Klió 2010/1.
19. évfolyam
ÓKOR
A
császár halott fiai a korai principatus közéletében
Tiberius Augustus feleségének, Liviának az első házasságából született,
s a princeps azzal a feltétellel adoptálta őt, hogy Tiberius pedig adoptálja
Germanicust, aki Augustus nővérének, Octaviának az unokája volt, így a
dinasztia következő tagja már Augustus vérrokona lett volna. Ezt a rendelkezést
Kr. u. 4-ben hozta, miután Gaius és Lucius Caesar, Augustus unokái és egyben
adoptált fiai hirtelen meghaltak. Korábban már két hozzátartozója: veje és
unokaöccse, Marcellus és mostohafia, Drusus is fiatalon vesztették életüket.
Tiberius uralkodása alatt ez a szerencsétlenség ismét megtörtént, ugyanis
19-ben az adoptált Germanicus 33 évesen meghalt, 23-ban pedig Drusus minor, a
császár vér szerinti fia 35/36 évesen. A tanulmány szerzője azt vizsgálja a
régészeti emlékek alapján, hogy milyen visszhangja volt ezeknek a politikai
horderejű eseményeknek a nyilvánosság előtt.
I. Gaius és Lucius Caesar pályafutásának
emlékei
Gaius és Lucius Caesar halála után Róma város nyilvánossága figyelembe
vette életükben betöltött szimbolikus szerepüket. 15 évesen megkapták a
konzulságot, privilegium annorum-ot és princeps iuventutis címet.
Első nyilvános fellépésükként Kr. e. 13-ban a Marcellus-színház felavatása alkalmából
rendezett ünnepségek keretében részt vettek a lusus Troiae-n (a nemesi
családok fiatal fiainak lovasjátékán).
Kr. e. 8-ban a 12 éves Gaius Caesart
Augustus magával vitte a galliai katonai táborba. Ennek eredményeképp a
pénzérméken megjelent Gaius lovas figurája a háttérben hadijelvényekkel, s
ezeket császári ajándékként kiosztották a csapatoknak. Ugyanakkor seviri
equitum Romanorum rangra emelték őket, s mint ilyenek, a lovasság éves
parádéin (transvectio equitum) egy-egy szakasz (turma) élén
álltak.
A princeps iuventutis cím tipikus eszköze
volt az augustusi politikának. A köztársaságkorban a lovasság legmagasabb rangú
tagjaira használták, de viselőinek nem volt konkrét hivatali hatalma, csak
megtisztelő cím volt. Mivel összefüggésben állt Augustus princepsi rangjával,
így a jövő generáció pozíciójára utal. A parma (kis, kerek pajzs) és a hasta
(lándzsa), amit ezzel együtt kaptak meg, s a lovagrend hagyományos szimbólumai,
egyben nagyobb politikai tekintély jelei voltak, ugyanis a hellenisztikus monarcháknak
a senatus diplomáciai ajándékul ezeket küldte el politikai hatalmuk
elismeréseként.
Ezek a megtiszteltetések akkor váltak
kézzel foghatóvá a pénzérméken, amikor Lucius Caesar is megkapta azokat
ugyanúgy, mint három évvel idősebb bátyja. Kr. u. 2-ben kiadtak egy
érmesorozatot, amely az egész római császárkorban leginkább elterjedt. Ez a
típus – mely denariusokon, aureusokon és különkiadású medalionokon jelent meg –
előlapján Augustus koszorús fejét ábrázolta CAESAR AVGVSTVS DIVI F(ILIVS) PATER
PATRIAE felirattal, míg a hátoldalon adoptált fiai jelentek meg C(AIUS) (ET)
L(VCIVS) CAESARES AVGVSTI F(ILII) CO(N)S(VLES) DESIG(NATI) PRINC(IPES)
IVVENT(VTIS) felirattal. Mindkét ifjú tógát visel, közöttük pedig pajzsok és
lándzsák, illetve simpuvium (merítőkanál) és lituus (kampós jósbot), a
pontifexi és auguri tisztségük jelvényei láthatók. Ezzel kifejezésre juttatták
a lovagrendhez fűződő kapcsolatukat, előttük álló senatori pályafutásukat,
illetve szakrális feladataikat a két legnagyobb papi collegiumban.
Készültek róluk portrészobrok is, melyeken
csak egészen finom különbségek figyelhetők meg a két figura között.
Ábrázolásaik hangsúlyozzák egyenrangúságukat, illetve azt a politikai
törekvést, hogy ne egy személy törjön hatalomra, hanem testvéri egyetértésben
kormányozzák az államot.
II. Az elhunyt
princeps iuventutis a késő augustuskori Rómában
Lucius és Gaius Caesart az Augustus-mausoleumban helyezték örök
nyugalomra, és egy bronz cippust állítottak fel az épület előtt, melybe azt a
senatusi határozatot vésték, mely a haláluk utáni tiszteletükre vonatkozott. A
nekik adott parmát és hastát a Curiába vitték (senatusi határozat alapján). Itt
ezek a lovagi fegyverek a clipeus virtutisszal együtt – azzal az
aranypajzzsal, melyet a senatus Kr. e. 27-ben szavazott meg Augustusnak –,
olyan egységet képeztek, mely a rendek egyetértését (consensus omnium
ordinum) fejezte ki. A mausoleum dór frízén is megjelenik egy márvány
parma, mely valószínűleg Lucius Caesar emlékére készült, s a clipeus
virtutisszal, illetve Gaius Caesar parmájával együtt a mausoleum bejáratát
díszíthette.
Augustus önéletrajza, a Res gestae
említést tesz a város másik végén egy szent ligetről, melyet két fia után nemus
Caesarum-nak neveztek el. Ez a naumachia Augusti nagy vízmedencéje körül
helyezkedett el, a medencében pedig kialakítottak egy kis szigetet, ahol
felállították a principes iuventutis szobrait és emlékműveit.
A testvérekről való megemlékezés nem csak
közvetlenül a haláluk utáni időszakra korlátozódott. Augustus még röviddel a
halála előtt is két olyan építkezéssel foglalkozott, melyek a Forumon első
adoptált fiai emlékét idézik. Az egyik a tűztől megrongálódott Basilica Iulia
újjáépítése volt, mely – végakarata szerint – kibővített alaprajzzal a Basilica
Gai et Luci nevet viselte volna. Suetonius említ még egy Gaiusról és Luciusról
elnevezett oszlopcsarnokot is, melyet Cassius Dio szerint Kr. u. 12-ben avattak
fel.
A Forumon ezenkívül
találtak még egy Lucius Caesar tiszteletére felavatott tiszteleti feliratot
három 1,5 m magas kőtömbön, melyet Kr. u. 14-ben postumus állítottak neki.
Ugyanitt előkerült egy hasonló felirat (magasabb kőtömbön) Augustus nevével.
Valószínűleg tartozott ehhez egy harmadik is Gaiusnak, s a sorozat együtt egy
nagy emlékmű építési felirata lehetett, melyet a senatus, a lovagrend és a
plebs a princepsnek és két fiának dedikált. Azt azonban nem lehetett egyértelműen
eldönteni, hogy melyik épülethez tartoztak.
Nem emlékmű ugyan, de
szintén a principes iuventutis-t idézte a római politikai életben a Kr. u.
5-ben alkotott lex Valeria Cornelia. Ezen törvény értelmében tíz centuriát
hoztak létre lovagokból és senatorokból, s ezeket centuriae Caesarum-nak
nevezték. Erre az eseményre utal a Gaiust és Luciust ábrázoló pénzérméken
látható X, mely a róluk elnevezett tíz centuriát jelenti. Tiberius uralkodása
idején Luciust és Gaiust hivatalosan úgy emlegették, mint Tiberius Caesar
Augustus fivéreit (fratres Tiberii Caesaris Augusti).
III. Az új utódok
Augustus már Kr. e. 4-ben adoptálta Tiberiust, aki pedig Germanicust
fogadta fiává. Augustus uralkodása hátralevő részében arra törekedett, hogy előkészítse
új utódainak szerepét. Tiberius rögtön nagy építkezésekbe kezdett a Forum
Romanumon: még bátyjával, Drusus maiorral kezdte el építtetni a Dioskurosok
templomát, melyet Kr. u. 6-ban avattak fel, majd Concordia templomát 10-ben.
Germanicus és Drusus minor politikai
karrierje nem indult olyan látványosan, mint Lucius és Gaius Caesaré: ők előbb
a quaestori tisztséget töltötték be, mielőtt a consulságra pályázhattak, ahhoz
pedig idősek voltak, hogy a princeps iuventutis címet megkaphassák. Nyilvános
szerepük még kötődött a politikai előzményekhez, így Gaius és Lucius
személyének tiszteletéhez, ugyanakkor előrevetítette a jövőbeli elvárásokat.
12-ben Germanicus avatta fel a Gaius és
Lucius tiszteletére épült porticus Iuliát. Ebben az évben viselte először a
consulságot. Augustus halála után pedig ő kapta a flamen Augustalis papi
tisztséget. Három évvel azután, 17. augusztus 1-jén, Alexandria elfoglalásának,
illetve Victoria és Salus kultuszának az ünnepnapján felavatta Spes újjáépített
templomát. A megszemélyesített Remény kultusza visszanyúlik a köztársaságkorba,
de ebben a politikai helyzetben közvetlenül Germanicus személyére vonatkozott.
A győzelmes jövő kilátása kapcsolódhatott
ahhoz a császári Előrelátás oltárához is (ara providentiae Augustae),
melyen Germanicus szobrot helyezhetett el, kiemelve ezzel az új uralmi forma
dinasztikus dimenzióját. Egyben kifejezésre juttatta azt is, hogy a császári
providentia szankcionálta az ő politikai szerepét is. 17-ben, a germániai
diadalmenetét követően emelt diadalíven úgy jelenik meg Germanicus, mint
örökbefogadó apja, Tiberius császár hadvezére. Gemanicus példája különösen jól
mutatja, hogy egy új generáció kijelölése a császár közvetlen közelében nincs
feltétlenül ellentmondásban elődeik tiszteletével.
IV. Tiberius és halottai
Tiberius uralomra lépése után néhány évvel Germanicus és Drusus minor is
meghalt. Különösen Germanicus Kr. u. 19-es halála váltott ki heves reakciókat
Rómában és egész Itáliában. Drusus minor, aki a tribunusi hatalmat viselte,
bátyja után négy évvel halt meg.
A senatus Germanicusnak a halála után –
még ugyanebben az évben – megszavazott három diadalívet, melyeket Rómában a Circus
Flaminiusban, Mainznál a Rajna-parton és Antiocheiánál az Amanus-hegység
hágóján állítottak fel. A római diadalív tetején egy szoborcsoport: Germanicus
diadalszekéren megjelenített alakja mellett vérszerinti szülei, Drusus minor és
Antonia minor álltak, ezen kívül vérszerinti testvérei, Livilla és Tiberius
Germanicus (a későbbi Claudius császár), valamint a felesége Agrippina és hat
gyermekük. Annak hátterében, hogy Germanicust itt vérszerinti rokonaival
ábrázolták, s nem Tiberiusszal, állhat az a szándék, hogy kiemeljék, Drusus
minor az élő császár egyetlen fia és legitim utóda.
Más postumus emlékek is vérszerinti
apjához kötik Germanicust. Diadalívét Germaniában Drusus maior kenotáfiuma
mellett emelték, kettőjük pajzson megjelenő képmása (imagines clipeatae)
a Curiában volt a Palatinuson. Ezek párhuzamát megtaláljuk a Curia Iulián, ahol
Augustus clipeus virtutisa, ill. Gaius és Lucius Caesar parmái voltak kitéve.
Így a Forumon és a Palatinuson levő Curiában három generáció jelent meg.
Tacitus szerint Concordia templomában
Germanicusnak elefántcsont borítású lovasszobrot állítottak. A szobor
felállítása az Egyetértés templomában Germanicusnak ezt a szociális és
politikai erényét juttatja kifejezésre. Drusus minor tiszteletére halála után
23-ban ugyanilyen szobrot állítottak. Feltehetőleg Gaius és Lucius Caesarnak is
létezett ilyen szobra, mellyel hagyományt teremtettek, a császári ház fiatalon
elhunyt férfitagjait ezután ilyen módon tisztelték meg.
Más nyilvános helyeken is őrizték
Germanicus és Drusus minor emlékét. A színházban a nézőtér egy-egy szakaszát (cuneus)
róluk nevezték el: cuneus Germanici Caesaris, illetve később cuneus Germanici
et Drusi Caesarum. Ezenkívül Tacitus említi, hogy az Augustus tiszteletére
rendezett játékokon a már elhunyt Germanicus sella curulisát bevitték a
színházba, a sodales Augustalest megillető helyre állították, s tölgykoszorút
helyeztek rá.
Az elhunyt caesarok képmását a lovasság
felvonulásain magukkal vitték. A minden év július 15-én megrendezett
transvectio equitum, a rómavárosi lovasság Augustus által újra bevezetett
parádéja alkalmával a meghalt Germanicus képmását maguk előtt hordozták imago
clipeata formájában. Drusus halála után szintén részesült ebben a
megtiszteltetésben.
Február 15-én a
Lupercalián is megjelentek a caesarok képmásai. A harmadik felvonulás pedig,
ahol a császár halott fiainak a képmásai láthatók voltak: a pompa circensis (a
római lovagok fiainak játéka). A Concordia-templomban álló elefántcsonttal
borított lovasszobrot vitték ilyenkor magukkal.
Az említett rituálék mind Germanicus, mind
Drusus minor emlékét megőrizték. A Caesarok képmásainak megjelenése a nyilvános
rendezvényeken nem példanélküli, legjelentősebb előzményük maga Iulius Caesar
volt.
Mindezek a
megtiszteltetések, melyeket a különböző társadalmi rétegek a caesaroknak adtak,
arra szolgáltak, hogy haláluk után is biztosítsák nekik a közéletben betöltött
szerepüket. A fentiekből az is kitűnik, hogy egy ilyen politikai
krízishelyzetben milyen a társadalom különböző csoportjainak a reakciója, s a
halott hozzájuk való viszonyát hogyan igyekeznek hangsúlyozni. A császár
fiainak halála után a tiszteletükre alkotott senatusi határozatok provinciákban
való elterjedésével létrejött az a polgári egyetértés (consensus universorum
civium), amelynek létrehozására életükben törekedtek.
Alexander Heinemann: Eine Archäologie
des Störfalls. Die toten Söhne des Kaisers in der Öffentlichkeit des frühen
Prizipats (A rendszerzavar régészete. A császár halott fiai a korai principatus
közéletében). In: Hölscher F. – Hölscher T. (szerk.): Römische Bilderwelten (A
rómaiak képi világa). Heidelberg 2007, 41–109. old.
Nagy Márta