Klió 2009/3.
18. évfolyam
XX–XXI.
század
A baszk probléma
napjainkban
A spanyolországi kis
nemzetek függetlenségi törekvései az egész spanyol történelmen végighúzódó
folyamatok, melyek segítségével az elmúlt évszázadokban szerzett privilégiumaikat
szeretnék visszakapni, valamint önrendelkezési jogukat megszerezni, többnyire
békés eszközökkel. A XX. században, a spanyol polgárháború (1936–39) előestéjén
úgy tűnt, autonómia-törekvésük sikert ér el az állami törvényhozás szintjén is,
de a kirobbant háború, valamint a Franco-rendszer (1939–1975) ezt
megakadályozta. A demokratikus átmenet és a demokrácia periódusában elindult
autonómia-folyamatok, valamint a kialakult Autonóm Közösségek többé-kevésbé
eleget tettek a kis nemzetek követeléseinek. Baszkföld speciális helyzetet
foglalt és foglal el jelenleg is el ebben a koordináta-rendszerben.
Önállósodási törekvéseik egyre fokozottabb szeparatizmussal párosultak, melyek
végül 1959-ben az ETA (Euskadi Ta Askatasuna – Baszkföld és Szabadság) terrorszervezet megjelenésében érték el
tetőpontjukat. A csoport egyre erőszakosabb, véresebb, több halálos áldozattal
járó merényletei, emberrablási és zsarolási akciói szélsőséges méreteket
öltöttek, és mind a mai napig – ideiglenes fegyverszünetek közbeékelésével –
meghatározzák a baszk helyzetet.
A baszk probléma mai vetületeivel foglalkozik
Manuel Montero könyve, A vulkánok alatt. Identitás kontra együttélés
Baszkföldön. Montero baszk származású egyetemi tanár, a Baszkföldi Egyetem
történész professzora, az egyetem volt rektora és a társadalomtudományi kar
dékánja. Számos széles körben elismert könyvet, monográfiát és cikket publikált az évek során, melyek témája a
baszk történelem, identitás, és a baszk gazdaságtörténet. A kötet-ben 55, az El
País és az El Correo napilapokban 2004 ősze és 2008 tavasza között
megjelent cikkét gyűjtötte össze. Az írások középpontjában Baszkföld, a baszk
identitás, a baszk nép, illetve a baszk-spanyol viszony állnak; saját
véleményét, reflexióit teszi közzé az adott témákkal kapcsolatban. Minden cikk
esetében elmondható, hogy Montero elsősorban a baszk nacionalizmus és a
nacionalista pártok tevékenységében, valamint a spanyol országos politikai erők
tehetetlenségében találja meg a probléma kiváltó okát.
A
továbbiakban a fontosabb cikkek alapján vázolom fel, hogy egy, a baszk
kérdéssel foglalkozó történész elemzése szerint napjainkban milyen nagyobb
történelmi-kulturális problémákkal találkozhat az érdeklődő.
Montero
már könyve előszavában világossá teszi, szerinte hol is fogható meg a probléma
gyökere: krízisről beszél, a mindennapok minden egyes területét
(politika, gazdaság, magánélet) átható krízisről, melynek legfőbb okozója a
túlzott nacionalizmus. Vannak ugyanis ideológiák, politikai erők, melyek
mesterségesen tartják fenn a feszültséget, és szándékosan szítják a
(kibékíthetetlen) ellentéteket annak érdekében, hogy a baszk-spanyol
szembenállás tartós legyen, és ez a lelkiállapot a baszk lakosság életében
állandó jelleggel jelen legyen. Szerintük ugyanis csak így érhető el, hogy a
társadalmi nyomás hatására egyre nagyobb autonómiát kapjon Baszkföld, majd –
végső célként – elnyerje teljes függetlenségét. Ehhez a törekvéshez a kevésbé
szélsőségesen nacionalista baszk pártok és politikusok is asszisztálnak
hatástalan és erőtlen politikájukkal, mely elméletileg békítő szándékú és a
békés egymás mellett élést segítené, gyakorlatilag azonban szinte minden
szempontból eredménytelen. A könyv címe is erre a problémára utal: vulkánok,
kitörés szélén álló vulkánok alatt él Baszkföld lakossága.
A
kulcsszó az identitás. Montero szerint azonban ez a szó elveszítette
eredeti jelentését. Baszkföldön az identitás nem a baszk nép identitása, hanem
az, amit a helyi politika és ideológia annak ítél. Ennek következményeként
egyre inkább konfliktusban él egymással a „hivatalosan” is baszk identitással
rendelkező baszk, vagyis az „igazi” baszk (aki magáénak vallja a nacionalista
ideológiák téziseit) és az a baszk, aki ezen kritériumok alapján nem
rendelkezik a baszk identitással. Ez utóbbi egyszerűen csak baszk polgár, aki
normális életet szeretne élni szülőföldjén, gondolkodása nem kapcsolódik a
nacionalista ideológia fő vonalához, nem „harcos” baszk, hanem csak egyszerű
állampolgár. A nacionalista pártok szerint ez a személy nem rendelkezik valódi
baszk identitással.
Milyen
az igazi baszk identitás az említett ideológiák szerint? A
legalapvetőbb, mindenek felett álló kritérium: a baszk identitás visszautasít
minden olyan elemet, mely nem eredendően baszk, ami kívülről, más identitásból
származik, vagy más identitásban is jelen van. Ez nyilvánvalóan és alapvetően a
spanyol elemek ellen irányul, az igazi baszk mindenekelőtt a spanyoloktól
különbözik (vagy akar különbözni). Az olyan baszk személy pedig, aki nem akar
minden lehetséges módon elkülönülni a nem-baszkoktól, a többiektől, a
baszk nacionalizmus szerint áruló. A multikulturalizmus, az idegen elemek
befogadása vagy megtűrése elfogadhatatlan számukra.
A
szerző szerint a konfliktusok oka ez a szélsőségesen nacionalista álláspont,
melynek hívei egyelőre kisebbségben vannak Baszkföldön, hatása ugyanakkor
széles körű, és a kívülálló számára úgy tűnhet, hogy a baszkok általában ezt a
nézetet képviselik. Ezzel magyarázható, hogy a spanyol-baszk konfliktusnak –
jelenlegi állás szerint – nincsen kielégítő megoldása.
A baszk nacionalizmus a történész szerint egyfajta
„történelmi ártatlan-ság”
platformján áll. A Baszk Nacionalista Párt (PNV) – és a baszk nacionalizmus
általában – megjelenése óta a minden baszknak kijáró Jó (nagy J-vel) elérésén
fáradozik. Ez a Jó-ra való törekvés különbözteti meg őket a többi mozgalomtól,
és az ehhez vezető úton ők mindig tisztességgel, őszinteséggel jártak el,
szembeszállva az őket elnyomni akaró spanyol nemzeti politikával. A baszk
nacionalizmus szerintük nem „csinálta” a történelmet, hanem csak elszenvedte
azt, mindig végletekig hűségesen szolgálva a hazát (vagyis Baszkföldet). Ebből
következik Montero számára, hogy, ha szerintük nem tartoznak a „történelem
csinálók” táborába, akkor mentesülnek is a politikai-társadalmi felesősség
alól. Ők mindennek csak elszenvedői, ártatlan szemlélői.
Az
1979-es estatuto (statútum) nagyfokú politikai és gazdasági autonómiát
adott Baszkföldnek, mely mind társadalmi, mind gazdasági téren meg-rendülten
került ki a francóizmusból. A nacionalistáknak azonban ez nem elég, 1979 óta
folyamatosan követelik a jogok kibővítését és a hatáskörök kiszélesítését. Ez a
szabályozás a nacionalisták számára csak egy eszköz ahhoz, hogy elérjék a
legvégső célt, a teljes autonómiát. Ehhez elsősorban gazdasági okokat hoznak
fel érvként: mióta nagyobb az önállóság, Baszkföld gazdasága egyre fejlettebb,
gyümölcsözőbb. Következésképp: teljes önállóság mellett Baszkföld gazdasági
eredményei minden elképzelhető sikert túlszárnyalnának.
A
baszk nacionalisták szerint a baszk probléma mindössze egy tényből fakad: a
saját identitással rendelkező népet elnyomja a spanyol állam. Kizárólag egyféle
megoldást, a teljes függetlenséget tudják csak elfogadni, szerintük ez lenne az
egyetlen járható, méghozzá demokratikus út. Mivel a spanyol kormány ezt nem
hajlandó megadni, így egyedül ők felelősek a kialakult helyzetért, az állandó
feszültségért és az erőszakos cselekedetekért. A spanyol ugyanis szerintük
gőgös, önhitt, elnyomó nép, mely nem ismeri el a kézenfekvőt: a baszk nép
történelmileg, politikailag, antropológiailag, nyelvileg, kulturálisan, és
biológiai szempontból is a többitől eltérő csoport, amelynek természetszerűleg
jár a teljes függetlenség. A spanyolok ennek megtagadásával meghamisítják a történelmet
is. Montero állítja: ezzel az állásponttal a nacionalisták az ETA cselekedeteit
igazolják, érveket adnak a terrorakciók folytatásához, még akkor is, ha ezt nem
közvetlenül, a szervezet nyílt támogatásával teszik (ugyanis a nacionalista
pártok többsége hivatalosan elítéli ezeket a bűncselekményeket). A baszk
nacionalisták egységes véleménye szerint ugyanis, ha a spanyol kormány megadná,
amit kérnek, akkor az ETA felhagyna az akcióival.
A szerző nem hisz abban, hogy a jelenlegi problémák
megszűnnének a függetlenség megadásával. Az ETA ugyanis az évek során rájött
arra, hogy a zsarolás és emberrablás igencsak jövedelmező bevételi forrás, és
ezek végrehaj-tásához már csak álcaként használja a függetlenség jelszavát. A
radikális és a mérsékelt nacionalizmus sem nyugodna le hangoztatott céljaik
elérése után, mert a történész úgy gondolja, végső tervük a baszk társadalom
teljes átformálása, „baszkosítása”, igazi baszkok kinevelése, a nem eléggé
baszk lakosok átnevelése. Ha ez megtörténik, ha minden baszk igazi baszk lesz,
akkor beszél-hetünk majd baszk nemzetről. A végső cél tehát a baszk nemzet
létrehozása, a kollektív baszk nemzeti öntudat kialakítása. Egy politikai
döntés, a teljes autonómia odaítélése nem elégítené ki az említett vágyakat.
A
baszk kormány kidolgozta az Ibarretxe-tervet, mely alapján Baszkföld minden
eddiginél nagyobb autonómiát élvezett volna. Ezt a tervet a spanyol parlament
2005-ben elutasította. A terv – melynek pontjai sokszor a valóságtól igen
elrugaszkodottak – megmutatja, mire is vágyik ez a nacionalizmus: pl. a baszk
parlament döntései kötelező érvényűek legyenek a spanyol parlamentre és a
spanyol kormányra nézve; a spanyol és a baszk nemzetiség, mint állampolgárság,
törvényileg is különüljön el egymástól Baszkföldön, stb.
Ráadásul
folyamatosan új frontot nyit egyik és másik oldal is. 2007 nyarán például a
Legfelsőbb Bíróság arra kötelezte a baszk kormányt, hogy a közhivatalokon a
baszk zászló mellé tűzzék ki a spanyol nemzeti lobogót is. A nacionalisták
reakciója: ez a döntés antidemokratikus, mert a spanyol zászló az
imperializmust, a kolonizációt képviseli, mely megtagadja az ő alapvető
jogaikat, és megpróbálja eltörölni identitásukat. Szerintük ugyanis az ikurriña,
a baszk zászló az egyetlen, amely a baszkokat képviselheti, de csak azokat a
baszkokat, akik igazi baszkok. Vagyis a nem nacionalista, de Baszkföldön
élő baszknak véleményük szerint nincs joga
semmilyen nemzeti lobogóhoz sem. Montero jelzi, hogy milyen szürrealista
méreteket öltött ez a „zászlóháború”: a Harry Potter-mesekönyvek és filmek
egyik jelképe, a vörös-sárga csíkos sál a világ minden táján keresett árucikk
lett, kivéve Baszkföldön (a spanyol zászló is vörös-sárga mintázatú).
Montero
könyvében több alkalommal is egy-egy, a baszk politikusok beszédeiben gyakran
visszatérő kulcsszó vagy kulcsmondat szerepét, jelenlétét elemzi. Ezek egyike
az „erőszak nélkül”, mely 2002-ben még állandóan jelenlévő kifejezés volt a
hivatalos diskurzusokban, mellyel a vezetők kifejezték: bármilyen módon is
próbálnak megoldást találni a problémákra, alapfeltétel, hogy annak erőszak
nélkül kell megjelennie. Ez a kifejezés azonban 2004 óta nem található meg a
nyilatkozatokban, cikkekben. Ez persze nem azt jelenti, hogy a vezető baszk
politikusok helyeselnék az ETA akcióit, de feltűnő, hogy az erőszaknélküliség
már nem kap akkora hang-súlyt a baszk hivatalos retorikában. Montero szerint
viszont ez szükséges alapfeltétel lenne: Baszkföldön ma a terrorfenyegetettség
miatt az emberek félelemben élnek, így diplomatikus párbeszédet sem lehet anélkül
elkezdeni, hogy az erőszaknak véget vetnének.
Egy
másik, gyakran feltűnó szó a „területi”. Spanyolországban egyre inkább ezt a
melléknevet használják, ha a baszk esetről van szó. Montero szerint a
„területi” szó segítségével a problémát sikerül személyteleníteni az országos
politikának, és így kevésbé tűnik súlyosnak a „területi” probléma kezelése,
mintha „nemzeti”, „állami”, „regionális”, vagy „spanyol” problémáról kellene
beszélni. Ezzel a vezető spanyol politikusok megpróbálják más szintre helyezni
a konfliktust, nem ismerve fel ennek súlyos következményeit.
Az
egyik legfontosabb lexikális elem, melyet Montero a baszkokkal kapcsolatban említ, a „nemzet” szó.
Pontosabban annak hiánya a baszk nacionalisták diskurzusában: a „baszk nemzet”
kifejezés helyett a „baszk nép” tűnik fel legtöbbször a beszédekben és
kiáltványokban. Baszkföldet egyfelől azért nem tekintik egy nemzet közös
földjének, mert ezzel kizárnák a Navarra tartományban, illetve a franciaországi
baszk területen élőket a közösségből. Másfelől, és ez a fontosabb aspektus, a
baszk nacinalizmus nem gondolja, hogy minden Baszkföldön élő baszk a baszk
nemzet része lenne. Ennek oka ugyanaz, melyet a baszk identitás nacionalista
meghatározásánál már említettünk: csak az lehet igazi baszk, aki eleget
tesz bizonyos, a nacionalisták által lefektetett kritériumoknak. Ez szolgál
magyarázatául annak, hogy a nacionalisták különbséget tesznek baszkföldiek,
illetve Baszkföldön élők között. Előbbi valódi baszk, utóbbi csak Baszkföldön
lakik (még akkor is, ha Baszkföldön született).
Ez
a nemzettel, nemzeti léttel kapcsolatos kérdés egyre nagyobb hang-súlyt kap
Montero szerint. A szerző részletesen végig elemezte a lehendakari, a
baszk kormány elnökének parlamentben és hivatalos eseményeken elmondott
beszédeit, melyekből kitűnik, hogy egyszer
sem használta a „nemzet” szót, ő is csak a „baszk népre” szokott utalni,
mely szerinte érett, okos, magabiztos, dinamikus, megbízható közösség. A
baszkokra vonat-kozóan a nacionalizmusnál megjelent egy új, kibővített kifejezés
is: „saját identitással rendelkező nép”. Ennek nagy sikere is lett, nagyobb, mint a
„nemzetnek” lett volna, több okból is. Részben azért, mert a „nép” kifejezés
már öröktől fogva létező, minden politikát megelőző utalás, természetes
elnevezése az emberi csoportoknak, mely tőlük elidegeníthetetlen. Részben pedig
azért, mert egy nemzettől elvárható a nemzeti összetartozás érzése, a nemzeti
kohézió, márpedig a baszkföldi körülményeket tekintve a baszkokról nem mondható
el, hogy mindenki egyazon közösséghez tartozónak érezné magát. Egy identitással
rendelkező nép még elfogadható, de a nemzet, annak minden velejárójával együtt,
már túlzás lenne.
Az
összes szó közül azonban, melynek a történész szerint nagy jelentősége van a
diskurzusokban, a „mi” névmás az igazi főszereplő. A „mi” ugyanis a baszkokra,
a baszk népre utal, és nem nevezi meg, hogy konkrétan kire is gondol (az összes
baszk, vagy csak az igazi baszkok). Minden hallgató és olvasó úgy értelmezi ezt
a névmást, ahogyan kedve tartja, de azért orientációs pontként szolgál, hogy
éppen kinek a megnyilatkozásából is származik ez a szó. Ibarretxe, a jelenlegi
lehendakari például 1999-es beiktatási beszédében 56 alkalommal használta a
szót, 2001-es beiktatásában 87-szer, a 2005-ösben pedig 102-szer. Ő a „mi” alatt
valóban az összes baszkot értette, mindenkit, aki Baszkföldön él. Montero
azonban úgy gondolja, hogy sajnos ez az egyetlen dolog, ez a megválogatott
szóhasználat, amit a vezető helyesen tesz a pozitív végkifejlet érdekében.
A kötet több cikke is foglalkozik az ETA-val, a
meghirdetett fegyverszünettel és az álláspontok közeledésének fázisaival,
valamint az újabb kudarccal és az ismét fellángoló erőszakhullámmal és
merényletsorozattal. Mindezek alapján Montero úgy gondolja, ez egy vég nélküli
(véres) játék, ahol a fegyverszünet (mely minden alkalommal mindkét fél
részéről megkapja a „permanens” megjelölést is, hogy aztán gyorsan vége is
szakadjon) már-már a színdarab egy kötelező felvonása. A felvonás lezárultával
pedig az egész előadás kezdődik elölről, a szereplők pedig elmondhatják
magukról, hogy ők mindent megtettek a siker érdekében, nem rajtuk múlott a
kudarc. A politika tevékenysége már (tragi)komikus színezetet öltött: 2007-ben,
néhány nappal azután, hogy az ETA újabb merényletet hajtott végre, felrúgva
ezzel a permanens fegyverszünetet, a baszk parlament tanácskozásán nem is
foglal-kozott az esettel, inkább a fodrászüzletekre és szépségszalonokra
vonatkozó új törvénykezés megtárgyalásával foglalkozott.
A
spanyol és baszk döntéshozók tehetetlensége mellett egy újabb nehezítő faktor a
nemzetközi tanácsadók jelenléte. A lehendakari ugyanis körbevette magát olyan,
úgynevezett nemzetközi szakértőkkel, akik más országokban (pl. Írország,
Dél-Afrikai köztársaság) már szereztek tapasztalatokat kisebbségi-nemzetiségi
politika terén, és úgy gondolják, ezeket a sémákat gond és nagyobb változtatás
nélkül rá lehet húzni a baszk esetre is. Mindannyian pacifisták, alapjában véve
jó szándékú személyek, hivatalos „békecsinálók”, csakhogy folyamatosan rossz
tanácsokat adnak, súlyosbítva ezzel az így is reménytelennek tűnő helyzetet.
2007
februárjában a baszk kormány még egy lépést tett annak érdekében, hogy a baszk
problémát nemzetközi frontra terelje: határozatot hoztak, mely szerint Madrid,
Brüsszel, Argentína, Chile és Mexikó után New Yorkban is megnyitják az Euskadi
Hivatal irodáját (baszk nyelven Baszkföld elne-vezése Euskadi). Külföldön a
baszk ügy érdekében dolgozó baszkok azonban jobb helyzetben vannak, mint
Spanyolországban maradt honfitársaik, ugyanis ott sokkal könnyebb számukra a
kettős identitás kialakítása, mint otthon: kevesebb problémával jár, ha valaki
egyszerre érzi magát baszknak és chileinek, baszknak és mexikóinak, stb.,
mintha baszknak és spanyolnak vallja magát. Ez utóbbi ugyanis – paradox módon –
a baszk nacionalisták számára egyet jelent a hazaárulással, míg az előbbit a
baszk haza ügyében tett szolgálattal azonosítják. Egy baszk bármi lehet, csak
spanyol nem. A PNV párt több országban létrehozta már a Baszk Barátok Ligáját,
és míg a mérsékeltebb nacionalizmus csak a baszk kultúra népszerűsítésével
ope-rál külföldön, addig a radikális vonulat agresszívebb politikát folytat,
Spa-nyolország központi kormányát elnyomó rezsimként feltüntetve. Ironikus
módon azonban a külföldi baszk hivatalok nem mindig eléggé nacionalisták:
Brüsszelben például az Euskadi Hivatalban nem lehet euskera (baszk)
nyelvet tanulni, csak az „ellenség”, a spanyol Cervantes Intézet keretein belül
lehet ezt megtenni.
A
nemzetköziségnek megfigyelhető egy másik vetülete is. Az elmúlt évek-évtizedek
során a baszk nacionalizmus mindig fokozottan érzékenynek mutatkozott más
országok kisebbségei, kis nemzetei és azok függetlenedési törekvései iránt.
Esetenként megfigyelőket is küldtek, de legalábbis fokozott érdeklődés követte
a baszk sajtó és politika részéről a Szlovéniában, Csecsenföldön, Boszniában,
Grúziában, Litvániában történteket. Minden sikert úgy könyveltek el és mutattak
be a baszk közvéleménynek, mintha a baszk függetlenség előjátékai lennének, és
így nemzetközileg is igazolva látták saját céljaikat. Montenegro önállósodását
olyan lelkesedéssel élték meg, mintha a sajátjukat harcolták volna ki. Itt
azonban vége is szakadt az eufóriának. A korábban tapasztalt hevességből semmi
sem maradt, a Québecben, Észak-Írországban, Skóciában lezajló eseményeket, a
függetlenségre törekvő pártok és csoportok növekvő sikereit legfeljebb egy-egy
semleges hangvételű újságcikk tükrözte vissza. És hogy ennek mi az oka? Montero nem tudja a választ, csak hipotézisei
vannak. Ami a legvalószínűbb: talán a baszkok nacionalizmusa olyan méreteket
öltött, hogy most már csak saját magukkal foglalkoznak, a külvilág, más
nemzetek problémái már nem bírnak jelentőséggel. Ehhez járulhat bizonyos
féltékenység is, hiszen a baszk nép múltja ezer évre nyúlik vissza, míg a náluk
fiatalabb népek egy része már megvalósította célját, vagy előrébb tart azok
elérésében, mint a baszkok.
A baszk professzor arra a következtetésre jut, hogy
Baszkföld nem normális ország (spanyolul Baszkföld neve País Vasco, ahol a
„País” szó „ország”-ot jelent). A fenyegetettség jellemzi a mindennapokat,
valamint a baszkok egymás ellen irányuló gyanúja: „vajon eléggé baszk-e a másik
személy, vagy ő is áruló?” Ami a leginkább aggasztó, hogy mára ez az abnormitás
vált normálissá, mindenki tényként kezeli, magától értetődőnek veszi a
történteket. A darwini evolúciós elmélet, a természetes szelekció ellenkező
előjellel alkalmazható a baszk viszonyokra: minél kevésbé alkalmas valaki arra,
hogy a békés párbeszéd és a megegyezés útján jusson el a problémák
megoldásához, annál valószínűbb, hogy valamilyen fontos és magasrangú
kormánypozíciót fog elfoglalni. Mindez az ETA-ra is igaz: minél kevésbé
civilizált az illető, annál nagyobb a szervezeten belül való előrejutás esélye.
Monterót a baszk helyzet a Majmok bolygója és Az élőhalottak
éjszakája című filmekre emlékezteti.
Manuel Montero: Bajo los volcanes. Identidad contra
convivencia en el País Vasco (A vulkánok alatt. Identitás kontra együttélés
Baszkföldön). Hiria, San Sebastián, 2008. 260 o.
Lénárt András