Klió 2010/2.
19. évfolyam
JELENKOR
Új demokráciák a berlini fal ledöntése után
A szerző hat fejezetben tárgyalja a berlini fal
ledöntése utáni történelmi fejlődést a világban: a fejezetek – az első
kivételével – egy-egy világrészt foglalnak magukba I. Demokratikus rendszerek
és demokratizálódás. Elméletek, változók, történelmi folyamatok; II.
Latin-Amerika; III. A posztkommunista országok: Kelet-Közép-Európa, a volt
Szovjetunió; IV. Afrika a Szaharától délre; V. Közép-Kelet és Észak-Afrika; VI.
Dél-, Kelet-Ázsia és Délkelet-Ázsia.
A Bevezető vázolja a
szerző szándékát: olyan munkaeszközt kíván létrehozni, amely utólagos
elemzésekre és empirikus kutatásokra buzdít. A munka során sok ellentmondó
tétellel kellett megbirkózni, az ide vonatkozó irodalom ma már óriási,
feldolgozása a maga teljességében szinte lehetetlen, ezért is csak utal
bizonyos témákra, a „végső döntést az érdeklődő olvasóra bízza.” A főleg
strukturális megközelítést történeti adalékkal próbálta ellensúlyozni, s több
helyet hagyott a társadalmi szereplők és a helyi tényezők bemutatására.
A globalizáció egyik
leghatásosabb aspektusa a demokrácia világméretű kiterjedése. Az utóbbi harminc
esztendő alatt azonban a demokratizálódás nem volt teljes, és csak ritkán
vezetett az autoritárius rendszertől annak kiteljesedéséig: „hibrid”, csak
részben demokratikus kormányok kerültek hatalomra. De mit is tekinthetünk
demokratikus kormányzásnak?
A demokratikus
rendszerben a választásoknak szabadnak és „korrektnek” kell lenniük, a pártok
közötti „igazi” versenyen és általános szavazáson kell alapulniuk, azaz meg
kell előzze azokat pl. a különböző pártok létezése, a hozzájuk történő
csatlakozás szabadsága stb. Ezt különböző elnyomó rendszerek a legrafináltabb
módon próbálják kijátszani, megakadályozni (ld. Irán vagy Tajvan példáját!). A
demokrácia „mérésére” ma már különböző nemzetközi alapítványok és intézmények
specializálódtak. Egyébként mind az autoritárius, mind a demokratikus
rendszerek különböző típusúak, a jelenlegi nemzetközi politikai felállás pedig
időnként megnehezíti e két rendszer biztos megkülönböztetését és azonosítását.
A demokratizálódási
folyamat maga az autoritárius rendszer válságával kezdődik, és az újonnan
létesült demokrácia megerősödésével vagy krízisével folytatódik és zárul.
Megfigyelhető, hogy bizonyos esetekben az autoritárius kormányok exponált
tagjai segítik rendszerük demokratizálódását: a szerző ide sorolja
Magyarországot is Tajvan, Spanyolország és Brazília mellett. A
demokratizálódási folyamat „harmadik hulláma” 1974-ben indult meg (Portugália,
„Szegfűs Forradalom”), és még ma is tart, kiterjed Latin-Amerika,
Kelet-Közép-Európa nagy részére és Afrika valamint Ázsia egyes területeire. Ez
a folyamat 1989 után felerősödött, s a berlini fal ledöntése után a világon a
demokrácia vált az uralkodó politikai rendszerré, kivéve Afrikát, ahol „a
demokratizálódás sok szempontból problematikus”, s el kellene mélyülnie ahhoz,
hogy ezen a földrészen is a fejlődéshez szükséges reformokat meg lehessen
valósítani.
A szegény országokban a
gazdasági források hiánya súlyosan nehezedik a demokratikus rendszer által
megkövetelt társadalmi és kulturális átalakulásokra, bár a II. világháború és
az első „olaj sokk” közötti időszakban érezhető volt a pozitív társadalmi fejlődés
ezekben az országokban is. Ugyanakkor az is igaz, hogy néhány – főleg az
olajkitermelésből adódó jövedelmeknek köszönhetően – gazdag országban (Líbia,
Szaúd-Arábia, Egyesült Arab Emirátusok) igen kemény autoritárius berendezkedés
továbbra is megingathatatlan maradt. Másutt viszont (Közép-Kelet-Európában,
Oroszországban) a gazdasági és politikai átalakulások jártak nagyon súlyos
következményekkel: visszaestek a jövedelmek, csökkent az életszínvonal, nőtt a
munkanélküliség, korrupt vezetés segítette elő kis létszámú elit megjelenését.
A szerző érdekes kifejezést használ a demokratizálódási folyamatok nemzetközi
helyzet általi befolyásolására: „demokratikus fertőz(őd)és”, ami azt jelenti,
hogy bizonyos országok által véghezvitt demokratizációs modelleket más országok
átvesznek, mintegy példaképnek tekintve azokat. Ez a „demokratikus
fertőz(őd)és” központi szerepet játszott az 1989 utáni eseményekben.” A
nemzetközi szervezetek is egyre inkább tudatában vannak, milyen problémákat
okozhatnak a megszorításokat és a gazdaság átalakítását megkövetelő
intézkedéseik. Az új történelmi folyamatokban már a globalizációnak is szerepe
van az egész világot átalakító hatásával, közös társadalmi és gazdasági
struktúrába történő bevonásával, igen gyakran a kirekesztést vonva maga után az
egyes nemzeteken belül illetve a nemzetek között.
S most lássuk – a II.
fejezettől kezdve – az egyes földrészek helyzetének elemzését!
Latin-Amerika
Itt a demokratizálódás
aránylag korán kezdődött, de igen gyorsan válságba is került, és demokrácia és
katonai hatalom váltakoztak; egyesek szerint ennek a régiónak ez a jellegzetes
„politikai modellje.” Súlyos következményekkel járó katonai puccsok követték
egymást az 1960-as–1970-es években, kivéve Costaricát, Kolumbiát és Venezuelát,
a jelenlegi politikai helyzet pedig kimondottan bonyolult képet mutat:
Venezuelában megrekedt a demokratikus modell, Kolumbiában a polgári és a
politikai erőszak semmisítette meg az elért eredményeket. Sok latin-amerikai
országban geopolitikai jelentőségű krízisek csaptak le a demokratikus
fejlődésre, így pl. Brazíliában. Érdekes az a jelenség, amelyben a demokratikus
erők gyengülése eltakarta az alapjaiban pozitív fejlődést (Panama, 1989: az
amerikai katonai beavatkozás állította helyre a demokráciát). Négy országban
(közöttük Guatemalában és Jamaikán) romlottak a demokratikus fejlődés esélyei,
Chile, Panama, Salvador és Mexikó felépítették saját demokratikus rendjüket,
1989–2006 között a térségben a demokratizálódás esélye, még ha kis mértékben
is, de javult.
Milyen szerepet
játszottak a társadalmi-gazdasági elemek ezekben a folyamatokban?
Nos, a gazdasági fejlődés
nem mindig volt előfeltétele a demokrácia létrejöttének; a kivételek között
találjuk Bolíviát és Venezuelát, ahol különböző gazdasági fejlődés ment végbe.
Azt is látni kell, hogy a régióban az új demokratikus kormányok által vezetett
országokban erősödött a társadalmi polarizáció, nőtt az egyenlőtlenség, ami
viszont a demokrácia továbbfejlődésének esélyeit rontotta csakúgy, mint pl.
konkrétan az olajsokk, ami időben nagyjából egybeesett a demokratizálódással. A
politikát az új elit akadálynak tekinti a
„technikai megoldások” útján, aminek az volt a következménye, hogy a baloldali
és kereszténydemokrata pártok neoliberális tendenciát tettek magukévá. Az 1990-es
években a két mandátumot kitöltött Clinton-adminisztráció segítette a
demokrácia kiteljesedését és fenntartását.
Közép-Kelet-Európa és a
volt Szovjetunió
A II. világháború végén
ebben a régióban mindössze két országban született „futólagos” demokrácia:
Magyarországon és Csehszlovákiában. 1989–2006 között ugyanitt előre nem látott
„és gyakran elképzelhetetlen változások” mentek végbe, amelyek a legfontosabb
politikai jogok kiterjesztését tették lehetővé: „drasztikusak” voltak ezek a
változások Csehszlovákiában és a Szovjetuniótól elszakadt balti országokban,
ahol megteremtődtek a független sajtó, a rendszeres és demokratikus választások
lehetőségei, Magyarországon maga a szocialista párt állt a rendszerváltás
élére, a Szovjet-unióban pedig Jelcin gyakran autoritárius módszerekkel intézte
az új állam ügyeit. A térségben általában nem konszolidálódott, féldemokratikus
rendszerek álltak fel, amelyek az 1970-es évek gazdasági válságából nőttek ki:
Magyarország és Lengyelország eladósodott, a reáljövedelmek csökkentek. Ma a
legdemokratikusabbnak számítanak azok az országok, amelyekben a jövedelmi
arányok a legmagasabbak: Csehország, a balti államok, Magyarország,
Horvátország, Románia, Bulgária. Oroszországban a demokrácia foka nem éri el a
hasonló jövedelmű balti országokét. Az új demokráciákban az állam működése elé
akadályokat gördítenek, különösen ami az erőszak alkalmazását illeti. A
jogállamiság hiánya pedig összefonódásokat és korrupciót eredményez. Újra
Magyarország – és mellette Lengyelország – nevével találkozunk, amikor
„konszolidálódott demokráciáról” van szó. Részben konszolidálódott a pártok
helyzete a kelet-közép-európai volt szocialista országokban, ami azt jelenti –
többek között –, hogy a pártok identitása, a tömegek pártok iránti bizalma még
most is alacsony szinten áll, főleg Nyugat-Európához viszonyítva; helyettük
részérdekek, lobbizás tapasztalható.
Érdekes
közvélemény-kutatási eredményről kapunk beszámolót: a posztkommunista országok
lakossága nagyra értékeli a demokratikus szabadságot, és inkább optimista a
jelenlegi politikai rendszerek és a jövő irányában. Magyarország külön is
megjelenik: nálunk a civil társadalom komoly akadályokat gördíthetne a kormány
társadalmi és magánszférába történő beavatkozása elé, de nem eléggé politizált,
és inkább klubokba, karitatív szervezetekbe tömörül – ez viszont megint csak
nem segíti elő a demokratizálódási folyamat elmélyítését. Végül megint külön
Magyarország, amely, kutatások alapján, az 1980-as évek végén
Kelet-Közép-Európa legszabadabb állama volt; itt először a szocialista párton,
majd az ellenzéken belül is egyre nyitottabbak lettek a „kapuk”.
Fekete-Afrika, Afrika a
Szaharától délre
A térségben a nemzeti
függetlenségért vívott harc időszaka 1957–1970 között ért döntő szakaszba, és
1963-ban az Afrikai Egységszervezet létrehozásában csúcsosodott ki, ekkoriban
született meg az „afrikai szocializmus” elmélete, végül megszűnt „az apartheid
gyűlöletes rendszere” is. A dekolonizáció tényleges befejezése után
választásokon alapuló – „legalábbis formálisan” – demokratikus rendszerek
jöttek létre, amelyek a nyugati liberális mintákat követték. A demokratizálódás
azonban nem tartott sokáig, hamarosan önkényuralmi politikai vezetés döntötte
azt porba katonai és/vagy egypárti rendszerek formájában. 1989–2006 között a
legtöbb országban romlottak a demokrácia esélyei, de csak Szudán és Gambia
esetében jelentős a rosszabbodás, viszont gyakoribb volt az önkényuralmi
rendszerekből a választásokon alapuló demokráciák megjelenése, míg a katonai
puccsok sikeres kimenetele ritkult. Természetesen a leglátványosabb változást
Dél-Afrika produkálta, ahol az 1993-ban megfogalmazott ideiglenes alkotmány
magában foglalta az alapvető politikai és polgári jogokat is, különös
tekintettel a rasszista diszkriminációra. A régióban ezeken kívül
„institucionális hibridek” születtek, azaz nagyon különféle
társadalmi-politikai berendezkedésű államok. Általában elmondhatjuk a szerzővel
együtt, hogy a Szaharától délre fekvő területeken létrejövő-létrejött politikai
rendszerek inkább azt tekintették fontosnak, hogy a világ közvéleménye számára
elfogadhatóak legyenek, semmint hogy a demokráciát elmélyítsék. Ami a
gazdaság–demokrácia összefüggését illeti, az egyik fejlettsége nem mindenütt
esik egybe a másikéval. Ahol a gazdasági és szervezési gyöngeség tartósan
fönnáll a középrétegekben és a munkások között, és a szakszervezetek sem elég
kemények, ott nehezebben megy a demokratizálódás.
Érdekes vonása az itteni
fejlődésnek a közbiztonsági és a katonai tevékenységek „privatizációja”, melynek
lényege saját magánhadseregek fenntartása, célja a természeti kincseket
birtokló bánya- és kereskedelmi kartellek védelme, a „preventív pacifikálás”...
Végül is azt mondhatjuk, a nyugati típusú „államkoncepció” nehezen alkalmazható
a Szaharától délre, ahol az utóbbi években nőtt az elégedetlenség a
nemzetgazdaságok gyenge teljesítménye miatt. A berlini fal leomlása után azon
államok kormányainak a helyzete nagymértékben gyengült, amelyeket valamelyik
volt szocialista ország támogatott; ezek az államok és kormányaik az esetek
többségében autoritárius alapokon nyugodtak, de a gyarmatosítás következményei
is akadályai a demokrácia kiteljesedésének.
Közép-, Kelet- és
Észak-Afrika
Nagyon összetett és
bonyolult politikai viszonyok jellemzik az arab világot, amelyben szinte nincs
egyetlen demokratikus állam sem, Kuwaitban, Marokkóban, Jordániában és
Algériában is csak az utóbbi években próbálkoztak demokratizálódással –
meglehetősen „kiábrándító hatással”; demokrácia helyett populizmust találunk.
Egyiptomban a hatalom a rezsim kezében van, a pártokat erősen ellenőrzik, 1981
óta érvényben van a szükségállapot (egyébként Izraelben is), az iszlám
fundamentalisták felől jövő veszély ugyan csökkent, de ez sem könnyíti meg az
ellenzék munkáját. Jordániában a II. Abdullah uralkodása alatt tett
liberalizáló intézkedéseket hamar leállították. Mindezek mellett az utóbbi
évtizedekben az „abszolút önkényuralom” inkább kivétel, amelyet időszakos
demokratizálódás vált fel. A kormányok igyekeznek megosztani az ellenzéket, miközben
szoros kapcsolatokat tartanak fönn iszlám intézményekkel a világi politikai
hatalom féken tartása érdekében.
A tárgyalt régió szegény
gazdasággal és magas fokú analfabetizmussal tűnik ki, a gazdagságot roppant
igazságtalanul osztják szét, a leggazdagabb és legfejlettebb országokban
csírájában sem bukkan föl a demokrácia. A magántulajdon „marginális” helyet
foglal el ezen országok gazdaságában, a hatalom pedig az olajár-bevételek révén
szinte függetlenül uralkodik a „civil társadalmon”, annak intézményein, s ezt a
konzervatív hatalmat szolgálja ki a belőle élő középosztály is.
Az idetartozó országokban
a legkényesebb pont a nemzeti identitás; a legtöbb problémát az
izraeli–palesztin konfliktus jelenti, annak megoldása sok más területen
enyhítené a politikai ellentéteket. Mindezek ellenére Törökország és Izrael
tekinthető a legdemokratikusabb országoknak, míg a többiben hagyományokon
alapuló abszolút monarchiák uralkodnak, s az írott, nyugati mintákat követő
alkotmányok csak látszólagosak, lásd Irán példáját, ahol a vezetés a vallási
hatalom kezében van. Ugyanakkor vigyáznunk kell, amikor iszlámról beszélünk:
meg kell különböztetnünk az iszlámot mint civilizációt az iszlámtól mint
vallástól, annál inkább, mivel az utóbbi években a muzulmán országokban komoly
próbálkozások történtek a szekularizáció irányában. Erre a térségre is érvényes
a gyarmatosítás negatív örökségének jelenléte, hiszen a volt gyarmattartó
hatalmak nem segítették a demokratizálódási folyamatokat.
Dél-, Kelet- és
Délkelet-Ázsia
A térségben a
demokratizálódási folyamat a II. világháborút és a dekolonizációt követő
időszakra esik. A demokrácia gyakorlatilag csak Indiában és Japánban maradt
fönn napjainkig, különösen szilárd alapokat hozott létre India a demokrácia
fenntartása érdekében, bár ez sem enyhíti az ország gazdasági elmaradottságát,
az analfabetizmust vagy a kasztokra épülő meglehetősen autoritárius irányítást.
Indonéziában, Tajvanon és Dél-Koreában a demokrácia felé haladás egyre
nyilvánvalóbb, és még inkább az Mongóliában, viszont rövid életű volt pl.
Pakisztánban és Kambodzsában. Kínában a nyitott piac és a kapitalizmus felé
eltolódás nem járt együtt politikai enyhüléssel, hiába „halmozódik szédületes
iramban a gazdagság”. A társadalmi és a gazdasági fejlődés végül is már a térség
három országában jár együtt: Dél-Koreában, Japánban és Tajvanon; Burmában,
Kambodzsában, Laoszban és Vietnamban mindkét fajta fejlődés hiánya
tapasztalható. Szingapúr, Brunei és Malaysia a magas társadalmi-gazdasági
fejlettség ellenére sem tekinthetők demokratikus rendszerű államoknak. India
külön esetet képez, mivel itt aránylag a legrégibb és legmélyebben gyökeredző a
demokrácia az alacsony gazdasági fejlettség mellett. Sok országban ebben a
térségben maga az ún. középosztály a haladás akadálya, mivel nagyban függ a
létrehozott politikától. Erőtlenek és szétszórtak a szakszervezetek is, ami
szintén nem segíti elő a tárgyalt térség nagyobb mértékű demokratizálódását, de
egyes esetekben a megkérdezetteknek harmada előnyben részesítette volna az
autoritárius hatalom gyakorlását.
A könyv összefoglalójának
érdekes része az, amelyben a szerző egy Diamond nevű észak-amerikai
tudós elméletét hozza elő: e szerint új típusú önkényuralmi rendszer van
kialakulóban, amely ugyan szavazásokon alapul, de a demokráciát és annak
intézményeit „pajzsként” használja fel elnyomó, cseppet sem demokratikus
uralkodására; itt az ellenzéknek is csak „névleges” szerepe van, az információ
szabadsága ,,korlátok közé szorított”, a pártokat „szigorúan ellenőrzik”, stb.
A demokrácia „perspektíváit” azután a nemzetközi helyzet is befolyásolja, így –
többek között – a Fülöp-szigetek és Dél-Korea példájával találkozunk, ahol az
USA eleinte tűrte a „demokratikus nyitást”, de amikor az 1990-es években nőtt a
kommunista veszély és destabilizálódott a gazdaság, már inkább a „globális
gazdasági stabilitást” igényelte. Újabban a globalizáció pozitív vagy negatív
hatásai figyelhetők meg a politikai jellegű változások során: így, egyrészt a
társadalmi kirekesztődés forrása, másrészről olyan mozgalmakat indított el,
amelyek fellépnek ez ellen, illetve a demokrácia megteremtése érdekében.
A szerző nagyszámú kutató
eredményeire támaszkodik, aminek megvan az az előnye, hogy így gazdag
forrásanyaghoz jutunk. Tanulságosak a táblázatok, amelyek különböző szempontok
alapján rangsorolják az érintett területeket a demokrácia foka, elterjedtsége,
stabilitása stb. szerint. A művet 2007-es állapotokat mutató tematikus térképek
zárják.
Davide Grassi: Le nuove democrazie. I processi di
democratizzazione dopo la caduta del muro di Berlino. (Az új demokráciák.
Demokratizálódási folyamatok a berlini fal leomlása után). Bologna, II Mulino,
2008. 301 o.
Kun
Tibor