Klió 2009/3.
18. évfolyam
XX–XXI.
század
Forró helyzetek a hidegháborús Közel-Keleten
Az 1956-os szuezi válság
után megrendült a hosszú gyarmati múltra visszatekintő Franciaország és
Nagy-Britannia helyzete a Közel-Keleten. Mivel önállóan már nem tudtak
szembeszállni a kelet felől érkező kihívásokkal, ezért a kommunista veszélyre
való hivatkozással szorosabbra fűzték kapcsolataikat az Egyesült Államokkal. A
nyugatbarát kormányok helyzetének megszilárdítására a közös fegyveres
beavatkozástól sem rettentek vissza, még ha ezt a harcot kommunista erők
helyett a mindenféle idegen befolyást elutasító nacionalista fiatalokkal is
kellett megvívniuk. Együttműködésük hatékonyságát és eltökéltségüket hamarosan
be is bizonyították az 1957-es szíriai krízis, majd pedig az egy évvel későbbi
látványos libanoni–jordániai akcióik során. Ivan Pearson tanulmányában
különleges figyelmet szentel az említett fordulatok elemzésére és hátterük
megvilágítására. A történtek bemutatásának és jelentőségének mérlegelése mellett
következetesen utal a regionális események hidegháborús aspektusaira is.
A szerző az
elemzést az 1940-es és 1950-es években rendkívül ingatag szíriai rendszer
problematikájának részletezésével kezdi. A stratégiai fontosságú ország
folyamatosan váltakozó külpolitikai orientációja, illetve az állandó puccsok és
merényletek baljós jövőképet festettek a Nyugat régióbeli érdekeltségei
számára. A veszély az 1956-os szuezi krízis után felerősödött. Az új szovjet
külpolitika kibékült a Nyugat-ellenes arab nacionalista irányvonallal és
megkezdte a nemzeti kormányok támogatását különféle segélyekkel. Ennek
következtében Washington előtt felrémlett egy baloldali kabinet alakulása
Damaszkuszban és az ország szovjet befolyás alá kerülése, valamint az országon
áthaladó kőolajvezetékek miatt kétségessé vált a zökkenőmentes kőolaj
kitermelése a Perzsa-öbölben. Nagy-Britannia számára emellett fokozottan
felértékelte Szíria jelentőségét a szomszédos jordániai és iraki monarchia.
Utóbbiak megóvása kiemelt prioritást élvezett a térséggel kapcsolatos brit
külpolitikában, hiszen a Bagdadi Paktum két oszlopos államától egyszerre
remélték a szovjet behatolási kísérletek és a külföldi befolyás felszámolását
szorgalmazó arab nacionalista ideológia feltartóztatását.
Pearson szerint
mindezek után kemény próba elé állította a britek és amerikaiak közel-keleti
külpolitikáját az 1957. július–október között zajló szíriai krízis. Az 1955-ös
szír–csehszlovák fegyverüzlet után két évvel ugyanis többségbe kerültek a szír
parlamentben és kormányban a baloldali Arab Újjászületés Szocialista Pártjának
(Baasz Párt) hívei. A szovjetek korábbi kelet-európai térnyeréséből kiindulva
Nyugaton attól tartottak, hogy az arab állam is hamarosan Moszkva egyik
csatlósállamává válik. Ennek elkerülésére az amerikaiak áprilisban titokban
felvették a kapcsolatot a szíriai ellenzékkel és elkezdték egy jobboldali
fordulat előkészítését. A puccskísérletet azonban hamar leleplezte a szír
hírszerzés. Augusztus 12-én a katonaság körülzárta az USA külképviseletét, majd
pedig kiutasították az országból a nagykövetség három összeesküvéssel
meggyanúsított munkatársát. A következmények lesújtóak voltak az USA-ra nézve.
Az elhibázott akciót követő tisztogatás során eltávolították a belpolitikai
életből és a fegyveres erőktől a jobboldali személyeket, miközben tovább nőtt a
baloldal befolyása.
Az
amerikaiaknak új megoldást kellett találni a mind kényelmetlenebbé váló szíriai
helyzet megoldására. Fokozta együttműködését a szomszédos államokkal, aminek
eredményeképpen a törökök csapatösszevonásokat hajtottak végre a szír határ
mentén. Az eseményekre a szovjetek egyre élesebb kirohanásokkal reagáltak,
amire a 6. Amerikai Flottát a szír partokhoz irányították. Az események
rövidesen túlnőttek a vétlenségét mind kétségbeesettebben bizonygató
Damaszkuszon és immáron nyílt amerikai–szovjet összecsapással fenyegettek.
Pearson a
szakirodalom fogyatékosságát pótolja, amikor ezután részletezi a britek eddig
mellőzött szerepvállalását is. A szuezi kudarc hatására a brit kabinet növekvő
aggodalommal szemlélte az eseményeket és még az amerikaiaknál is jobban tartott
egy kommunista kormány létrejöttétől Damaszkuszban, vagy hogy az ország az arab
nacionalizmus vezéralakjának számító Nasszer befolyása alá kerül. Szorosabbra
fűzték emiatt kapcsolataikat Washingtonnal, és létrehozták a Szíriai
Munkacsoportot diplomáciai és titkosszolgálati tevékenységeik koordinálására.
Kezdeti elképzeléseik rendkívül szerteágazóak és radikálisak voltak. Komolyan
gondolkodtak egy álhatárincidens kreálásán, amire hivatkozva azután
lerohanhatják Szíriát a szomszédos Nyugat-barát országok, de tervet dolgoztak
ki a prominens szír kommunista személyek meggyilkolására is. Szerencsére az
arab kormányok magukhoz ragadták a kezdeményezést a mind kényelmetlenebbé váló
helyzetben és szeptember elején egyeztető tárgyalásokat folytattak egymással.
Ezt követően lassan a Nyugat is belátta, hogy a szírek mindent elfogadnak a
szovjetektől, csak tanácsokat nem. A fenyegető török támadás elmaradásával a
krízis október közepére véget ért.
Pearson
megállapítása szerint viszont a szíriai eset következményei több szempontból is
komoly befolyással bírtak a későbbi jordániai és libanoni fejleményekre. Az
ekkor létrehozott Szíriai Munkacsoport egy évvel később már határozottan
reagált a regionális eseményekre. A britek és az amerikaiak nem engedhették meg
maguknak ugyanis a levantei térség elvesztését, így a leg-rosszabbakra
felkészülve a bizottság már 1958 januárjára részletekbe menő hadműveleti tervet
készített el a kommunisták és az arab nacionalisták térnyerésének
megakadályozására.
A közös
elképzelés végrehajtására fél évvel később sor került sor, amikor katonatisztek
puccsot hajtottak végre Irakban és az uralkodócsalád kivégzése után
kikiáltották a köztársaságot. Washington és London az azonnali fegyveres
beavatkozás mellett döntött az ugyancsak forrongó jordániai–libanoni
belpolitikai helyzet lecsillapítására és az arab rendszerek megóvására. A
korábbi titkos megállapodásnak eleget téve a partraszállási és ejtőernyős
akciókra kijelölt egységek csak Husszein király és Samún köztársasági elnök
hivatalos felkérése után indultak meg. Beavatkozásuk viszont rendkívül rövid
ideig tartott és a háborgó arab közvélemény lecsillapítására, valamint a
szükségtelen veszteségek elkerülésére azonnal megkezdték kivonásukat, miután a
fenyegetett rendszerek fennmaradása biztosítottnak látszott.
Konklúziójában
számos új megállapítást tesz Pearson. Megítélése szerint London a szíriai
krízist arra használta fel, hogy szorosra fűzze a szuezi válság alatt elhidegült
kapcsolatait Washingtonnal. Ez nemcsak a térségbeli pozícióik megóvása miatt
bizonyult előnyösnek. Az USA a kommunista veszély felerősödésétől tartva a
korábbiaknál messze nyitottabb volt az együttműködésre, ezért visszafogottabb
taktikát követve, sokkal nagyobb figyelmet szentelt a brit érdekeknek. A
térséggel kapcsolatos gazdasági érdekeik megóvására az angol–amerikai bizottság
kész forgatókönyvet dolgozott ki és hagyott jóvá a legmagasabb döntéshozatali
szinten. A szerző a fél évvel később végrehajtott akció fontosságával
kapcsolatban külön kiemeli, hogy annak jelentőségét nem pusztán a Nyugat-barát
kabinetek túlélése, hanem a cselekvési terv szinte papírformának megfelelő
gyors végrehajtása adta. Az a tény ugyanis, hogy a libanoni felkérés után 27 órával
már amerikai tengerészgyalogosok ellenőrizték a bejrúti tengerpartot
egyértelműen demonstrálta minden lehetséges összeesküvő csoport számára, hogy
gyors és határozott fellépéssel számolhat minden, a Nyugat érdekeivel
ellentétesen cselekvő politikai erő.
Ivan Pearson: The Syrian
Crisis of 1957, the Anglo–American ’Special Relationship’, and the 1958
Landings in Jordan and Lebanon (Az 1957-es szíriai krízis, az angol–amerikai
„különleges kapcsolat” és az 1958-as földet érések Jordániában és Libanonban). In: Middle
Eastern Studies, Vol. 43. No. 1 (January 2007) 45–64. o.
Prantner Zoltán