Klió 2010/1.
19. évfolyam
FEJEZETEK OROSZORSZÁG ÉS
A BALKÁN TÖRTÉNETÉBŐL
A Szovjetunióból Oroszországba: egy politikai váltás két évtizede
Oroszországban szaporodnak az új megközelítésű történelemkönyvek – és
itt elsősorban a volt Szovjetunió széthullásáról szóló művekre gondolunk,
olyanokra, amelyek közül az egyik ismertetésére itt és most vállalkozunk. Szerzői
a történelemtudományok doktorai, kandidátusai, akik sok forrásból merítettek:
tudományos kutatások eredményeiből, szociológiai felmérésekből, emlékiratokból,
kézikönyvekből, sőt, az Internetet is fölhasználták. A könyv a következő
fő fejezetekből áll: 1. A Szovjetunió az 1980-as évek második felében
végbement reformok előestéjén; 2. A Szovjetunió az 1985–1991-es években. A
peresztrojka: M. Sz. Gorbacsov reformjai; 3. Az SZKP hatalmának
decentralizációja. A SZU széthullása. 1990–1991-es évek; 4. Az Oroszországban
1992–2005 között bevezetett gazdasági reformok és azok társadalmi eredményei;
5. Államirányítás és Oroszország politikája az 1992–2005-ös években; 6. Föderatív
és nemzetiségek közötti viszonyok Oroszországban. Az 1992–2005 közötti évek; 7.
Oroszország külpolitikája 1992–2005 között; 8. Oroszország kulturális és
szellemi-erkölcsi orientációi. 1992–2005.
A XX. századi Oroszország/Szovjetunió,
majd újból Oroszország történelme a katasztrófák története, ami tulajdonképpen
az Eurázsiában létrejött, illetve az egyezményesen keletinek nevezett
civilizáció története, ezt a civilizációt pedig természeti és kulturális
határok választották el a Nyugattól.
A Lenin és Sztálin által
elképzelt szocializmus „absztrakt modelljét” a hruscsovi éra követte,
amely sok „undorító” vonást eltörölt a leninista – sztálinista ideológiából,
ezt a brezsnyevi „konzervatív” politikai irány váltotta fel, mialatt az
időleges gazdasági fejlődés az 1970-es évektől folyamatosan romlott. Az utóbbi
évtizedek – de főleg az 1980-as évek második felének és a XXI. század
kezdetének – történelmét a modernizáció teóriájával magyarázzák, mivel a
szocializmus tökéletesítésének gondolatát mint „társadalmi utópiát” elvetik. Az
említett modernizációt „befejezetlennek” nevezik, s az orosz karakterre jellemző
vonásokkal indokolják, a legújabb kori történelemben pedig csak mostanában
kezdik el tanulmányozni az orosz társadalom kultúráját és szellemiségét.
A volt Szovjetunió tulajdonképpen
„pszeudoföderáció” volt, hiába említette az akkori Alkotmány az ország
föderatív jellegét. Jellemzői voltak az adminisztratív intézkedések, a
piacellenes vonások; talán ezért is csak „fejlett szocializmusról” és nem a
kommunista rendszer győzelméről beszéltek az akkori vezetők… Az 1980-as évek
közepén az új, fiatal generáció már nem elégedett meg társadalmi környezetével,
sem azzal, hogy nem engedtetett meg neki az önkibontakozás lehetősége. A
társadalmi elégedetlenség a munkások között is fokozódott, független
szakszervezetek alakultak, terjedt a sztrájkmozgalom. Mindezek mellett a
szovjet vezetés továbbra is szuperhatalomhoz illő óriási katonai kiadásokkal
vonta magára a figyelmet, kialakult egy „elpolgárosodott” réteg, és strukturálódott
a vezetői elit. Mindezek ellen a vidéki pártapparátus erősen
tiltakozott, ellentétben a központival. A marxizmus-leninizmus egyre
inkább ellentmondásba került a gyakorlattal, ami megakadályozta a Szovjetunió
vezetését, pl. a tudományos-technikai fejlődés követésében. Színre lépett M.
Gorbacsov, a fiatal, korábban is az „apparátushoz” közel álló párttag, aki
1984-től egyre gyakrabban hangoztatta a „peresztrojka” szót, majd
hozzáfogott az ország gazdasági-társadalmi átalakításához, de a létező rendszer
keretein belül, és ragaszkodva a marxista-leninista ideológiához. 1986-ban
hirdette meg a gazdasági „felgyorsítási” programot, amelyet mindössze 4–5 év
alatt akart véghezvinni, azt is úgy, hogy közben a sajtót jelölte ki ellenzéknek.
A korrupció ellen is fölvette a harcot oly módon, hogy a helyi vezetői
apparátusokat szétrobbantotta. A gazdasági életben igyekezett a magántulajdont
erősíteni, bevezetni a sokak által ellenzett szövetkezeti gazdálkodást. 1986
végére – részben külső kedvezőtlen hatásokra – megjelentek a rosszabbnál
rosszabb gazdasági mutatók. A reformok is lassan haladtak az ún. „demokratikus
szocializmus” meghirdetése ellenére. 1989–1991-re már nyilvánvaló volt, hogy a
szovjet gazdaságban végbemenő negatív folyamatok viszafordíthatatlanokká váltak.
A szerzők rámutatnak, hogy az akkori,
nehéz helyzetbe került Szovjetunió gazdaságának piacosítására voltak más
szocialista országokban jó példák, így Magyarország, Lengyelország, Kína.
A szovjet gazdaságpolitika keretei között az agrárszektor működése is
lelassult, 1991-ben elfogadták az iparvállalatok privatizálásáról szóló
törvényt, amellyel tulajdonképpen az egész szocialista gazdálkodási rendszert
szüntették meg, s elősegítették a magántulajdon megerősödését. A politikai
változások közül megemlítendő a közvetlen és az alternatív választások bevezetése
a Párton belül, ami „forradalmi újítás” volt. Új alapokra helyezték az emberi
jogok kérdését, ennek egyik következménye volt Szaharov rehabilitálása.
Ami a társadalmi átalakulásokat illeti, Gorbacsov „egyensúlyozni” próbált a
reformpolitika és a marxista ideológia között. Létrejött a baloldali
ellenállás, élén Jelcinnel, aki egyre élesebben bírálta Gorbacsov
általa nem elégségesnek tartott reformtevékenységét. 1988 júniusában a XIX.
pártkonferencia a reformerek győzelmét hozta, ezen túlmenően megnyitotta az
utat a parlamenti demokrácia felé. A peresztrojka támogatóinak tábora egyre nőtt,
viszont erősödött a nacionalista radikalizmus. 1989-ben a Szovjet Népi
Küldöttek értekezletén a többség – a mérsékeltek – Gorbacsovot támogatta, később
Jelcin már saját radikális programjával állt elő. 1990-ben Gorbacsov éles
kritikákat kapott, amelyek – többek között – antiszocialista és nacionalista
csoportok támogatásával vádolták, valamint, hogy eltávolodott a kommunista
ideológiától. Mindezek ellenére megválasztották a Szovjetunió elnökének,
illetve megszüntették a Szovjetunió Kommunista Pártjának jogi alapjait.
Új tartalmat kapott a glásznoszty jegyében
az irodalom: kezdte a „fehér foltokat” eltüntetni, 1987-től „olvasói
robbanás” ment végbe, ami elősegítette a visszatérést a szellemi-lelki élethez,
az irodalmat kedvelők megismerkedhettek az emigráns volt szovjet szerzők
műveivel, a világirodalom klasszikusaival. Csökkent az egyházak fölötti állami
ellenőrzés is. Ugyanakkor a politikai életben a szocialista pozíciók lassan és
nehezen „adták meg magukat”, szerencsére az „alulról” jövő glásznoszty
„felülmúlta” a felülről jövőt. Negatív vonás volt, hogy a régi elnyomó
szervezetek (pl. a KGB) továbbra is érintetlenek maradtak, viszont a
Szovjetunió elvesztette a kelet-európai országok gazdasága fölötti hatalmat,
irányítást.
Az USA és a Szovjetunió kapcsolatai.
Az USA új elnöke, R. Reagan a Szovjetuniót a legújabb technológiák
kifejlesztése felé kívánta terelni; a versenyt azonban a Szovjetunió már nem
bírta. Ezt belátta Gorbacsov is, aki ezért az USA-val és a Nyugattal „melegebb
kapcsolatok” kiépítésére törekedett új külügyminisztere, Sevarnadze segítségével.
A Reagan–Gorbacsov-csúcsok lassú eredményeket hoztak, bizonyos, a Szovjetunió
számára fontos kérdések némelyike fel sem került a tárgyalások napirendjére,
ellenben az 1987 decemberében megrendezett találkozón aláírt megállapodás
értelmében a Szovjetunió leszerelt nagyszámú rakétát, többet, mint az USA. A
szovjet–amerikai kapcsolatokra továbbra is a Szovjetuniót sújtó egyoldalú
engedmények voltak a jellemzők. Közben Magyarország kilépett a Varsói
Szerződésből és a KGST-ből. A Szovjetunió mind belső, mind külső
helyzete egyre gyengült, nemzetiségi konfliktusok támadtak, a Kommunista
Pártból tömegesen léptek ki; mindezek ellenére Gorbacsov tovább táplálta az
oroszokban az illúziót a Szovjetunió szövetségi egységéről, nagyhatalmi
pozíciójáról – holott mindez már nem létezett.
1991 augusztusában a Szovjetunió több
körzetében rendkívüli állapotot hirdettek ki, Gorbacsovot kiiktatták a vezetésből.
Végül a rendkívüli állapotot kihirdető bizottság tagjait letartóztatták,
Gorbacsov visszatért Moszkvába, s kihirdette a szovjet és az orosz Kommunista
Párt tevékenységének megszüntetését, ami a Szovjetunió végét is jelentette. Az
események ezek után felgyorsultak, mígnem 1991. december 25-én tv-beszédében a
Szovjetunió Elnöke, M. Gorbacsov lemondott elnöki tisztségéről és hatalmáról.
Az 1992-vel kezdődő időszak az „ugrás a
kapitalizmusba” korszaka lett, ami újabb feladatok elé állította a társadalmat,
így létre kellett hozni a piacgazdaság feltételeit, megváltoztatni a
tulajdonviszonyokat. Megjelentek a „radikálisok”, akik azt tartották, a szabad
piac mind az ipar, mind a mezőgazdaság, mind a kultúra és a tudomány javát
szolgálja. Beindult a „sokkterápia”: a szabadárasság bevezetése azonnali
feladattá vált, a társadalom átalakítását azonban minden társadalmi réteg
érdekeinek szem előtt tartásával kívánták véghez vinni. Jelcin a radikális
piaci reformokat támogatta. A „sokkterápia”, a szabadárasság egyik lesújtó
eredménye az lett, hogy a lakosság évtizedeken át kuporgatott megtakarításai
semmivé váltak, de óriásira nőtt az állami deficit is.
1996 elejére a kisvállalkozások kb. 84
százalékát privatizálták. A belső káoszt és pénzügyi válságot a Gajdar-vezette
kormány nyugati kölcsönökkel kívánta megoldani – ezeket a kölcsönöket azonban a
Nyugat általában előnytelen feltételekkel adta. Megindult a tőke külföldre
áramlása. A termelés mind az iparban, mind a mezőgazdaságban az 1999-es–2000-es
évben indult csak meg újra. Az új elnök, Putyin, folytatta a liberális
politikát, de az állam egyre nagyobb szerepet vállalt a gazdaságban, így a
2001–2003-as években tovább folytatódhatott a gazdasági növekedés. Putyin
szemére vetették a lassú átalakítást, ő azonban „ambiciózus tervek” helyett a
könnyített program mellett döntött. Megváltozott az állam és a hazai elit és
oligarchák közötti kapcsolat. Az új évezred első öt évében elmélyültek az orosz
gazdasági kapcsolatok a világ többi országával.
Milyen volt az orosz társadalom
1990–2005 között?
Létezett egy ún. baloldali ellenzék, amely
akadályozni próbálta a peresztrojkát, megnőtt a szegénység, a vagyoni alapokon
történő társadalmi rétegződés, a lakosság elvesztette identitását, önképét, a
„piac” elsodorta a szociális hálót, nőtt a bűnözés. 2000 után a lakosság több
mint fele a létminimum alatt élt. Politikai téren megtörtént a totalitarista
társadalomból a demokratikusba való átmenet, meggyöngült az államelnök hatalma.
Putyinnal megkezdődött az irányító szervek reformja. Putyin még az
elnökválasztás előtti szakaszban kinyilvánította politikai irányvonalát: erős
Oroszország megteremtése, a rend és a törvényesség erősítése. Az új vezetés törődött
az orosz városban élő nemzeti kisebbségek helyzetével, kapcsolatával a
többséget alkotó nemzetiségiekkel.
Ugyanennek az időszaknak orosz külpolitikáját
is új alapokra kellett helyezni, ami nem volt könnyű, mert bizonyos
csoportok továbbra is „szovjetül, szovjet módon” gondolkodtak, s szerettek
volna továbbra is egy nagyhatalom szerepében megjelenni. Egyébként Oroszország
megőrizte tagságát a fontosabb nemzetközi és regionális szervezetekben, s az ő
véleményétől is függ nemzetközi horderejű intézkedések megvalósulása vagy
megakadályozása, de mint jelentős energiahordozó-kitermelő nemzet is
súlyosan esik latba a nemzetközi gazdaságban. Az 1990-es években új alapokra
helyeződött az USA és a SZU kölcsönös viszonya, ami kedvezően fejlődött,
ellentétben az Európai Unió és a SZU kapcsolatával, amely csak lassan
indult fejlődésnek. Az 1990-es évek második felében az orosz külpolitikát a
nemzeti öntudat, a „többpólusú világrend” gondolata is befolyásolta; tért nyert
az ún. „eurázsiai gondolat”, ami viszont irritálta a Nyugatot. Ugyanebben az időszakban
az USA és a SZU viszonyában elhidegülés állt be: az orosz külpolitika irányítói
a NATO jugoszláviai beavatkozását nehezményezték, de oka volt a SZU és Irán,
valamint a SZU és Irak között létrejött partnerségi viszony is. A
feszültségeket csak fokozta a NATO kelet-európai terjeszkedése. 2000–2005
között Moszkva egyre keményebb szembenállást tanúsított ugyancsak a NATO által
tervezett ún. „humanitárius intervenció”-nak elnevezett, idegen országokba
történő beavatkozási lehetőséggel szemben. Putyin önállóan irányította az orosz
külpolitikát, s rugalmasan próbált az ENSZ és más nemzetközi szervezetek
intézkedéseihez csatlakozni.
Kultúra és
szellemiség 1992–2005 között
Az új orosz társadalom szellemi –
kulturális képe a szovjet rendszer öszszeomlása nyomán jött létre, s a posztindusztriális
társadalom jellemzőit viseli. Kultúra és hatalom most már külön utakon jár,
az előbbi nem szolgálja többé az utóbbit. Bár erősödött a társadalmi tolerancia,
az idegengyűlölet, az elkeseredettség, a düh is jelen vannak. A lakosságot
bosszantja, hogy a vagyonszerzés nem becsületes munka eredményeként alakul,
hanem jogrések kihasználásával. Felbukkantak az „új szegények” az
entellektüelek között. A „sokkterápia” s a hozzá kapcsolódó liberalizmus felvetették
az egyéni szabadsággal való élés és visszaélés problémáját. Az új orosz
irodalom „aktualizálódott”, viszont a várt „esztétikai forradalom” a művészetekben
nem ment végbe. A humán tudományok gyorsan megszabadultak a volt
pártkötelezettségektől, a történészek módszertani és valóságtükrözési
kérdésekben csaptak össze. A természettudományok művelői már az 1990-es
évek második felétől bekapcsolódtak a nemzetközi tudományos-technikai „piac”
tevékenységébe; nyugati alapítványok (Soros, Ford…) segítették a tudósok
munkáját…
Befejezésül hangsúlyoznunk kell: nagyon
sok, a szerzők által érintett témával még csak érintőlegesen sem tudtunk most
sem foglalkozni. Említsünk meg ezek közül néhányat! Tehát pl.: Hruscsov és
a XX. kongresszus hatásai, az eurokommunizmus, a szocializmus ideológiájának
gyöngülése a volt szocialista országokban, az ún. „harmadik világ” és a SZU
kapcsolatai, a demokratizálódási folyamatok beindulása a társadalmi szférában,
az első szabad választások, a SZU, Észak-Korea és Kuba kapcsolatai, a volt
szovjet tagköztársaságok kiválása, a gazdasági reformok negatív következményei,
politika, társadalom és nemzetiségek közötti viszonyok, orosz politika a
terrorizmus kapcsán, az új oktatási rendszer, a tömegtájékoztatás helye a mai Orosz
Föderációban stb…
A könyvet Ajánlott irodalomjegyzék, az
Állami és politikai élet főszereplőinek életrajza, valamint Események
és dátumok 1985–2005 között egészítik ki. Pozitívuma az objektivitás, a
szenvedélyektől mentesség, a szerzők nem siratnak és/vagy dicsőítenek múltat,
jelent, hanem megállapítanak, felsorakoztatnak eseményeket, dátumokat,
intézkedéseket, személyeket stb… Minden tekintetben ajánlható az oroszul tudó
magyar szakembereknek, egyetemi oktatóknak, s főleg a média bármelyik
ágában dolgozóknak.
Александр
борисович
Безбородов:
Отечественная
история
новейшего
времени 1985–2005.
Российский
Государственный
Гуманитарный
Университет.
Москва, 2007. 804 о. (A legújabb kori
hazai történelem 1985–2005). Orosz Állami
Társadalomtudományi Egyetem. Moszkva, 2007. 804 o.
Kun Tibor