Klió 2010/2.
19. évfolyam
FEJEZETEK
OROSZORSZÁG ÉS KÖZÉP-EURÓPA TÖRTÉNETÉBŐL
Az orosz liberálisok a kormányhivatalnokok felfogásában a június
3-i rendszer válságának időszakában (1911–1917)
F. A. Gajda bevezetőjében kiemeli,
hogy az orosz bürokraták és a liberálisok politikai lépéseinek vizsgálata azért
fontos, mivel a kölcsönhatások révén formálódott a kormányzati politika és az
ellenzék magatartása. A liberálisok főleg a kormány szakmai alkalmasságát
vonták kétségbe. A korabeli orosz ellenzék és a kormányzat együttműködése az
előbbieken túl morális megfontolásokból vált lehetetlenné, és végül a
liberálisok arra a következtetésre jutottak, hogy elkerülhetetlen a birodalom
politikai rendszerének összeomlása.
A
szerző fontosnak tartja kiemelni, hogy a liberális vezetők és az orosz
miniszterek ugyanazon művelt nemzedékhez tartoztak. Többségük az 1850-60-as
években született, egyharmaduk pedig az 1870-90-es esztendőkben együtt járt
egyetemre. Az orosz főhivatalnokok mereven ragaszkodtak az igazgatásban
megszokott jogi formulákhoz, így politikai nézeteik burkolt, rejtett formában
jelentek meg. Ezek nyíltan csak kiélezett helyzetben, pl. az 1915.
júliusi-szeptemberi kormányválság idején tartott minisztertanácsi üléseken
jutottak kifejezésre. Az orosz bürokraták arra törekedtek, hogy a
törvényhozásban megőrizzék a kormány szilárd pozícióját és minimálisra
csökkentsék a duma küldötteivel a konfliktusokat. Miközben többségük kevés
hajlandóságot mutatott a közéleti politizálásra a szolgálat hosszú évei alatt
kialakult normákhoz tartva magukat, mégis megőriztek bizonyos fokú szakmai és
politikai önállóságot. A bürokratikus ügymenetben automatikusan formálódtak ki
az elfogadott elképzelések és lépések. A főhivatalnokok látóköre legtöbbször
nem terjedt túl a szűk ügyrendi kérdéseken. Csak kivételes helyzetben és nagyobb formátumú államférfiaknál (így P.
A. Sztolipinnál, N. A. Maklakovnál, N. B. Scserbatovnál és A. D. Szamarinnál)
figyelhető meg a politikai problémák tágabb és elméleti megalapozottságú
felfogása.
Az orosz kormányférfiak
többsége a kadet pártot és a kadet politikusokat tartotta a vezető és egyben
legveszélyesebb ellenzéki erőnek. A kadetok szerintük „a felszabadító mozgalom”
jobbszárnyát képezték és a megreformált egyeduralom helyén egy új parlamentáris
rendszert akartak létrehozni. Sajtójukban és dumabeli beszédeikben élesen
bírálták a kormányt. Azt igyekeztek bizonyítani, hogy a kormányzat helytelenül
cselekszik, semmibe veszi a nép érdekeit, korlátozza a népképviselet jogait és
nem képes távlatokban politizálni. Ugyanakkor a főhivatalnokok rámutattak arra
is, hogy a kadet vezetők jogi és financiális kérdésekben felületesen
felkészültek és saját és pártjuk érdekeit részesítik előnyben. A szerző az
előbbiekkel kapcsolatban idézi V. N. Kokovcov miniszterelnök és
pénzügyminiszter P. N. Miljukovról és A. I. Singarevről alkotott véleményét. A
kormányhivatalnokok a progresszistákat „másodrangú kadetoknak” tekintették,
kétségbe vonva önállóságukat. Egyedül P. P. Rjabusinszkijt tartották a
kadetokhoz hasonló szintű progresszista vezetőnek.
Az oktobristák a
főhivatalnokok szerint a kadetoknál sokkal realistább és pragmatikusabb
politikusok voltak. Így kezdetben a patrióta és mérsékelten ellenzéki III.
Állami Dumától az informális kapcsolatokon keresztül egyfajta belső békét
remélték. Csak a duma működésének végén, miután nem alakult ki a kormányzathoz
lojális konzervatív többség, változott meg az oktobristák hivatalos megítélése.
Szemükre vetették, hogy kapcsolatba léptek a duma szélsőséges erőivel, holott a
kormányhivatalnokok szerint az oktobrista párt sorsa a hatalommal alkotott
szövetségtől függött. Később azonban Kokovcov elismerte a kormány hibáit is.
Azt, hogy nem építettek ki megfelelő kapcsolatokat a kadetoktól jobbra álló
politikai erőkkel és nem tettek meg mindent az oktobristákon nyugvó dumabeli
többség kialakítására. A szerző kiemeli, hogy a nacionalistákhoz még a
legkonzervatívabb államférfiak is szkeptikusan viszonyultak, és rájuk alapozva,
szerintük, nem lehetett többséget létrehozni.
A IV. Állami Dumában A.
I. Gucskov személye és az oktobristák választási eredménye miatt bonyolult
helyzet alakult ki. Pl. Gucskov nemcsak a Szent Szinódus főügyészét bírálta,
hanem megkísérelte megingatni a monarchikus rendszert is, a Központi Hadiipari
Bizottság elnökeként pedig – több államférfi szerint – feszültséget okozott a
Minisztertanácsban. A törvényhozói munkát nehezítette a duma tagjainak
inkompetenciája. Noha a főhivatalnokoknak nem volt illúziójuk a dumával
kapcsolatban, mégis megkerülhetetlen és kellemetlen tényezőként számoltak vele.
M. V. Rodzjanko a duma elnökévé történő megválasztásakor a kormányhivatalnokok
szerint a kadetok és a szocialisták kegyeit kereste és Maklakov még arra is
rámutatott, hogy nem ő, hanem G. Je. Lvov és Gucskov voltak az ellenzék
tényleges vezetői. A szerző kifejti, hogy a duma jogkörének korlátozása és
különösen feloszlatása nem szerepelt a kormányzat terveiben sem 1913–1914-ben,
sem I. L. Goremikin második miniszterelnökségekor 1914–1916-ban. A
főhivatalnokok, minden szkepticizmusuk ellenére úgy vélték, hogy a duma tükrözi
és formálja a közvéleményt.
Gajda rámutat, hogy a társadalmi szervezetek a
dumával összevetve az első világháborúig kisebb befolyással rendelkeztek. A
kormányzati bürokraták az apolitikus és lojális zemsztvók és városi
önigazgatási szervek működését igyekeztek előmozdítani. A világháború kitörése
után a kormány meg akarta osztani a felelősséget a társadalmi szervezetekkel és
segítséget várt tőlük a hadsereg és a lakosság ellátása terén. A Zemsztvók és
Városok Összoroszországi Szövetsége (Zemgor) vezetőit, Lvovot és M. V.
Cselnokovot a bürokraták élesen bírálták a szervezetben uralkodó pénzügyi
zűrzavar, korrupció és erőszak miatt. Egyes hivatalnokok már a forradalom
előkészítését emlegették. Maklakov a Zemgor engedélyezését hibának tartotta,
mivel szerinte ez a szervezet „állam volt az államban”, és így a politikai
rendszer elleni szervezkedésre szolgált. Mások a Zemgort ún. második
kormányként interpretálták, és szerintük a hatalom nem ellenőrizte szorosabban
tevékenységét. Miközben a kormányhivatalnokok tartottak a társadalmi
szervezetek destruktív magatartásától, a belügyi tisztviselők még közvetlenül
az 1917-es forradalmi események előtt se gondolták azt, hogy a nép szilárdan
kiáll mellettük.
A világháborús körülmények közepette a
főhivatalnokok körében nőtt a duma jelentősége. Válságok idején a törvényhozás
támogatásában reménykedtek, illetve a kormányzati felelősséget akarták
megosztani a dumával. 1915 tavaszán, amikor a fronton rosszabbodott a helyzet,
a duma politikai súlya erősödött. Az 1915. nyári politikai válsággal és a
minisztertanács öszszetételének megváltozásával kapcsolatban egyes
hivatalnokoknál újra felmerült a dumával való szövetség kérdése. Másoknál
viszont zavart keltettek Rodzjanko lépései a vezérkarnál. Különösen tartottak a
duma trudovik és szociáldemokrata frakcióitól. Úgy vélték, ha a katonai helyzet
miatt a kormányzat enged a dumának, akkor forradalmi események bontakoznának
ki. A kormányférfiak magatartásában megnyilvánuló kettősséget a szerző A. V.
Krivoseinnek, a Földművelésügyi és Földrendezési Főhatóság vezetőjének 1915.
őszi álláspontjával érzékelteti. A kormányhivatalnok fontosnak vélte a dumával
folytatott különtanácskozásokat, azonban attól is tartott, hogy a résztvevők,
önállósítva magukat, semmibe veszik a végrehajtó hatalom elképzeléseit.
Krivosein a főhivatalnokokból és a mérsékelt liberálisokból létrehozandó
koalíciós kormány több változatával állt elő. Ugyanekkor azonban a
kormányhivatalnokok körében egyre inkább előtérbe került a duma üléseinek
szüneteltetése. Az orosz főhivatalnokok úgy vélték, ha a kormány enged a
dumának, azt az gyengeségként fogja fel
és tovább erősödik a lakosság és a hadsereg körében a kormányellenes agitáció,
ami végül forradalomhoz vezet.
A kormányon belül különösen éles szembenállás
alakult ki a Progreszszív Blokkal folytatandó politika kérdésében. Goremikin
miniszterelnök a blokkal szemben erőszak alkalmazását is megengedhetőnek vélte.
A miniszterek többsége azonban a megbékéltetés politikáját támogatta, noha ők
is látták, hogy a blokk „ködös, patrióta célzattal” a társadalmi
elégedetlenséget használta ki. Az 1916 januárjától hivatalba lépő új
miniszterelnök, B. V. Stürmer a blokk mellett leginkább a társadalmi
szervezetektől tartott. Úgy vélte, hogy az önigazgatás „értelmiségi és zsidó
kézbe kerülése” nagy veszélyeket rejt magában. Közben a miniszterek még a
dumával elérendő megegyezésekben reménykedtek. Ezért szerintük a kormánynak meg
kell őrizni kezdeményező képességét. Az 1916 őszi újabb válság azonban
felszínre hozta a dumával való korábbi viszony tarthatatlanságát. Maklakov
egyenesen úgy vélte, hogy a duma nem az országot képviseli és még a németeknél
is veszélyesebb. A. D. Protopopov
azonban arra is utalt, hogy a közhangulat a duma nélkül még rosszabb
lenne, és a Progresszív Blokkot lehetetlen szétverni.
A szerző levéltári
források, a főhivatalnokok (így Kokovcov, A. N. Jahontov, V. F. Dzsunkovszkij,
P. L. Bark és mások) visszaemlékezései, a kormányzati és a liberális sajtó,
saját és más orosz és nyugati szerzők (pl. A. Ja. Avreh, G. Hosking és D.
Lieven) művei alapján készült írása végén összegzi következtetéseit.
Eszerint a kormányzati bürokraták, ritka kivételtől eltekintve, úgy vélték,
hogy az ellenzéki duma a lakosságot képviseli és vele együtt kell működni a
felelősséget megosztva. Ez a felfogás az erősödő politikai válság és a
világháború idején még szilárdabb lett. A főhivatalnokok szemében a politikai
pártok és a társadalmi szervezetek a dumánál csekélyebb státust képviseltek. A miniszterek
hagyományos paternalista felfogásuknak megfelelően a bürokrácia racionalizmusát
állították szembe a társadalmi szervezetek destruktív magatartásával. A dumát
nem is annyira a törvényhozási munkában játszott szerepe, mint inkább a
közvéleményt formáló funkciói miatt értékelték. Gajda szerint az orosz
államférfiak többsége a dumával történő együttműködésen kívül nem látott más
alternatívát. Ha ez megszűnt volna, akkor visszatértek volna az 1905 előtti
zsákutcás helyzethez. A főhivatalnokok többségének korábbi egyetemi,
belpolitikai tapasztalatai, jogtudata és nyugatossága nem engedte meg, hogy az
ország további fejlődését duma nélkül képzeljék el. Így a június 3-i rendszer
elmélyülő válsága idején is fennmaradt a dumával kapcsolatos, megengedő politizálás,
aminek révén erősödött a parlament politikai pozíciója és ez előkészítette a
főhivatalnokok 1917. februári kapitulációját az Állami Duma előtt.
F. A. Gajda: Russzkije liberali v voszprijatyii pravjascsej
bjurokratyii v period krizisza tretyjeijunyszkoj szisztyemi (1911–1917 gg.). (A
kormányhivatalnokok felfogása az orosz liberálisokról a június 3-i rendszer
válságának időszakában, 1911–1917). Otyecsesztvennaja Isztorija. 2007. 4.
42–56. o.
Kurunczi
Jenő