Klió 2009/3.
18. évfolyam
Őskor és ókor
Clodia Metelli –
forrásgyűjtemény egy római vígözvegyről
Julia Dyson Hejduk forrásgyűjteménye
érdekes aspektusát villantja fel az ókortudomány, illetve az ókortudományon
belül művelhető gender studies műfajának. Az elmúlt évtizedekben
jelentős művek születtek, amelyek a nők helyzetét vizsgálták a görög-római
antikvitásban,[1]
a szerző azonban egy áttekintő-összefoglaló forrásgyűjtemény helyett egyetlen
személy, a Catullus által Lesbia néven
megénekelt híres hírhedt római vígözvegy, Clodia Metelli életére és személyére
vonatkozó forrásokat gyűjti össze, kommentálja, és tárja avatott fordításban
kísérőtanulmánnyal ellátva az olvasó elé.
Clodius Pulcher három nőtestvére közül – hiszen
mindhárman a Clodia nevet viselték – Mertellus Celer feleségét szoktuk Catullus
Lesbiájával azonosítani, ami ugyan nem vitathatatlan, ám Hejduk jó érzékkel ad
helyt e vélelemnek.[2]
Ez alapján immáron össze tudja kapcsolni a catullusi költészet legfontosabb női
szereplőjét Cicero a pro Caeliójában a szónok által méltán pellengérre
állított, történelmi alakkal, Clodia Metellivel.[3] Tanulmányában
hosszabban elemzi a Catullus utáni költői szerelem modelljeit a római
irodalomban, kitérve Tibullusra, Propertiusra, Ovidiusra és Martialisra. Egyéb
források mellett mint alapszövegekből bőségesen idéz Catullustól, Cicero
levelezéséből és a pro Caelióból[4], amelyben a
szónok oly találóan jellemzi ősellensége, Clodius Pulcher nővérét. A Cicero és
Clodia közti ellenséges viszony legfontosabb dokumentuma tehát M. Caelius Rufus
védelmében i. e. 56 áprilisában, a Ludi Megalenses első napján
elmondott cicerói beszéd. A pro Caelio Cicerónak Clodius és Clodiával
vívott harcának igen jelentős állomása, amely harc jelentős – olykor végzetes –
kihatással bírt a nagy szónok életére és ezáltal a köztársaság végének
politikai eseményeire.
Az alábbiakban egyfelől ezen ellenségeskedés
forrását illetően egészítjük ki Julia Dyson Hejduk forrásgyűjteményét. A gens
Clodia és Cicero közti ellentét első állomását 73-ra datálhatjuk, amikor
Clodius súlyos csapást mért Terentiára, Cicero feleségére azzal, hogy a
Vesta-papnő Fabiát, Terentia féltestvérét incestummal vádolta. Többek
között e sérelmet kívánta Cicero 61-ben (részint Terentia ösztönzésére)
megtorolni a Bona Dea-perben Clodius ellen tett vallomásával, amely azonban –
minthogy Clodiust felmentették – nem a kívánt eredménnyel ért véget. Clodius
erre Cicero 58-as száműzetésének előmozdításával és palatinusi házának
lerombolásával felelt. 56-ban – a politikai és magánjellegű viszonyok sajátos
egybeesése folytán – Cicero számára elérkezett a lehetőség, hogy a Caelianában
megsemmisító erejű csapást mérjen Clodiára, Clodius nővérére, akit a perben
gyilkos humorral pellengérezett ki a római színház, különös tekintettel a komédia
eszközeit igénybe véve. Cicero a beszéd kezdetén mintegy sajnálkozását fejezi
ki amiatt, hogy a bíráknak még az ünnepnapon sem jut osztályrészül pihenés[5],
s nem nézhetik az éppen akkor folyó színházi előadást. A szónok tehát saját
színházi előadást, komédiát rendez nekik, amelyeknek központjába a vád
forrásaként meghatározott Clodiát[6]
állítja. Ezzel elsősorban nem a vádlott személyét igyekszik a bírák szemében
rokonszenvessé tenni, hanem az ellenfél mozgatórugójára, az opes meretriciaere
irányítja a figyelmet[7],
s az pedig a hallgatók számára nem lehet kétséges, hogy ki áll a meretrix
kifejezés mögött: a Dio elleni gyilkossági kísérlet vádjának fő tanúja, a ledér
életviteléről ismert római vígözvegy, Clodia Metelli.
A Cicero és P. Clodius, valamint nővére, Clodia
közötti ellenséges viszony kialakulása nem érthető meg Cicerónak az ún. Bona
Dea-perben tett vallomása és az őt ennek megtételére indító okok ismerete
nélkül. 62 decembere elején ülték meg Caesar, a pontifex maximus házában
Róma előkelő asszonyai – köztük a Vesta-szüzek is – a Bona Dea ünnepét. A Bona
Dea neve közvetlen fordítása a görög Agathé Theosnak, aki gyógyító istennőként
vált ismertté;[8]
az őt említő felirat[9]
és az attikai ábrázolások alapján alighanem Hygeia egy alakjával van dolgunk.[10]
Rómában egy imperiummal rendelkező magistratus házában tartották
e szertartást[11],
amin csak az uralkodó osztály matronái és a Vesta-papnők vehettek
részt[12],
az ünnepet a magistratus felesége vezette, tehát a Bona Dea nem
rendelkezett külön papnővel.[13]
Jelen eset szempontjából különös jelentősséggel bír, hogy a szertartásról
minden hímnemű élőlény – legyen az ember, avagy állat – szigorúan ki volt
zárva. Arról, hogy ezen az éjszakán mi történt, a történetírói források[14]
nem adnak minden ponton egységes képet, a következő azonban tűrhető
biztonsággal megállapítható: Clodius valahogyan bejutott a házba (Plutarkhos
szerint nyitva találta az ajtót, és úgy ment be). Hárfásnőnek álcázta magát[15],
ám Plutarkhos és Appianos azon állítása, miszerint az álcázást nagyban
megkönnyítette, hogy ekkor tájt még nem kellett borotválkoznia, téves,
elfeledkeznek ugyanis arról, hogy a Bona Dea-botrány idején Clodius már
huszonkilenc/harminc éves volt. Dio Cassius közlése szerint célja Caesar
feleségének, Pompeiának elcsábítása volt (ami Dio Cassius szerint meg is
történt), ám ez egyáltalán nem biztos. A szertartást egyébként nem Pompeia,
hanem Caesar anyja, Aurelia vezette.[16] A megzavart
ünnepet utóbb a Vesta-papnők megismételték (instauratio).[17]
A senatusban a Bona Dea-botrányt Q. Cornificius[18] hozta fel
először, a testület pedig a Vesta-papnők és a pontifexek elé utalta,
akik a pontifex maximus, Caesar elnöklete alatt ültek össze.[19]
E testületnek Caesar mellett még volt egy tagja, aki a későbbi perben szerepet
vitt: a flamen Martialis méltóságát betöltő L. Cornelius Lentulus Niger.[20]
A senatus jelentést kapott, miszerint a Bona Dea-szertartás megzavarása nefasnak
számít. A jelentés után – de még a per előtt – Caesar elvált feleségétől és
kijelentette, hogy nem hajlandó a bíróság előtt tanúként megjelenni, ezáltal
biztosítván Clodiust arról, hogy a köztük levő barátságban nem keletkezett
törés.[21]
A senatus elfogadta a jelentést, és speciális törvénykezési fórum
felállítását határozta el, hogy az vizsgálja ki a Clodius által elkövetett incestumot.[22]
A törvényszék tagjait nem az album iudicumból választották
sorsolás útján – miként ezt a quaestiós eljárás esetén szokásban volt[23]
–, hanem az elnöklő praetor személy szerint válogatta össze a
résztvevőket, ami azon gyanút erősítette meg, hogy a bírák eleve elfogultak
lesznek Clodiusszal szemben.[24]
Ezen okból Fufius Calenus tribunus
plebis vétót emelt az M. Piso által előterjesztett vád ellen.[25]
Az ügy a nép elé került, Clodius ellenfelei közül itt hárman – Cato, Favonius
és Hortensius – léptek fel igen határozottan, majd ismét összehívták a senatust,
és Fufius Calenus ellenállását leszerelvén elhatározták, hogy az eredetileg is
tervezett módon fognak eljárni – erről értesítette Cicero Atticust február
13-án.[26]
A következő senatusi ülésen Fufius két javaslatot tett: egyrészt arra
vonatkozóan, hogy Clodius ügyében tartsák meg a pert, másrészt hogy a bírák
sorsolás útján jelöltessenek ki.[27]
Az első javaslat elfogadásra talált, a másodikat elutasították[28],
a senatus Fufiust bízta meg, hogy terjessze a vádat a nép elé; Cicero
szerint ez azért történt, mert Hortensius és köre teljességgel biztos volt
abban, hogy Clodiust bármely bíróság elítélné.[29] A vádemelés
tehát valamikor 61. március 15-e előtt megtörtént. Magáról a perről igen
keveset tudunk, a vádat hárman adták elő, három Cornelius Lentulus: L.
Cornelius Lentulus Crus, L. Lentulus Cornelius Lentulus Niger (flamen
Martialis) és Cn. Cornelius Marcellinus.[30] A vád ellen
Clodius azon alibit kívánta igazolni, hogy a Bona Dea-szertartás napján nem
Rómában, hanem Interamnában volt. Ezen alibit megdöntendő tanúként lépett fel
számos a Bona Dea-ünnepen részt vevő matrona, köztük Caesar anyja,
Aurelia és Caesar nővére, Iulia is.[31] Cicero
hasonlóképp tanúvallomást tett arról, hogy a szertartás napján Clodius
meglátogatta Rómában – egyes források[32] szerint e
látogatás a botrány előtt három órával (azaz késő este)[33], más
értelmezések[34]
szerint a reggeli salutatio alkalmával történt.[35] Clodiust
végül felmentették; a per ilyetén kimenetelének több okát valószínűsíthetjük:
nem zárható ki, hogy a bíróság tagjait megvesztegették, a pénz feltehetően
Crassustól származott (fejenként három-négyszázezer sestertiust kaphattak
az esküdtek)[36]
– mind Catulus[37],
mind pedig Cicero utalt ezen lehetőségre.[38] A
vesztegetés lehetősége mellett felmerülhet az esküdtszék félelme[39],
és a kétség azt illetően, hogy Aurelia mennyire volt képes pontosan felismerni
Clodiust.[40]
Minthogy a per nem Cicero kívánsága szerint dőlt el, és tanúvallomása révén
Clodiusban halálos ellenségre tett szert, ami további pályafutására nézve
tragikus fordulatot – száműzetést – jelentett[41], érdemes
rávillantani azon motívumokra, amelyek Cicerót a perben való ilyen határozott
fellépésre indították. Cicero maga eljárásának önzetlen és pusztán morális
okait hangsúlyozza[42],
azonban a szertartás megzavarásáról Atticusnak írott első híradása nem mentes
bizonyos cinikus felhangtól.[43]
A Clodiusszal szembeni fellépést a Catilina elleni harc egyik (utólagos)
állomásának tünteti fel, s átfedéseket vél felfedezni a 63-as
Catilina-összeesküvést és a Bona Dea-perben Clodiust támogató elemek között.[44]
Ezen magyarázat azonban annyiban nem tűnik kielégítőnek, hogy Clodius
Catilinának – amint látni fogjuk – régi személyes ellensége volt, és maga nem
vett részt az összeesküvésben.[45]
Plutarkhos[46]
a következőket jelöli meg annak okaként, hogy Cicero Clodiusra nézve terhelő
tanúvallomást tett a Bona Dea-perben: Cicerót felesége, Terentia bírta rá ezen
lépésre, akinek gyűlölete nem is annyira Clodius, mint inkább annak nővére,
Clodia ellen irányult, minthogy Clodia állítólag azt akarta, hogy Cicero váljék
el Terentiától, és őt, Clodiát vegye el feleségül. Cicero tanúvallomásával
Terentia meg akarta rontani a viszonyt, hogy e lépésre ne kerülhessen sor,
Cicero pedig tisztázni akarta magát a gyanú alól. Plutarkhos maga is csupán
mint szóbeszédet említi e lehetőséget, és jelentős részben a modern kor kutatói
is ennek megfelelően utasították el e verziót.[47] Ennek
ellenére érdemes egy vizsgáló pillantást vetni e magyarázatra is. Plutarkhos
Clodiának Ciceróval kapcsolatos szándékát a 61-es évre datálja. A Plutarkhos
által jelzett kronológia olykor igen bizonytalan, ám az esemény, amelyről
beszámol, gyakorta történeti tény az időpont hibás meghatározása ellenére is.[48]
A történet valósabb fényben tűnik fel, ha nem a 61-es, hanem 63-as évben
kíséreljük meg elhelyezni. Az ekkor tájt kötött és tervezett politikai
házasságok sorát végigtekintve[49]
63 végére tehetjük a Clodia és Metellus Celer között létrejövő frigyet.[50]
Ezzel Metellus Celer bekerült az optimates köreibe, és Pompeius
ellenfelének, Lucullusnak veje lett. Nem zárható ki, hogy az optimates
pártja tudatosan igyekezett Pompeiustól főbb támogatóit elidegeníteni. Cicero
63-ban lépéseket tévén a populares ellen politikailag számottevő emberré
vált az optimates szemében – elképzelhető, hogy ekkor próbálkoztak meg
elérni, hogy Cicero váljon el Terentiától, és vegye nőül Clodiát. S ha ezt
követően a Ciceróval kötendő, politikailag ígéretes házasságot nem sikerült
nyélbe ütni, úgy megelégedtek Metellus Celerrel; Cicero valószínűleg nem akarta
felrúgni házasságát bizonyos időleges politikai előnyökért, s nem tekintette a
római előkelő körökben szokásos házassági praxist politikai ütőkártyának.[51]
Ám ha e hipotézist nem is fogadjuk el, Plutarkhosnak azon gondolata, miszerint
Cicerót Terentia vette rá a Clodius elleni tanúzásra, egyáltalában nem tűnik
légből kapottnak, ha a két családnak egy korábbi összecsapását tekintetbe
vesszük.[52]
A Terentia és Clodius közötti gyűlölség 73-ból ered, amikor Clodius Catilinát
Fabiával elkövetett incestummal vádolta (Fabia Vesta-papnő volt, és
Terentia féltestvére). Catilinát – Catulus segítségének köszönhetően –
felmentették, ám az eset Fabia, s ezáltal Terentia családjának hírnevét
igencsak megtépázta. Az esetről néhány hely áll rendelkezésünkre, így például
Sallustius tényként említi az incestumot[53], és
Cicerónál is találhatunk egy erre vonatkozó utalást.[54] Feltehetően
lökést adott Cicerónak a Catilina elleni fellépésre a 63-ban az akkori consul,
Cicero házában, Terentia vezetésével megtartott Bona Dea-szertartás, ugyanis a
Catilina-összeesküvés résztvevőit már letartóztatták ugyan Rómában, ám Cicero
még nem döntött a sorsuk felől. A Bona Dea-ünnepet ülő matronák látták
az oltárt fellángolni, ami prodigiumnak[55] számított,
amit az ünnepen részt vevő Vesta-szüzek és Terentia arra értelmeztek, hogy a pax
deorumot helyreállítandó Cicerónak határozottan kell fellépnie az
összeesküvőkkel szemben.[56]
A papnőket és Terentiát valószínűleg a Catilina által reputációjára nézve
megcsúfolt Fabián esett szégyen is tüzelhette.[57] (Azon
értelmezési kísérlet, amely szerint a Bona Dea-ünnep 62-es meggyalázása Clodius
politikai válasza lett volna arra, hogy a 63-as ünnepet Cicero befolyásolására
használta fel[58],
nem tűnik megalapozottnak[59],
egyrészt mert Clodius nem tartozott Catilina hívei közé, másrészt pedig mert
nehezen tételezhető fel, hogy ilyen tudatos politikai koncepcióval rendelkezett
volna.) Mind a Clodiával való házasság feltételezett terve miatti féltékenység
hipotézise, mind a Fabiának Catilina és Clodius általi megszégyenítése miatt
érzett gyűlölet ténye egyértelműen jelzi, hogy Terentia nem csekély befolyást
gyakorolt Ciceróra a Clodius[60]
ellen teendő tanúvallomást illetően. Clodius is Terentiára kívánta hárítani
Cicero fellépésének felelősségét, legalábbis 58-ban tribunus plebisként
azzal áltatta Cicerót[61],
hogy ne meneküljön el Rómából, hogy így bosszúját jobban kiélvezhesse.[62]
(Caesar ugyan felajánlott Cicerónak egy legatusi posztot, hogy
elhagyhassa Rómát; nem tisztázott, hogy ez Clodiusnak tribunusszá
választása előtt[63]
vagy után[64]
történt-e, ő azonban – noha tisztában volt a veszéllyel –
nem távozott.)[65]
A következmények, amelyeket sem Cicero, sem Terentia nem sejtettek, kellően
ismertek. Clodiust 58-ban tribunus plebisszé választották; ehhez őt egy plebeius
családnak kellett adoptálnia, ami Caesarnak mint pontifex maximusnak
hozzájárulásával meg is történt, és a következő törvényjavaslatot terjesztette
elő: mindazokat, akik római polgárt bírósági eljárás nélkül végeztettek ki,
törvényen kívül kell helyezni. E törvény (amelyet visszaható hatállyal hoztak!)
személy szerint Cicero ellen irányult, aki a Catilina-összeesküvés során
bírósági eljárás nélkül, ám senatusi jóváhagyással végeztette ki a
Tullianumban Catilina öt cinkosát.[66] Cicero
száműzetésbe ment és porig rombolt palatinusi villája helyén Clodius Libertas
istennőnek állíttatott templomot.[67]
Ahogy Trencsényi-Waldapfel megjegyzi: „A világtörténelemben nem ez volt az
első, s nem is utolsó visszaélés a szabadság nevével, de bizonyára egyike volt
a legvisszataszítóbbaknak.”[68]
Minthogy a Bona Dea-perben tett tanúvallomás 58-ban beálló végzetes
következményeit sem Cicero, sem Terentia[69] nem tudhatta
előre, eljárásuk nem tekinthető következetlennek, hogy a 61-es perben
megkíséreljenek elégtételt venni a Fabián keresztül az egész családot 73-ban
ért sérelemért.
Cicero pályájának számos diadalmasabb és a
történelmet inkább formáló pontja volt, ám kevés olyan pillanata, amelyben
szónokként ily csillogó színjátékot és zseniálisan felépített kompozíciót
tárhatott a bírák elé, mint az 56-os év Megalensiáján. A beszéd
eredménye nem maradt el, Caeliust természetesen felmentették, s a per nagyszerű
alkalmat szolgáltatott Cicerónak arra, hogy – még ha csupán részint és pusztán
verbálisan is – megtorolja Clodiusnak és Clodiának ellene sorozatosan
elkövetett gazságait.
A forrásgyűjteményhez visszatérve, összefoglalóan
elmondhatjuk, hogy Julia Hejduk munkája nem csupán értékes, de élvezetes
olvasmány is, nemcsak a gender studies iránt érdeklődők, hanem az
ókortörténet kutatói számára egyaránt.
Julia Dyson Hejduk: Clodia. A Sourcebook. (Clodia.
Forrásgyűjtemény.) Oklahoma Series in Classical Culture 33. Norman,
University of Oklahoma Press, 2008. 269 pp.
Nótári Tamás
[1] . Így például, természetesen a teljesség igénye nélkül, elsősorban a római tárgyú monográfiákra és forrásgyűjteményekre utalva – B. S. Anderson–J. P. Zinsser: A History of their Own. Women in Europe from Prehistory to the Present I. New York 1989; A. Arjava: Women and Law in Late Antiquity. Oxford 1996; J. P. V. D. Balsdon: Roman Women: Their History and Habits. London 1962; R. A. Bauman: Women and Politics in Ancient Rome. London 1992; E. Bartman: Portraits of Livia: Imaging the Imperial Woman in Augustan Rome. Cambridge 1998; R. A. Bauman: Women and Politics in Ancient Rome. New York 1992; K. R. Bradley: Discovering The Roman Family: Studies In Roman Social History. New York 1991; E. Cantarella: Pandora’s Daughters: the Role and Status of Women in Greek and Roman Antiquity. Baltimore 1987; G. Clark: Women in Late Antiquity: Pagan and Christian Lifestyles. Oxford 1993; G. Clark: Women in the Ancient World. Oxford 1989; D. Cohen: Law, Sexuality, and Society. Cambridge 1991; E. D’Ambra: Roman Women. Cambridge 2007; S. Dixon: Reading Roman Women. London 2001; S. Dixon: The Roman Family. Baltimore 1992; J. Donaldson: Woman: Her Position and Influence in Ancient Greece and Rome, and Among the Early Christians. New York 1973; J. K. Evans: War, Women, and Children in Ancient Rome. London 1991; J. F. Gardner: Family and Familia in Roman Law and Life. Oxford 1998; J. F. Gardner: Women in Roman Law and Society. Bloomington 1986; L. Garland: Byzantine Empresses: Women and Power in Byantium AD 527-1204. New York 1999; J. Ginsburg: Representing Agrippina: Constructions of Female Power in the Early Roman Empire. Oxford 2006; E. Greene (Ed.): Women Poets in Ancient Greece and Rome. Norman 2005; J. E. Grubbs: Women and Law in the Roman Empire. A Sourcebook on Marriage, Divorce and Widowhood. London–New York 2002; J. P. Hallett: Fathers and Daughters in Roman Society. Princeton 1984; R. Hawley–B. Levick (Ed.): Women in Antiquity: New Assessments. London 1995; E. A. Hemelrijk: Matrona Docta: Educated Women in the Roman Elite from Cornelia to Julia Domna. London–New York 1999; N. Kampen: Image and Status – Roman Working Women in Ostia. Berlin 1982; K. Kapparis:. Abortion in the Ancient World. London 2002; R. Langlands: Sexual Morality in Ancient Rome. Cambridge 2006; F. Le Corsu: Plutarque et les femmes dans les Vies parallèles. Paris 1981; M. Lefkowitz–M. Fant: Women’s Life in Greece and Rome: A Source Book in Translation. Baltimore 1992; M. Massey: Women in Ancient Greece and Rome. Cambridge 1988; T. A. J. McGinn: Prostitution, Sexuality, and the Law in Ancient Rome. Oxford 1998; I. M. Plant (Ed.): Women Writers of Ancient Greece and Rome. An Anthology. Norman 2004; S. B. Pomeroy: Goddesses, Whores, Wives, and Slaves: Women in Classical Antiquity. New York 1976; B. Rawson (Ed.): Marriage, Divorce, and Children in Ancient Rome. Oxford 1991; D. F. Sawyer: Women and Religion in the First Christian Centuries. London 1996; P. Setälä–L. Savunen (Ed.): Female Networks and the Public Sphere in Roman Society. Rome 1999; A. Staples: From Good Goddess to Vestal Virgins: Sex and Category in Roman Religion. London 1998; S. Treggiari: Roman Marriage. New York 1991; G. Vidén: Women in Roman Literature: Attitudes of Authors Under the Early Empire. Göteborg 1993; B. Witherington: Women in the Earliest Churches. Cambridge 1988; S. E. Wood: Imperial Women: A Study in Public Images, 40 B.C. - A.D. 68. Leiden 1999; M. Wyke: The Roman Mistress: Ancient and Modern Representations. Oxford 2002.
[2] . J. D. Hejduk: Clodia. A Sourcebook. Norman 2008. 6.
[3] . Hejduk 2008. 8.
[4] . Ez utóbbi fordítását lásd Nótári T.: Cicero – Négy védőbeszéd. Szeged 2004; valamint elemzéséhez Nótári T.: Medea Palatina – Megjegyzések Cicero Caelianájához különös tekintettel Clodia személyére. Aetas 2000/1-2. 5–23.
[5] . Cic. Cael. 1.
[6] . Cic. Cael. 2.
[7] . Cic. Cael. 1.
[8] . Macr. Sat. 1, 12, 25.
[9] . CIL VI. 72.
[10]. K. Latte: Römische Religionsgeschichte. München 1967. 228.
[11]. Cicero consulatusa idején a december 4-ről 5-re virradó éjjelén az ő háza szolgált helyszínül (Plut. Cic. 19; Dio Cass. 37, 35, 4.) Feltételezhetjük, hogy a következő évben Caesar házában is ekkor került sor a szertartásra.
[12]. Cic. Att. 1, 13, 3; har. resp. 37; Plut. Cic. 19; Dio Cass. 37, 35, 4; 37, 45, 1.
[13]. Latte 230.
[14]. Vell. 2, 45, 1; Plut. Cic. 28; Caes. 9; Suet. Iul. 6, 2; App. civ. 2, 14, 52; Dio Cass. 37, 45; Liv. perioch. 103.
[15]. Cic. har. resp. 44; Plut. Cic. 28, 2; Caes. 10, 1; Iuv. Sat. 6, 337.
[16]. Suet. Iul. 74, 2; Schol. Bob. 89, 26.
[17]. Cic. Att. 1, 13, 3; Schol. Bob. 89, 23. Az instauratio intézményéhez lásd Latte 250; a Vesta-kultuszhoz H. Hommel: Vesta und die frührömische Religion. ANRW I. 2. 397; W. Pötscher: Hestia und Vesta. Eine Strukturanalyse. Athlon. Satura Grammatica in honorem. T. R. Adrados. Madrid 1987. II. 743.
[18]. Q. Cornificius nem túl esélyesen pályázott a 63-as esztendő conulatusára, Cicero nem sorolta a nostri közé (vö. Cic. Att. 1, 13, 3.).
[19]. Cic. Att. 1, 13, 13. A virgines Vestales és a pontifices i. e. 69-ben történt közös fellépéséhez lásd Macr. Sat. 3, 13, 11.
[20]. J. P. V. D. Baldson: Fabula Clodiana. Hist. 15. 1966. 67.
[21]. Cic. Att. 1, 13, 3; Plut. Caes. 10, 8–10; Suet. Iul. 6, 2. 74, 2; App. civ. 2, 14, 52; Dio Cass. 37, 45. Caesar eljárásának motívumait itt homály fedi, nem deríthető ki, hogy vajon Clodiust mint politikájának jelentős eszközét nem akarta-e kiengedni a kezéből, vagy pedig úgy vélte, hogy a pontifex maximus méltósága kívánja meg, hogy egy ilyen helyzetben elváljon – komolyabb gyanúval nem illetett – feleségétől.
[22]. Cic. Att. 1, 13, 3.
[23]. A quaestiós eljáráshoz lásd L. Fascione: ’Crimen’ e ’quaestio ambitus’ nell’ età republicana. Milano 1984; W. Kunkel: Quaestio. In: Kleine Schriften. Weimar 1974.
[24]. Balsdon 69.
[25]. Cic. parad. 4, 32.
[26]. Cic. Att. 1, 14, 5.
[27]. W. J. Tatum: Cicero and the Bona Dea Scandal. CPh 85. 1990. 206.
[28]. Baldson 70.
[29]. Cic. Att. 1, 16, 2. 4–5; J. Spielvogel: Clodius P. Pulcher – eine politische Ausnahmeerscheinung der späten Republik? Herm. 125. 1997. 60.
[30]. Baldson 71.
[31]. Schol. Bob. 89, 26.
[32]. Cic. Att. 1, 16, 2; 2, 1, 5.
[33]. Ebben az esetben Clodius alibije igen kevéssé plauzibilis és átgondolt.
[34]. Schol. Bob. 85, 29; Quint. inst. 4, 2, 88.
[35]. Feltételezve, de meg nem engedve Clodius alibijének hitelességét (amit C. Causinius Schola, interamnai vendégbarátja igazolt), a kb. 140 km-es utat Rómából lóháton egy nap alatt megtehette volna.
[36]. Schol. Bob. 86, 30; 91, 25.
[37]. Cic. Att. 1, 16, 5; Dio Cass. 37, 46, 3.
[38]. Cic. Att. 1, 16, 5.
[39]. Fronto 22–26.
[40]. Balsdon 72.
[41]. Ilyen tekintetben Cicero mellett a Bona Dea-per másik vesztese Pompeia volt, ugyanis a botrány jó ürügyet szolgáltatott Caesarnak, hogy megszabaduljon (egyébként Clodiusszal folytatott liaisonnal nem gyanúsítható) feleségétől.
[42]. Cic. Att. 1, 18, 2.
[43]. Cic. Att. 1, 12, 3.
[44]. Cic. Att. 1, 14, 5.
[45]. D. F. Epstein: Cicero’s testimony at the Bona Dea Trial. CPh 80. 1986. 230.
[46]. Plut. Cic. 29, 2-3.
[47]. Baldson 72; I. Weinstock: Terentia. Nr. 95. RE 4 A 1934. 711.
[48]. A. T. Dorey: Cicero, Clodia, and the pro Caelio. In: Greece and Rome II. 5. 1958. 179.
[49]. Pompeius ekkor tájt vált el Muciától, és vette el Caesar leányát, Iuliát; Caesar a Pompeiától való válás után 59-ben Calpurniát vette nőül, 62-ben Pompeius pedig felajánlotta Catónak, hogy házasodjék be a családjába. Vö. Plut. Cato min. 30; Pomp. 44.
[50]. 62 elején írott levelében Cicero Clodiát Metellus Celer feleségeként említi. Vö. Cic. ad fam. 5, 2, 6.
[51]. Dorey 179.
[52]. Epstein 232.
[53] Sall. Cat. 15, 1.
[54]. Cic. tog. 82.
[55]. A prodigiumokról általában lásd C. Zinten: Prodigium. Der Kleine Pauly. München 1979. IV. 1151.
[56]. Plut. Cic. 20, 1–3.
[57]. Weinstock 711.
[58]. H. Benner: Die Politik des P. Clodius Pulcher. Stuttgart 1987. 37; W. Will: Der römische Mob. Darmstadt 1991. 48; Ph. Moreau: Clodiana Religio. Un procès politique en 61 av. J-C. Paris 1982. 15.
[59]. Spielvogel 59.
[60]. Clodiusnak Cicerónál tett reggeli salutatiója nem jelent kettejük között baráti viszonyt, csupán annyit, hogy még nem váltak nyíltan ellenségekké a salutatión nem csak barátok és párthívek vettek részt (Cic. Att. 1, 18, 1; ad fam. 9, 20, 3.).
[61]. Plut. Cic. 30, 1–3.
[62]. Epstein 234.
[63]. Cic. Att. 2, 18, 3. 19, 5.
[64]. Dio Cass. 38, 15, 2.
[65]. Cic. prov. 41–42.
[66]. I. L. Uttschenko: Cicero. Berlin 1978. 121; Trencsényi-Waldapfel I.: Cicero. Budapest 1959. 43.
[67]. A templom Clodius általi botrányos felszenteléséről lásd Th. Köves-Zulauf: Bevezetés a római vallás és monda történetébe. Budapest 1995. 65.
[68]. Trencsényi-Waldapfel 43.
[69]. Cicero száműzetése idején Clodia nem szűnt meg Terentiát üldözni, (Cic. Cael. 50.), így az végül a Vesta-szüzeknél volt kénytelen menedéket kérni (Cic. Att. 14, 2, 2.).