Klió 2009/3.
18. évfolyam
Őskor és ókor
Róma és Perzsia a késő ókorban
A római szemszögből írt
történeti munkák túlsúlyának ellenpontozása, a késő ókori római-perzsa
kapcsolatok kiegyensúlyozott, mégis a szászánida félre koncentráló bemutatása –
ez Beate Dignas és Engelbert Winter Rome and Persia in Late
Antiquity című könyvének a bevezetésben deklarált célja. A kötetnek már a
külalakja is visszhangozza a szerzők szándékát: a borítólapon a perzsa Sápúr
király előtt térdelő, legyőzött Valerianus császárt láthatjuk. Dignas, az
oxfordi Somerville College Ókortudományi Tanszékének munkatársa, és Winter, a
Münsteri Egyetem Ókortudományi Tanszékének professzora nem először dolgozott
együtt: 2001-ben jelentették meg Rom und das Perserich – Zwei Weltmächte
zwischen Konfrontation und Koexistenz című művüket, mely az e hasábokon
bemutatott könyvük előzményének tekinthető. A két ókortörténész számos
fejezettel és alfejezettel bővítette korábbi művét, mely így még jobb
betekintést nyújt a Római Birodalom (később Bizánc) és az Újperzsa Birodalom
viszonyának történetébe.
A kötet két jól elkülönített, szemléletében,
céljában és terjedelmében is jelentősen különböző részre tagolódik. Az első
rész egy mindössze 44 oldalas áttekintés, melynek első fejezete (Róma és
Irán a III. század elejéig) a III. századra kialakult politikai helyzet
tömör leírását adja. Röviden összefoglalja a parthusok történetét és a parthus
– római kapcsolatokat az első követváltástól Parthia bukásáig és a Szászánida
Birodalom kialakulásáig, melynek nyugat felé irányuló külpolitikáját a második
fejezetből (Róma és a Szászánida Birodalom: Kronológiai áttekintés)
ismerhetjük meg. A szűkszavú, felsorolásszerű, századonkénti osztatú
eseménytörténeti leírásban a szerzők nem foglalkoznak a hadjáratok, csaták
részletes leírásával, nem tárgyalják a békeszerződések pontjait, mindössze
kisebb vallástörténeti kitérőket engednek meg maguknak. Az évről évre haladó
felsorolás mindössze néhány tucat mondatban taglalja az első római-perzsa
háborúkat, II. Sápúr hosszú, hetven éves uralkodásának eseményeit, az V.
századi enyhülést, a Perzsia északkeleti határainál feltűnő heftaliták elleni
hadjáratokat, és a többi, jelentős politikai történést egészen a VII. század
közepén bekövetkezett arab hódításig. A szöveget olvasva érezhető, hogy a
szerzők nem az egyébként igen hasznos politikatörténeti áttekintés megírását
tekintették fő feladatuknak, nagyobb hangsúlyt fektettek a könyv második, 212
oldal hosszúságú részének megírására (Források és összefüggések),
melynek fejezetei a római – perzsa kapcsolatok egy-egy speciális aspektusát
tárgyalják részletesen.
A rómaiak és a perzsák között lezajlott háborúk
megértéséhez elengedhetetlenül szükséges megismerni a két fél politikai
céljait. Ami a rómaiakat illeti, már a késő köztársaságkorban megfogalmazódott
az a szándék, hogy Róma Nagy Sándor örökébe lépve meghódítsa a Keletet,
létrehozva így „a határok nélküli birodalmat”. Bár a Szászánidáknál ilyen
nagyszabású külpolitikai koncepciót nem találunk, nekik is határozott céljaik
voltak; már I. Ardasír idején, de nyíltan I. Sápúr uralmától fogva magukévá
tették az Akhaimenida örökséget és igényt tartottak az Óperzsa Birodalom összes
tartományára, beleértve Mezopotámiát, Örményországot, Kis-Ázsiát és Szíriát is.
A két külpolitikai koncepció teljes összeegyeztethetetlensége okozta a két
állam konfrontációját. A szerzők tagadják, hogy a római szemléletű történetírás
állítása, miszerint a rómaiak a perzsa háborúk során csupán védekező,
„reakciós” szerepet töltöttek volna be az agresszor perzsák mellett, igaz
lenne, és úgy vélik, sok esetben épp a nyugati fél lépett fel támadólag, és
összességében inkább a rómaiak politikája volt offenzívnak nevezhető.
A perzsa hadviselés leírását (Szászánida
hadászat című fejezet) a szerzők jórészt ókori auctorokra bízzák. Hosszan
idézik Héliodórosz Aethiopica és Maurikiosz Strategikon c.
műveit, melyek, még ha egyébként ellenségesek is a perzsákkal szemben,
tényszerű és részletes leírást adnak a szászánidák taktikájáról,
haditechnikájáról és hadvezetéséről. A római auctorok (szűkszavú perzsa
feliratok mellett) a következő, a háborús konfliktusokat részletesen elemző
fejezetben (Katonai összeütközések) is nagy szerepet kapnak, ám a mű
szerzői ezúttal igen alapos forráskritikát alkalmaznak. Megállapítják például,
hogy sem a Historia Augusta Alexander Severusról szóló része, sem pedig
a császár pénzérméinek feliratai nem fedik a valóságot: Alexander Severus
perzsák elleni hadjárata a római írott források tanúságával szemben nem járt
sikerrel, sőt súlyos vereséggel ért fel. A római – perzsa háborúkról szóló
szövegek kritikáját egy helyütt (77–84. p.) igen érdekes műelemzés szakítja
meg, mely a Valerianus császárt elfogó I. Sápúrt ábrázoló kortárs és késői
ábrázolásokat és legendákat veszi sorra. A háborús összecsapások után a
béketárgyalások és békeszerződések története, a diplomáciai tárgyalások
protokollja kerül terítékre (Diplomáciai megoldások). A tárgyalásokhoz
legtöbbször vesztes csaták, katonai kifulladás vagy népesedési problémák
vezettek, és a legtöbb esetben mindkét fél komolyan gondolta a háború
beszüntetését annak ellenére, hogy gyakran igen rövid időn belül kiújultak az
ellenségeskedések. A szerzők a békekötések pontos feltételeit számos forrás
alapos összehasonlítása során következtetik ki.
A két nagyhatalom között hosszú, a Kaukázustól
Jemenig húzódó ütközőzóna alakult ki, melynek tárgyalására Dignas és Winter
igen nagy hangsúlyt fektettek, lévén Perzsia és a Római Birodalom
konfliktusainak fő területe (Arábia a nagyhatalmak között ill. Azonos
érdekek: folytatódó konfliktusok c. fejezetek). Az arab világ három részre
tagolódott: a Szászánida Birodalomban – azon belül is főleg Hatra és Híra
városában –, a Római Birodalom területén, valamint az Arab-félszigeten élőkre.
Hatra a Parthus Birodalom része volt, de 224 után nem fogadta el a Szászánidák
uralmát, szövetséget kötött Rómával, ami jelentősen meggyengítette Ardasír
észak-mezopotámiai pozícióit. A nagykirály 226–7-ben a város ellen vezetett
hadjárata nem járt sikerrel, a perzsák csak 240-ben tudták bevenni Hatrát,
Philippus Arabs 244-ben pedig kénytelen volt hivatalosan is lemondani róla. A
perzsa uralom alatt a város elveszítette jelentőségét, és Ammianus Marcellinus
363-ban már egy rég elhagyatott városként említi. A Római Birodalom területén fekvő
Palmyra gazdag kereskedőváros volt, melynek nemcsak gazdasági, hanem stratégiai
jelentősége is elsőrangú volt. Palmyra 260-as, 270-es években bekövetkezett
terjeszkedésének feltételeit a város vezetője, Septimus Odaenathus fektette le.
A város jelentős hadjáratokat vezetett a perzsák ellen, hadserege egy
alkalommal Ktésziphónig is eljutott, valamint hathatós segítséget nyújtott Róma
keleti provinciáinak megvédésében. Miután a város kinyilvánította Rómától való
függetlenségét, Aurelianus császár 272-ben behódolásra kényszerítette Palmyrát.
E két város kontrollálta Észak-Mezopotámia és Szíria nomád arab törzseinek
jelentős részét. Hatra és Palmyra bukásával hatalmi vákuum keletkezett, melyet
két arab család, a Lakhmidák és a Ghasszánidák növekvő hatalma töltött ki. Az
előbbiek a perzsák, míg az utóbbiak a rómaiak oldalára álltak a két nagyhatalom
konfliktusaiban.
Örményország megszerzése nem csupán a terület
stratégiai jelentősége miatt volt mindkét nagyhatalom érdeke, hanem az ország
tetemes nyersanyag- és emberanyag-készlete miatt is. A szerzők részletesen
bemutatják az ország státusát, mely az évszázadok során igen gyakran változott.
Az i. e. I–II. században egyfajta hatalommegosztás alakult ki Róma és Parthia
között: a parthus Arszakidák családjának egyik tagja a mindenkori római császár
beleegyezésével került az örmény trónra. A szászánida korban Örményország előbb
perzsa szatellitállamként, majd az Arszakida restauráció után római
vazallusként létezett, egészen II. Sápúr hadjárataiig, melyek során Nagy-Örményország,
a terület keleti fele ismét perzsa uralom alá került. A történeti áttekintés
korántsem egyoldalú, nem korlátozódik a politikatörténeti események
bemutatására. A szerzők nagy teret engednek az ország vallási-kulturális
hagyományainak és azok változásainak bemutatására is (így például a
kereszténység felvételére, ezáltal a nyugati kultúrhatások erősödésére, az
örmény zoroasztriánusok és keresztények politikai ellentéteire).
A két birodalom közti ütközőzónák közül a
harmadik, a Kaukázus vidéke igen speciális területnek számított nem csupán a
rómaiak és a perzsák sajátos, a tevékeny együttműködés és a háborúskodás között
csapongó kapcsolata miatt, hanem a hegyvonulattól északra lakó törzsek katonai
ereje miatt is, mely mindkét fél számára állandó veszélyt jelentett, ugyanakkor
az erőegyensúly felborításának lehetőségével kecsegtetett. A szarmaták,
kimmerek betörései, majd később a hunok feltűnése miatt elengedhetetlenül
szükségessé vált a határok megerősítése, olyannyira, hogy Philippus Arabs 244-től
évi járadékot fizetett I. Sápúrnak, hogy a perzsa nagykirály a pénzt a
kaukázusi átjárók védelmére fordítsa. A kötet részletesen beszámol a hágók
erődítéséről. A térségben azonban háborúkra is sor került: a kaukázusi átjárók
előtere, Ibéria számos alkalommal cserélt gazdát. Érdemes megjegyezni, hogy a
szerzők a dél-orosz sztyeppevidéket következetesen Transzkaukáziának hívják,
holott a kifejezést a Kaukázustól délre fekvő vidékek megnevezésére szokás
használni.
A kötet külön fejezetben foglalkozik a két állam
gazdasági és kereskedelmi kapcsolataival. Bár a helyi kereskedelmi tevékenység
mindhárom határmenti régióban (az arab világban, Örményországban és a Kaukázus
vidékén) igen jelentős volt, a távolsági kereskedelem központja Nisibis lett,
mely várost a rómaiak 298-ban a Kelet és Nyugat közötti kereskedelem egyedüli
színhelyévé tették. 363-ban a perzsák elfoglalták Nisibist. Az erődített város
eleste óriási megdöbbenést váltott ki a kortársak körében. A rómaiak, válaszul
a határváros tartós Szászánida uralom alá kerülésére, a VI. században
Nisibisszel szemben megépítették Dara-Anastasiopolist, mellyel visszaszerezték
korábbi kereskedelmi és hadászati pozícióik egy részét. A kereskedelmi helyek
számának csökkentése, a kereskedelmi tevékenység korlátok közé szorítása
mindazonáltal fontos lépés volt a határ biztonságosabbá tétele felé.
A vallási ügyek a III. század elejétől kezdve
meghatározták a két nagyhatalom viszonyát (Vallás: kereszténység és
zoroasztrianizmus c. fejezet). A rómaiak és a szászánidák eltérően kezelték
a vallási ügyeket, ám e politikák korántsem voltak függetlenek egymástól: az
egyik birodalom valláspolitikájában bekövetkezett változás rendszerint válaszra
késztette a szomszédos felet. Miután az Újperzsa Birodalom a zoroasztrianizmus
útjára lépett, a Római Birodalom pedig a kereszténységet tette meg
államvallássá, a két fél konfliktusa új szintre lépett, ideológiai természetűvé
is vált. Az Arszakidák valláspolitikája rendkívül toleráns volt, ám a
Szászánidák hatalomra kerülésével ez magváltozott: az új dinasztia tagjai a
zoroasztrianizmus patrónusai lettek. I. Sápúr ugyanakkor, amellett, hogy
nyugati hódításai során Mezopotámiában, Örményországban és Kis-Ázsiában is
megpróbálta elterjeszteni az új államvallást, türelmes volt a többi felekezettel,
megtűrte még a rivális manicheizmust is. Sápúr utódai között azonban találunk
olyan nagykirályt, aki megpróbálta visszaszorítani az időközben az ellenséges
szomszéd államvallásává vált kereszténységet és üldözte a „Róma előretolt
helyőrségének” tekintett keresztényeket (II. Sápúr), és olyat, aki fiatal
korában engedélyezte, sőt támogatta a keresztény egyház iráni szervezkedését,
majd élete végén a kereszténység üldözésébe kezdett (I. Jazdagird), de olyat
is, aki olyannyira elkötelezett volt a kereszténység támogatása mellett, hogy
az (alaptalan) szóbeszéd szerint egy keresztény nőt vett feleségül (II.
Khoszroész). Az utóbbi uralkodó idején a vallási ellentét eltűnni látszott a
két állam között, olyannyira, hogy a Jeruzsálemet 614-ben ostromló perzsa főparancsnok,
Romiuzan fő célja a szent kereszt megszerzése és Ktésziphónba szállítása volt,
melyet végül sikerült is elérnie. A szerzők egészen a Szászánida Birodalom
bukásáig követik a két birodalomban releváns vallások történetét, megjegyezve,
hogy az arab hódítás során az iráni keresztények az arabok oldalán, a velük
összességében évszázadokon át meglehetős toleranciával viseltetett
zoroasztriánus perzsák ellen harcoltak.
A recenzált mű két utolsó fejezete (A császár
és a királyok királya valamint A Nyugat és Kelet közti információcsere)
igen érdekes kérdésekkel foglalkozik: az előbbi a római császárok és a perzsa
nagykirályok személyes kapcsolatát vizsgálja, míg az utóbbi a két birodalom
közötti információáramlás csatornáit veszi sorra. A két uralkodó az Újperzsa
Birodalom fennállása során mindvégig egyenrangúnak tekintette egymást,
kapcsolatukat pedig a „királyok testvérisége” kifejezéssel illették. Ez a
formula több volt egyszerű szófordulatnál: az uralkodók valóban hitték, hogy
kozmikus kapcsolatban állnak egymással, és olyan aura veszi körül kettejüket,
mely kiragadja őket a földi világból. A szerzők kitérnek a perzsa xvarna
koncepciójára is, mely a nagykirályt uralkodásra jogosító „királyi kisugárzást”
jelentette, valamint részletesen tárgyalják konkrét uralkodók, köztük II.
Khoszroész és Maurikiosz császár viszonyát is. Ami a két birodalom közötti
információáramlást illeti, nem csupán kereskedelem, háborúskodás és diplomácia,
hanem kémkedés és deportálások útján is végbemehetett, melyekről a szerzők számos
ókori auctor segítségével adnak képet.
A kötetet terjedelmes függelék teszi teljessé,
mely a Szászánida királyok és római császárok listáját, egy kronológiai
áttekintést és egy szószedetet is tartalmaz. A tekintélyes, mintegy negyven
oldal hosszúságú bibliográfia tanulmányozása megerősítheti az olvasót abban,
amit már a főszöveg olvasása során is sejthetett: a szerzők hatalmas mennyiségű
irodalmat, német és angol nyelvű forrásmunkák tömegét olvasták el és dolgozták
fel. A mű további érdeme, hogy igen gyakran és hosszan citál ókori írott
forrásokat, majd alapos és tárgyilagos forráskritikának veti alá őket.
Értékelendő, hogy a politikatörténeti rész, bár jól használható, viszonylag
rövid, hiszen a szerzők a kötet második részére, a társadalom-, vallás-, diplomácia-
és hadtörténetre fektették a hangsúlyt, melyben elsősorban a kevésbé ismert
perzsa félre koncentráltak. A kötet képanyaga jól összeválogatott, megfelelően
elhelyezett és szervesen illeszkedik a környező szövegbe. Hiányosságként
mindössze a kidolgozatlan, önismétlő és helyenként indokolatlan helyre beszúrt
térképeket róhatjuk fel, ez azonban a számos érdemmel rendelkező mű értékéből
keveset von le.
Beate Dignas–Engelbert Winter: Rome and Persia in Late
Antiquity - Neighbours and Rivals (Róma és Perzsia a késő ókorban – Szomszédok
és vetélytársak). Cambridge University Press, Cambridge, 2007. 347 p.
Ötvös Péter