Klió 2010/1.
19. évfolyam
MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET ÉS
HISTORIOGRÁFIA
A
Lincoln-kutatók éve
Ez év februárjában rövidke e-mailt kaptam egy amerikai professzor ismerősömtől,
aki — ismerve tudományos érdeklődésemet — pusztán ennyit írt: „Micsoda év ez
egy Lincoln-kutatónak!”
Az Egyesült
Államokban az idén ünnepelik Abraham Lincoln, a mítikus „Nagy
Rabszolgafelszabadító” születésének kétszázadik évfordulóját, ami különleges
jelentőséget nyert azáltal, hogy egybeesett Barack Obama, az Egyesült Államok
első színes bőrű elnökének beiktatásával. Sokan ezt Lincoln munkássága betetőzésének
tartják, ahogyan Obama is nagyon tudatosan használta a Lincoln-örökség
motívumát elnökválasztási kampánya során. Beiktatási szlogenje, a „Szabadság
Újjászületése” is Lincolntól származik.
Abraham Lincoln kétségtelenül az amerikai
történelem egyik legnépszerűbb alakja, akinek életéről, elnökségéről több ezer
tudományos és népszerűsítő kötet látott napvilágot, s ez a szám évről-évre
elképesztő gyorsasággal gyarapszik. Jogos tehát a kérdés, hogy a
Lincoln-bicentenárium kapcsán milyen művekkel bővült a Lincoln-kánon az elmúlt
hónapokban: rövid ismertetésemben a legfontosabb új Lincoln-művek közül mutatok
be hármat.
Minden generációnak megvan a maga
reprezentatív Lincoln-biográfiája. A legutóbbi nagy jelentőségű életrajz David
Herbert Donald: Lincoln (New York: Touchstone, 1995) című műve volt,
amely 1995-ben, tehát csaknem másfél évtizede jelent meg. Éppen itt volt hát az
ideje, hogy az újabb történész nemzedék egy képviselője is hozzájáruljon a
Lincoln-stúdiumokhoz a maga interpretációjával, s ki más vállalkozhatott volna
erre, mint Michael Burlingame, Donald talán legelismertett tanítványa, a
Connecticut College May Buckley Sadowski professor emeritusa. Burlingame
tizenhárom könyvet írt vagy szerkesztett, amelyek közül talán az 1994-ben
megjelent The Inner World of Abraham Lincoln (Urbana: University of
Illinois Press, 1994) című munkája a legfigyelemreméltóbb, amelyben érdekesen
ötvözi a pszichológia és a történelem eszköztárát, hogy betekintést nyújthasson
Lincoln magánszférájába. Ez azonban az olyan források hiánya miatt, amelyek nem
Lincolnhoz a politikushoz, hanem a magánemberhez kapcsolódnak, nem sikerült,
talán nem is sikerülhetett, maradéktalanul.
A Johns Hopkins University Press
gondozásában megjelent Abraham Lincoln: A Life című kétkötetes műve
csaknem 2000 oldal terjedelmű, s a roppant munka – hasonlóan Burlingame eddigi
könyveihez – rendkívül alapos elsődleges és másodlagos forráskutatásra épül,
olyannyira, hogy a szerző és kiadója úgy döntött, a terjedelmi korlátok miatt
külön internetes oldalon teszik közzé a könyv masszív, több mint háromszáz
oldalas jegyzet-apparátusát, ezáltal folyamatosan frissíthetővé is téve azt.
Burlingame jó stílusban ír, azonban a
szöveg helyenként eléggé nehezen „emészthető”, s jellemző rá, hogy csupán
tényeket sorol fel kronológiai sorrendben, olvasóira bízva az interpretáció
korántsem könnyű feladatát. Előző könyvére építve szívesen vállalkozik viszont
pszichológiai elemzésre, s a freudi analízis ebből a kötetből sem hiányzik: a
pszichoanalízis eszköztárával deríti fel Lincoln kapcsolatát apjával, s
részletesen tárgyalja John Wilkes Booth pszichológiai motivációit is Lincoln
meggyilkolására.
Mindenképpen kritikai megjegyzést érdemel
Burlingame forráskezelése, ami tekintve jegyzetelése kínosan aprólékos voltát,
szőrszálhasogatásnak tűnhet. Szembeötlő azonban, hogy a szerző sokszor olyan
forrásokra támaszkodik, s ad nekik hitelt fenntartások nélkül, amelyek jó
néhány évtizeddel a polgárháború után, akár már a XX. században láttak
napvilágot. Ugyanígy, nagymértékben William Herndon beszámolóira
hagyatkozva építi fel például a Lincoln-házasságról alkotott képét, noha
köztudomású, hogy Herndon gyűlölte Mary Todd Lincolnt. Ekképpen a figyelmes
olvasó számára kevéssé meggyőző Burlingame érvelése, hogy Lincoln „családi erőszak”
áldozata volt hosszú éveken át.
Találunk azonban olyan kérdést is,
amellyel kapcsolatban Burlingame nem alkot véleményt, noha erre nagy szükség
lenne. 2005-ben jelent meg C. A. Tripp: The Intimate World of Abraham
Lincoln (New York: Free Press, 2005) című műve, amely bevezette a kvázi tudományos életbe a homoszexuális
Lincoln teóriát. Abban a legtöbb kutató egyetért, hogy Tripp tudománytalan
műve a történetírás megcsúfolása: szelektív forráskezeléssel, történeti tények
figyelmen kívül hagyásával, félreinformálással ácsolja össze a homoszexuális
Lincoln képét. Ennek ellenére felvetése forgószélként tört be a köztudatba, s
számos olyan kérdést vetett fel, amely akadémiai diskurzus tárgya is lehet.
Burlingame azonban nem tárgyalja Lincoln szexuális orientációját, s egyáltalán
nem tesz említést arról, hogy Lincoln egy ágyban aludt David Dericksonnal, testőrsége
parancsnokával, amely még a katonai századáról szóló könyvekbe is bekerült.
Természetesen önmagában ez nem feltétlenül támasztja alá Lincoln homoerotikus
érdeklődését, azonban a kérdések megfelelő, XIX. századi kontextusban való
vizsgálatával Burlingame adós marad.
A másodlagos forrásokat illetően
Burlingame viszonylag keveset idéz mások munkáiból, inkább saját könyveit
helyezi előtérbe, ami veszélyesnek tűnik, tekintve a Lincoln-irodalom
könyvtárnyi méretét.
Összességében az Abraham Lincoln: A
Life monumentálisnak tűnik, s a
mögötte álló 11 éves kutatómunkát és számszerű forrásfelhasználást
tekintve mindenképpen az, ám a Lincoln pályafutását alaposan ismerők számára
kevés újdonságot tartogat.
A Lincoln-bicentenárium évében szintén
Lincoln-életrajzot jelentetett meg a Random House kiadó. Ronald C. White Jr.
A. Lincoln: A Biography című könyve terjedelmét tekintve „mindössze” 800 oldalt
tesz ki, azonban nem csak ilyen szempontból kevésbé grandiózus, mint Burlingame
könyve. White Lincolnja valahogyan élesebb kontúrokkal rajzolódik ki elénk, ám
ez is kevés ahhoz, hogy a könyv felülmúlja David Herbert Donald jelenleg minden
bizonnyal legjobb egykötetes Lincoln életrajzát. White ráadásul bizonyos témák
tárgyalásánál bántóan felületes, s számos kérdést is megválaszolatlanul hagy
(csak egyet kiemelve: hogyan lehetett a későbbi Nagy Rabszolgafelszabadító
legjobb barátja maga is rabszolgatartó ültetvényes?).
White műve feltűnően azt a vonalat követi,
amely Gary Wills: Lincoln at Gettysburg: The Words that Remade
America (New York: Simon and Schuster,1992) című művével kezdődött. Ezen
irányzat képviselői elsősorban Lincoln beszédeit és írásait elemzik, s Lincoln
sikerében nagyobb jelentőséget tulajdonítanak azoknak, mint például párt- és
kormányzati politizálásának, ami természetesen túlzás. Ahogyan Sean Wilentz
helyesen megjegyezte: „Miután mítizálták, most nagy a veszélye, hogy Lincolnt
esztétizálni fogják”, s a Lincoln életműre könnyen az angol irodalmi tanszékek
csaphatnak le.
White műve nagyon fontos abból a
szempontból, hogy a „zseniális szónok”, Lincoln képét valamelyest lerombolva
bemutatja, milyen hosszú és fáradságos munkát jelentett neki beszédeit megírni,
így sokkal inkább intellektuális alaposságát emelve ki, mint briliáns
gyorsaságát.
White kimerítően tárgyalja a vallás
szerepét Lincoln életében. A fiatal korában a vallás iránt kevés érdeklődést
mutató Lincoln 1862 után egyre több vallásos utalást tett
beszédeiben-írásaiban, ami következhetett abból, hogy a polgárháború idején
feleségével együtt mind gyakrabban járt templomba, különösen kisfiuk, Willie
1862-es halálát követően. White azonban cáfolja azt a felvetést, hogy Lincoln a
civil vallás megteremtője lett volna, s helyette viktoriánus kételkedőként
ábrázolja, aki igyekezett legalább részben megérteni a felfoghatatlant. Ettől
valószínűleg teljesen függetlenül, a klerikális nyelvezet bizonyos elemeit is
beépítette beszédeibe.
Az év egyik legígéretesebb könyve John
Stauffer: Giants című műve, amely – az amerikai történetírásban
jelenleg roppant népszerű – párhuzamos életrajzi elemzés formájában vizsgálja
Abraham Lincoln és Frederick Douglass kapcsolatát. Douglass a polgárháború időszakának
legjelentősebb afro-amerikai politikusa volt, maga is szökött rabszolga, az abolicionizmus
radikális szószólója, s kapcsolatuk – amely kölcsönös tiszteleten alapult –
tradicionálisan olyan ábrázolást kap, amelyben Douglass, a radikális társadalmi
reformer nagymértékben befolyásolta a
feketék emancipációjában inkább konzervatív nézeteket valló Lincolnt.
Stauffer abban látja a legfontosabb
párhuzamot, hogy mindkét politikus alacsony sorból kiemelkedve vált országos
szinten is meghatározó személyiséggé (self-made man), s elfelejti azt, hogy
Lincoln korának tehetséges, fiatal, ambiciózus csoportját képviselte, míg
Douglass pályafutása rendkívüli kivételnek számított az afro-amerikai
közösségen belül: bármilyen összehasonlítás egy fehér és egy fekete között ebből
a szempontból felületes és erőltetett.
Ennél nagyobb problémát jelent, hogy Stauffer
erős késztetést érez arra, hogy a két férfi szexuális érdeklődését is
összevesse, s megkérdőjelezhető történeti bizonyítékok alapján, mindkettőjüknél
homoerotikus tendenciákat vél felfedezni. Ezt Douglassnél, aki nős volt, s
rosszul sikerült házasságán kívül legalább három nővel is hosszabb ideig tartó
kapcsolatban élt, semmilyen módon nem tudja alátámasztani, míg Lincolnnál, noha
jogos kérdéseket vet fel, szintén képtelen bizonyítani, hogy gyengéd szálak fűzték
legjobb barátjához, Joshua F. Speedhez. Forrásos bizonyítékok hiányában
Stauffer konklúziója, „Nincs okunk feltételezni, hogy Lincoln és Speed között
nem volt testi kapcsolat”, igencsak ingatag lábakon áll, s az olvasó késztetést
érez visszakérdezni: „s mi alapján van okunk azt feltételezni, hogy volt?”
Ezek mellett Stauffer helyenként teljesen
rossz következtetéseket von le Lincoln politikájáról és a rabszolgaság jövőjéről
alkotott képéről. A Legfelső Bíróság Északon nagy felháborodást kiváltó ún.
Dred Scott-ügyben hozott döntése (kimondta, hogy Dred Scottnak, mint
rabszolgának nincs joga bírósághoz fordulni, csupán tulajdontárgyként jelölte
meg státuszát, és kijelentette, hogy a rabszolgatartók bárhová magukkal vihetik
rabszolgáikat az Egyesült Államokban) kapcsán megjegyzi, hogy Lincoln „elutasította
a bíróságot, mint a legfelső igazságszolgáltatási szervet”, sőt „megtagadta az
Alkotmányt és a jogi precedenst, s a Függetlenségi Nyilatkozatot nevezte a
kormányzat alappillérének”. Ez Lincoln, a republikánus politikus
beszédeit-írásait ismerve, teljesen képtelen állítás. Lincoln számára mind az
Alkotmány, mind pedig a Függetlenségi Nyilatkozat szent dokumentumok voltak,
amelyek garantálták az alkotmányos jogrend fennmaradását, amelyet elnökként
többször is fő céljaként aposztrofált. Hasonlóképpen, esze ágában sem volt a
Legfelső Bíróság létjogosultságát megkérdőjelezni, ehelyett azt tette, amire
elnökként alkotmányos joga nyílt: a megüresedő bírói helyeket feltöltve
(elnöksége alatt öt új tagot is kinevezhetett a testületbe) hosszú távon
demokratikus módon változtathatta meg a Dred Scott-döntést.
A tengernyi Lincoln irodalomból csupán
apró cseppeket emelhettem ki. Arra azonban mindenképpen alkalmasnak vélem
ezeknek a könyveknek a rövid bemutatását, hogy érzékeltessem: a
Lincoln-stúdiumok messze vannak attól, hogy a kutatók konszenzusra juthassanak
akár az olyan központi témák tárgyalásánál is, mint a rabszolgafelszabadítás
kérdése, s ezt még érdekesebbé teszik az amerikai társadalom jelenét
meghatározó problémákból eredő kérdések által kiváltott történelmi
válaszkeresések. A Lincolnnal kapcsolatos kutatások most kezdődő újabb korszaka
még több izgalmas történeti vita ígéretét hordozza magában.
Michael Burlingame. Abraham
Lincoln: A Life (Abraham Lincoln – Egy élet). Baltimore: Johns Hopkins
University Press, 2008. 1976 oldal; Ronald C. White Jr. A. Lincoln: A
Biography (A. Lincoln – életrajz). New York: Random House, 2009. 796
oldal; John Stauffer. Giants: The Parallel Lives of Frederick Douglass
and Abraham Lincoln (Óriások – Frederick Douglass és Abraham Lincolt
párhuzamos élete). New York: Twelve, 2008. 432 oldal.
Vida István Kornél