Klió 2010/1.
19. évfolyam
KORA ÚJKOR
A
fiskális-katonai állam a tizennyolcadik századi Európában. Tanulmányok P. G. M.
Dickson tiszteletére
Az Ashgate Kiadó által gondozott kötet egy újabb darabja annak a −
ma már csak egyedül az angol nyelvű
munkákat figyelembe véve is − szinte áttekinthetetlen mennyiségűre
duzzadt szakirodalomnak, amely az európai államok koraújkori fejlődéstörténetével
foglalkozik, s amelynek nagy lökést a Charles Tilly szerkesztette, The
Formation of National States in Western Europe (Princeton, 1975) című könyv adott.
Jelen kötet főcíme és az alcímben szereplő
dedikáció közt természetesen szoros összefüggés van. John Brewer 1988-as
művét ugyanis (The Sinews of Power: War, Money and the English State,
1688-1783, London, 1989), melynek megjelenése után a „fiskális-katonai
állam” bevett terminus technicus-szá vált a történeti
szakirodalomban, éppen P. G. M. Dickson 21 évvel azelőtt megjelent − az 1688–1756 közti angol pénzügyekkel
foglalkozó − könyve inspirálta, amint azt Brewer művének előszavában
egyértelműen leszögezte. Dickson később, a brit történészektől általában
szokatlanul, nem ragadt meg Anglia történeténél, hanem alapkutatást végzett a
Mária Terézia-korabeli Habsburg Monarchia pénzügyei terén is, melynek
eredményeit egy azóta is alapműnek számító kétkötetes monográfiában tette közzé
1987-ben (Finance and Government under Maria Theresia, 1740–1780, Oxford).
A bevezetővel együtt
8 tanulmányt 8 ismert szerző írta: ezek közül 6 esettanulmány (melyek közül a
Franciaországról szóló részt, kivételként, egy szerzőpáros jegyzi), egy pedig a
korabeli államrendszert, mint az államfejlődés kontextusát világítja meg. A
fejezetcímek a következők: 1, A fiskális-katonai állam a „hosszú”
tizennyolcadik században; 2, A fiskális-katonai állam és a nemzetközi
rivalizálás a hosszú tizennyolcadik században; 3, A Habsburg Monarchia:
a „katonai-fiskális államtól” a „militarizációig”; 4, Poroszország mint
fiskális-katonai állam, 1640–1806; 5, Oroszország mint fiskális-katonai
állam, 1689–1825; 6, A francia gyakorlat, 1661–1815; 7, A brit
fiskális állam győzelme és kibontakozása: adózás a forradalmi és a napóleoni
Franciaország elleni háborúkra 1793–1815; 8, A Savoyai fiskális-katonai
állam a hosszú tizennyolcadik században.
Úgy gondoljuk, hogy az
olvasó legtöbbet az első három valamint az utolsó fejezetből profitálhat: az
első két fejezet a historiográfia és a kontextus miatt fontos, míg a harmadik a
magyar történelemmel való szoros kapcsolódás okán, végül pedig a Savoyáról írt
részt azért érdemes kiemelni, mert egyfelől e kérdés kevésbé ismert, másfelől viszont Savoya, avagy a
Szárd-Piemonti Királyság, a későbbi olasz egység miatt megkerülhetetlen.
A bevezetőt író Christopher Storrs
szerint (aki egyben a Savoyáról szóló tanulmányt is jegyzi) e könyv azért
tekinthető hiánypótlónak, mert bár
születtek ugyan szép számmal monográfiák a kérdéskörben, de azok vagy egy-egy
nagyobb országot vizsgáltak külön- külön, vagy ha komparatív jellegűek voltak,
akkor túlságosan nagy periódust öleltek fel (mint a Richard Bonney
szerkesztette, The Rise of the Fiscal State in Europe c. 1200–1815,
Oxford, 1999 mű), másrészt pedig nem voltak egységesek a vizsgálat
szempontrendszerének tekintetében. Jelen kötetben viszont a haderő létszáma
mellett alapvető szempont a bevételek és a kiadások számbavétele, a jövedelmek
beszedésének módozatai, valamint annak megállapítása, hogy milyen volt a
hadikiadások részesedése. Továbbá önálló fejezetet kapott a háborúk és a
nemzetközi kapcsolatok áttekintése, minthogy „ezek állnak annak a jelenségnek a
középpontjában, amit fiskális-katonai államnak nevezünk”.
A „hosszú XVIII. század” (1688–1815) az
ismétlődő és nagy költségeket felemésztő háborúk kora volt, ugyanakkor a
korábbi időkkel szemben nagyobb tudományos érdeklődés mutatkozott a
fiskális-katonai jellegű problémák (pl. az egyes államok katonai erejének és erőforrásainak
pontos számbavétele) iránt, s magának a közvélemény jelenségének a
kialakulásában is jelentős szerepet játszottak a pénzügyi- és adókérdések. A XVIII. században, persze, nem minden állam
volt fiskális-katonai állam, de a vezető hatalmak mindegyikéről elmondható ez.
Tehát: 1., nagy létszámú (az 1500-as évek elejéhez képest legalább
négyszer akkora) hadsereggel és bizonyos esetekben hajóhaddal rendelkeztek
békeidőben is, 2., megnőtt a hivatalviselők létszáma, akiknek fő
feladata 3., az erőforrások felmérése mellett elsősorban a lakosságra
kirótt, megnövekedett adóterhek behajtása, adminisztrációja volt, de sokszor
még ez sem bizonyult elégnek a fegyveres erők finanszírozására, melyhez 4.,
bel-vagy külföldi kölcsönöket is igénybe vettek, a kényszerkölcsönök és az 5., egyházak
fokozódó megadóztatása mellett. Nagy vonalakban ezek a fiskális-katonai állam fő
jellemzői, azaz másként fogalmazva ezekkel a kihívásokkal szembesültek a
korabeli mozaikszerű-dinasztikus államok.
Fiskális-katonai állam
volt a szerkesztő szerint Spanyolország is, melyről mint nagyhatalomról
eredetileg szintén tervben volt egy tanulmány, de ez végül nem készült el, s
ezért rá hárult a feladat, hogy röviden vázolja Spanyolország XVIII. századi
helyzetét ebben a vonatkozásban. Storrs kiemeli, hogy a XVIII. század elejétől
a Bourbon Spanyolországban az Aragóniai Korona országainak sokkal nagyobb
mértékben kellett hozzájárulniuk a monarchia költségeihez (ami annak
következménye volt, hogy V. Fülöp a hódítás jogán erősen megnyirbálta
privilégiumaikat, mivel ellenfelét támogatták a spanyol örökösödési háborúban,
1701–1714), bár továbbra is Kasztília viselte a terhek fő részét. A
XVIII. században a hadseregszervezés új alapra helyeződött a tartományok
ezredeinek felállításával, s jelentős volt a flottafejlesztés is. Ugyanakkor
más tengeri hatalmakhoz hasonlóan a hétéves háborúban (1756–63) Spanyolország
is arra kényszerült, hogy a „fiskális-katonai állam kulcselemeit – az állandó
hadsereget és ennek az új adókkal történő finanszírozását – kiterjessze Spanyol
Amerikára is”. A spanyol monarchia gazdasági erejét és jelentős európai
hatalomként való fennmaradását azonban az roppantotta össze, hogy az 1790-es
évektől a brit tengeri erő elvágta az anyaországot az amerikai gyarmatoktól,
amelyek elvesztése véglegessé vált 1825-re. Bár Spanyolország fiskális-katonai
állam volt, ereje túlságosan is a gyarmatoktól függött, ami megpecsételt sorsát
– szól Storrs konklúziója. Spanyolország példája azt mutatja, hogy
Franciaország, Anglia esetében sem kerülhető meg a fiskális-katonai állam fejlődésének
más, ugyancsak kurrens historiográfiai trendekkel való összekapcsolása, úgy
mint a globalizáció és a birodalmi tematika.
Néhány történész nemcsak a fiskális-katonai
állam kifejezést, hanem ennek fordítottját, a „katonai-fiskális állam”
terminust is használja: van aki úgy, hogy ennek különösebb jelentőséget
tulajdonítana, van aki viszont azt érti ezalatt, hogy némely, az erőforrások
tekintetében jelentéktelen fejedelem, mint pl. Hessen –Kasselé, azzal tett
szert jövedelemre, hogy áruba bocsátotta a XVIII. században alattvalói egy
részét mint katonákat a brit fiskális-katonai államnak, amely így a
fejedelemséget finanszírozta. Ugyanakkor felvetődött egyesek részéről az is,
hogy bizonyos államokat célszerűbb lenne „fiskális-flotta államoknak”
nevezni, különösképpen Angliát, de részben Spanyolországot és Franciaországot
is – ez azonban véleményünk szerint inkább felesleges terminológiai szőrszálhasogatás.
A terminológia, persze, más szempontból
igen fontos, amint arra Hamish Scott tanulmánya (2. tanulmány) rámutat.
Honnan is ered és mikor jelent meg az a kifejezés, hogy büdzsé, amely
nélkül elképzelhetetlen a mai állam? Ez éppen a fiskális-katonai állam fejleménye,
ugyanis az eredetileg bőrtáskát jelentő angol budget szót
valószínűleg 1733-ban használták először modern értelemben, egy Walpole-t
kritizáló pamfletben. Nem véletlen tehát, hogy Nagy-Britanniában a
költségvetési dokumentációt egy erre rendszeresített bőrtáskában szokás
megmutatni a sajtónak – amint az néhány
éve Magyarországon is divatba jött. Általánosan a XVIII. század utolsó
harmadában terjedt el a köznapi
használatban a budget szó új jelentésében, közben pedig az 1760-as
években Franciaországban is megjelent, ahol szintén az 1780–90-es évekre vált
bevett terminussá, hogy aztán elterjedjen egész Európában.
Költségvetést azonban már ennél sokkal
korábban készítettek, legelőször a skandináv államokban: az 1620-as évektől
Svédországban, 1662-től pedig Dániában (ebben az időben Norvégia is Dániához
tartozott). Számba vették a különböző jogcímeken befolyó jövedelmeket és azokat
meghatározott kiadási tételekhez rendelték. Alapvetően a XVIII. század volt az,
amikor más államok is átvették ezt a gyakorlatot „bár akkor is csak habozva és
részlegesen” (Anglia viszont már az 1690-es évektől). A fejlődés nem volt
egyenes vonalú: pl. Oroszországban Nagy Péter vezette be 1724-ben, hogy aztán a
halála után mindjárt elenyésszen, és csak Nagy Katalin alatt váljon általánossá,
és e tekintetben Oroszország nem számított kivételnek. Ami a költségvetés
bevezetését akadályozta sok országban, „az egy olyan miniszternek vagy
igazgatási szervnek a hiánya volt, aki/amely minden bevételért és kiadásért
felelős lett volna”, másrészt az ún. kettős könyvelés átvételének hiánya az
állami szférában, bármennyire korán ismert volt is ez az üzleti szférában.
Ezután Scott részletesen elemzi a
nemzetközi kapcsolatokat meghatározó tényezőket, a hadseregek létszámának és
hadikiadásoknak az alakulását.
A spanyol örökösödési háborút egy emberöltőnyi
békésebb korszak követte, ami részint az államok kimerülésének, részint
annak következménye volt, hogy több nagyhatalom esetében dinasztikus
problémák jelentkeztek (Hannoveri–ház trónra kerülése Angliában (1714),
régensség Franciaországban (1723-ig), leányági örökösödés elismertetése a
Habsburg Monarchiában, amelyek belső lekötöttséget jelentettek. Jellemzője volt
még a „hosszú XVIII. századnak”, hogy „az intenzív és költséges háborúkat –
1688–1713/1714, 1739–1763, 1787–1815 – tartós általános békeidőszakok
követték”, továbbá „1714–1741 valamint 1763–1792 közt nem volt
olyan általános háború, amelyben több mint két európai nagyhatalom vett volna
részt, bár mindkét időszakban fontos kétoldalú konfliktusok zajlottak le”.
Scott részletesebben ír az Egyesült
Tartományokról, amely fiskális-katonai állam volt már az utrechti béke idejére,
mégis a spanyol örökösödési háború költségei annyira megroppantották, hogy ezt
a státust nem tudta 1713 után fenntartani, ami ahhoz vezetett, hogy befolyása
is megszűnt az európai nagypolitikára. A hollandok hadserege 1713-ban még 90
ezer volt, 1715-ben már csak 40 ezer, míg 1717-ben 34 ezer, s csak a
„hattyúdal” volt az osztrák örökösödési háborúban (1740–48) egy rövid ideig a
84 ezer fő. 1713 után, felhagyva az aktív külpolitikával, a hollandok
megelégedtek azzal, hogy a Spanyol Németalföldből immár Osztrák Németalfölddé
lett területen épült erődökben, valamint az ott állomásozó osztrák csapatokban
és a határaikat garantáló nemzetközi egyezményben lássák a biztonság
garanciáját. A hétéves háborúban azonban a gyengeség egyértelmű jele volt, hogy
semlegességüket deklarálták.
Michael Hochedlinger tanulmányát a Habsburg Monarchiáról azzal indítja, hogy az etatista
történészek általában nem foglalkoznak az osztrák Habsburgok által uralt
területekkel, amikor az „államépítés”, „abszolutizmus” témái (köztük a
„fiskális-katonai állam” problematikája) kerülnek terítékre. Annak ellenére,
hogy Dickson (a már idézett munkájában) leszögezte: a felvilágosult abszolutizmus Habsburg
variánsa „a fiskális és katonai erő biztosításával volt elsődlegesen
elfoglalva, inkább, mint az alattvalók jólétével”. A szerző azt állítja, hogy
az 1780-as években a Habsburg Monarchia erősen „militarizált” állam volt,
amelyet csak Poroszország előzött meg! A militarizáció (amit
határozottan megkülönböztet a militarizmustól, ez utóbbi alatt értve a
„katonai formák és értékek dominanciáját egy adott társadalomban”) nézete
szerint nem más, „mint a koraújkori államnak illetve fiskális és gazdasági
rendszerének a háborúra és a védelemre való orientációja”, továbbá „a
hadiszektor (tudatos) felhasználása a belső modernizációra”. Ennek alapján
szerinte a tipikus nyugati-európai illetve a kelet-közép-európai valamint
kelet-európai államok közt a különbségek „nem minőségi, hanem mennyiségi jellegűek”.
A szerző, összhangban az előbbiekkel, ugyanakkor megkérdőjelezi azt az
álláspontot is, amely a Habsburg Monarchiát alapvetően „békés és defenzív
karakterűnek állítja be” valamint a „háborús” Poroszországgal való
szembeállítását is – e jelenséget összefoglalóan a „Habsburg mítosz”
elnevezéssel illeti.
Ami miatt a Habsburg Monarchia kiesik az
etatista történészek látóköréből, annak oka nem más (véli a szerző), mint a dinasztia
által uralt territóriumok erős heterogenitása – éppen ezért nem is nagyon
használják a történészek e sokszínű terület-konglomerátumra az állam szót,
sőt, Tim Blanning egyenesen „a modern állam ellenpólusának” tartja azt.
A szerző helyesen jegyzi meg viszont, hogy semmi különös nincs ebből a
szempontból a kora-újkori Habsburg Monarchiában, amely ugyanúgy mozaikszerű
dinasztikus állam volt, mint kortársai. Ugyanakkor legfeljebb viszonylagosan
mondható fejletlennek, véli Hochedlinger, és egyenesen úgy fogalmaz, hogy az
1740-es évektől egy közel fél évszázados reformtevékenység eredményeként a
Habsburg Monarchia a felvilágosult reformokat bevezető államok közül a
legfejlettebbé vált.
A Savoyáról írt tanulmány szerzője,
Storrs, aki mint említettük egyben a kötet szerkesztője is, hangsúlyozza, hogy
a fiskális-katonai állam modelljét, mint értelmezései keretet, eleddig
többnyire csak a nagyhatalmakra
alkalmazták, s a kis államok vizsgálatát mellőzték abban a tekintetben,
hogy miként finanszírozták ezek a háborúikat, illetve, hogy milyen hatása volt
a háborúknak a kormányzatukra. Pedig Storrs szerint a kis államok esete
tipikusabb, már csak azért is, mert sokkal több létezett belőlük, mint a vezető
hatalmakból. Ezen XVIII. századi kis államok egyike volt a savoyai állam,
amelynek története páratlanul sikeres volt Itáliában, sok szempontból pedig
párhuzamba állítható Brandenburg-Poroszország felemelkedésével. Valóban, az
uralkodók ügyes politikája, a királyi cím közel egy időben történő megszerezése
(Poroszország esetében 1701-ben), majd Itália illetve Németország egyesítése a
XIX. század második felében, kézenfekvő párhuzamok.
A XVII. század végén a Savoyai herceg egy,
a korban tipikus dinasztikus állam felett uralkodott, melynek alkotórészei a
Savoyai Hercegség, a Piemonti Fejedelemség, Aosta Hercegsége valamint a Nizzai
Grófság voltak. Uralkodója, II. Viktor Amadeus, ügyes politikájának köszönhetően
hamarosan megszerezte a királyi címet: 1713-1720 közt Szicília királya volt,
majd helyette megkapta a gazdaságilag szegényebb Szardíniát, de ennek királyi
címével együtt (1720). A királyi címmel járó rangemelkedés és az erőgyarapodás
azt jelezte, hogy Savoya, „második vonalbeli hatalommá vált”, s kiválva a
francia érdekszférából úgy tekintettek rá, mint a francia terjeszkedést
megakadályozni hivatott egyik államra.
Savoya sikere több tényezőn múlott.
Egyrészt az uralt területek egymással érintkező, viszonylag kompakt egységet
alkottak (kivéve persze Szicíliát majd Szardíniát), és bár nem voltak túl
gazdagok − Piemont volt a legjelentősebb kb. 1,5 millió lakossal
1734-ben, ahonnan jelentős mennyiségű
feldolgozott selymet exportáltak −, elegendő erőforrást biztosítottak
(számottevő társadalmi ellenállás nélkül) ahhoz, hogy az uralkodók megfelelő
katonai potenciál birtokában legyenek. Az állam hadserege 1690-ben még csak
8670 fő volt, de az 1696–1730 közti időszakban már 22–24 00 fő közt mozgott,
míg 1734-ben 40 ezerre rúgott, 1747-ben pedig a legmagasabban állt az egész
évszázadban 55 ezer fővel, majd az 1770-es, 1780-as években 35 ezer fő körül
stabilizálódott. Azaz békeidőben is több mint négyszerese volt a létszám a
XVIII. század utolsó harmadában, mint száz évvel korábban. A felemelkedés
fontos tényezője volt másrészt, hogy a területek stratégiailag fontos helyen
feküdtek, mivel az Alpokon keresztül vezető utakat ellenőrizhették az uralkodók
egy olyan korban, „amelyet a Bourbonok és Habsburgok közti háború uralt”. Végül
pedig 1748 előtt döntőnek bizonyult az állam uralkodóinak tehetsége: a
kormányzat hatékonyságát a bizonyára francia mintára létrehozott intendánsok
biztosították a XVII. század végétől, melyek a század közepére az igazgatás és
az adóbehajtás központi funkcionáriusai lettek.
Végezetül meg kell jegyeznünk, hogy az
Oroszországgal foglalkozó tanulmány, szemben a többivel, véleményünk szerint
túlságosan is középszerűre sikeredett, pedig a szerző, Janet Hartley,
elismert ruszista és már publikált kiváló munkát e korszakból. Számos
megállapítása ugyanakkor nemcsak meghökkentően hat, de önellentmondásokkal is
tarkított. Szól a szerző a Nagy Péter
által létrehozott balti flotta létszámáról és jelentőségéről (melyről jegyezzük
meg, hogy Péter uralkodásának végére már nagyobb volt, mint a svéd és a dán
flotta együttvéve). Az orosz hadsereg kapcsán annak létszámát 1712-ben 174 ezer
főre, 1764-ben 140 ezerre, 1791-ben 394 ezerre teszi a kutatások alapján, amely
azonban a napóleoni háborúk végére elérte a 700 ezer főt. Ugyanakkor I. Sándor
egyik tisztjét idézi, aki úgy fogalmazott, hogy a hadsereg minden 5–6 évben
tulajdonképpen megújította magát a hatalmas veszteségek miatt, amelyek a
harcokban elesettek és a betegségekben elhunytak nagy számából eredtek! A
hadikiadásokról Hartely azt írja, hogy azok „akár békében, akár háborúban,
ritkán mentek a nettó költségvetés ötven százaléka alá”, az adók tekintetében
pedig viszonylag részletesen tárgyalja, hogy milyen fontos áttörést jelentett a
Nagy Péter által bevezetett fejadó.
Mindezek ellenére a szerző így vonja meg
már a bevezetőben a konklúziót:
Oroszország csak „gyenge jellegzetességeit fejlesztette ki a
fiskális-katonai államnak. Oroszország katonai állam csak abban az
értelemben volt, hogy szinte állandóan harcban állt, és ez nagy költségeket
rótt az országra (a pénzügyek és az emberi erőforrások tekintetében), melyeket
a kormányzat kész volt viselni. De a kormányzat és a társadalom nem volt militarizált
ennek következtében. Nem zajlottak le alapvető intézményi vagy
politikai változások, bár az állam számos fiskális és ipari politikát átvett
annak érdekében, hogy sikeresen háborúzzon…” E következtetések nagy részével a
magunk részéről aligha tudunk egyetérteni, különösen az 1689–1725 közti időszak
vonatkozásában, melyet külön egységként kellett volna tárgyalni.
Ch. Storrs (ed.) The Fiscal-Military
State in Eighteenth-Century Europe. Essays in Honour of P. G. M. Dickson (A
fiskális-katonai állam a tizennyolcadik századi Európában. Tanulmányok P. G. M.
Dickson tiszteletére) Ashgate, 2009, 245 o.
Sashalmi Endre