Klió 2010/1.
19. évfolyam
XX. SZÁZAD
VI.
Pál, az „elfelejtett pápa”?
„Giovanni Battista Montiniről, a pápáról, aki 1963 júniusában, nem épp
váratlanul, XXIII. János utódja lett és befejezte a második vatikáni zsinatot,
azt mondják, elfelejtett pápa. Tény, hogy sokszor kritizálták és sokszor
félreértették. Bírálták balról és jobbról.” – E sorokkal kezdi: VI. Pál. Egy
pápa bátorsága (Paolo VI. L’audacia di un papa) című könyvét Andrea
Tornielli. A neves Vatikán-szakértő („vaticanista”) XXIII. Jánosról (Papa
Giovanni XXIII, Il Giornale, Milano, 2003) és XII. Piusról (Pio XII.
Eugenio Pacelli. Un uomo sul trono di Pietro, Mondadori, Milano, 2007)
írott életrajzi monográfiáit most olyan „pápa-trilógiává” kerekítette, mely
párját ritkítja az egyháztörténeti irodalomban. Általunk e folyóirat hasábjain
már ismertetett Pacelli-portréjához képest (lásd recenziónkat a Klió 2008/1.
számában) mostani munkája egyszerre jelentett könnyebb és hálátlanabb
feladatot. Könnyebbet, mert VI. Pált mégsem kellett olyan súlyos
vádaskodásoktól megvédenie, mint az ellenségei által már-már
fasiszta-szimpatizánsnak, náci-kollaboránsnak és antiszemitának lepingált XII.
Piust. És hálátlanabb, mert Montini Pacellinél kisebb szenvedélyeket, de kisebb
érdeklődést is ébreszt, életútja, pályafutása korántsem bővelkedett olyan
viharokban, drámákban, izgalmakban. Tornielli új bio-monográfiája annyiban
rokon az előzményével, hogy szintén részben apologetikus mű. Igaz, nem abban az
értelemben, amilyenben Carlo Cremona atya Paolo VI című „hagiográfiája”
(Rusconi, Milano, 1994), melynek bevallott célja, hogy hozzájáruljon főhőse
szentté avatásához (274. o.). A Tornielli-könyv azt kívánja bebizonyítani, hogy
VI. Pál, a közhiedelemmel ellentétben, nem volt „hamleti”, tétovázó,
döntésképtelen pápa, akit „elnyom”, árnyékba borít, mintegy „zárójelbe tesz”
nagy elődje, a korszakfordító-reformer XXIII. János és gigantikus utódja, a
hívek által máris „nagy Karolként” emlegetett II. János Pál (4–5. o.). Tézise
szerint az előbbinek méltó örököse lett, az utóbbi munkásságát pedig szintén
méltóképpen készítette elő, vagyis a megújult egyház két rendkívüli főpásztora
között nem „zárójeles” mellékfigura, hanem inkább összekötő egyéniség volt,
maga is történelmi főszereplő.
Az 1897-ben Brescia mellett született
Montini kivételes tehetsége, szorgalma és munkabírása mellett antifasizmusának
és demokratizmusának is köszönhette, hogy XII. Pius egyik legközvetlenebb
munkatársa lehetett: igazi kúriai-politikus pap, egyházi diplomata, aki
1952-ben a vatikáni helyettes államtitkárságig vitte. Két évvel későbbi
áthelyezésében – Rómából Milánóba – a legtöbben kegyvesztettséget láttak, a
kereszténydemokrata miniszterelnökkel, Alcide De Gasperivel való túlzott
rokonszenve és együttműködése miatt, illetve büntetést a baloldal irányában
tanúsított toleranciájáért és nyitottságáért. „Promoveatur ut amoveatur” –
idézi Tornielli a latin mondást (183. o.), amelyet úgy fordíthatnánk le: előléptették,
hogy leléptessék, avagy: feljebb állították, hogy félreállítsák. Pedig „Európa
és a világ legnagyobb és legtekintélyesebb egyházmegyéjének” élére (170. o.), a
milánói érseki székbe kerülve Montini „papabile” lett, késlekedő bíborosi
kinevezése ellenére is igencsak esélyes a pápaságra (192. o.). A progresszív, sőt,
„baloldali” hírű főpap, „a dolgozók érseke” (192., 203., 239. o.) XXIII. János
pápasága alatt a második vatikáni zsinat szellemiségének oly jelentős mértékben
volt képviselője és kifejezője (az Örök Városból „haza”, Milánóba küldött két
pásztori levelével is), hogy – Eugène Tisserant francia bíbornok szerint
– „a zsinat a (Montinit pápává választó) konklávét is előkészítette” (323. o.).
Montini kétségtelenül „zsinatpárti
reformer” volt, ámde felismerte a korszakfordító „aggiornamento” nehézségeit
is: „Könnyű elkezdeni egy zsinatot, nehéz befejezni” (281. o.). A „nehéz
befejezés” terheiből több jutott neki, mint dicsőségéből. VI. Pál a
kiközösítettségig radikalizálódó Marcel Lefebvre neve által fémjelzett
tradicionalisták szemében modernista felforgató, a holland
„radikál-reformerekében” konzervatív fékező volt (545–587. o. stb.). „Giacomo
Biffi bíboros azt írta: »A kommunizmus volt, kétségtelenül, a huszadik század
legsúlyosabb, legtartósabb, legáradásszerűbb történelmi jelensége; és a Zsinat,
mely külön dokumentumot készített elő az Egyházról a jelenkori világban, nem
beszél róla… A kommunizmus (az emberi gyarlóságok történetében először) az
uralma alá vetett népekre az ateizmust kényszerítette rá mint afféle hivatalos
filozófiát és paradox államvallást; és a Zsinat, mely külön kitér az ateisták
ügyére, nem beszél róla. Miközben zajlott az ökomenikus közeledés, a kommunista
börtönökben leírhatatlan szenvedéseket és megaláztatásokat kellett
elszenvedniük hitvallásukért püspököknek, presbitereknek, Krisztusban hívő
világiaknak; és a Zsinat nem beszél róla. Bezzeg a nácizmus kriminális
aberrációiról való állítólagos hallgatást még némely katolikusok, a Zsinaton
részt vevők közül is szemére vetették XII. Piusnak!«” (428–429. o.).
Az 1967-es Populorum progressio
enciklika olyan keményen bírálta az emberek és a népek közti egyenlőtlenségeket
és igazságtalanságokat, az anyagiasságot és a piacuralmat, hogy egyes
kritikusai „marxista vagy kommunista enciklikának”, de minimum „határozottan
szocialistának” találták (457. o.), és még a republikánus politikus és leendő
miniszterelnök, a mazziniánus meggyőződésű Giovanni Spadolini is döbbenten
kérdezte: „De hát mit csinál?… Felfogja ez az áldott pápa, hogy a liberális
kapitalizmust, a profitot, a termelési eszközök magántulajdonát illető
kritikáit ki fogják használni a kommunisták?” (459. o.). Ellenben az egy
esztendővel későbbi Humanae vitae a fogamzásgátló szerek határozott
elutasításával „a pápa legteljesebb elszigetelődését eredményezte, a nagy
kiábrándulást…” (498. o.).
Elismerve, hogy „1968. vízválasztó VI. Pál
pápaságában”, Tornielli vitatja azt az „egy időben igen divatos történészi
értelmezést”, mely szerint „Montini uralkodása két részre oszlott: az első, a
zsinati nyitány és remények időszaka 1963. júniusi pápává választásától a Humanae
vitae-ig, a második, melyet a bezáródás, a pesszimizmus, a második vatikáni
zsinattól való visszalépés jellemez, 1968-tól haláláig, egy kerek évtizeden át
tartott” (518. o.). Ám az ő hozzáállása sem tekinthető kritikátlan apológiának,
például a „realista” vatikáni „Ostpolitik” kérdésében, mely, kivált a
Vasfüggöny lebontása után, nálunk, Magyarországon is erőteljes bírálatok
célpontja lett (l. pl. Mészáros István: Mindszenty és az „Ostpolitik”,
Kairosz Kiadó, Budapest, 2002; Adriányi Gábor: A Vakikán keleti politikája
és Magyarország 1939–1978, Kairosz Kiadó, Budapest, 2004; Józef Mackiewicz:
A kereszt árnyékában, Attraktor Könyvkiadó, Máriabesnyő–Gödöllő, 2009.;
vö. Agostino Casaroli: A türelem vértanúsága. A Szentszék és a
kommunista államok [1963–1989], Szent István Társulat, Budapest, 2001.).
Ami egykor reálpolitikának, az egyedüli járható útnak tűnt, azt később sokan
megalkuvásnak, ha nem épp machiavellizmusnak minősítették.
Montini pápának – aki pedig szívesen
emlékeztetett rá, hogy apja és ifjúkorában ő maga is újságíró volt – „nem volt
jó sajtója”. Tudomásul vette, sőt helyeselte a pápaság világi hatalmának megszűntét
(19. o.); II. János Pál világutazásait előlegezve, ellátogatott a Föld minden
kontinensére, ő volt az első világzarándok-pápa; 1965-ben az ENSZ New York-i
„üvegpalotájában” megrendítő, katartikus beszédet mondott a világbéke érdekében
(„Soha többé háborút! Soha többé! A béke, a béke vezesse a népek és az egész
emberiség sorsát!”, 439. o.); felemelte szavát a háború ellen a Szentföldtől
Vietnamig – a tömegkommunikációs eszközök mégis inkább mereven válásellenes és
abortuszellenes álláspontját hangoztatták és kárhoztatták (569., 595., 613–614.
o.), polemikusan állították szembe szomorú és szigorú, törékeny és aszketikus
alakját („Paolo sesto – Paolo mesto”, 4. o.) a mosolygós-korpulens XXIII.
Jánossal, a „jó pápával”, inkább a befeketített XII. Piusszal rokonítva őt
(331. o., vö. 319–321. o.). 1978-as eredménytelen közbenjárását a terrorista
Vörös Brigádok által elrabolt kereszténydemokrata pártvezető, egykori barátja,
Aldo Moro életének megmentése érdekében szinte mindenünnen – a fogoly
leveleiben is – értetlenség és elutasítás fogadta. Még ugyanazon esztendőben –
az említett tragédia hatásától aligha függetlenül – bekövetkezett halálának
híre sem keltett sajtószenzációt.
Végső soron VI. Pál – úgyszólván
jelképeként a pontifikátusa alatt hallatlanul felerősödött elvilágiasodásnak,
laicizálódásnak, vallástalanságnak – mélységes magányban gyakorolta szent
hivatását „Semmi és senki sincs közel hozzám – írta még 1963-ban. – Egyedül
kell lennem, egyedül kell tennem, magammal kell beszélgetnem, lelkiismeretem
belső fórumán kell kialakítanom döntéseimet és gondolataimat… Sőt, erősítenem
kell ezt a magányt: nem szabad félnem tőle, nem szabad külső támaszt keresnem,
mely felmentene kötelességem alól, hogy enyém legyen mások vezetésének minden
felelőssége, akarata, döntése, vállalása, még ha ez követhetetlennek és talán
képtelenségnek tűnik is. És szenvednem is egyedül kell.” (6. o., vö. 346. o.)
A magányos, sokat szenvedett, sokszor meg nem
értett, „sokfelől bírált”, ma általánosan – és méltánytalanul – alábecsült
egyházfő történelmi „felfedezése” felé Andrea Tornielli impozáns műve megtette
az egyik első, nagy lépést.
Andrea Tornielli: Paolo VI. L’audacia
di un papa (VI. Pál. Egy pápa bátorsága), Mondadori, Milano, 2009, 721 o.
Madarász Imre