Klió 2010/2.
19. évfolyam
ÓKOR
Dávid király palotája
A 2009-es év talán legnagyobb visszhangot
kiváltott izraeli régészeti szenzációja Eilat Mazar Dávid király palotája:
Ásatások Dávid városának ormán című könyve, valamint a régésznőnek
ugyanebben a tárgyban a könyv megjelenése előtt kiadott publikációi és
nyilatkozatai voltak. A 2005 és 2007 között három munkaszakaszban elvégzett
munka eredményeit öszszegző könyv a rézkortól (i. e. V. évezred) a korai iszlám
időszakáig (i. sz. XI. század) foglalja össze a Dávid városaként ismert terület
– a Templomhegytől és az Ofeltől délre nyúló dombhát – legészakibb pontján
előkerült leletanyagot, amelyekből főként a korai vaskor időszakára, vagyis (a
bibliai kronológia szerint) a kánaánita-jebúszita fennhatóság és az egységes
izraelita királyság korára vonatkozóan von le messzemenő következtetéseket. A
borítón a hangzatos – több izraeli régész számára egyenesen provokatív – cím
alatt, a magyar származású Balage Balogh festőművész fantáziaképén hosszú
hajú, bíbor köntöst viselő férfi hanyag testtartással könyököl a palota
teraszán, és az alant elterülő városra tekint (netán maga Dávid király, aki a
fürdőző Betsabét figyeli). A címlapos férfiú egy még korábban feltárt, ma a
jeruzsálemi Rockefeller Múzeumban megtekinthető oszlopfőnek könyököl, amelyet a
bibliai korszakolást követő történészek az egységes izraeli királyság idejéből
származtatnak.
A Jeruzsálem városára és
Föníciára szakosodott szerzőnő – a jeruzsálemi Héber Egyetem tanára és a Shalem
Régészeti Intézet igazgatója – neves izraeli „régészdinasztia” sarja: nagyapja,
Benjamin Mazar a Holt-tengeri tekercsek azonosításában és a Templomhegy
környékén zajlott úttörő jellegű feltárásokban vállalt oroszlánrészt (ez utóbbi
kutatásba később, 2000 körül szerzőnk is bekapcsolódott); apja, Ory a
bibliai régiségek kutatásával tűnt ki; unokatestvére, az akadémikus Amihai
pedig éveken át volt a Héber Egyetem Bibliai Régészet Tanszékének vezetője.
Szerzőnk 2005
augusztusában tett első ízben bejelentést, mely szerint az általa felfedezett
„nagy kőépítmény” és az azzal kelet felől szomszédos „lépcsőzetes kőépítmény”
eredetileg egységes épületet alkottak, és – elsősorban az itt talált
cseréptöredékek alapján – a közel-keleti korai vaskor végére, i.e. 1000 körülre
datálhatók, tehát a bibliai Dávid király egykori jeruzsálemi palotájához
tartozhattak. (A „lépcsőzetes kőépítmény” egy része már évtizedekkel ezelőtt
napvilágra került; Kathleen Kenyon úgy vélekedett róla, hogy a dombtető
platójának, s így az akkori város beépíthető területének megnagyobbítására
szolgált.) A „nagy kőépítmény” megmunkálatlan kövekből álló masszív falai közt vaskori cserépanyag is előkerült,
valamint két nagy jelentőségű pecsétnyomat az i. e. VII–VI. század fordulójáról
(az egyiken szereplő Jehukal, Selémia fia nevét Jeremiás könyve két helyen is
említi, a másik pedig a szintén Jeremiás könyvében említett Gedalja, Pasur fia
nevét viseli). Mindezekből Mazar arra következtetett, hogy „az épületegyüttes
négy évszázadon át az ókori izraelita királyság fontos központja volt”, és ezt
már legelső nyilatkozataiban a szekuláris régészek orra alá dörgölt: „Egyesek
mostanáig azt állították, hogy nincs bizonyítékunk középületre a X. századi
Jeruzsálemben, Dávid és Salamon tehát nem voltak jelentős uralkodók. Most
azonban [...] akik lekicsinyelték Dávid és Salamon fontosságát, azoknak szembe
kell nézniük a tényekkel. [...] Egy isten háta mögötti porfészekben nem állt
volna ilyen nagyszabású középület. Ehhez erős Jeruzsálem kellett,
központosított uralommal. Mi sem áll távolabb a minimalisták által ismert
Jeruzsálemtől.” (Ran Shapira, „A Debate of Biblical Proportions”, Haaretz,
2005. 09. 08.) A régésznő trófeagyűjteményét egy 2007-ben ugyanitt feltárt
Nehémiás korabeli (i. e. V. századi) falszakasz is gazdagította.
A bibliai beszámolók
szerint a honfoglalók nem űzték el a jebúszitákat (Bírák 1:21), akik városát a
frissen megszerzett királyság egységesítésén fáradozó Dávid hódította el. A
juhászlegényből lett király, aki az i. e. II–I. évezred fordulóján uralkodott
Izrael egyesített királysága élén, a mai Óvárostól délre fekvő, észak-déli
irányban elnyúló dombhátat és az azon álló erődvárost – a későbbi Alexandria,
Sztálingrád és számos más település névadásához hasonlóan – „Dávidvárosnak”
nevezte el (2Sámuel 5:6–9), és föníciai szakmai segédlettel nagyszabású
palotaépítkezésbe fogott. Dávidról hosszú ideig csak a Biblia szövegei
szolgáltak forrásul, s ezért egyes történeti-kritikai iskolák a mitológiai
alakok sorába száműzték; történetiségét azonban két monumentális felirat is
megerősítette: 1993-ban a galileai Tel Danban került elő egy szír király arámi
nyelvű, IX. vagy VIII. századi felirata, amely az általa legyőzött, „Dávid
házából” való júdabeli királyt említette; emellett talán az i. e. IX.
századi, 1868-ban felfedezett Mesa-sztélé is – egy vitatott olvasatú sorában –
Dávidot említi.
Mazart elmondása szerint
a Biblia vezérli munkája során: „Nagyapámtól egyebek mellett azt tanultam meg,
hogyan viszonyuljak a Biblia szövegéhez. [...] Munkám közben egyik kezemben
Bibliát tartok, a másikban az ásatási eszközeimet.” („Uncovering King David’s
Palace”, Moment Magazine, 2006. 04.) A bibliás szemlélet a 2009-es könyv
egészét áthatja: a szerző az i. e. XIX–XVIII. századi egyiptomi átokszövegekben
említett Rusalimum városát a bibliai Melkicedek király Jeruzsálemével
azonosítja (Teremtés 14), s úgy véli, a XIV. századi Amarna-levelekben szereplő
Abdi-Hepa jeruzsálemi király uralma a Jozsué könyvében leírtakkal esik egybe.
Ez a megközelítés vezette
Mazart az ásatási helyszínre is, miután egy bibliai vers szöget ütött a fejébe:
„Amikor meghallották a filiszteusok, hogy Dávidot Izráel királyává kenték,
fölvonultak a filiszteusok mind, hogy megkeressék Dávidot. Meghallotta ezt
Dávid, és levonult a sziklavárhoz.” (2Sámuel 5:17) „Vajon honnan vonulhatott le
Dávid? – töprengett a régész. – Feltehetően fentebbről, a palotájából. [...] A
[sziklavártól, vagyis Dávid városától] magasabban fekvő terület északra
található.” (Moment Magazine, i. h.; v. ö. 44. o.) Itt érdemes megjegyezni,
hogy Mazar nem csupán szó szerint, hanem egyben lineárisan olvassa a Bibliát –
e szövegrésznél indokolatlanul, mert a Biblia szerint erre az első
filiszteus-incidensre közvetlenül Dávid királlyá kenése után került sor
(2Sámuel 5:3,17), a palotaépítésre pedig akkor, amikor hatalma már
megszilárdult (2Sámuel 5:10–11). (A 2Sámuel 5:1–16 és a 17–21 világosan
elkülönülő szövegegységek, amelyek egymás mellé kerüléséből, szerkesztéséből
nem adódik időrendi sorrendjük: az előbbi szakasz Dávid gyermekeinek jegyzékével
zárul; ők is mind a filiszteusok megjelenése előtt születtek?) A szöveg
legkézenfekvőbb olvasata, hogy Dávid a királlyá kenés helyszínéről, Hebronból
(ahol ezután még hét évig uralkodott!) „vonult le” az akkor még jebúszita
„sziklavárhoz”, hogy megütközzön a szomszédos Refáim-völgyben táborozó
filiszteusokkal. (Másrészt a héberben a le- vagy felmenetel legalább annyira
idiomatikus, mint a magyarban: ha valakitől azt halljuk, hogy „lemegy” a
Balatonra, nem feltétlenül arra gondolunk, hogy a tihanyi apátsági templomból
indul.)
A
Biblia tehát semmit nem árul el arról, hol volt a palota – Mazar azonban
kezdettől úgy lépett fel, mintha a Biblia őt igazolná, s így a „nagy
kőépületről” folyó vitát a Biblia elfogadása/elutasítása kérdéskörbe helyezte
át, maga mellé állítva a vallásos zsidó és a nemzetközi keresztény tábort. Nem
is meglepő, hogy felfedezése és publikációi nyomán újult intenzitással
rajzolódott ki az izraeli régésztársadalmat – leegyszerűsítve –
konzervatív/vallásos/Bar Ilan Egyetem és reformer/szekuláris/Tel Aviv-i Egyetem
táborra osztó törésvonal (a Héber Egyetem általában e kettő között helyezkedik
el). A „nagy kőépítmény” arányait látva általában Mazar bírálói is hajlanak rá,
hogy középület került napvilágra – annak datálásában azonban mélyen megoszlanak
a vélemények. A magyar származású Gabriel Barkai, a Bar-Ilan Egyetem
oktatója például lelkesen üdvözölte az épületet, és azonosult Eilat Mazar
meglátásával: „Ez az első üdvözlet, amelyet Dávid és Salamon Jeruzsáleméből
kapunk.” (Steven Erlanger, „King David’s Palace is Found, Archaeologist
Says”, The New York Times, 2005. 08. 05.) Hasonlóan reagált Amihai
Mazar, aki „csodával határosnak” nevezte a felfedezést – azonban az i. e.
XII–XI. századi, legkorábbi cserepek alapján Dávid előtti, jebúszita
erődítménynek tartja a „nagy kőépítményt”, tehát a régész-unokatestvérek között
sincs egyetértés (Erlanger, i. h.). A tamáskodók közé tartozik Ronny
Reich, a Haifai Egyetem régészprofesszora, aki szerint Dávid palotája még a
„vágyálmok”, s nem a tények birodalmához tartozik, mivel a cserepeknek és a
falaknak „azonos kontextusban kellett volna előkerülniük”, és „együtt kellene
élniük” ahhoz, hogy Dávid palotájával azonosíthassuk a helyszínt. (Etgar
Lefkovits, „Shards of evidence: Palace of King David Found”, The
Jerusalem Post, 2005. 08. 11.) Ehhez képest pedig szinte keresetlen volt Israel
Finkelstein Tel Aviv-i archeológus első reakciója, aki „a bibliai régészet
messianisztikus kirohanásának” nevezte a nagy médianyilvánosságot kapott esetet
(Lefkovits, i. h.).
Könnyen adódik az ítélet,
hogy a szekuláris ellentábornak „hivatalból” is kötelessége ünneprontóan
viselkedni, hiszen tudományos paradigmájukkal ellenkezik Mazar felfedezése, és
„tudós berkekben semmi sem gerjeszt annyi kritikát és ellenségeskedést, mint az
olyan tudományos eredmények, amelyek megerősítik a Biblia beszámolóit” (Stephen
Flurry, „Defending Eilat Mazar and the Biblical Record”, thetrumpet.com).
Annyi bizonyos, hogy a bibliai tárgyú régészeti feltárások körüli viták – ahogy
általában a Biblia történeti hitelességéről szóló viták – világnézeti
kérdéseket érintenek, és mindkét táborban kiváltanak indulatos és elfogult
válaszokat; az izraeli régésztársadalomban pedig egyenesen megszokott, hogy az
eltérő világnézetű tudósok másként értelmeznek egy leletet és annak
jelentőségét. Esetünkben tagadhatatlan, hogy előkerült egy nagyobb épület
maradványa arról a helyről, ahol Mazar a királyi palota helyét sejtette, és az
vaskori leleteket is szolgáltatott, mégis úgy tűnik, hogy a „bibliás régészeknek”
egyelőre – meggyőző bizonyítékok hiányában – minden oka meglett volna a nagyobb
visszafogottságra, és elhamarkodott következtetéseikkel könnyű célpontot
nyújtottak a bírálóiknak.
Israel Finkelstein, Zeev
Herzog, Lily Singer-Avitz és David Ussishkin 2007-ben a Tel Aviv-i
Egyetem Régészeti Intézetének folyóiratában jelentette meg elemzését Mazarnak a
feltárással kapcsolatosan 2005 és 2007 között megjelent publikációiról. („Has
King David’s Palace in Jerusalem Been Found?”, Journal of the Institute of
Archaeology of Tel Aviv University 34:2, 142–164. o.) Ebben
elismerik, hogy Eilat Mazar ásatásai fontos ismereteket szolgáltatnak erről a
problematikus helyszínről, de a legfőbb lelet – a „nagy kőépítmény” –
értelmezését és datálását nem tartják kielégítőnek. Meglátásuk szerint ugyanis
a vaskori cserépanyag nem ad támpontot a környező falak datálásához, mert a
vaskori töredékek valószínűleg a délebbre fekvő településről – kitöltésre
használt törmelék közt – kerültek a helyszínre. Emellett szól, hogy a két locus,
amely vaskori cserépanyagot szolgáltatott, nem tartalmaz padlómaradványokat;
erről a két helyszínről a korábbi és későbbi (IIA és IIB) vaskori cserépanyag
keverten került elő; és a cserepek rendkívül töredékesek. (Ezzel egy különös
gondolatmenet erejéig Mazar is foglalkozik: „A megőrződött edények állapota
arra mutat, hogy a [...] falak megépítése előtt egy közeli helyszínen voltak,
és itt helyezték el őket, miután a falak megépültek”; „Preliminary Report on
the City of David Excavations at the Visitors Center Area”, 2007, 61. o.)
Finkelstein és csapata emellett kiemeli, hogy semmi sem igazolja a „nagy” és a
„lépcsőzetes kőépítmény” összetartozását, sőt az ezeket alkotó „vaskori” falak
is különböző korokban épülhettek: kisebb egyes épületrészeket a vaskorra
datálnak, de másokat, például a „lépcsőzetes kőépítmény” felső részét, amely
összeér a „nagy kőépítménnyel”, a hellenisztikus korból származtatják.
A részletes bírálatra
Mazar érdemben nem válaszol a 2009-es könyvben, sőt egyes pontokon tudomást sem
vesz róla (például hangsúlyozza, mekkora meglepetéssel szolgált számára a
felfedezés, hogy a „nagy” és a „lépcsőzetes kőépítmény” egyazon épület két
része volt, de nem tisztázza, mitől jutott erre a bizonyosságra; 17–18. o.).
„Széles körben elterjedt vélekedésként” utal azonban unokatestvére meglátására,
mely szerint az épület jebúszita erődítmény lehetett (11, 12, 17. o.). Ezt a
feltevést mindössze azzal hárítja, hogy feltárásai során bebizonyosodott: az
ásatási terület a jebúszita településhatáron kívül esett (bővebb magyarázatot
nem kapunk, pedig a jelek szerint a feltárásai sem a Tel Aviv-i régészek, sem
Amihai Mazar számára nem tisztázták, hol húzódtak a jebúszita város északi
falai; v. ö. Finkelstein et al., i. m., 161. o.). Emellett
említi, hogy „a karsztos és repedezett talaj miatt ez a terület nem lett a
kánaánita város része” (12. o.) – nyitva marad a kérdés, hogy akkor Dávid
palotaépítésére miért volt alkalmas ugyanez a helyszín.
A
feltárás kapcsán zajlott viták újult erővel vetették fel a kérdést, hogy milyen
bizonyítékok alapján jogos egy ókori épületmaradványt egy történelmi alakkal
összekapcsolni. Minek hihetünk, ha nem kerül elő egy „Trónterem” felirat, de
még egy „vesszen Salamon” falfirka sem? Említésre méltó jelenség, hogy ebből a
szempontból sokan úgy viselkednek, mintha az első „bemondás” lenne a
leghitelesebb, és kiindulási alapot jelentene. (Pedig volt már rá példa, hogy
Eilat Mazar elhamarkodottan ismerte fel a Bibliát egy leletben: egy 2008-ban
előkerült pecsétnyomaton szereplő nevet a Nehémiás könyvében szereplő egyik
templomszolgával azonosította – helytelenül, mint később maga is elismerte. Az
eset kapcsán Ryan Byrne epigráfus józanságra intette a régésznőt: „Őrült
a kapkodás, hogy biblikus leleteket hozzunk nyilvánosságra – ha kell, akár a
Biblia tizedrangú szereplőihez vagy eseményeihez kötve –, s ilyenkor egyesek hajlamosak sutba dobni
az elemzőktől elvárható elővigyázatosságot, amit ezek az értékes tárgyak igenis
megérdemelnének”; („Hebrew Seals and the Rush to Biblical Judgment”, Biblical
Archaeology Review, 2008. február 6.) Dávid palotája kapcsán ezt a
hozzáállást tükrözte Hershel Shanks, a Biblical Archaeology Review
szerkesztője, amikor üdvözölte Mazar felfedezését: „az épület datálása nem száz
százalékban biztos, de a régészetben gyakran áll elő hasonló helyzet.
[Mazarnak] még találnia kell egy datálható padlót, amely az épület egyik
falához kapcsolódik, de a cserépanyag alapján már most valószínű, hogy az
épület, vagy legalább egy része, a hagyományos kronológiának megfelelően Dávid
király idejéből származik. [...] Mazar elismeri, hogy Dáviddal való azonosítása
bizonytalan, de nincs jobb javaslata. Ahogy másnak sincs.” (Hershel Shanks,
„The Palace of Solomon’s Daughter?”, Biblical Archaeology Review, 2009.
03–04.) Shanks ezután bírálja Finkelsteint és szerzőtársait, amiért azok
szerint Mazar túlzottan hagyatkozik a Bibliára a helyszín azonosításában
(viszont elhallgatja, hogy Amihai Mazar sem ért egyet Eilat Mazarral). Pedig a
ma rendelkezésünkre álló adatok alapján nem tudhatjuk, mikor épült, kinek a
megbízásából, és milyen célt szolgált a „nagy kőépület”, vagyis Eilat vagy
Amihai értelmezése a helyénvalóbb, netán mindkettőt el kell vetnünk egy későbbi
dátum javára. A datálás bizonytalansága még nem teszi az első „bemondó”, Eilat
Mazar értelmezését az alapértelmezett állásponttá – ma még mindegyik értelmezés
egyformán bizonyításra szorul. Shanks ebben az írásában ezután ugyanígy
okoskodik egy másik, közeli falszakasz kapcsán, amely az ásató régész, Ilan
Sharon feltevése szerint Táfátnak, Salamon lányának palotájához tartozott
(1Királyok 4:11). Shanks szinte tréfálkozva említi a felvetést, majd
elkomolyodik, és fejet hajt előtte: „Viszont Ilannak nem volt jobb javaslata.”
Amire Christopher Heard hebraista és bibliai régészettel foglalkozó
népszerű blogger találóan felesel: „Nem láttam a kérdéses ásatást, mégis lenne
egy »jobb javaslatom« Shanks számára. Ne tegyen olyan állításokat, amelyekre
nincs bizonyítéka.” („Throwing Caution to the Winds”, heardworld.com/higgaion,
2009. 03. 10.)
Eilat Mazar, The Palace of King David: Excavations at the
Summit of the City of David – Preliminary Report of Seasons 2005–2007. Jeruzsálem–New
York: Shoham Academic Research and Publication, 2009. 100 oldal, számos színes
fénykép és ábra.
Benke
László