Klió 2010/2.
19. évfolyam
FEJEZETEK OROSZORSZÁG ÉS
KÖZÉP-EURÓPA TÖRTÉNETÉBŐL
Emil Stodola
A XIX–XX. századi szlovák történelem legnagyobb
alakjairól eddig több, hosszabb-rövidebb léptékű biográfia is született, és
egykori levelezésük nem egyszer szintén megjelent nyomtatásban. A második
vonalban lévők esetében már közel sem ilyen jó a helyzet, mivel gyakran
hiányoznak az életútjukat feldolgozó szakmunkák és forráskiadványok. Ezen
hiányosság részleges pótlására kiválóan alkalmas lehet Natália Krajčovičová
munkája, aki Emil Stodoláról írt kismonográfiájában tekinti át a szlovák
politikus életútját.
Emil Stodola 1862.
március 22-én született Liptószentmiklóson. A szülei evangélikus vallású, módos
iparos-vállakozók voltak, akik fiúkat taníttatták. Stodola, a szlovák nemzeti
mozgalom sok más politikusához hasonlóan szintén jogi pályára lépett, felsőfokú
tanulmányait pedig Budapesten, Bécsben, Prágában és Berlinben végezte.
Stodola ügyvédi munkája
mellett a családi hagyományokhoz híven bekapcsolódott a dualizmus kori szlovák
nemzeti mozgalom munkájába is. Egyrészt
különféle társadalmi funkciókat vállalt (pl.: evangélikus egyházköz-ségi tag
volt), másrészt belépett a kor egyetlen szlovák politikai szervezetébe, a
Szlovák Nemzeti Pártba. Ez a XIX. század utolsó negyedében a választási
küzdelmektől visszavonulva lényegében a sajtó útján politizált, küzdelmük
eredménytelensége miatt azonban az 1890-es években többen is szorgalmazni
kezdték a változtatást. Stodola szintén közéjük tartozott, és jelentős szerepe
volt abban, hogy a századfordulót követően a párt feladva addigi politikai
passzivitását ismét elkezdett részt venni a választásokon. 1905-ben
képviselőjelölt volt, de nem sikerült mandátumhoz jutnia. 1911-ben a fővárosba,
Budapestre költözött, ahol a helyi szlovák közélet aktív szereplőjévé vált,
majd egy jogi szakfolyóiratot indított, Právny ozbor címmel.
Stodola 1918-ban a
turócszentmártoni deklaráció egyik szerzője és aláírója volt, az
államfordulatot követően pedig a Szlovák Nemzeti Párt elnöke lett. Bár a
cseh-szlovák nemzetegység híve volt, de a pittsburghi szerződés alapján
követelte Szlovákia autonómiáját. Mivel nézeteivel kisebbségben maradt
pártjában, 1922-ben lemondott az ott betöltött tisztségéről. Ezután lényegében
felhagyott az aktív (párt)politizálással, bár publicisztikai tevékenységét
tovább folytatta, és a (cseh)szlovákiai nemzetiségpolitikai gyakorlatot bírálva
szót emelt a kisebbségek nyelvhasználati jogai mellett. Emil Stodola 1945.
június 28-án hunyt el Pozsonyban.
Krajčovičová könyve a
Stodola-família történetének ismertetésével indul, és családi vállalkozásaik
működésén keresztül a korabeli Liptószentmiklós gazdaságtörténetét is
bemutatja. A szerző ezt követően már kizárólag Emil Stodola életútjával
foglalkozik, aminek első állomása a dualista időszak volt. E résznek szakmai
szempontból elég komoly hiányosságai vannak, mivel Krajčovičová nem rendelkezik
semmiféle magyar nyelvtudással. Emiatt olyan fontos forráscsoportok maradtak ki
teljes egészében a munkájából, mint például a közigazgatási vagy rendészeti
szervek Stodoláról szóló jelentései, vagy az evangélikus egyházon belüli
tevékenységével kapcsolatos iratanyag. Mindezek hiányát Krajčovičová Stodola
levelezésével, illetve a róla szóló visszaemlékezések felhasználásával próbálja
meg pótolni, ám ez csak részlegesen sikerül neki, kísérlete pedig sok helyen
elnagyolt és túlságosan általános.
A szerző ezt követően
Stodola államfordulat idején játszott szerepét vizsgálja, és ezen keresztül
mutatja be a szlovákok elszakadását kimondó turócszentmártoni deklaráció
létrejöttének körülményeit, a felmerült alternatívákat. Krajčovičová kitér a
szlovák politikusnak Budapesten, a magyar kormánnyal folytatott tárgyalásaira
is, ezt azonban ismét a megfelelő nyelvtudás hiányában teszi. Később
Stodolának a Szlovák Nemzeti Pártban játszott szerepével foglalkozik, a
lemondásához vezető utat pedig lényegesen jobban elemzi, mint a korábbi
eseményeket. A könyv zárófejezetében a szerző hősét, mint politikai gondolkodót
mutatja be, aki műveiben a cseh-szlovák viszony, a szlovák autonómia, valamint
a kisebbségek helyzetének kérdéseivel foglalkozott.
Krajčovičová könyvében,
az első fejezetet leszámítva politikatörténeti szempontból mutatja be Emil
Stodola életútját. Ezt viszont meglehetősen egyoldalúan, „túlságosan” a szlovák
politikus személyére koncentrálva teszi, szinte tudomást sem véve a hősét
körülvevő egykori politikai háttérről. Ez sajnos nemcsak a dualizmus alatti
történések bemutatása kapcsán van így, hanem ugyanez elmondható a szerző számára
nyelvi korlátokat már nem jelentő csehszlovák és szlovák állam időszakáról is.
Stodola életútja így, a korabeli politikatörténeti kontextusból kiemelve „lóg a
levegőben”, egykori tevékenységének súlya pedig enélkül a háttér nélkül gyakran
nehezen értékelhető.
A könyv, elsősorban
hiánypótló jellege miatt, minden fenntartás ellenére is komoly jelentőségű.
Krajčovičová munkája ugyanis a XX. századi szlovák történelem egyik
meghatározó, bár kevés látványos eredményt felmutatni képes politikusának az
életútját tekinti át, akinek a pályája az 1890-es évek kezdetétől 1945 nyaráig
ívelt. A dualista időszak második felében, majd a frissen megalakult
Csehszlovákiában egyik lehetséges szlovák politikai alternatívát éppen ő
képviselte, bár ennek bemutatásával a szerző, éppen könyve túlságosan
„Stodola-centrikus” felépítése miatt részben adós maradt.
Natália Krajčovičová: Emil Stodola. Džentlemen slovenskej politiky. 1862–1945.
Bratislava, Kalligram, 2007. 230 o.
Vesztróczy
Zsolt