Klió 2010/1.
19. évfolyam
KORA ÚJKOR
A
XVII. századi válság kérdésének áttekintése.
Válság,
kronológia és az európai társadalomtörténet körvonalazódása
A The American Historical Review Fóruma rendszeresen vitára
bocsát egy-egy történelmi témát, és közli a hozzászólásokat. A 2008. októberi
számban a XVII. századi általános válság kérdése volt a téma. (A kötethez rövid
bevezetőt Christopher Hill írt.)
Az előzményekről, azaz a II. világháború
után kezdődött nagyszabású vitáról Jonathan Dewald történész professzor
(University of Buffalo, State University of New York), a The European Nobility,
1400-1800; a Lost Worlds: The Emergence of French Social History, 1815-1970, és
más munkák szerzője nyújt lényegre törő összefoglalást.
A XVII. századi válság iránt immár fél
évszázada óriási az érdeklődés. 1954 óta 99 könyv, tanulmány jelent meg róla.
Az alapkérdés az, milyen körülmények, feltételek jöttek létre a XVII.
században, amelyek következtében Európa a XVIII-XIX. században nagymértékű
iparosodásával és birodalmi terjeszkedésével uralmi helyzetbe került a világon.
Dewald professzor azt tekinti át, hogyan
közelítették meg a kérdést angol, amerikai történetírók, marxisták és nem
marxisták, és hogyan az Annales-iskola kutatói. A vita során számos gondolat,
nézőpont, kutatási módszer, és sokféle vélemény merült fel.
A válság fogalmát a korszak kapcsán először
a francia Paul Hazard irodalomtudós említi 1932-ben. 1938-ban az
amerikai történész, Roger Merriman utal rá, 1954-ben a Sorbonne tanára, Roland
Mousnier pedig már kifejezetten a XVII. század összetett, politikai,
társadalmi és kulturális kríziséről értekezik. Ezeknél sokkal nagyobb hatása
volt Eric Hobsbawm két írásának, melyek 1954-ben a Past and Present
folyóiratban jelentek meg. Hobsbawm azt állapította meg, hogy a válság gazdasági,
egyszersmind társadalmi jelenség volt, országhatárokon átterjedt, és az élet
sok területét érintette. Öt évvel később Hugh Trevor-Roper is
általánosnak tartotta a krízist. Ettől fogva már hivatalosan is általános
válságról szólt a vita. A Past and Present arra ösztönözte a
történészeket, hogy mondják el véleményüket, valóban volt-e általános válság a
XVII. század közepén, és miben nyilvánult meg. A felhívásra számos válasz,
tanulmány érkezett, ezek összegyűjtve olvashatók Trevor Aston (szerk.):
Crisis in Europe, 1560–1660. (Garden City, N. Y., 1967) című munkájában.
Az eredeti kérdés azonban még ma is
kérdés. Mivel járult hozzá Európa az általános, globális modernizálódáshoz? Jonathan
Israel 2001-ben megjelent könyvében
azt állapítja meg, hogy bár a reneszánsz és a reformáció változásokat
jelentett, de a teológiai szemléletre, a hierarchiára és egyházi fennhatóságra
épült rend továbbra is fennmaradt. Igazi, gyökeres változást a XVII. század
példátlan zűrzavara hozott; ez a válság tényleg általános volt, ebből született
meg a globális modern világ. Hobsbawm, a lelkes marxista – írja róla Dewald –
úgy vélte, a XVII. században tűntek el az akadályok a kapitalista fejlődés
útjából, de a burzsoá gazdaság és társadalom kialakulása sok konfliktussal
járt, sok vesztese is volt. Bár 1956, majd 1989 után már nem mindenben fogadták
el a történészek Hobsbawm nézeteit, de sok tekintetben hozzá hasonlóan
vélekedtek még az olyan nem marxisták is, mint Lawrence Stone és Neil
Smelser is. Először is vele együtt vallották, hogy összefüggés van a
társadalmi változás és a politikai válság között, s hogy a jelentős társadalmi
változások erőszakkal járnak együtt. Másodszor: Hobsbawm és liberális
társadalomtudós kortársai úgy vélték, a modernizáció alapvetően egységesítő
folyamat. Strukturalista szemléletükből következően úgy látták, a fejlődés
folyamán mind bonyolultabb lesz a társadalom struktúrája; azaz párhuzamosan
együtt fejlődnek az egyes elemek, s ezek – a politikai, gazdasági szervezetek,
a vallás, a magánkapcsolatok, a nevelés, a család stb. – mind összetettebbek
lesznek.
1976-ban Jan de Vries szólt hozzá a
témához. Azt gondolta, az európai gazdaságtörténetnek hosszabb távon a válság a
mozgató rugója. Ahhoz, hogy a termelőerők produktivitását növelni lehessen, meg
kellett változtatni a társadalmi struktúrát, meg kellett szabadítani a kis
termelőket, helyi piacokat, falusi közigazgatásokat a helyi kötöttségektől,
hogy bekapcsolódhassanak a szélesebb keretek között működő regionális és
nemzetközi gazdasági vérkeringésbe. Ezt a feladatot a XVII. század kemény
körülményei, a háborúk, a súlyos adók, csődök, éhínségek végezték el. A XVIII.
század már új körülmények között indulhatott: a piac szabályozta a munkaerő
áramlását, a nagy agrárvállalkozások megfelelő tőkével rendelkeztek, és képesek
voltak ellátni a növekvő létszámú nem agrár népességet. A liberális
gazdaságtörténészek e ponton ugyanazt tanították, mint a marxisták, csak eltérő
erkölcsi tanulságokkal.
Hogyan látták a XVII. századot a franciák?
Voltaire, Jean Jaures, Lucien Febvre, valamint a hagyományos
gondolkodásúak egyaránt dicső időszaknak tekintették XIII., XIV. Lajos korát. Francois
Simiand történeti szociológus másként vélekedett; ő a társadalom
szempontjait is bevonta a hagyományos történettudatba. Írásaival nagy hatást
gyakorolt az Annales-csoportra, Febvre-re és Maurice Halbwachs-ra is.
Simiand az árak viselkedését vizsgálta a kora újkorban, s megállapította, hogy
– az országok különbségei ellenére – az árak együtt mozogtak Nyugat-Európában.
Az árak emelkedő szakaszai egy évszázadig is eltartottak, s ezeket ugyanannyi
ideig tartó áresési vagy stagnálási szakaszok követték. Az áremelkedési fázis
profitot hozott, a csökkenés ideje viszont hatékonyságra, technológiai
újításokra, jobb munkaszervezésre ösztönzött. Simiand megállapítja, hogy az
áremelkedési fázis először a XVII. század közepén fordult át árcsökkenésbe,
melynek következtében kivásárlás révén a gazdagok kezén koncentrálódtak a
paraszti földek, a manufaktúrákban szintén létrejött a cégek koncentrációja és
új technológiákat alkalmaztak. Mindezen változások szükségesek voltak az
általános konszolidációhoz. Simiand véleménye szerint a nagy változásokban
szinte semmi jelentősége nem volt az osztályok közti konfliktusoknak, és a
technológiai újítások is csak másodlagos fontosságúak voltak. A hosszú távú
árváltozások ciklusai a fontosak, ezek a gazdasági rendszer mozgatói. A
ciklusokat viszont külső, olykor véletlen tényezők befolyásolják. A XVI.
században az amerikai ezüst Európába áramlása hozta meg hosszú időre a
monetáris bőséget, majd az ezüstfolyam elapadása az ellenkezőjét, a XVII.
században.
Simiand elgondolása, kutatási módszere új
utat jelentett a történettudományban. Legfőbb követői Febvre és Marc Bloch
voltak. Bloch maga is úgy vélte, az európai történelmet, a gazdasági fejlődést
az árváltozások hosszú szakaszainak ritmikus váltakozása uralja. Simiand és
követői, mind az Annales-ben, mind a Past and Presentben
úgy látták, 1650 nem a gazdasági süllyedés kezdetét jelentette, hanem inkább a
társadalmi struktúra megváltozásának kezdeti pillanata volt. Fernand Braudel
a Mediterráneumról 1949-ben megjelent munkájában Simiand elveire támaszkodott,
de abban különbözött tőle, hogy míg Simiand a XVII. századi defláció teremtő,
ösztönző hatását hangsúlyozta, Braudel viszont a gyógyíthatatlan sebeket,
melyeket a gazdagok és szegények között növekvő szakadék okozott.
Az 1950-es évek közepén Pierre és
Huguette Chaunu a spanyolok Amerikával folytatott kereskedelméről írtak (Money,
Prices and Conjuncture). Ők is önálló értéknek tekintették a beáramló
nemesfémeket, melyek elapadása az árak stagnálását eredményezte. Bár
Simiand-hoz hasonlóan a változások motorjának ők is a pénzt tartották, de
vizsgálták azt is, milyen hatással van a pénz az élet más elemeire, pl. minden
ember engedelmeskedik-e a gazdasági ciklus ritmusának. Mind Simiand, mind a két
Chaunu úgy vélték, az európai történelemre nagy hatással voltak az amerikai
társadalmi folyamatok.
A francia történészek azt elfogadták
Hobsbawm-tól, hogy a XVII. század közepe fordulópont volt a történelemben, de
pl. Frédéric Mauro kifogásolta, hogy Hobsbawm kevés számot adott meg,
nem figyelt a pénz és a hitel szerepére. A francia társadalomtörténészek
a monetáris szempontokat hangsúlyozták a XVII. század kapcsán, és kétségbe vonták
az osztálykülönbségek és az osztályharc jelentőségét.
1960-ban jelent meg Pierre Goubert
könyve, a Beauvais et le Beauvaisis. Ebben Simiand nyomán a
közszükségleti cikkek árát követte, de a XVII. századi válságot Simiand-tól
eltérő módon magyarázta. Elvetette a gazdasági újítások szerepének
hangsúlyozását, szerinte az árak esése éppen a gazdaság hanyatlásának, a
termelés csökkenésének volt a jele, következménye. Továbbá az évszázados időtartamú
fázisok helyett Goubert a rövid időnként váltakozó áremelkedéseket
-csökkenéseket tartotta fontosaknak, mert ezek a XVII. századi élet alap
struktúráját alakították. Azonnali következményeik voltak, ráadásul a század
közepe után egyre gyakrabban előfordultak. Goubert az ártörténet társadalmi
hatását is másként látta, mint Simiand. Míg Simiand szerint a bérből élők
sikeresen megvédték pozícióikat az árak hanyatlása idején, Goubert úgy látta,
ekkor a vagyonosok gazdagodtak, a szegények pedig az éhhalál közelébe jutottak.
A jelenségre Simiand szociológiai magyarázatot talált, Goubert a természetre
hagyatkozott. Szerinte a gyakran bekövetkezett árcsökkenéseket a változó időjárás
és a szabályozatlan, bőséges népszaporodás okozta.
A két történész véleménye eltért abban is,
hogy míg Simiand úgy látta, a XVII. században ugyanazok az erők működtek, mint
a XX-ban, vagyis a piac és a pénz kölcsönhatása érvényesült, Goubert azt
gondolta, a XVII. századi Franciaország alapvetően különbözött a jelenkoritól.
Elmaradott társadalom volt, melyet a természet erői irányítottak. A
legfontosabb terület a mezőgazdaság volt, s ha rossz termés volt, ez az élet
minden területére kihatott.
Egy másik Annales-történész, Emmanuel
Le Roy Ladurie 1966-ban s később megjelent munkáiban a XVII. századi
gazdasági válság megértéséhez szintén jó módszernek tartotta az árváltozások
vizsgálatát, de nem fogadta el, hogy az árcsökkenések gazdasági újításokra
ösztönöztek volna, vagy hogy a század bajait a piac, az árak és a pénzbőség
vagy pénzhiány okozta. Szerinte a század társadalomtörténetét az időjárás és a
demográfiai viszonyok határozták meg: az előbbi a jó vagy rossz termést hozta,
az utóbbi meghatározta, hány szájat kell etetni. A rossz idő, rossz termés
következtében az élet került veszélybe, s egy új-malthusiánusi elv szabályozta
a kora újkori társadalmat.
Denis Richet 1968-as áttekintésében megállapította, hogy a kora újkori gazdasági
fejlődést elmaradott és fejlett zónákkal lehet ábrázolni. A francia vidéken
például „a hanyatlás siralmas időszakai” (1042. old.) csak stagnálási
szakaszokkal váltakoztak. Eközben a városokban fellendült a munka, megkezdődött
a tőke eredeti felhalmozása. Ezzel létrejött a duális társadalom, modern és
tradicionális szektorral. A XVII. századi francia társadalom vizsgálata
hozzásegíthet a mai tradicionális társadalmak megértéséhez is.
A brit és a francia történészek között az
1970-es évekre némely dolgokban egyetértés alakult ki, pl. egyformán látták a
válság jelenségeit, időpontjait. Abban is megegyeztek, hogy a közösség ügyei
átlépték a politikai határokat, tehát már valódi európai történelmet kell írni.
Úgy látták, hogy a pre-indusztriális társadalmak alapjaikban hasonlóak
egymáshoz, viszont éles a határvonal az
iparosodás előtti és a modern társadalmak között, és alapvető változások
kellenek az egyikből a másikba átlépéshez. Más tekintetben azonban különböző
véleményen voltak: a britek a korszak strukturális változásait hangsúlyozták, a
franciák a tradicionalizmusát. A téma ráirányította a figyelmet arra, hogy a
XVII. századi körülmények és a XX. századi fejlődő térségek körülményei
hasonlóak lehetnek. Smelser szerint a válság feltételezhetően éppúgy
része a XX. század modernizációs folyamatának, mint ahogy az volt a XVII.
században. Érdekes, hogy míg Hobsbawm marxista nézőpontot képviselt, Goubert és
Le Roy Ladurie alternatívát kínáltak a marxizmussal szemben, Pierre Chaunu
pedig konzervatívként szólalt meg, a válság megítélésében azonban oly nagy volt
az egyetértés, hogy elmosódtak a véleménykülönbségek a politikai radikális,
liberális és konzervatív felfogású történészek, társadalomtudósok között.
Ez a konszenzus az 1970-es évek óta
felbomlóban van. Ennek okait a történészek felfogásában bekövetkezett
változásokban kell keresnünk.
1. Azóta a történészek és más gondolkodók
kihátráltak a „strukturális funkcionalizmus” 50-es években divatos amerikai
szociológiai modellje mögül, vagy lazábban kezelik azt. Sokuk ma a társadalmi
élet elemeit viszonylag önállónak látják, azaz kétségbe vonják, hogy kapcsolat
van a politika, kultúra, társadalmi és gazdasági viszonyok között. A
strukturalizmustól való eltávolodás a legvilágosabban a politikára vonatkozó
véleményekben követhető nyomon. Hobsbawm és társai még úgy vélték, hogy a
politikai nyugtalanság súlyos társadalmi bajokkal van összefüggésben. A revizionista
gondolkodók szerint viszont a politikai erők önállóan mozognak, éppen ezért nem
hiszik, hogy társadalmi okai lettek volna az angol és a francia forradalomnak.
A politika, mondják, a saját logikája szerint működik. 1959-ben Trevor-Roper
kifejtette, hogy a XVII. század válságát a társadalmi elit politikai hatalomért
vívott küzdelme okozta, nem pedig a társadalom, gazdaság szerkezetében
végbement változások. Mások, pl. J. H. Elliott, vagy H. G.
Koenigsberger rámutattak, hogy társadalmi lázongások máskor is voltak,
nemcsak a XVII. században, sőt ez normális jellemzője volt mindenkor a kora
újkornak.
2. Ma másként látják az elit szerepét,
helyét a korabeli társadalomban, s azt is, hogyan hatottak rá az események. Míg
Lawrence Stone 1965-ben még úgy vélte, Anglia súlyos válságon ment át a XVII.
században, 1984-ben már azt írta, a földbirtokos elit sikeresen megőrizte a
nevét, birtokait, pozícióját, válsága csupán egy véletlen volt, és sokkal
kisebb hatással volt rá, mint a reformáció. Eszerint a XVII. század többé már
nem volt vízválasztó a középkor és az újkor között.
3. 1970 előtt a történészek úgy látták, a
válság leginkább a demográfiai hanyatlásban mutatkozott meg. A születések
számának csökkenése és a halálozási adatok növekedése éppen a XVII. század
közepén volt kiugró. A tendencia csak a XVIII. században fordult meg. Ezt a
neo-malthusiánus modellt ma már túlzottan leegyszerűsítettnek tartják. Van, aki
kétségbe vonja, hogy a népesedés problémája egyenes összefüggésben volna a
táplálkozással és a betegségekkel (E. A. Wrigley). Mások szerint a
járványok és más mortalitási okok autonóm biológiai tényezők. Ismét mások a
XVII. századi lehűlést okolják, de mindez nem jelenti azt, hogy a gazdasági
tényezők nem játszottak szerepet a válságban. Az egyre nyilvánvalóbb, hogy
általános válság helyett ma már többszörös, összetett válságról kell
beszélnünk.
A történészek gondolkodásában a legnagyobb
változás a kapitalizmus és a modernség értelmezésében történt. Hobsbawm úgy
gondolta, a premodern és modern társadalmakat egymásra épülő különbségek sora
választja el egymástól. Modernnek az iparosodott társadalom számít, de az
iparosodásnak egész sor feltétele van, nevezetesen a burzsoá társadalom
gyakorlata és szervezete szükséges hozzá, s ez először láthatóan a XVII.
században jelent meg. Ma azonban már nem látjuk ennyire világosan körülhatárolt
jelenségnek a modernséget, nem világos, milyen elemek alkotják, azok között
milyen viszony van, és nem tudjuk élesen kijelölni a kezdetét sem. Már a
válság-elmélet sem tűnik kielégítő magyarázatnak a modernség felé történő
átmenet megértéséhez.
Fraçois Simiand, Marc Bloch és Jan de
Vries úgy gondolták, a változás a mezőgazdaságban kezdődött. Azzal, hogy
meglazult a parasztok kapcsolata a földhöz, megszilárdult a nagybérleti
gazdálkodás, és új technológiát vezettek be, megnőttek a terméseredmények, és
egyre több ipari munkást tudtak ellátni. Ma azonban többen kétségbe vonják,
hogy a nagy gazdaságok termelékenyebbek, mint a kicsik, vagy hogy a vidéki
társadalmi változások egyáltalán hozzájárultak Európa iparosításához. Még
fontosabb, hogy a történészek a tekintetben is elbizonytalanodtak, hogy a brit
iparosítás volt-e valóban az európai fejlődés legfőbb oka, elindítója. Ugyanis
a szemük előtt volt a holland példa: ott nem voltak gyárak, sem gőzgépek, mégis
magas termelési eredményeket értek el - emberi munkával. Ezt de Vries és Ad
van der Woude állapították meg. Ebből az következik, hogy az iparosítás nem
a lényege a modernitásnak, hanem csak egy eleme. A brit ipari forradalmat is
kezdték másként látni: nem forradalom volt ez, hanem fokozatosan, lassan
végbemenő folyamat. A valódi iparosítás csak a XIX. század elején következett
be. E.A. Wrigley azt javasolta, különböztessük meg a szervesen fejlődő
gazdaságot (organic economy), amely a föld adta energiával és szerves
anyagokkal működik, a nem szerves anyagokra, a szénre, vasra alapuló
gazdaságoktól. Mivel a föld területe korlátozott, a második fajta
energiaforrásokkal dolgozó társadalom érhetett el gazdasági fejlődést. Wrigley
elméletéből többen azt szűrték le, hogy csak a szénre, fémekre és az új
technológiákra, gőzgépekre épülő gazdaságok teremthettek új gazdasági
rendszert, és a társadalmi kapcsolatok, értékek, tulajdonviszonyok,
államszerkezetek változásai jelentéktelenek voltak a folyamatban.
Az Ázsia történelmével foglalkozó tudósok
az európaihoz hasonlónak látták a földrészükön lezajló fejlődést. Jack A.
Goldstone megállapította, hogy mindkét helyen agrár országokról van szó,
mindkét esetben hosszabb ideig tartó gyors fejlődési szakaszok tapasztalhatók,
majd 1680 után Kína gazdasága épp olyan gyorsan fejlődött, mint Hollandiáé és
Britanniáé. Vagyis szerinte a preindusztriális társadalmak nem voltak
statikusak, mint ahogy az Anneles-kör gondolta. Ellenkezőleg: mozdulatlan technológiai
rendszerben, azaz preindusztriális körülmények között is lehetséges volt valódi
gazdasági felvirágzás (efflorescence), de igazi áttörést, modern gazdasági
növekedést csak a XIX. század közepe hozott a vasúttal és a széntüzeléssel. A
politikai lázadások szerinte inkább a szervesen alakuló társadalmak korlátait
jelezték, semmint fordulópontot a modernitás történelmében. E korlátok
mindenütt jelen voltak egész Eurázsiában.
R.. Bin Wong és Kenneth Pomeranz megállapították, hogy az organikus
gazdaságról éppen Angliában tértek át elsőként az ásványi anyagokra épülő
gazdaságra, de Wong szerint ez csupán véletlen volt, nem Anglia kapitalista
gazdasága vagy burzsoá társadalmi struktúrája alakította így. Körülbelül
1800-ig Európa és Kína gazdasága hasonlóan működött, és még jóval 1800 után is
magasabb volt az életszínvonal Kínában és Japánban, mint Nyugat-Európában.
Mindez megingatja azt a korábbi felfogást, miszerint az Európa és a világ más
részei közti különbség oka e területek különböző belső minőségében keresendő.
Nem, az eltérés csak később jelent meg Európában, és külső erők, tényezők
okozták, nem pedig a kontinens kultúrája és társadalmi rendje. E kiinduló
pontból nézve a XVII. századi válság elveszti a jelentőségét mint társadalmi,
történelmi esemény. Goldstone szemében a válság csak megmutatta, hogy minden
XVII. századi eurázsiai államnak azonos struktúrája volt, azonos erők
alakították, s a fejlődési ciklusnak ezen a fokán minden pre-indusztiális
társadalom átment. Vagyis Wong és Pomeranz a XVII. századot csupán a
pre-indusztriális társadalom egy fejlődési szakaszának tekintették, amelynek
nem volt köze a XIX. századi iparosításhoz.
Összefoglalásul J. Dewald megállapítja,
hogy a történészek zavarban vannak Európa modernizációja kérdésében. Európa
1650 és 1850 között vezető szerepre tett szert a világon, ám e siker
hagyományos magyarázatai ellentmondóak, bizonytalanok. Érdekes, hogy a téma a
II. világháború után került igazán a vizsgálódások középpontjába, addig a
reneszánsz, a reformáció és a felvilágosodás foglalkoztatta a kutatókat. A
változás oka, mondja Dewald, hogy a gyarmati helyzetből felszabadult országok
gondja a kultúra helyett a társadalmi kérdésekre irányította a figyelmet.
A XVII. századi válságról két alapvető
felfogás jelentkezett. Hobsbawm és követői szerint e század döntő fordulatot
jelentett a feudalizmusból a kapitalizmusba való átmenet folyamatában. Új
társadalmi struktúra keletkezett – elsősorban Angliában, kevésbé jellemzően
másutt is – és ez lehetőséget teremtett a gazdasági fellendülésre. Az
Annales-kör viszont úgy látta, a XVII. századi válság arra mutatott rá, hogy a
preindusztriális társadalmakat tartós elmaradás jellemezte.
Ma másként látják, bonyolultabbnak tartják
a kutatók a korszakot. Figyelembe veszik az Európán kívül létező régiók
tanulságait, és rámutatnak a preindusztriális társadalmak változatosságára és
kreativitására is. A komplexitás felismerése széttörte a krízis-gondolat által
egységesített koncepciót, és lerombolta a hitet, hogy a kora újkori Európa
hozzájárulhat a gazdasági és társadalmi fejlődés másutt előforduló problémáinak
megértéséhez. Ma már számos történész ismét egymással össze nem függő események
soraként kezeli a XVII. századi válságot, melyeknek nincs kihatásuk a mára.
Azok térnek el ettől, akik a szellemi és kulturális történelem területéből
indulnak ki, mint pl. J. Israel, és Goldstone. Ők az egyetemes
modernizálódás alapját a XVII. századi kultúrában, tudományban látták.
Az új, globális
történetírás a gyarmatosításban, a birodalmi kizsákmányolásban, az
imperializmusban látja annak magyarázatát, hogy Európa saját külön útra
térhetett. Gyarmatai élesen elkülönítették más régióktól. Ez az eltérés
egyszerre politikai, kulturális, gazdasági és társadalmi jelenség volt.
Hobsbawm szerint „a XVII. századi válság legnagyobb vívmánya a gyarmatosítás
egy új formájának”, az ültetvényes gazdálkodásnak bevezetése volt (1051. old.).
Ennek révén volt képes Európa gazdasági terjeszkedésre, s hatalmas haszon
megszerzésére. A szerző szerint a történészek feladata, hogy újra elővegyék
Európa agresszivitásának kérdését, és megvizsgálják, hogyan függött össze az
itteni válság a másutt való terjeszkedéssel.
Jonathan Dewald: Crisis, Chronology,
and the Shape of European Social History (Válság, időrend és az európai
társadalomtörténet (ki)alakulása) The American Historical Review, 113. kötet,
4. szám, 2008. október, 1029–1052.
Válság
és katasztrófa – A XVII. századi általános válság mai szemmel
Geoffrey Parker elismert történész
professzor az Ohioi Állami Egyetemen. A korszakról írott munkái (The Military
Revolution: Military Innovation and the Rise of the West, 1500-1800, 1988; és
The Grand Strategy of Philip II, 1998) számos hazai és külföldi tudományos és
állami kitüntetést hoztak számára.
Tanulmánya elején számba veszi, miért is
tartják általános válságnak, ami a XVII. század közepén történt. Ekkor, szinte
egyszerre, több állam omlott össze, mint korábban valaha; erre a sorsra jutott
a Ming-Kína, a Lengyel-Litván Államszövetség, a Spanyol Monarchia; a
Stuart-birodalomban és amerikai gyarmatain mindenfelé lázadások voltak,
1648-ban városi lázongások kezdődtek Oroszországban, Franciaországot a Fronde
gyengítette, Isztambulban megfojtották Ibrahim szultánt, Londonban kivégezték
I. Károlyt. Az 1650-es években Svédország és Dánia is közel állt a
forradalomhoz, Skócia és Írország elvesztették a függetlenségüket, a Holland
Köztársaság egészen új kormányzati formát választott, és a világ akkor
leggazdagabb országában, a Mughal Birodalomban letartóztatták az uralkodót, és
két éves polgárháború következett.
Soha nem volt egy időben annyi felkelés a
világon, mint a XVII. század közepén. Néhány példa: Kínában az 1610-es években
10 alkalommal tört ki fegyveres lázadás, az 1630-as években pedig már több mint
80 alkalommal, és 160 tartományt, több mint 1 millió embert érintett. Japánban
40 nagyobb és 200 kisebb felkelést számláltak 1590 és 1642 között, s az
1637-38-as lázadásban 25000 ember vett részt. Hasonlóan magas számok (és
táblázatok a tanulmány 1055-56-57. oldalain) mutatják az elégedetlenséget az
1600-as évek első felében a Német Birodalomban, Svájcban, Angliában,
Franciaországban.
A válság harmadik tényezője a rengeteg
háború volt a XVII. században. 1618 és 78 között alig voltak békés évei egy-egy
államnak. Valahol mindig háború dúlt Európában. De nem volt ez másképp Kínában
és a Mughal birodalmakban sem; az Oszmán Birodalom csupán hét békés évet
élvezhetett ebben az időben. Ráadásul sokkal hosszabb ideig tartottak a háborúk
(pl. harminc évig), mint azelőtt. A háború volt immár a szokásos megoldás a
hazai és a nemzetközi problémákra – állapítja meg Parker.
Végül, az emberi halandóság példátlan
méreteket öltött a század folyamán az északi féltekén. Kínában a Ming-dinasztia
után a Quing-dinasztia uralomra kerülése „a lakosság több mint a felének
pusztulásával” járt (1056. old.). Csak Szecsuán területén ez a váltás egy
millió életbe került. Német földön óriási, 20-45 %-os veszteségeket okozott a
harmincéves háború. Franciaországban a Fronde-mozgalmak után valaki ezt írta:
„a világ harmada kihalt” (1057. old.). Thomas Hobbes a Leviathanban
arról panaszkodott, az ipar hozadéka bizonytalan, nincs kultúra, nincs hajózás,
sem árubehozatal, nincs építkezés, nincs művészet, nincs társadalom. Egy
párizsi bíró 1652-ben úgy gondolta, elérkezett az utolsó ítélet ideje. XIV.
Lajos nagybátyja egyenesen kijelentette, a monarchiának vége. Kínában a megművelt
föld 1602-ben még 191 millió acre volt, 1645-ben már csak 67 millió. Shandong
tartományban az 1630-as években az ép férfiak száma 40 000 volt, 1670-re
ez a szám csupán csak 9 000. Ugyanez idő alatt a lakott települések száma
85-ről 31-re apadt. A borzalmas népességpusztulást Parker azzal magyarázza,
hogy az általános válság akkor érte az északi féltekét, amikor az már
túlnépesedett, s nem tudta eltartani ezt a tömeget. Kína egyik tartományában
például 1200 fő/ km2 volt a népsűrűség! Londonban szintén rengeteg ember
zsúfolódott össze. Ekkor több országban felkelés tört ki. Vajon miért?
A kortársak egy része természetfölötti erőknek
tulajdonította a háborúkat, ínségeket. Mások Isten büntetését látták bennük,
pl. a színpadokon bemutatott szodomiáért. Voltak, akik az ördögöt és a
boszorkányokat okolták, Skóciában hozzá is láttak a boszorkányüldözéshez, és az
1649–50-es éhínség idején nagyon sok boszorkányt kivégeztek. Az 1639. június
1-i napfogyatkozás, és az 1618-19 telén megjelent különösen fényes üstökös
szintén nagy bajok, háborúk megjóslására adtak lehetőséget. Az üstököst
birodalmak felbomlását jelző égi jelenségnek tartották Kínában, Indiában, Oroszországban
és az Oszmán Birodalomban is. Volt, aki a harmincéves háború előrejelzését
olvasta ki belőle.
A kortársak közül többen az éghajlat
változását tekintették a bajok okának. Kasztíliában, Andalúziában 1647-ben igen
nagyon lehűlt az idő, és nagyon rossz volt a termés. Emiatt zavargásoktól
kellett tartani. Már ekkor globális lehűlésre gyanakodtak, hiszen Egyiptomban
olykor már bundát kellett viselni, és Kínában is azt észlelték, hogy
megváltozott az éghajlat. Voltaire az 1740-es években írott hosszú esszéjében
arra a következtetésre jutott, hogy az emberek gondolkodására három dolog hat
erősen: az éghajlat, a kormány és a vallás. 1967-ben Le Roy Ladurie ugyan
összegyűjtötte az éghajlat változásainak adatait, de úgy gondolta, a hosszú
válságnak más oka volt, mert „teljesen abszurd lenne” például a Fronde-ot a
meteorológiai körülményekkel magyarázni. Parker viszont úgy véli, az utóbbi
negyven évben annyi új adat került a kutatók látókörébe, hogy megerősödött a
feltevés: szoros összefüggés van a klíma és a katasztrófák között. Az adatok
humán (írottak és szájhagyományok, számszerű információk, képi közlések,
epigráfiai és archeológiai források) és naturális kategóriába (jégsapkákban és
gleccserekben megőrzött jelek, a gleccserek mozgása, hátrahagyott üledéke, a
pollenek, sprórák lerakódásai és a fák évgyűrűi) sorolhatók.
A XVII. század tekintetében a „humán
archívum” rendkívül gazdag. Szicíliában például az 1647-es lázadást megelőző
szárazságról és éhínségről tucatnyi kortárs készített részletes feljegyzést.
Írországban 20 000 oldalt megtölt annak a 2600 protestáns férfinak és 600
asszonynak a bíróság előtt tett vallomása, akiket 1641-ben, három nagyon gyenge
aratás után a katolikusok megerőszakoltak, kiraboltak, megöltek, vagy akik
tanúi voltak ilyen cselekményeknek. Kínában, Jiangnanban egy tudós
rekonstruálni akarta az 1660-as években a Ming-uralomról a Quing-uralomra
áttérés keserves időszakát, és hetven elbeszélést, elbeszélőt talált, amivel,
akivel konzultálhatott.
Mindezt bőséges adatokkal egészíti ki a
„természeti archívum”. A klímakutatók a fent említett adatokból biztosan
tudják, hogy az 1640-es években rendkívüli hideg, és rendkívül hosszú
szárazságok voltak az egész világon. A szokatlanul nagy hidegről több
feljegyzés maradt fenn Amerikából, Japánból, Kínából. Európából nem különben:
Skandináviában a valaha volt leghidegebb telet 1641-42-ben tapasztalták, az
Alpokban a gleccserek soha nem látott mértékig terjeszkedtek, Macedóniában
rengeteg eső és hó esett, Kelet-Franciaországban a hideg nyár miatt alig volt
termés. Magyarországon szokatlanul esősek és hidegek voltak a nyarak ebben az
évtizedben. A német országutakon 1640 augusztusában három ember halálra
fagyott.1641-42-43-ban annyira hidegek voltak a telek, hogy a klímakutatók „kis
jégkorszak”-ról beszélnek.
Az 1640-es években ugyanekkor számos
területen rendkívül hosszúak voltak a száraz időszakok. A Mexikó völgyében két
egymás utáni nyáron nem volt eső, nagyon drága lett a kukorica, Istenhez
könyörögtek esőért, „mielőtt mindenki elpusztulna” (1069. old.). A
Fülöp-szigeteken 1642-ben nem termett rizs, mert 8 hónapig nem esett eső. Az
Indonéz-szigeteken 1643 és 1671 között négy évszázad leghosszabb szárazságát
szenvedték el az emberek. Kínában 1640–41-ben rendkívüli volt a szárazság,
Afrikában a Níluson és a Csád-tavon a valaha volt legalacsonyabb vízszintet
mérték. Európában Katalóniában és Madridban 1640-ben, 41-ben körmeneteken könyörögtek esőért.
Vajon mi volt az oka az időjárás ilyen
rendellenességeinek? Két természeti jelenség. Az egyik: a napenergia kétezer év
legalacsonyabb szintjére csökkent. Sokkal kisebb volt a napfolttevékenység,
mint bármikor máskor. 1645 és 1715 között alig 100 napfolt jelent meg, míg a
XX. században 60 év alatt 100 000 napfoltot tapasztaltunk. A nap
energiájának lecsökkenését az is jelezte, hogy ritkán lehetett északi fényt
látni, és a teljes napfogyatkozáskor máskor látható ragyogó fénykorona szintén
eltűnt. Mindez alacsony hőmérsékletet és extrém időjárást eredményezett a
Földön. A másik jelenség az volt, hogy az északi féltekén Barcelonától Koreáig
porfelhőt, „porfátylat” láttak az égen az emberek. A nap fénye homályos,
sápadt, olykor vöröses volt. Ezt sorozatos vulkánkitörések okozták. 1638 és
1644 között a Csendes-óceán térségében 12 nagyobb kitörés volt, mindegyik az
Egyenlítő közelében, s a porfelhők a legsűrűbben lakott területek fölött
takarták el a nap fényét, csökkentve a földi hőmérsékletet.
Nemcsak a hőmérséklet lett alacsonyabb a
Földön, hanem más időjárási változások is bekövetkeztek. Normális körülmények között
a Közép-Ázsia fölött felszálló meleg levegő helyébe Amerika felől betódul a
monszunesőket hozó keleti szél, és áztatja Kelet- és Délkelet-Ázsiát. Ha
azonban kisebb a nap energiája, nem melegszik fel a levegő a sokáig hó alatt
maradt Közép-Ázsia fölött, a nagy esők áttevődnek Közép- és Dél-Amerikába,
Ázsia keleti részei pedig szárazságtól szenvednek. Ez az El Nino jelenség, ami
Európába például kemény teleket hoz. Az El Nino jelenség általában ötévente
fordul elő, a XVII. század közepén viszont 1640, 41, 47, 50, 52, 55 és 61-ben
tapasztalták. Mindannyiszor rendkívüli időjárást hozott. A kevesebb napenergia
további hatása volt, hogy a sűrűbben lakott északi féltekén, lévén, hogy az
hosszabb ideig volt hó és jég alatt, s ez visszaverte a napsugarakat az űrbe,
még nagyobb volt a lehűlés. Néhány példa a XVII. század közepéről: a befagyott
Boszporuszon gyalog át lehetett menni Európából Ázsiába; az óriási áradások
elmosták a Kába kő falait Mekkában; a Kis Belt-szoroson lovon és ágyukkal is át
lehetett kelni.
Geoffrey Parker megjegyzi, hogy ugyan nem
helyes minden válsághelyzetért az időjárást okolni, de számos esetben
kimutatható, hogy ez volt a közvetlen ok. Például az 1637-es portugáliai
lázadás a szárazság és a magas kenyérár miatt tört ki; hasonló volt a
katalóniai lázongások oka 1640-ben; az oszakai zendülést a rizs hiánya váltotta
ki 1642-ben, és az 1641-es ír felkelést három katasztrofális aratás előzte meg,
stb. A leglátványosabb példa arra, hogy az időjárás súlyos bajokat okozhat, az
1637-es skóciai lázadás volt. Ekkor példátlan szárazság pusztított a vidéken,
nem volt élelmiszer. Ráadásul ugyanekkor tette kötelezővé I. Károly Skóciában
az angol imakönyv használatát. Nem csoda, hogy lázadás tört ki. Az 1640-es
években viszont az esős, hideg nyarak miatt nem volt jó termés, ekkor a skót
seregek szándékosan tartózkodtak a határtól délre, angol területen, hogy minél
több élelmiszerhez, illetve váltságdíjhoz jussanak. I. Károly ragaszkodása „az
egységes kormányzáshoz az egész monarchiában”, párosulva a kis jégkorszak
pusztításaival az állam összeomlásához vezetett. Beigazolódott Voltaire tétele,
hogy a lázadásokat a XVII. század közepén a kormány, a vallás és az éghajlat
együttesen okozták.
Mindemellett az általános válságot még
három más tényező is előidézhette. Ilyen lehetett valami váratlan esemény, mint
például 1637-ben az edinburgh-i Szent Giles Katedrálisban kitört „barbár zűrzavar”,
melyet asszonyok okoztak kiabálással, tapssal, mellyel az új imakönyv ellen
tüntettek. Ezzel kezdődött el a skót felkelés. Terjedhetett a lázongás egy
példa követésével is: így terjedt át az elégedetlenség Skóciából Írországra,
majd Angliára. Más esetben a meg nem alkuvás, a makacsság vitte előbbre a
lázadók ügyét, pl. I. Károly viselkedése a polgárháború idején és a bíróság előtt.
Az általános válság tárgyalásánál
mindenesetre nem hagyható figyelmen kívül az időjárás hatása. A témáról Le Roy
Ladurie írt a közelmúltban könyvet, méghozzá összehasonlítót: Comparative Human
History of Climate (I. kötet: 2005, II. kötet: 2006).
Az angol nyelvű tudós világ meglehetős
közönnyel fogadta e munkát: talán, mert franciául íródott, vagy talán azért,
mert vonakodik elismerni, a klíma komoly hatással van az emberiség történetére.
Nem szívesen foglalkozik az ember a számára kellemetlen dolgokkal, pl. ma alig
tesz valamit az emberiség egyenlítői Afrika súlyos elsivatagosodása és az
ottani háborúk, éhínségek ellen sem, vagy a Katrina hurrikánhoz hasonló
katasztrófák ellen sem. Hogy volnánk akkor felkészülve valami globális
katasztrófára? Mit kellene tennünk? - teszi fel a kérdést Parker. Meg kell
próbálni előre jelezni a bajokat a mutatkozó jelekből, és tanulni kell a
múltból. A múltban egyetlen globális kataklizmát élt át az emberiség, amelyről
bőven maradt fenn feljegyzés, s ez a XVII. század közepén történt.
Geoffrey Parker: Crisis and
Catastrophe: The Global Crisis of the Seventeenth Century Reconsidered (Válság
és katasztrófa - A XVII. századi általános válság újabb áttekintése) The
American Historical Review, 113. kötet, 4. szám, 2008 október, 1053-1079. old.
A
XVII. századi válság Kelet-Ázsiából nézve
A vita kezdetén még csak európai válságról beszéltek a történészek, bár
a felfedezők, utazók, és főleg a jezsuita hittérítők beszámolóiból már a XVII.
században is tudtak róla, hogy Ázsiában is hasonlóak a gondok; G. Parker
szavaival: „lázadás belül, támadás kívülről”. Az európaiak figyelme akkor
fordult erőteljesebben Ázsia felé, mikor híre érkezett, Kínát elfoglalták a
mandzsuk.
A Közép-Birodalom idején Kína tíz nagyobb
régiója a fejlődés különböző szintjein állt, azonban az 1630-as évekre
általánossá lett a hanyatlás. Az északnyugati területek mindig is szegények
voltak, rossz termések, alig valami kézműipar, csekély kereskedelem, alig
valami városiasodás jellemezte. Ezzel ellentétben a Jangce-folyó alsó folyása
mentén elterülő régió délkeleten a hal és rizs földje volt, azaz földi
paradicsomnak számított sok folyójával, csatornájával, többszöri aratásával, a
vízi utak használatával. Virágzott a kézműipar, sűrű volt a városhálózat. A legnagyobb
város Szucso (Suzhou) volt. Mivel a
kereskedelmet és ipart gyengébben adóztatták, a lakosság a földművelésből oda
menekült. A város a XVII. század elejére igen fejlett központ lett, boltjaiban
mindent meg lehetett kapni, kertjei messze földön híresek voltak. Közben a fővárost
Nankingból Pekingbe költöztették, ezzel elvált egymástól a politikai és a
gazdasági, kulturális központ. Ez utóbbi Szucso maradt. A rizst a Jangce-folyón
hozta magának messziről, és saját gyártású gyapot- és selyemáruival kereskedett.
Kína lakossága 1400 és 1600 között 65–73 millióról 205 millióra növekedett.
A birodalomban közben működési zavarokat
idézett elő az, hogy miközben mind a lélekszám, mind a piacok bővültek, a régi
Ming-bürokrácia viszont maradt olyan, amilyennek megalkották, kicsi állam a nagy társadalomhoz
képest. A feszültségeket egyesek reformokkal akarták volna oldani, mások
reformellenesek voltak. Mindez nem érződött Szucsoban; 1600-ban félmillió ember
lakta, s híres volt mind a fogyasztói gazdagságáról, mind szellemi erejéről.
Ekkor azonban rosszra fordultak a dolgok.
A Ming-uralom (1368–1644) utolsó évtizedeiben sorozatosan (1633-, 34-, 35-, 36-
és 38-ban) alig termett valami. Ezért 1638-ban Szucso egyik peremkerületében a
bérlők lázadásban törtek ki, kirabolták a rizsboltokat és a kikötőt. Erre
betiltották az exportot, mire a termelők csökkentették gabona szállítmányaikat
a Yangzi folyón. 1639-re magasra felszökött a gabona ára, ehhez hozzájött a
szárazság, sáskajárás, rossz termés, járvány, és 1641-44 között a rendkívüli
aszály. 1642-ben már terjedő kannibalizmusról, lakatlanná vált házakról,
tönkrement gazdaságokról írt egy szucsoi lakos.
Kínában másutt még rosszabb volt a
helyzet.
Ugyanekkor hasonló bajok mutatkoztak
másutt is a világon. A történészek felteszik a kérdést: hasznos itt az
analógia, és vajon nem a mai gondokat vetítjük-e vissza a múltba. M. Marmé azt
mondja, a XVII. századi események nemcsak összehasonlíthatók, hanem ugyanazon
jelenségnek a részei. Az általános válságot valamilyen közös okok válthatták
ki, ilyenek lehettek az arany-, ezüstfolyam egyenetlensége, az éghajlatváltozás
és a népszaporodás keltette feszítő erő.
A nemesfémek áramlásáról J. Dewald és W.
S. Atwell munkáiból sokat megtudhatunk. A Ming-dinasztia bukását több
tényező okozhatta: túl sok réz aprópénzt bocsátott ki a kormány, dívott a
pénzhamisítás, erre bevonták az ezüstpénzeket, mások elraktározták azt, továbbá
kevesebb ezüstöt hoztak be Japánból. De ez csak egy eleme volt a válság
okainak. Nem lehetett igazán hathatós ok a népsűrűség sem, mert egyrészt a
nagyon sűrűn lakott vidékeket sem érintette mindegyiket a válság, másrészt a
korábban sújtott vidékek ilyen feszítő erő nélkül is képesek voltak ellátni
sokkal nagyobb létszámú lakosságot. Tehát a neo-malthusianus modellt e
vizsgálatoknál nem lehet alkalmazni.
A szerző azon töpreng, vajon kevésbé
kell-e figyelni a nyomorúságra, amit a rossz idő, gyenge aratás az egyéneknek
okoz, és sokkal inkább arra a hatásra-e, amit a státus quot fenntartani akaró
államra gyakorol azáltal, hogy elveszi/megtagadja tőle az alapvető
nyersanyagokat, forrásokat. Ami az Alsó-Jangce-vidéket illeti, sokkal több
nyomorúság fordulhat elő öntelt politikai rendszere nélkül is, míg politikai
nyugtalanság támadhat, és támad is az időjárástól teljesen független okokból
is. Az idők nagy részében ez a világ nagyon ki volt szolgáltatva az elemek
szeszélyeinek. És, ahogy Dewald emlékeztet rá, a harcok állandó jellemzői
voltak a régi időknek. Ami szokatlan volt, az az, hogy a XVII. század közepén e
harcokat azonos időben nem tudták elfojtani a világ távoli sarkaiban. Hasznos
azonban megkülönböztetni az általános hanyatlást a széleskörű nyomortól. Azt
mondhatjuk, hogy Suzhou 1644-ig nem volt válságban. Volt ugyan erőszak, de
szigorúan csak gazdasági, és nem politikai célokra vonatkozott. Az
Alsó-Jangce-vidék makrorégió, bár voltak benne feszültségek, életképes maradt
mindaddig, amíg a Ming-uralom össze nem omlott.
Itt kell megemlíteni, hogy a makrorégió
beágyazottsága egy birodalmi rendszerbe, mely fölé emelkedik a helyi
körülményeknek, és meghatározza a helyi válaszokat, jelentősnek bizonyult. A
romló körülmények és parasztfelkelések másutt súlyosbították a helyzetet. A
kereskedelmi utakat tönkretették, a korábbi piacok megszűntek. Az állam ilyen
esetben további pluszadókat tett rá a már eddig is magas adókra, s ez újabb
feszültség forrása volt. Sem a társadalmi, sem a politikai struktúra nem volt
képes szembenézni a kihívással, nem tudott annyi emberi és anyagi forrást előteremteni,
ami szükséges lett volna, s ez így volt egyszerre, azonos időben Kínában, a
Brit-szigeteken, Franciaországban, Oroszországban, a Habsburg és az Ottomán
Birodalomban, azaz általános válságról lehet beszélni.
Két kivétel mégis volt: a Holland
Köztársaság és a Tokugawa Japán. Vajon miért, holott az időjárásuk nagyon
hasonló volt a brit szigetekéhez illetve Közép-Kínáéhoz, mindkét ország sűrűn
lakott volt, és Japánban még alacsonyabb is volt az életszínvonal, mint a
Jangce deltájában. Hogy mégis elkerülték a válságot, annak szerzőnk szerint az
a magyarázata, hogy például Japán el tudta fojtani a lázadásokat, ugyanis
lefegyverezte a közembereket, és 5–7 százalékra emelte a szamurájok létszámát.
Emellett elkülönítette egymástól a civileket és a fegyvereseket. Kínában
viszont nem volt elég erő a feszültségek fékentartására, így 1644-től nagy
szolgalázadások, mandzsu-hódítás, a Ming-uralom védelmének álcázott
banditizmus, varkocs-felkelések, majd a Tajwanról támadó Ming-haderők betörései
tették tönkre a Jangce alsó folyása mentén lakók életét. Ha viszont Japánt
odaszámítjuk, akkor Ázsiában nem volt általános a válság; emellett Kínában sem
csak stagnálásról volt szó, hanem voltak szervezési és technológiai újítások
is. A Quing-uralom alatt idővel normalizálódtak a körülmények, a népesség
létszáma megemelkedett: 1850-ben már 380 millió volt a lélekszám. Ezzel egyidejűleg
újraéled a piacgazdaság, erősen centralizáltan, a központban ismét Szucsoval.
És mivel a legbonyolultabb premodern társadalmakban, így Kínában is együtt
léteztek a megélhetési feltételek, a piac- és a parancsgazdálkodás, ez utóbbi
nyújtott annyit, éppen csak annyit, hogy fenn tudták tartani a rendet, a
dinamizmusban az egyensúlyt. Ennek következtében a piac képes volt
terjeszkedni, s ezzel a smith-i gyarapodási modellel páratlan virágzást ért el
a kínai Szucso központ, ahogy más területek is a válság utáni szakaszban a
hosszú XVIII. században.
Mivel az egyes országoknak eltérők voltak
az adottságaik, másképpen is oldották meg válságos helyzetüket a XVII.
században. Jiangnanban, mert kevés volt a nyersanyaguk, ám sok az emberük, jól
képzett munkaerőt hoztak létre, Angliában viszont csekélyebb számú népesség
mellett a könnyen hozzáférhető szénre és vasra építettek. Európa tengeren túli
terjeszkedéssel jutott elegendő élelmiszerhez, szőni való alapanyaghoz és más
nyersanyaghoz, ami nélkül épp olyan nyersanyag-szegény maradt volna, mint Ázsia
bizonyos részei. A válság évei után mind Nyugat-Európa, mind Kína
birodalomépítésbe kezdett, de míg a Mandzsu Birodalom terjeszkedése kevés
nyersanyagot hozott, Európában igen jelentős volt az Újvilág beáramló ezüstje
és élelmiszere. Különbözőek voltak tehát a válságra adott válaszok.
Miután ma már nem úgy tekintünk az angol
polgári forradalomra és az ipari forradalomra, ahogyan Hobsbawm tette, már
felhasználhatjuk azoknak az országoknak a tapasztalatait is, amelyek nem tették
meg „a döntő lépést a világot átformáló kapitalista vállalkozások felé”. De ha
Dewald szerint a lényeg a modernitás, mennyire fontos ez Kelet-Ázsia
történelmében? Nem arra kell-e jutnunk végül, hogy „a globális modernitás”
egyedülállóan európai válasz volt a közös katasztrófára?
Li Bozhong azt állapítja meg, hogy a
Ming-Quing kori Jiangnan sok tekintetben (nagy népsűrűség, kevés nyersanyag,
képzett munkaerő, sűrű kereskedelmi hálózat) sokkal inkább Hollandiához
hasonlított, nem pedig Angliához. Márpedig a Holland Köztársaságot de Vries és
Woude egyaránt „az első modern gazdaságnak” tartották. Gary Hamilton
szociológus a Nyugathoz és Japánhoz hasonlítva szintén „nem kevésbé valódi
kapitalista útnak” tartja, amit Kína akár az imperializmus korában, akár
manapság bejár. Ha figyelembe vesszük az egymás után jelentkező kelet-ázsiai
„csodákat”, azon töprengünk, hogy a válasz, amit a Középbirodalom a XVII.
századi válságra adott, nem valami saját, a modernség alternatív útján
indította-e el az országot.
Végül a szerző megjegyzése: a kérdésre,
hogy mit tanulhatunk a múlttól, nézzük meg Szucso példáját. A romló körülmények
rövid vagy középtávon gyakran a gazdag területeknek, gazdag rétegeknek kedveznek.
Eszerint a kiváltságosok helyzete valamilyen mértékben (előre) jelezheti, hol
tartunk. A XVII. századi válság tanulmányozása azonban nem ad választ a XXI.
századi gondok minden részletére.
Michael Marmé: Locating Linkages or
Painting Bull’s-Eyes around Bullet Holes? An East Asian Perspective on the
Seventeenth-Century Crisis (Meghatározni a kapcsolatokat, avagy céltáblát
festeni a találat mögé? – A XVII. századi válság kelet-ázsiai nézőpontból) The
American Historical Review, 113. kötet, 4. szám, 2008 október, 1080-1089. old.
A
válság – használható kategória-e a poszt-társadalomtudományi történeti
elemzések számára?
Amikor a XVII. századi válságról szóló viták a
tetőpontjukra értek, 1971-ben Randolph Starn egy tanulmányt közölt a Past
and Presentben. Ebben szinte vissza felé lépett a vitában, mert magát a
válság fogalmát vette szemügyre. J. B. Shank, a Minnesotai Egyetem
történésze napjainkban szintén a válság fogalmát járja körül, s arra a kérdésre
keres feleletet, hogy e fogalom vajon felhasználható-e a történelmi
elemzésekben. Kiindulópontjai: milyen koncepción és historiográfiai alapokon
került a válság fogalma a XVII. század általános jellemzésének a
középpontjába?, és milyen elemzői értéke van e fogalomnak a történészek számára?
Visszatekintve a vitára, láthatjuk, hogy a „válság” kikristályosító, katalizátor szerepet töltött be a
társadalomtörténetet kialakulásában.
Először a „krízis”,
válság szónak az eredetével (görög „krisis”, ’megkülönböztetés’ vagy ’döntés’)
és jelentésmódosulásával (Thukididésznél az athéni pestisjárvánnyal, majd
Hippokratesznél már a testi stabilitással, betegségekkel kapcsolatban fordul elő)
foglalkozik a szerző. Galénusz idején igen gyakran szerepel a szó az orvosi
szövegekben, ellenben a klasszikus és középkori történeti témájú írásokban alig
bukkan fel. A reneszánsz idején jön újra használatba, de ismét csak orvosi
szövegekben. A kora újkorból még továbbra is csak szűk szakmai használatára
vannak adataink, és még sem Jean Nicot francia szótárában (1606), sem a
Florentine Accademia della Crusca: Il Vocabolario-jában (1612) nem szerepel
a krízis szó. Salvatore Battaglia viszont a Grande dizionario della
lingua italianá-ban (1970) XVII. századi szövegeket idéz, melyek egyének
közti lelki (azaz erkölcsi) válságokról, és a közönség és a politikai közösség
(politikai) válságairól szólnak.
A fordulatot az hozta, hogy 1600-ra az
egyénnek és a közösségnek új értelmezése jött létre az európai res publicá-n
belül, mégpedig a korszak új természettudományi terminológiájának átvétele
segítségével. A korábban orvosi szövegekben használt válság szó a XVIII.
században bekerült a humán tudományokba. Az Oxford English Dictionary
érzékletesen mutatja a szó jelentésfejlődését: egy 1603-beli idézetben
orvosi-asztrológiai összefüggésben használták, mondván, a csillagok állása
komoly változást jelez az emberi körülményekben. 1659-ben már parlamenti
krízisről beszéltek, 1715-ben pedig az egyház és az állam nagy válságáról. A
francia FRANTEXT nyelvi adatbázis és az olasz Carlo Battisti és Giovanni
Alessio Dizionario etimologico italiano szintén hasonló fejlődési
utat jelez, melyet a „válság” szó az orvosi jelentéstől az erkölcsiig, majd a
XIX. században a politikai és közgazdasági jelentésig bejárt. E szó
dokumentálja tehát, hogy a XVII. században egyszerre jött létre a
társadalomtudomány, és annak keretén belül a válság szó új értelmezése.
A válság szó Marx munkája nyomán vált a
XVII. század általános válságának leírására alkalmazott kifejezéssé. Hobsbawn
1954-ben a válságnak főleg a gazdasági elemeire fordított figyelmet, az ő
munkásságát folytatva Hugh Trevor-Roper és Theodore Rabb már
kiterjesztette a vizsgálódást a politikára és a kultúrára. Ezzel megerősítették,
hogy a társadalomtudományi módszerek, fogalmak alkalmazhatók a történelmi
elemzésekben, így a válságok kérdésében is. Ebben általános volt az egyetértés
a tudósok között. Kialakult az a felfogás, hogy a társadalom (így a XVII.
századi társadalom is) az emberi testhez hasonlítható képződmény, ezért éppen olyan tudományos
módszerekkel vizsgálható, mint más természetbeli test. Szerzőnk szerint azonban
hibás a két dolog összevetése, ugyanis az emberi test meghatározott és véges a
maga fizikai és időbeli létezésében, de mikor és hol vannak egy társadalom végső
határai. Továbbá mit kezdjünk azzal, hogy ha a társadalom globális jelenség,
akkor annak nincs speciális analitikai értéke az európai történelem számára, ha
viszont helyi, európai entitás, akkor nem beszélhetünk koherens természeti
rendszerről.
A szerzőnek még számos egyéb kételye és
ellenvetése van. Például nem fogadja el, hogy a társadalom valami különálló,
„rajtunk kívül létező világ”, valami természeti képződmény, amely csak arra
vár, hogy felfedezzük. A társadalom inkább koncepcionális keret, melyet a
tudósok írtak le saját tapasztalataik és elméleti feltevéseik összegyúrásával. Michel
Foucault nyomán Bruno Latour,
Keith Baker és mások, és maga a szerző is, úgy vélik, a társadalom XVII.
századi fogalom, ekkor alakult ki új tudományos felfogás az egyén és a közösség
fogalmairól, és ezt a folyamatot elősegítette az új természettudományok
fogalmainak, nyelvezetének átvétele. A válságtörténet, mint a
társadalomtudományi történeti analízis egyik kategóriája az embertudományok
átfogó történetének egyik eleme lett.
J. B. Shank végül, szkepticizmusa
ellenére, úgy véli, a válság fogalmának használata nem teljesen félrevezető a
társadalmi változások tanulmányozása és leírása során. Randolph Starnra
hivatkozik, aki felhívta a figyelmet arra, hogy Thukididész nemcsak orvosi
értelemben használta a kpisis, válság szót, hanem a klasszikus dráma
felépítésével kapcsolatban retorikai szerepben is. „Starn számára Thukididész –
azzal, hogy kétféle értelemben, orvosi fogalomként, és drámai retorikai
jelentéssel alkalmazta a válság szót – rámutatott a fogalom szélesebb körű
történetére, amelyben CLIO két arca, a tudományos és a retorikai, összhangban
mutatkozik meg” (1097. old.) Shank azzal zárja értekezését, hogy bár a válság
inkább metaforikus, retorikai elem, s nem a tudomány, a determinista
objektivitás eszköze, mégis nagyszerű eredménnyel alapozta rá például Antonio
Negri a Descartes-ról szóló elemzését. Élni lehet tehát vele, de nem kell
tudományos szigorral számításba venni, és rugalmasan kell értékelni a mai
használatát.
J. B. Shank: Crisis: A Useful
Category of Post-Social Scientific Historical Analysis? (Használható
kategória-e a válság a poszt-társadalomtudományi történelmi elemzésekben?) The
American Historical Review, 113. kötet, 4. szám, 2008 október, 1091–1099. old.
Fodor Mihályné