Klió 2009/3.
18. évfolyam
XX–XXI.
század
Élő
történelem – Giulio Andreotti „posztumusz élete”
Vajon mi kell ahhoz, hogy
egy élő személyiséget történelminek minősíthessünk? Történelmi távlatokban is
jelentősnek gondolható, tehát bizonyos históriai távolságból szemlélhető, ennek
megfelelően pedig lényegében lezárt, befejezett életmű. Massimo Franco
Andreotti. Egy politikus élete, egy korszak története (Andreotti. La vita di
un uomo politico, la storia di un’epoca) című könyve hátsó borítóján,
mottójában és bevezetőjében is – összesen háromszor – idézi Giulio Andreotti
jellegzetesen önironikus megjegyzését: „Én túléltem önmagamat” („Io sono
postumo di me stesso”, 1., 5. o.). Ami persze, mutat rá az életrajzíró, az
(andreottiánus) öngúny másik oldalaként annak öntudatos kifejezése is, hogy ő
„immár, úgy tűnik, Olaszországnak sokkal inkább a történelméhez, mint a
politikai krónikájához tartozik” (5. o.). Hogy egy államférfi munkássága
mennyire maradandó, azt életében megállapítani (megjósolni) aligha lehet, ám
hogy politikai karrierje mennyire tartós, hatalma milyen stabil volt, az
ténykérdés. Ebből a szempontból pedig kétségtelen, hogy a második világháború
utáni olasz politika legállandóbb főszereplője Giulio Andreotti volt: az
1919-ben, Rómában született, azaz jelenleg kilencven esztendős
kereszténydemokrata, hétszeres miniszterelnök, „mindenkori” miniszter a
legkülönbözőbb tárcák élén, gyakorlatilag az Olasz Köztársaság megalakulásától
kezdve, vagyis több mint hatvan éve annak törvényhozója, hol az alsó-, hol a
felsőházban, „örökös szenátor”… Hazája közéletében Andreotti az állandóság
eleven szobra, világviszonylatban, demokratikus berendezkedésű államban
politikai hatalmat nálánál tovább szinte senki, hozzá hasonlóan sokáig is
csupán kevesen gyakoroltak.
Massimo Francónak igaza van abban, hogy Andreotti
életútját elbeszélni annyi, mint megírni az Olasz Köztársaság történetét.
Könyvében bizonyára ezért is kerül zárójelbe, rendelődik alá a
historio-biográfiának, oldódik fel a közéletrajzban a magánélet bemutatása.
Mintha a biográfus is osztaná hőse szemérmes diszkrécióját a magánszférát
illetően. Kevésbé érthető – s még kevésbé fogadható el –, hogy a vaskos
monográfia szinte teljesen mellőzi Andreotti – terjedelmét tekintve is hatalmas
és szakadatlan politizálása mellett még bámulatosabb – irodalmi tevékenységét.
Márpedig – megváltoztatva a megváltoztatandót – Andreotti is elmondhatná
Churchill-lel, hogy nemcsak alakította, de meg is örökítette a történelmi
eseményeket, ha úgy tetszik, a szónak átvitt és közvetlen értelmében egyaránt
történelmet írt. Andreotti jeles történetíró, remek tollú, ellenállhatatlan
humorú. Hát monográfusa?
Ő a jelek szerint a legszínvonalasabban a
„főszereplő” pályafutásának kezdetét és végét ábrázolja, melyek mintegy keretbe
foglalták az úgynevezett „első köztársaság” históriáját: Andreotti, az aktív,
történelemformáló politikus azzal született meg, azzal emelkedett föl és azzal
együtt tűnt le a politikatörténet küzdőteréről, forgószínpadáról, legalábbis
„játékosként”, hisz médiasztárként mindegyre „szerepel” és csillog. XII. Pius
pápa mellett a szintén boldoggá avatására váró Alcide De Gasperi
kereszténydemokrata pártvezér, köztársaság-alapító honatya indította el
Andreottit üstökös-útján, amelynek végén szinte egyszerre „égett ki” a
szocialista Bettino Craxival. De Gasperi és Craxi között nem csupán
kronológiailag volt nagy a távolság. Az előbbit állócsillagnak, az utóbbit
hullócsillagnak látják a historiográfia mai asztronómusai, erkölcsileg –
stílszerűen szólva – fényévnyi messzeségben egymástól. Andreotti és De Gasperi
különbségét Indro Montanelli, az újságíró-fejedelem és „történész vagy,
ha tetszik, krónikás” poentírozta ki: mindketten buzgón (s gyakran együtt)
jártak templomba, csakhogy míg ott De Gasperi Istennel, Andreotti a pappal
beszélt (42. o.). Andreotti és Craxi különbözőségét viszont a nagy pereik során
tanúsított, szögesen ellentétes magatartásuk mutatta: Craxi külföldre menekült
előlük, Andreotti aggastyánként végigharcolta mindet a végső felmentésig, a győzelemig
(vö. Craxi-cikkünkkel a Klió 2007/4. számában).
A maffiaper rendkívül aprólékos és hosszadalmas
leírása felerősíti az olvasói és kritikusi kételyeket a könyv belső terjedelmi
arányait illetően. Ennek fényében különösen szűkszavúnak hat az „ősellenség”
kommunistákkal kötött „történelmi kompromisszum” feltárása vagy a párt- és
eszmetárs Aldo Moro tragédiájának felidézése, mely éppen azon a
gyászos-emlékezetes napon 1978. március 16-án kezdődött, amikor Andreotti
negyedik miniszterelnöksége (a könyv megjelenése előtt kereken harminc
esztendővel). Massimo Franco elutasítja az Andreottit ért legdurvább,
legszélsőségesebb és rendre bebizonyíthatatlanul maradt vádakat, általában
tárgyilagos életírása inkább a hol szarkazmussal, hol csodálattal „isteni Giulio”-nak
(divo Giulio) nevezett Andreotti mellett, mint ellene „érvel” (vö. 346., 356.
o.). Azonban kétségek között hagy afelől, beszélhetünk-e egyáltalán
„andreottizmusról”, s hogyha igen, jelent e az többet a hatalommegtartás
művészeténél, technikájánál, taktikájánál, hívják bár reálpolitikának vagy –
Machiavelli nyomán – róka-magatartásnak. Andreottiban minden bizonnyal
kifejeződött valami Olaszországból, valami az olaszokból, ámde kérdéses, mi
lesz, milyen és mennyit érő az öröksége.
Erre ma még korai volna válaszolni. Giulio
Andreotti első átfogó életrajzát mindenesetre az úttörő vállalkozásoknak kijáró
tisztelettel és toleranciával illik fogadni. S annak elismerő értékelésével,
hogy a jelen történészének lenni fölöttébb nehéz.
Massimo Franco: Andreotti. La vita di un uomo politico, la
storia di un’epoca [Andreotti. Egy politikus élete, egy korszak története],
Mondadori, Milano, 2008, 371 o.
Madarász Imre