Klió 2010/2.
19. évfolyam
ÚJ
MEGKÖZELÍTÉSEK AZ ÁLLAMRÓL
Egymást erősítő interakciók – Az európai államfejlődés új
szempontból történő vizsgálata
Az európai államok kialakulása és fejlődése iránt
érdeklődő olvasó egy igen gazdag tematikájú, széles kronológiai skálán mozgó,
érdekes és meglehetősen új szempontú megközelítéssel készült tanulmánykötetet
vehet kezébe.
A
szerkesztőgárda tagjai e kutatási területen jelentős
publikációkat jegyző történészek. Wim Blockmans a Leideni Egyetemen a
középkori történelem professzora, aki a 12 kötetes, öt nyelven megjelent A
nyugati civilizáció gyökerei (The Roots of Western Civilization, 1992–94)
valamint a hétkötetes A modern állam eredete Európában (Origins
of the Modern State in Europe, Oxford University Press, Presses Universiteuires
de France, 1995–99) című sorozat egyik főszerkesztője volt. André Holenstein
a koraújkori Svájc történetének valamint a régiók összehasonlító
tanulmányozásának professzora a Berni Egyetemen, míg Jon Mathieu
a Luzerni Egyetemen működik.
A kötet szerzői számos
országból kerültek ki, a szerkesztőkkel együtt számokban kifejezve a
következőképpen alakulnak az arányok: Svájcot 9, Németországot 6, az Amerikai
Egyesült Államokat és Olaszországot 2-2, Franciaországot, Svédországot, Portugáliát,
Hollandiát és hazánkat egy-egy történész képviseli. Az egyes szerzők nevét a
tanulmányok egyenkénti bemutatásánál említjük meg.
Az
igényes kivitelezésű, kemény borítóba kötött könyvnek már a címlapja is
impozáns, fekete-fehér ábrával illusztrált, melyen Jerónimo de Alcalá átadja a
Michoacánról írt jelentést Új-Spanyolország alkirályának, Antonio de
Mendozának. Az 1541-es keltezésű kép bal oldalán egy szerzetes látható, aki az
alkirálynak átnyújt egy munkát, mögötte Michoacán idős indián lakosai, akik
Cynthia Stone szerint az információs kötet valódi szerzői. A kép jobb oldalán
az alkirály látható, mögötte egy függöny, mely egy piros tunikás indián
elöljáró kontúrjait takarja, talán a legfőbb indián elöljáróét. E kép
betekintést nyújt számunkra a kommunikáció és a bizalom sokrétű struktúrájára,
mely egyaránt magába foglalja az uralkodó vágyát a kormányzott terület
megismeréséről, ugyanakkor az alattvalóknak a király iránti bizalmát, mely
önkéntes információadásra is ösztönzi őket.
A tanulmánykötet tagolása
igen logikus megfontolást mutat. A szerkesztők a kötet elején egyenként
bemutatják a kötetben szereplő tanulmányok szerzőit, azok kutatási területét,
fontosabb publikációit. Ezután következik az írások rövid kivonata, majd a
kötet előszavában a szerzőgárda a könyv apropójáról ír. A bevezető keretében
André Holenstein historiográfiai áttekintést ad az eddigi kutatási
szempontokról és magyarázza az újszerű megközelítés szükségességét. Mindezek
után következnek az esettanulmányok, melyeket négy fejezetre bontva
rendszereztek a szerkesztők, először földrajzi szempontból, majd azon belül
kronológiai rendben követik egymást a lábjegyzetekkel bőségesen ellátott
írások. A negyedik részben szereplő kisebb terjedelmű írások kivételt képeznek
az esettanulmányok sorában, mivel ezek historiográfiai, módszertani és elméleti
aspektusból vizsgálják a témát, nem ritkán vitatkozva egymással; majd a kötetet
egy szójegyzék zárja.
A kötet a 2005
szeptemberében Asconában (Svájc), „Államépítés alulról: Európa 1300–1900” (Statebuilding
from below: Europe 1300–1900) címmel rendezett nemzetközi konferencián
elhangzott előadások egy részét tartalmazza. A bőséges választékból a
szerkesztők szelektálni kényszerültek, melynek szempontját az alulról jövő
kezdeményezések fontossága adta.
A szerkesztők megjegyzik,
hogy aki jelen volt a konferencián, tapasztalhatta, hogy egy-két tanulmánynak
módosult a tartalma az elhangzott előadáshoz képest, mivel az igen termékeny
viták revízióra késztettek egyes történészeket. A konferencia és a kötet célja
is az, hogy az európai államok történetében a felülről lefelé (top-down) és az
alulról felfelé (bottom-up) mutató folyamatokat újragondolja és átértékelje.
Mindezt igyekszik úgy megvalósítani, hogy többféle megközelítést tár az olvasó
elé, melyek nem feltétlenül állnak egymással összhangban, bár mindegyik arra
helyezi a hangsúlyt, hogy miként lehet kiválasztani egy termékeny perspektívát
az államépítés folyamatának megértése érdekében.
André Holenstein a kötet
bevezető tanulmányában az államépítés kizárólagosan egyirányú, felülről lefelé
irányuló folyamatának érvényét igyekszik megcáfolni. Felhívja a figyelmet arra,
hogy a helyi lakosság kezdeményezései és a központi hatalom helyi képviselőivel
való interakciói hatnak az államfejlődésre. A kommunikációs folyamatoknak
fontos szerepe van, mivel a lakosság érdekeinek artikulálásával befolyásolni
tudja a közvetítőként köztük jelenlévő központi hatalom hivatalviselőit,
ezáltal a törvényhozást és végső soron az államfejlődést. Ezen egymást erősítő
interakciókból mind a közösségek, mind pedig az állam hasznot húztak, mindkét
fél hatalma erősödött: az állam kiszélesítette legitimációját, míg a
csoportérdekek képviselői támogatást kaptak a központi hatalomtól. A koraújkori
államfejlődés kapcsán tehát sokrétű, fragmentált struktúrát kell vizsgálnunk,
benne a helyi kezdeményezések által létrehozott gildék, testületek,
konfraternitások, rendek és hasonló érdekcsoportok szerepét, melyeknek szerepük
volt az államépítési folyamatokban is.
Tekintsük át röviden,
miről is szólnak az egyes esettanulmányok!
Az első részben szereplő
írások Nyugat-Európa történelmére vonatkoznak. Roberto Leggero
Északnyugat-Itália folyómenti és tóparti közösségeinek helyi politikai
szerkezetét és identitását vizsgálja a XII–XIV. században, Giorgio
Chittolini Lombardia XV. századi, alulról építkező kormányzati modelljét
veszi górcső alá. Ezután Bertrand Forclaz a helyi konfliktusok és a
politikai hatalom kapcsolatát a Pápai Állam területén vizsgáló tanulmánya
következik. Caroline Castiglione a falvak kérvényei és a nemesasszonyok
igazságszolgáltatása kapcsán a kegyelem politikájáról ír a XVIII. századi Róma
környékéről, majd Roy Garré cikkében a törvényalkotás dinamikájának
folyamatáról és a szokásjognak a koraújkori Itália jogtudományában betöltött
szerepéről olvashatunk.
A második fejezet
Közép-és Kelet-Európa területére fókuszál. Simon Teuscher Bern területi
igazgatásának működését vizsgálja 1420–1450 között, az alulról érkező kérvények
és az azokra felülről jövő válaszok tükrében. Randolph C. Head az
olvasási szokások közösségi gyakorlatával foglalkozik Torgau és Graubünden
területén a 1520–1660 közti periódusban. Ebben a fejezetben kapott helyet
egyedüli magyar történészként Sashalmi Endre tanulmánya, aki nem a
nyugati kultúrkör területén vizsgálódik. A szerző a XVII. századi Oroszország
államigazgatásának természetét és politikai kultúráját vizsgálja komparatív
módszerrel. Az alulról történő államfejlődés szempontjának teret engedve a
különböző társadalmi csoportok aktivitását nézi, melyek megjelenési formája
változatos: a kollektív kérvények megfogalmazásában, a gyűléseken és
felkelésekben való részvételben öltött testet.
Az egyetlen tanulmány,
mely hazánk történetével kapcsolatos, Stefan Brakensiek munkája, aki a
hatalom és az alattvalók kommunikációját vizsgálja Csehország, Magyarország és
a Szent Német Birodalom tekintetében, 1650–1800 között. Feltárja, hogy az
alattvalók miként vettek részt a politikai folyamatokban: egyrészt az
uralkodóval való konfliktusaik, másrészt a megegyezéses tárgyalásokon alapuló
folyamatok hatottak az államfejlődésre. Daniel Schläppi a XVI–XVII.
századi Svájc történetének államépítési folyamatát tekinti át a testületi
tulajdon és a közös források szerepének vizsgálatával. Niels Grüne a
XVIII. század második felére fókuszálva vizsgálja a Rajnai Palotagrófság
területén a kormányzat beavatkozására irányuló helyi követeléseket, mely
szerint a társadalmi csoportok konfliktusai államépítő tényezőként jelennek
meg. Sandro Guzzi-Heeb hőse Joseph-Samuel Farinet, a híres hamisító, aki
több mint két évtizedig bujkált az itáliai és svájci rendőrség elől. A híres
szélhámos bujdosásának történetét nemcsak novella, de mozifilm is
megörökítette. Kalandjainak vizsgálata kapcsán a szerző azt állítja, hogy a
törvényen kívül helyezett embert a társadalom megvédi, mivel a számkivetett
valamiképpen az ő érzéseit is kifejezi. Eric Hobsbawm definíciójával
élve, ezt a társadalmi banditizmus jelenségeként értelmezhetjük, Guzzi-Heeb
szerint azonban érdemes ezt a kérdést az állam funkcionálásának egy speciális
tüneteként értelmezni. A szerző javasolja egy újfajta államfogalom bevezetését,
melyet ő az „alpesi mikroállam” névvel illetne. Bár Valais-t 1848-ban
integrálták a svájci államszövetségbe, a lakosság nagy részének ellenállása és
az intézmények iránti bizalmatlanság egy pénzügyileg és politikailag gyenge,
cselekvőképességében korlátozott államot hozott létre. Az intézményi struktúra
gyengesége azt eredményezte, hogy a hatalomgyakorlás érdekében megerősödtek a
személyes és családi kapcsolatok, a pártfogás intézménye, s ezzel Farinet
kalandjai igazolják, hogy e jelenség nem archaikus motívum, hiszen a XIX.
század végén is megfigyelhető. Az állam egyik logikus alternatívája – a
személyek közti együttműködés a rokoni hálózat és a patronátusi rendszeren
belül – nem feltétlenül vezet a politikai és gazdasági modernizáció kudarcához;
sőt elmondható, hogy az intézmények fejlődésével összekapcsolódva az
államfejlődés alakulását gyökeresen befolyásolja, korlátozva és manipulálva az
intézményeket és azok képviselőit. A szerző felhívja a figyelmet arra is, hogy
a „banditizmus” kifejezés használatát helytelen csakis a „primitív”
társadalmakra korlátozni, ugyanis Farinet közvetlen segítői azok a kereskedők
és vállalkozók voltak, akik minden adandó lehetőséget megragadtak az innovatív
szektorban.
A
harmadik részben az Észak- és Nyugat-Európa történelmére vonatkozó tanulmányok
kaptak helyet. Vincent Challet azt vizsgálja, hogy a késő középkori
francia parasztfelkelések legitimációjában miként jelenik meg a közügyekre való
hivatkozás. Adelaide Millán da Costa Portugália középkori
államfejlődését elemzi, hangsúlyt helyezve azon királyi törekvésekre, melyek a
helyi hatalmakkal való együttműködést szorgalmazzák. Arndt Brendecke a
Spanyol Birodalom központi intézményeit és azoknak a helyi viszonyokról való
informáltságát mutatja be. E tanulmányhoz szorosan kapcsolódik a címlapon
szereplő ábra, melyet a szerző részletesen elemez, és az Indiák Spanyol
Tanácsához befutó, a helyi viszonyokról számot adó információkat is bemutatja.
A tanács politikai célja, hogy a gyarmatról származó lehető legtöbb
információval rendelkezzen, melynek megszerzésére számos fejlett technikát
felhasznált (kérdőívek és írásbeli beszámolók). Mats Hallenberg
tanulmánya a XVII. századi Svédország helyi konfliktusaira és azoknak az
intézményi változásokban jelentkező hatására fókuszál. E fejezet utolsó
tanulmányaként Reemda Tieben a keleti fríz területeken megfigyelhető, a
rendek közreműködésével zajló államépítési folyamatokról szóló elemzését olvashatjuk
az 1611–1744 közötti periódusra vonatkozóan.
A negyedik fejezet az
államfejlődés történetírásának hagyományaival és a fogalmak tisztázásával
kapcsolatos vitákat tartalmazza, ami leginkább megfelel a szerkesztők azon
igyekezetének, hogy több szempontból közelítsék meg az államok kialakulásának
folyamatát, nem tekintve végcélnak az egybehangzó vélemény kiformálódását.
Wim Blockmans kutatástörténeti
vázlatában kiemeli, hogy az államfejlődést vizsgáló korábbi kutatások
jellemzően az uralkodóra összpontosítottak, őt tekintve az államépítés
folyamata elsődleges tényezőjének. A perszonalizáció – az uralkodó személyének
és az állam történelmének összekapcsolása – és az ehhez hasonló top-down
interpretációk az ipari forradalom előtti korban túlértékelték az uralkodók
hatalmát, és alulbecsülték az alattvalók által kezdeményezett forradalmak és
ellenállási mozgalmak kreatív hatását, mely az államhatalom megosztásához
vezetett. Nem tartja helyénvalónak, hogy az államok területét állandónak
tekintették, és az államfejlődés vizsgálatakor kizárólag belső tényezőket
tartottak szem előtt. A dinasztikus államok és a birodalmak történetének vizsgálata
kapcsán felhívja a figyelmet arra, hogy az egyes államok integrálása nem hozott
magával homogenizációt, mivel a kisebb egységek fenntartották korábbi helyi
vagy regionális hatalmukat, ekképpen befolyásolva a nagyobb rendszer
alakulását. Az egységesítést nemcsak a közlekedési nehézségek akadályozták, de
a népesség ellenálló magatartása is. Blockmans tehát az alulról építkező
szemléletet tekinti az új kutatások megfelelő szempontjának, mivel a helyi
kezdeményezések hatására megalakuló szervezetek (gilde, testvériség, városliga,
mesta stb.) gazdasági, kereskedelmi és biztonsági célokat szolgáltak, és sokkal
korábban létrejöttek, mintsem az uralkodó egyáltalán arra gondolt volna, hogy
az ilyen jellegű ügyekbe beavatkozzék.
Peter Blickle is az államfejlődéssel
kapcsolatos kutatástörténetről ad rövid vázlatot, megerősítve a kötet
koncepcióját, mely szerint az alulról történő szemléletnek több figyelmet kell
szentelni a következőkben. Az előző két kutató nézetével élesen szemben áll Wolfgang
Reinhard koncepciója, aki kétségbe vonja az alulról történő államfejlődés
vizsgálatának célszerűségét. Tanulmányában kiegészítő észrevételeket tesz, és
alapvető módszertani kifogásokat emel, melyek reményei szerint a vizsgálatok
fókuszának megváltozásához vezetnek. Javasolja nemcsak a helyi szervek, hanem
az állami központ mikrotörténeti szempontú vizsgálatát, az egyház és egyházi
személyek politikai életben játszott szerepének megfelelő megvilágításba
helyezését, az uralkodó és alattvalók közti interakciók feltételei változásának
vizsgálatát. Ösztönzi, hogy a kutatók fordítsanak figyelmet az uralkodó és az
alattvalók által használt nyelv és szimbólumok használatára, azok jelentésbeli
különbségeire, a népi felkelések és mozgalmak valamint az államhatalom ellen
indított perek vizsgálatára. Majdnem mindenben egyetért André Holenstein
érveivel, azonban következtetését nem tartja elég radikálisnak. Nyolc pontba
szedve igyekszik lerombolni az alulról építkező állam eszméjét, melyet röviden
összegzünk: az alattvalók cselekedeteik által nem építettek semmit, főképp nem
államot; a lakosság és az uralkodók közti interakciók nélkülöztek mindenféle
speciális irányt, bár néhány esetben hatással voltak az állam szerkezetére.
Reinhard szerint még az uralkodóknak sem állt szándékában államot építeni,
mindössze központi hatalmuk kiterjesztését kívánták elérni, és ha ez sikerült,
annak mellékterméke volt az állam kialakulása. Az alattvalók tevékenységükkel
számos különböző érdeket szolgáltak, de mindenekelőtt a saját érdekeiket
képviselték és nem az államét; a szerző szerint a helyi és a központi érdekek
egybeesése pusztán a véletlen művének tekinthető és ritka kivételként fordult
elő. Reinhard magának az „alulról építkező állam” fogalmának koncepcióját is
kétértelműnek és megtévesztőnek tartja, mivel azt sugallja e kifejezés, hogy a
modern állam az államépítési folyamat eredménye, ugyanakkor a politikai szervezetek
különböző formáira használja az állam fogalmát, holott azok egyáltalán nem
voltak államok. A szerző bevallja, hogy nem voltak teljesen hatás nélkül valók
az alattvalók cselekedetei az állam szerkezetére nézve, de csak nagyon
korlátozott fokú hatásukat ismeri el. Összefoglalva azt mondja, hogy az alulról
történő államépítés nem volt széleskörűen elterjedt, mert nem szolgálta az
alattvalók érdekeit és meg is haladta volna képességeiket. Azt sem javasolja,
hogy a történetírásban eddig uralkodó felülről irányított államépítés koncepciójának fogalmát felcseréljük az
alulról építkező mítosszal, hiszen közelebbről megvizsgálva kiderül,
hogy ez utóbbi az előbbinek egy variációja. Ehelyett „az államigazgatás állam
nélküli fogalmi mitológájának” vizsgálatát ajánlja, mely szerint a modern állam
az európai állam elkorcsosult fajtája. Működéséről elmondható, hogy a polgárok
és alattvalók nem törekednek annak támogatására, vagy szerkezetének javítására,
sokkal inkább elnyomottak, akiket a hatalom birtokosai is kihasználnak. Mégis
megfigyelhető, hogy az elnyomásnak való sikeres ellenállással és az
államhatalom tevékenységének felhasználásával el tudták érni, hogy az eredményt
a saját javukra fordítsák. Ezt a fajta történelmi koncepciót javasolja Reinhard
az alulról épülő állam helyébe.
Jon Mathieu a Wolfgang Reinhard által
kifejtett pontokra reflektál, s célja kiegyensúlyozott nézet kifejtése. Vitába
száll Reinharddal: az államépítés felülről történő nézetét nem tartja
meggyőzőnek, s Reinhard korábbi írásaiból idézve cáfolja nézetét. Szerinte nem
célszerű egyik aspektus kizárólagossága mellett sem kardoskodni, hiszen az
egyes államok fejlődése igen változatos képet mutat, és egyaránt megfigyelhetők
a felülről, a hatalom részéről való építkezés és az alattvalók részéről való
kezdeményezések is, melyek befolyásolták a politikai szerkezet, tehát az
államfejlődés alakulását is. Mathieu szerint Reinhard fejtegetésének legnagyobb
kudarca, hogy valójában nem is megy szembe az államépítés alulról való
aspektusával, hiszen az alattvalók tevékenységéről írva állítja, hogy bár saját
érdekeiket képviselik, olykor az egybeesik az államérdekkel, ráadásul Reinhard
a tanulmányának címében szereplő célkitűzés ellenére valójában nem az alulról
felfelé tartó folyamatokat vizsgálja, hanem az államot illetve az
állam-központú kutatásokat. Ez az oka annak, hogy a bevezetőben olvasható
holensteini nézetekkel többnyire egyetért, bár szerinte nem elég radikális
Holenstein következtetése. Itt jegyzi meg Mathieu, hogy a konferencia más
célkitűzéssel jegyezte el magát, mely sokkal szerényebb és sokkal
realisztikusabb: annak kérdésével kezdődött ugyanis, hogy van-e valamiféle
egyensúly a társadalmi erők különböző csoportjai és tényezői között az európai
államfejlődés történetében. Azt a kérdést tettük fel magunknak - mondja –, hogy felül tudjuk-e vizsgálni a top-down és bottom-up
erők közti kapcsolatot, mivel elődeink az elitek szerepét túlbecsülték, a népi
kezdeményezéseket pedig alulértékelték.
Ugyanebben a fejezetben
még két tanulmány kapott helyet, Barbara Stollberg-Rilinger és Angelo
Torre vázlata. Előbbi a kommunikációs elmélet hatását vizsgálja a
koraújkori államépítési folyamatokban és az intézmények kialakulását,
állandósulását a kommunikációs gyakorlatok eredményeként értelmezi. Angelo
Torre az egymást erősítő interakciók és az egymásba fonódó hatásköröket
vizsgálja. A központosítás vagy az ellenállás egyoldalú folyamatainak
vizsgálata helyett a különböző társadalmi és jogszolgáltató csoportok, valamint
a politikai tényezők és az állam egymást keresztező legitimitásának
kölcsönhatását helyezi középpontba. Az államépítés folyamata szerinte is
kommunikációs folyamatként értelmezhető, nem pedig a korlátozások
elrendelésének vizsgálatával.
A konferencián számos
érdekes esettanulmány és diszkusszió kapott nyilvánosságot, tehát az újfajta
megközelítés termékenynek bizonyult, bár a végkövetkeztetés megvonása az olvasó
és a történésztársadalom feladata.
Wim Blockmans, André Holenstein, Jon Mathieu (szerk.): Empowering
Interactions, Political Cultures and the Emergence of the State in Europe
1300–1900, , (Egymást erősítő interakciók, politikai kultúrák és az állam
kialakulása Európában 1300–1900 között), Ashgate, 2009. 338 p.
Pálffy
Margit