Klió 2010/2.
19. évfolyam
FEJEZETEK
OROSZORSZÁG ÉS KÖZÉP-EURÓPA TÖRTÉNETÉBŐL
Zavaros idők Oroszországban a XVII. század elején. II. Áldmitrij
mozgalma
Az orosz történelemtudomány kifejezetten jelentős
eredményeket felsorakoztató történészelődökkel dicsekedhet. A II. Ál-Dimitrij
nevével fémjelzett korszak azonban mégsem kapott megfelelő figyelmet. Mindez
valószínűleg azért történt, mert mind a megelőző korszak – a Dmitrij cárevics
és I. Ál-Dmitrij köré fonódó legendák – mind pedig Borisz Godunov személyes
tragédiája sokkal több, az olvasó számára is érdekfeszítő eseményt tartalmaz.
Az összefoglaló munkák általános megfogalmazásain túl egyetlen szerző kutatta
korábban a II. Ál-Dimitrij korához kapcsolódó mozgalmakat. Iván Szergejevics
Sepeljev népszerű tudományos brossúrája és tudományos cikkei töltötték be
az űrt, azok is több mint ötven évvel ezelőtt jelentek meg – tudjuk meg Igor
Tjumencevtől a bevezetőben. Ebben az értelemben szerzőnk monográfiája
hiánypótló munka.
A korábban II. Ál-Dmitrij
tevékenysége iránt érdeklődők általában megelégedtek a könnyen elérhető és
értelmezhető forrásokkal, és az orosz elbeszélések, legendák, évkönyvek,
chronográfok feljegyzései alapján rendszerezték a kor történetét, melynek
végkicsengése nem más, mint, hogy milyen szörnyű pusztítást vittek véghez a
külföldiek. Természetesen az 1607-1610-es évek közötti eseményeket ma már
sokrétűen kutatják: rendszerezték a állami és magánlevéltárakban fennmaradt
okleveleket, hivatalos iratokat, lajstromokat, leveleket, naplókat és további
forrásokat, amelyeket ma Lengyelországban, Oroszországban, Svédországban és
Ukrajnában őriznek. A levéltárak feltárásában jelentős szerepet vállalt Igor
Tjumencev is. A történészek különösen nagyra értékelik a Vorovi Bojári Duma
iratait és Jan Sapieha tábori archívumát, az 1608-1611. évi hadjárat tábori
kancelláriáját, amelyet a hetman halála után elszállítottak a Rżech
Pospolitába. Az iratkomplexum utóélete legendába illő, tartalma pedig rendkívül
érdekes, a professzor szerint olyan, mintha az ember forró nyomon haladna az
események sodrában. Az irattár alapján nemcsak a konkrét eseményeket lehet
rekonstruálni, hanem például a hatalmi szervek és a prikázok működését, a
hadsereg belső tagozódását, finanszírozását, felszerelését és ellátását. Ebben
az archívumban találtak irodalmi alkotásokat, memoárirodalmat, naplószerű
feljegyzéseket is. E dokumentumkomplexum figyelembevételével lényeges
korrekciókat lehetett végrehajtani a kor történetére vonatkozóan.
Tjumencev kutatásai
nyomán számos legenda megdőlt. Ezek közül az egyik komplexum, amelyet Sz. M.
Szolovjev és N. I. Kosztomarov ismert és munkásságuk alapján gyakran
megkérdőjelezhetetlenül tisztelt történészek megállapítása alapján
kigyomlálhatatlanul mély gyökeret vert Oroszországban a történeti közgondolkozásban.
A legenda arról szól, hogy ebben az eseménysorozatban lengyel és litván katonák
harcoltak Oroszországban a Rżech Pospolitához fűződő érdekekért. A történelmi
források, a lengyel király és a külföldi csapatok tisztjeinek levelezése azt bizonyítja,
hogy a Rżech Pospolita vezető körei nem vettek részt II. Ál-Dimitrij
hadjáratának előkészítésében. Az álcár zászlaja alatt külföldi zsoldosok
szolgáltak, akik saját belső indíttatásuk mellett, saját kockázatukra és
hasznukra vállalták a részvételt a hadjáratban. A lengyel-litván uralkodó
felelősségére vonatkozó legendát már a zsoldosok maguk is támogatták, mert így
akartak nyomást gyakorolni a királyra és kincstárára az elmaradt zsoldjuk
kifizetése érdekében. E megállapítással összhangban vannak B. N. Florja
moszkvai történész kutatásai is, melyek szerint nem volt egyetértés a Rżech
Pospolita vezető köreiben a Moszkvához fűződő viszony kérdésében sem. Megdőlt
tehát az elmélet, mely szerint II. Ál-Dimitrij hadjárata nem egyéb, mint a
Rżech Pospolita burkolt intervenciója.
Jogos akkor az a kérdés,
hogy valójában ki volt II. Ál-Dimitrij? Tjumencev erre azt válaszolta, hogy egy
volt a nagyszámú „kozák cárevicsek” közül, akit 1606-1607-ben a szabad kozákok
rábírtak arra, hogy legyen főszereplője az eseményeknek. A kozákok nem
egységesek. II. Ál-Dimitrij támogatói a nincstelen szolgákból, szökött
holopokból, és szabad kozák legényekből állt össze. Ennek a kozáknak nevezett
embertömegnek a sajátosságai azonosak a külföldi zsoldosokéival: saját
kockázatukra, haszon fe-jében ragadtak fegyvert és álltak az álcár
szolgálatába. Tjumencev kiemeli, hogy soraikból hiányoztak a földművelők, a
parasztok.
A XX. század második
felében a kozákokat úgy mutatta be a történetírás, mint sajátos, szervezett és
célirányos erőket. Valójában, a kutatások azt bizonyítják, hogy a doni, a
dnyeperi, a tyereki és a jajki szabad kozák csapatok csak a legutolsó
pillanatban váltak I. Ál-Dimitrij támogatóivá, de a Bolotnyikov-felkelésben és
II. Ál-Dimitrij hadjáratában nem vettek részt. Az álcárt csak az alsó
néprétegekhez tartozó kozákok szolgálták – saját érdekeik indíttatására.
Persze ezen nem változtat
az, hogy a kortárs külföldiek és az oroszok is kozákoknak nevezték az álcár
szolgálatában harcoló katonákat. E gyűjtőnév alá sorolták azokat a
dvorjanyinokat és bojárokat is, akik elhagyták a szolgálatot a moszkvai
udvarban, vagy megfosztották őket a földjüktől és a zsoldjuktól, mondhatni
törvényen kívülivé váltak, és az álcár zászlaja alá sorakoztak fel. Ezek az
emberek Tusinoban és Kalugában gyülekeztek, D. T.Trubeckij knyáz vezetésével
megszervezték a Vorovi Bojári Dumát és az uralkodói udvart. Az orosz
történelmet ismerők számára jól csengő nevek viselői gyűltek itt össze.
Patriarchának Filaret Romanovot nevezték ki. Az álcár udvartartását és
kormányhivatalait szaktudással rendelkező, gyakorlott hivatalnokok vezették,
azok, akiket kiszorítottak a Vaszilij Sujszkijt támogatók, de lehettek a
Romanov-párthoz tartozók vagy az opricsnyikok leszármazottai is. Meg kell
említeni, hogy I. M. Zaruckij atamán, bojarin vezetésével részt vett a
hadjáratban néhány ezred a zaporozsjei és doni kozákok közül. Ezek az ezredek
nem a szabad kozák – szegény legény típusú, saját szakállukra vállalkozó
csoporthoz, hanem a szolgáló kozák hadsereg szervezett struktúrájához
tartoztak.
Azt a tényt, hogy az
álcár szolgálatában megjelent az orosz társadalom felső rétege is, R. G.
Szkrinnyikov a túlnépesedéssel magyarázza. A mi véleményünk szerint
másképpen kellene megítélni a kialakult helyzetet – véli a szerző. Ha a
mozgalom kezdeti szakaszában sorakoztak volna fel a fennálló hatalommal
szemben, vagy például létrehoztak volna egy kozák köztársaságot, akkor
beszélhetnénk a túlnépesedésről – magyarázza a professzor. De ez a változat fel
sem merült. Ezek az emberek úgy váltak rebellisekké, hogy létrehoztak egy
ugyanolyan intézményi struktúrát, amilyennel Moszkva is rendelkezett. A cél nem
volt több annál – ha a dolgok úgy alakulnának –, akkor leváltanák a moszkvai
állam irányítási struktúráját. Nem véletlen, hogy a mozgalom radikalizálódási
periódusában a holopok semmi többet nem kívántak, mint azt, hogy az „árulók”
földjét maguknak szerezzék meg – fejtegeti a történteket Tjumencev. A
dvorjanyinok és a bojárfiak is az „árulók” társadalmi státuszának megszerzésére
törekedtek.
1609-ben megismétlődött
az a helyzet, amelyet a XVI. század 60-80-as éveiből ismerünk, amikor
Oroszországban két bojári duma volt (a zemszkij és a dvorovij), két uralkodói
udvar, parallel működtek a prikázok, amelyek Oroszország különböző területeit
irányították. Ez volt az opriscsina időszaka. 1608–1610-ben a harcolók köréből
alakult ki egy elit, akik úgy viselkedtek, mintha a cár csupán játékszer lenne
a kezükben. Az orosz társadalom tehát nem vízszintesen szakadt szét, mint ahogy
az a Bolotnyikov-felkelés idején történt, hanem függőlegesen. A törés a
szolgáló rétegen belül keletkezett. Mindazok, akiknek nem hagyták, hogy a
hivatali előmenetel létráján emelkedjenek, akiket kiszorítottak a hatalomból,
II. Ál-Dimitrij köré csoportosultak, és az idegen zsoldosokra támaszkodva,
erőszakkal akarták visszaszerezni az elveszített pozíciójukat. A moszkvai és a
tusinoi kormányzat közötti lényeges különbség az volt, hogy a tusinoiak teljes
egészében az idegen csapatok ellenőrzése alatt álltak – olvashatjuk. Az
idegenek „decemvireket” állítottak a városok és a volosztyok élére. Az erővel
megszerzett hatalmat saját gazdagodásuk érdekében használták fel nemcsak oly
módon, hogy a hagyományosan kialakult adózási rendszer alapján adót szedtek,
hanem zsarolták a lakosságot vagy esetleg még ki is rabolták. Ezek a túlkapások
vezettek el odáig, hogy Zamoszkovje és Pomorje területén a helyi lakosság
lázadt fel, fordult szembe a tusinoiakkal. A Vaszilij Sujszkij vezette kormány
nem tudott megbirkózni a rend helyreállításának feladatával, ezért a svéd
csapatok segítségét kérte. A helyzet nemcsak azért vált súlyossá, mert ezzel a
lépéssel a Rżech Pospolita is alkalmat látott arra, hogy beavatkozzon az
Oroszországban folyó eseményekbe, hanem azért, mert a svéd zászló alatt harcoló
katonák ugyanolyan nyugat-európai zsoldosok voltak, mint II. Ál-Dimitrij
külföldi egységei, ugyanúgy fosztogatták a lakosságot, és nem egyszer
dezorganizálták az orosz kormányzat egységeit. Végül a fegyelmezetlenség a
klusinoi katasztrófához vezetett, amikor Sujszkijra rátámadtak a saját
zsoldosai.
A poszadlakók és
parasztok, a társadalom alsó rétegei Zamoszkovjeben és Pomorjeben – tehát a
helyi lakosság – akkor ragadott fegyvert, amikor az események a pusztulás
szélére sodorták őket, és Sujszkij mellett sorakoztak fel. 1611–1612-ben az
első és második zemszkij hadsereg aktívan kivette a részét a küzdelemből. A
történelem fintora ezen a ponton következett be. A szolgáló elit a küzdelmeknek
ezen szintjén nem volt képes újra megszervezni az uralkodói udvar irányítási
rendszerét, sem a bojári dumát. Létrejött a zemszkij szobor azzal a céllal,
hogy cárt válasszanak. Azok a magas méltóságú urak jöttek számításba mint
lehetséges választott cárok, akik a harcok idején ismertté váltak a fegyvert
viselők körében: D. T. Trubeckij, I. M. Zaruckij, P. P. Lapunov. A zemszkij
elit D. T. Trubeckij, D. M. Pozsarszkij és K. Minyin támogatása között oszlott
meg. A szerző nagyon szűkszavúan, viszont szakszerűen fogalmaz, amikor leírja,
hogy Moszkvában helyreállították a közigazgatást és a kormányzatot, és végül
összeült a zemszkij szobor, megválasztotta és a cári trónra emelte Mihail
Romanovot.
Nos, az érdekesség
kedvéért tegyük hozzá, hogy két héttel a cárválasztó zemszkij szobor összeülte
előtt egész Oroszországban megszólaltak a harangok. A harangzúgás közepette
minden templomban hálát adtak Istennek, hogy megtalálták az Isten által
kiválasztott, igaz cárt, Mihail Romanovot, egy akkor 13 éves gyermeket.
Legalább is így szól a legenda, amelyik a Romanov-ház uralkodásának háromszázadik
évfordulója alkalmából a dinasztia trónra emelkedését mutatta be Oroszország
előtt. Mihail cár Filaret patriarcha gyermeke. A család Borisz Godunov idején
lett kegyvesztett, ezért szerzetesnek nyírták és kolostorba zárták őket.
Godunov végül megbocsátott és Romanovot Filaret néven a patriarcha méltóságába
segítette. Mihail pedig az anyjával együtt maradt és kolostorban nevelkedett.
A szerző azzal zárja
alapos, részletekre kiterjedő kutatásait, hogy az orosz történelemben „zavaros
idők” néven ismert korszak polgárháború volt, amelyik 1608-ban tovább
súlyosbodott a külföldi csapatok beavatkozása következtében. Úgy véli, hogy az
Oroszországban lezajlott események részét képezik a XVI–XVII. században egész
Európán végig söprő válságnak.
Minden érdeklődő
figyelmébe ajánlom a filológiai pontossággal megírt, hatalmas szakirodalmi és
levéltári forrásra támaszkodó monográfiát azzal a megjegyzéssel, hogy mint
minden szakmonográfiából az elmúlt száz évben, ebből is kimaradt az ortodox
egyház, ami felbecsülhetetlen gazdasági, politikai és pszichológiai potenciált
jelentett.
И. О.
Тюменцев,
Смутное
время в
России начала
XVII столетия.
Движение Лжедмитрия II. (I.
O. Tjumencev: Zavaros idők Oroszországban a XVII. század elején. II. Áldmitrij
mozgalma). Moszkva, Nauka, 2008. 686 p.
Ágoston
Magdolna