertartások a mai orvos- és társadalomtudományokat helyettesítették:
nem voltak gyógyszerek, pszichológusok, közgazdaságtan, politikatudomány, de
volt halottidéző, varázslóasszony, jövendőmondó, valamint amulettek és így az a
tudat, hogy az ember befolyással van a természetfelettire és az őt körülvevő
eseményekre.
A tárgyi bizonyítékok sok mindent alátámasztanak:
A Jordán keleti és nyugati partján fekvő családi házakban rengeteg kis, 8–14 cm
nagyságú terrakotta figurát találtak, melyek rendszerint félmeztelen női (csak
női!) alakot ábrázolnak. Nagy vita alakult ki körülöttük: egyesek szerint a
zsidó nők által imádott női istenségeket ábrázolják, ám több érv szól az
állítás ellen, mint mellette. Meyers szerint inkább valószínű, hogy az
istenséghez való közvetítő szerepét töltötték be a figurák, fizikálisan
ábrázolva a kérés lényegét (termékenység, szoptatás zavartalansága, stb.).
Hasonló funkciót tölthettek be a kb 7x11 cm nagyságú kis agyagágyak (házasélet
és/vagy szülés), melyeket többnyire női szobrocskával és lámpafigurával
társítva találtak meg. Gyakran előfordul az egyiptomi isten, Bész kis törpe
alakú szobra, sőt, még Bész-amulettek készítésére való öntőformákat is találtak
Palesztína területén. Bésztől remélték az anya és gyermek megtartását a szülés
alatt, így nem véletlen, hogy még a névadásban is megtaláljuk a nyomát.
Az ártó szellemek elleni amulettekről számolnak
be egyiptomi szövegek is, melyek szerint az általában fényvisszaverő anyagból
készült ékszerek az őket viselő újszülöttek számára szolgáltak védelemül. A
fény, és így a lámpa jelentőségét a Bibliában (Derék asszony dicsérete,
Példabeszédek 31.) is felfedezhetjük, feltételezhetően hittek a világosság
„gonosz erőket távol tartó” erejében.
A szülésnek is megvolt a maga rituáléja, melyre a
Biblia is célozgat homályosan, gondoljunk csak a körülmetélésre, vagy a
közvetlenül születés utáni szertartásokra (az újszülött lefürdetése, sóval való
bedörzsölése és bepólyálása). S érdekes megjegyeznünk, hogy bár a névadás
elvileg a férfiak tisztessége volt, a bibliai esetek 62 százalékában egy nő
volt a névadó.
A ma létező közel-keleti kultúrák elemeiből is
sok mindent vezethetünk vissza ókori szokásokra. A mai nők is gazdag materiális
és ötletkészlettel rendelkeznek termékenységük megőrzésével kapcsolatban. (Ez
tartalmazhat orvosi és mágikus praktikákat.) Ilyen például a „gonosz szemétől”
megvédő fénylő amulettek viselésének szokása a zsidó, keresztény és muszlim nők
körében, vagy a leginkább zsidók által alkalmazott pengék elterjedése, melyeket
„ördögűzésre” használtak a szülésnél, és így tovább. Előfordul az is, hogy a
család idősebb nőtagjai az elhunyt rokonok szelleméhez fohászkodnak védelemért
a terhes/fiatal anyukák számára, és rendkívül figyelemfelkeltő a következő
jelenség is: az állapotos zsidó nők elzarándokolnak Ráchel sírjához, hogy (egy
vörös fonalat viselve hétszer megkerüljék a sírt, s így) természetfeletti
védelemben részesüljenek. Ha nem tudnak elmenni (mivel a sír a palesztin
fennhatóság alatt álló Betlehemben van), elküldenek valakit a vörös fonállal, vagy
akár az internetről is rendelhetnek „rituálén átesett vörös fonalat”.
Mindezek következtében az írónő két fő
következtetést von le: Először is, az a nézet, miszerint a háztartás csak
sokadlagos szerepet játszott az izraeli társadalom életében, nem állja meg a
helyét. A Biblia -mint már említettük- nemzeti, törzsi szinten gondolkodik, de
ettől még a család maradt a társadalom elsőszámú alapegysége. Izraelben,
agrártársadalom lévén, a kis mezőgazdasági települések voltak túlnyomó
többségben. A családi ház központ jellege bizonyított, és a szaporodás
fontossága is logikus: a gyermek nemcsak munkaerőt, hanem „nyugdíjbiztosítást”
is jelentett a szülők számára.
Másodszor, a fentiek tudatában nem hiteles a
vallás egyoldalúan férfiszemszögű megközelítése; itt az idő, hogy a nők vallási
tevékenysége beljebb kerüljön a margóról. Nem feltétlenül igaz az az elv, hogy
„minél elvontabb valami, annál jobb”. Meyers kifejezetten hangsúlyozza, hogy a
formális kereteken kívül zajló vallási élet van annyira fejlett, mint a törvények
által meghatározott tevékenységek. A nők körében is létezett egyfajta
hierarchia, hiszen köztük is kialakult a vallási elit: kultuszuk szakértői (ide
tartoztak a bábák, halottidézők, varázslók és a jövendőmondók is.). Megvolt a
saját szociális hálójuk, hiszen ha más nem is, de a gyermekszülés és a
gondozási feladatok összekötötték őket.
Így megállapíthatjuk, hogy a két nem vallási
gyakorlatának viszonya nem alá- fölérendeltséget mutat, hanem kiegészítik
egymást. Ezt nevezi Meyers „heterarchikus komplexitásnak”. Ámen.
Carol Meyers: Households and Holiness, The Religious Culture
of Israelite Women (Háztartások és szentségek. A zsidó nők vallási kultúrája).
Fortess Press, Minneapolis, 2005
Erdős Zsuzsa