Klió 2009/3.
18. évfolyam
Középkor
Képek Wigand Gerstenberg von Frankenberg (1457–1522)
krónikáiból
Egy 2007-től több helyszínen is megrendezett kiállítás katalógusát
ajánlom az olvasók figyelmébe. Ebben a könyvben és a kiállításon is, Wigand
Gerstenberg krónikáiból származó 45 tollrajzot 500 év után most először tártak
a nyilvánosság elé. Gerstenberg krónikái összesen 260 illusztrációt
tartalmaznak. A krónikákban a rajzok sokoldalúan regélnek arról a korról,
amelyikben készültek, mondabeli és valóságos események keverednek egymással. A
képeken látható motívumok érintenek személyeket, településeket, címereket, a
korabeli viseletet és fegyverzetet, munkaeszközöket, az emberek és állatok
hétköznapi életéből jeleneteket, és így tovább. A Hesseni krónikáról azt
tartják a szakemberek, hogy a gyermeknevelés érdekében készült, Fülöp gróf
(1504–1567) részére. A fakszimile kiadott rajzokat rendkívül igényesen
restaurálták.
A német nyelven írt krónikák első szövegkritikai
kiadása Diemar Hermann (1865–1910) nevéhez fűződik, aki a
történelemtudomány professzora volt a marburgi Philipps Egyetemen. Ezt a szövegkritikai kiadást a legújabb
tanulmányok szerzői sem haladták meg, hiszen minden fontos részlet elemzésekor
ehhez a kiadáshoz nyúlnak vissza, erre a munkára hivatkoznak a szakemberek.
Wigand Gerstenberg az Erfurti Egyetemen tanult
teológiát. Először szülővárosában látott el templomi szolgálatot és tanított is
a város iskolájában. Később további egyházközségekben is ellátott papi
feladatokat, végül Marburgban telepedett le, Anna grófnő udvartartásához
tartozott. Karrierje alakulásához nagyban hozzájárult átlagon felüli
írástudása. 1495-ben került Felső-Hessen tartomány grófjának, III. Vilmosnak a
szolgálatába, aki 1483-tól regnált. Krónikásunk neve ― Wigand úrnak
nevezték a tartományi grófság hivatalos irataiban ― 1485 óta fordult elő
a Felső-Hesseni Tartományi Grófság irataiban.
Gerstenberg 1493-ban kezdett krónikaírásba, a
megbízást a dornbergi gróftól kapta. Szorgalmas történetírónak bizonyult. A
krónikában német szóval hirdette a keresztény erkölcsöt. A mondandóját
megerősítendő, gyakran fordult bibliai példabeszédekhez. Diemar professzor
szerint a krónikákat egy kéz írta és ez Gerstenberg írása. Ismeretlen viszont
az illusztrátor személye.
Frankenberg város krónikáját a szerző a város
polgárainak ajánlotta. Tipikus középkori városkép bontakozik ki a szemünk előtt
Wigand krónikás leírása alapján. Bepillantást nyerünk a piac történéseibe:
szombatonként tartottak piacot és egy évben négyszer vásárt. A heti piacot a
környék nyolcvan településének lakói látogatták. Piac idejére egyirányúsították
a városban a közlekedést. Az üres szekerek a déli kapun keresztül hagyták el a
várost. A krónikás leírja a gyapjút
feldolgozó takácsok, a posztókészítők és a vászonszövők életét, a fonással,
gyapjúkártolással, varrással foglalkozó nők és gerebenezők mindennapjait, a
napszámosok és a szántóvetők küzdelmes életét a városfal északi és déli
oldalánál. Fontos iparág volt a városban a hadsereg igényeit kiszolgáló
fémfeldolgozás, készült a város iparosainak keze nyomán páncél, pajzs, harci
sisak a kovácsok utcájában. A város előkelő polgárainak számítottak a
kereskedők, akiknek a piac közelében volt a házuk. Fontos szerepet töltöttek be
a fogadósok, kocsmárosok, szatócsok, mészárosok. Az adófizetési lista alapján a
kutatók kimutatták, hogy Frankenbergben 1412-ben kereken kilencven iparos
végezte a munkáját. Voltak céhek, a róluk fennmaradt dokumentumok alapján képet
nyerhetünk a városi közösség belső hierarchiájáról. Tudjuk továbbá azt is, hogy
Frankenberg 1397-ben még csak 50, 1539-ben már 200 gulden adóval tartozott a
tartomány grófjainak. Összehasonlításképpen elmondjuk, hogy Marburg és Giessen
400 gulden adóval tartozott a tartományuraknak. Frankenberg tehát gazdasági
értelemben a közepes jelentőségű városok közé tartozott. Érdekességként kell
elmondani, hogy vannak szociális problémák, közéjük tartozik a zsidók, a cigányok és a pogányok megjelenése a
városban. A krónikát a tipikus fejedelem-krónikák közé sorolják, az ajánlás
ellenére kétségtelen, hogy a munka III. Vilmos gróf részére készült, aki a
rezidenciáját Marburgban építette ki. Gerhard Fouquet értékelése szerint
Gerstenberg krónikája a legjobb német nyelven írt riport a XV. századi
viszonyokról.
A tartományi
krónika a korban szokásos módon készült: gondos kompilációval kezdődött, és a
történelmi múltba nyúló hírek után következik a Hessen tartomány grófi
családjához kötődő események bemutatása. A történelmi múlt a hesseni grófok
számára a XIII. század közepén kezdődött, ami akkor még türingiai-hesseni
történelem volt. A két tartományt összekötő egyik szál Árpádházi Szent Erzsébet
személyéhez kötődik, akit már a XV. században is nagy tisztelet övezett
Marburgban. Diemar szerint a tartomány korábbi periódusának bemutatásához
Gerstenberg forrásként Johannes Rothe, Tilemann Elhen krónikáját
használta, valamit az elveszett Riedelschen-krónikát, és kivonatokat
vett át az ún. Hessen-krónikából. Kifejezésre jut az alkotásban az Alsó-
és Felső-Hessen tartományok urai közötti hatalmi villongás. Megtudjuk tőle,
hogy a reformáció előestéjén és idején hogyan változik meg a kolostorok belső
élete és fegyelme, betekintést nyerünk a vallási közösségek változásába,
tudomást szerzünk a kolostor-alapítások okáról és körülményeiről.
Regisztrált
Gerstenberg olyan eseményeket, amelyek a korra rendkívül jellemzőek voltak:
például a wolkersdorfi kastélyból kiindulva a grófság szolgái veszélyeztették a
közbiztonságot, rablásoktól, támadásoktól bizonytalanná vált a környék. III.
Vilmos halála után újrastrukturálódott a tartomány. A Johann Emerich nevéhez
fűződő városi jog ― melynek bevezetőjét úgy tartják, Gerstenberg
fogalmazta meg ― szélesre tárta a kapukat a polgárosodás előtt. A kutatók
megállapítása szerint Wigand Gerstenberg krónikája ugyan sokféle és érdekes
eseményt rögzít, de mégsem tükrözi vissza azt a társadalmi dinamikát, amit a
reformáció hozott magával egész Németországban.
A könyvet, amelyet az olvasó figyelmébe ajánlok,
a krónikák illusztrációinak szentelték. A sokféle történést bemutató rajzok
közül a krónikák illusztrációin látható tartományurakat és címereiket
választottam ki bemutatásra. Szerzőnk belülről ismerte a lovagvilág kultúráját,
fontosnak tartotta, hogy a megrajzolt személyek a címerük és a sisakjuk alapján
felismerhetőek legyenek. A legelső császár az európai történelemben Julius
Caesar volt. A középkori uralkodóábrázolások összehasonlításában Julius Caesar
egy birodalom uralkodójaként jelenik meg. A fordított perspektíva stílusjegyeit
követve megrajzolt karosszék vagy trón, valamint az uralkodó fején levő korona,
a kezében a hatalmi szimbólumok, a hajviselete és szakálla, de a ruházata is a
reneszánsz stílusjegyeit viseli magán. A címerén három, különbözőképpen megrajzolt ökörfejet láthatunk. Nem kétséges,
hogy Gerstenberg nem szembesült még az ugyancsak a reneszánsz korából származó
legendával, hogy Julius Caesar címere volt először a kétfejű sas. (L Abb. 2)
Egy másik rajzon a türingiai uralkodót látjuk a
két hölgy és két úr társaságában. A személyek öltözéke a görög-római stílust
követi. A fejeken korona van, a reneszánsz stilizált levéldíszes koronáit
láthatjuk. A korona egyúttal kifejezésre juttatja a személyek rangját is.
Stílusában ezek a koronák azonosak a Julius Caesar fején látott dísszel, viszont
ezek hercegi koronák, ilyeneket viseltek a német birodalom hűbéres
tartományurai. Csak az urak családi hovatartozását jelzi az illusztrátor
címerrel: mindhármat ugyanazzal, amelyeken három-három stilizált aranyliliomot
festettek meg. (L Abb. 9) Ludwig von Thüringen még gyermek korú az
illusztráción. Érdekesség hogy az illusztrátor gyopárral díszített sapkát
rajzolt a fejére és a mellette levő címerpajzs is egyszínű fekete. (L Abb. 22)
Egy másik rajzon a IX. század végén, X. század elején élt türingiai hercegeket
láthatunk. A három herceg közül az egyiket úgy ábrázolták, mint egy angyalt
szárnyak nélkül, a középső lovagi páncélba öltözött és koszorút visel a fején,
a harmadik, a legidősebb a kereskedőkéhez hasonlító öltözéket kapott, a
fejdísze pedig inkább sapkára, mint koronára hasonlít. A címereiken talán
aranyliliomos ábrázolás lehetett, de átfestették azokat feketére, ezért csak
elmosódottan láthatjuk az ábrázolást. (L Abb. 28) A következő portré
meglehetősen ellentmondásos. Az alak, Konrád király, Türingia és Hessen ura,
fején reneszánsz divatú koronával, kezében jogarral, öltözéke pedig középkori
lovagi páncél. Egy fiatal arcú, reneszánsz frizurájú herceg néz velünk szembe.
Ami nem illik a kompozícióhoz, hogy a pajzsán a Rómában megkoronázott uralkodók
szimbólumát, a sast viseli. Mégpedig a Habsburg-házi uralkodók által is
használt, napsugárszárnyú sast láthatjuk a pajzson. (L. Abb. 31) I. Heinrich
királyt, a szász herceget ugyanebben a stílusban örökítették meg. Hogy egy
idősebb személlyel van dolgunk, az abból derül ki, hogy Heinrich herceg
szakállat kapott a képen. (L. Abb. 33)
Az emberi alakok ábrázolása tehát megfelel a
lovagi kultúra szimbólum használatának. Julius Caesar mint a világ
leghatalmasabb uralkodóinak egyike jelenik meg, tekintélyt parancsolóan trónol
reneszánsz díszítésű székében. A tartományurak viszont mindig állnak, fejdíszük
nyitott, koronát, koszorút viselnek. A címerhasználatukról talán ki kell
emelni, hogy a pajzson levő ábrázolások, címerek még a XV. században sem
öröklődtek következetesen. Időben később válik a család és nemzetségcímer
használata merevvé, megváltoztathatatlanná és egyre bonyolultabbá.
Meg kell még jegyeznünk, hogy az egyházi
személyek mindig mitikus jelenetek szereplői a képeken. Hatalmi jelvényeiken
egy vörös színű kereszt van. A püspöki föveget következetesen ábrázolta az
illusztrátor. Érdekességnek tartom, hogy egyes személyek dús bajuszt viselnek,
ami szokatlan egyháziakat ábrázoló képeken.
A Wigand Gerstenberg krónikájának
illusztrációiból készített válogatás igazi csemege a középkori történelem iránt
érdeklődők számára. Jó szívvel ajánlom mindenki kezébe.
Wigand Gerstenberg von Frankenberg (1457–1522), Die Bilder aus
seinen Chroniken – Thüringen und Hessen, Stadt Frankenberg (Képek Wigand
Gerstenberg von Frankenberg (1457–1522) krónikáiból ― A Türingiai a
Hesseni és a Frankenbergi krónika). Kiad.: Ursula Brasch-Schwersmann, Axel
Halle. Marburg 2007. 391 p.
Ágoston Magdolna