Klió 1993/1.
2. évfolyam
ÚJ ELMÉLETI MEGKÖZELÍTÉSEK
Nemzetiszocialisták lennénk mindannyian?
John Lukacs: Amerikai történelem – Terminológiai
probléma
A XIX. század
folyamán az Egyesült Államok történelmének és Európa történelmének eseményei nem
függtek szorosan össze, és nem hatottak különösebben egymás területére. Más a
helyzet a mi rövid – 1914-től 1989-ig tartó – századunkban: ekkor a
legfontosabb események mindkét kontinens számára a két világháború, s azok
következményei voltak.
Amerika,
függetlenségének első 100 évét abban a küldetéstudatban töltötte, hogy a
régitől különböző új világot kell felépítenie; a második 100 év alatt abban
hittek az amerikaiak, hogy az USA-nak modern mintát kell szolgáltatnia a világ
más országai számára. Meg is indult a világ amerikanizálódása. Különös
jelentősége volt annak, hogy Amerika 1917-ben belépett az európai háborúba.
John Lukács véleménye szerint ez következményeiben fontosabb volt, mint az
orosz forradalom. Hosszú távon például fontosabb volt Wilson nemzeti
önrendelkezési elve, amely országok tönkretételének eszközéül szolgált, mint
Lenin eszméi a proletár öntudatról és a világforradalomról. A szerző célja
megmutatni, hogy az amerikai demokrácia főbb vonásai a XX. században már nem
különböznek lényegesen az európai vonásoktól. E vonásokat tisztázandó Lukács
professzor politikai fogalmak tartalmát pontosítja – olykor nem a szokásos
jelentést tulajdonítva a szavaknak.
A politika
története egyúttal a szavak története – állapítja meg. Angliában a radikális,
liberális és konzervatív szavakat csak röviddel Tocqueville Demokrácia
Amerikában című munkájának megjelenése előtt, az 1820-as években kezdték
használni. Amerikában viszont a „konzervatív" szó egészen 1945–55-ig
negatív jelentést hordozott, s „konzervatív" politikai mozgalom csak
ekkor, a liberalizmus hanyatlása következtében bontakozott ki.
Ezzel szemben
Európában a liberalizmus már az 1870-es években kezdett hanyatlani. Pontosabban
összeolvadt a konzervativizmussal. A konzervatívok hajlandók voltak elfogadni a
tömegek demokráciáját, az általános választójogot, az államegyház lebontását, a
cenzúra megszüntetését, s az ipar elsőbbségét a mezőgazdasággal szemben. A
konzervativizmus kontra liberalizmus ellentét helyét új, majdnem univerzális,
eleinte ellentétként jelentkező, majd összekapcsolódó eszmeáramlat-pár, a
nacionalizmus és szocializmus foglalta el.
A XX. század
elejére a szocializmus megjelenése elkerülhetetlen volt, csakhogy a nemzeti,
nem pedig a nemzetközi szocializmus – és a nemzeti jelzőn van a hangsúly! –
vált általános jelenséggé. Közép-Európában megjelent a „keresztény"
szocializmus, amely már nacionalista fogalommá vált, negatívértelművé,
kirekesztővé, zsidó-, liberalizmus-, marxizmus-, kozmopolitizmus- és
internacionalizmus-ellenessé. Ha valahol a szocialistáknak rossz hírük támadt,
ez azért történt, mert szembefordultak a nemzeti érzésekkel. Az angol nyelvben
a „nacionalizmus" fogalma csak 1844-ben jelent meg, de ez az eszmeáramlat
bizonyult a legtartósabbnak, leghatalmasabbnak.
A szerző George
Orwell nyomán a következőképpen különbözteti meg a patriotizmust a
nacionalizmustól: a patriotizmus védekező jellegű, a földhöz, egy bizonyos
országhoz kötődik, hagyománytisztelő; a nacionalizmus ezzel szemben a kezdeti
időket leszámítva agresszív, egy nép, azaz a többség mítoszából él és
populista. A patriotizmus nem helyettesít vallásos hitet, a nacionalizmus
gyakran igen; betöltheti egy nép érzelmi, vagy mesterségesen keltett lelki
szükségleteit; össze lehet kapcsolni a gyűlölettel. A gyűlölet az, amely
egyesíteni képes egymástól egyébként távol álló embereket.
Száz évvel ezelőtt
a nacionalizmust és a szocializmust egymástól igen messze eső fogalmaknak
tartották. Ennek oka az volt, hogy a szocialisták nemzetköziséget hirdettek
mondván, hogy az osztályöntudat erősebb kapocs, mint a nemzeti összetartozás.
Ez a marxista felfogás megbukott – éspedig nem 1989-ben, hanem már 1914-ben! A
nemzetközi szocializmus már akkor pillanatok alatt szétolvadt a nemzeti
lelkesedés forróságában! Igen hamar kiderült, hogy egy német, francia, vagy
brit munkást szinte semmi közös nem köti egy más nemzetbéli társához, míg
rengeteg közös ügye van menedzser vagy nagyiparos honfitársával. A nemzeti
szocializmus viszont hamarosan általános jelenséggé vált. Erre az általános
jelenségre John Lukács szerint helytelen a „fasiszta" jelzőt használni. A
szerző hangsúlyozza: nem fasizmus volt ez, hanem nemzeti szocializmus.
Véleménye szerint Hitler és Sztálin nem fasiszta volt, hanem végletesen
nacionalista, noha az utóbbi ezt soha nem vallotta be nyíltan.
Hitler felismerte,
hogy a nacionalizmust össze lehet házasítani a szocializmussal, s tudta, hogy a
kettő közül a nacionalizmusé az elsőbbség. A nacionalizmus ma is a legnagyobb
politikai erő a világon. Ugyanakkor ma már minden állam jóléti állam, akár
szocialistának vallja magát, akár nem. Tehát ilyen értelemben a nemzeti
szocializmus túlélte Hitlert. Amit 1945-ben Hitlerrel együtt legyőztek, az a
német nemzetiszocializmus volt, egy kegyetlen, radikális és gyűlölet hajszolta
változata a nemzeti szocializmusnak. Más esetekben a nacionalizmus és a
szocializmus úgy kapcsolódik össze, hogy nincs erőszak, gyűlölet és háború. Ma
mindnyájan nemzeti szocialisták vagyunk – állítja Lukács professzor. S hogy
ennek az összetételnek az uralkodó volta benne a nemzeti érzés elsőbbségével –
épp úgy elmondható az Egyesült Államok XX. századi történelméről, mint
Európáéról – ez ennek a cikknek a témája. A nemzetközi szocializmus viszont
csupán ábránd maradt.
Amerika történelme
utolsó 100 évének legfontosabb vonása a nacionalizmus és szocializmus küzdelme
– ezek ellentéte és különféle kombinációja volt. Már Tocqueville észrevette,
hogy Amerika a jóléti államok irányába halad, s hogy az amerikaiak rendkívül
büszkék országukra és politikai rendszerükre. Amerikai történészek egybeeső
véleménye, hogy a polgárháború tulajdonképpen nem a rabszolgakérdés miatt
folyt, hanem a szétválás miatt; hogy Lincoln és honfitársai nagyrészt nem
akarták, hogy egy hatalmas nemzet két külön állammá szakadjon szét. A polgárháború
után a déliek voltak a nacionalistábbak. A szakadást az alkotmány sem tudta
megakadályozni 1861-ben. Az alkotmány gyengeségein reformokkal próbáltak
segíteni a szocialisták, a progresszivisták és a populisták. John Lukács
megállapítja, hogy a szocialisták – 100 éves létezés után – mára teljesen
eltűntek az amerikai politikai élet szín teréről. Ennek fő oka az, hogy nem
voltak eléggé nemzeti érzelműek. Hasonlóképpen, az amerikai munkásság nem
csupán anyagi okokból nem szereti a kapitalistákat, hanem azért sem, mert a
Wall Street embereiben veszélyes kozmopolitát lát. A progresszió hirdetői
szintén letűntek; ők azok, akik a darwinizmusból csupán a fejlődés, azaz a
haladás eszméjét vették át (a természetes szelekció elvét nem!). Haladó
reformokat javasoltak, azonban az idő múltával már alig-alig lehetett
megkülönböztetni őket a liberálisoktól és a szocialistáktól. Végül, mivel ők
sem voltak eléggé nacionalisták, tőlük is elfordultak.
A
legszemérmetlenebbül nacionalisták kezdettől fogva a populisták voltak. Azt
hirdették, az amerikai demokrácia nem eléggé demokratikus, hogy több hatalmat
kell biztosítani a népnek, hogy neki kell uralkodnia és kormányoznia. A
századforduló idejében a progresszivisták és a populisták még különböztek
egymástól, az I. világháború alatt azonban már összemosódtak. 1917-ben éles
törés állt be köztük: a progresszivisták internacionalistákká váltak,
követelték Amerika belépését a háborúba, a populisták viszont ellenezték a
háborút. A végső szakítás a II. világháború közeledtével következett be
közöttük, amikor a populisták izolacionista politikát követeltek, a
progresszivisták pedig internacionalisták voltak. Ez utóbbiak az amerikai
nemzetközi szocialisták, a populisták pedig az amerikai nemzeti szocialisták.
Századunk
legdöntőbb és legdrámaibb szakaszában, 1920 és 1945 között mind Európa, mind
pedig az USA történelmét három erő küzdelme határozta meg: a nyugati
parlamentáris demokrácia – megtestesítői az angol nyelvű nemzetek és némelyik
nyugat-európai állam; a kommunizmus – egyedüli képviselője a Szovjetunió; és a
radikális nacionalizmus – megtestesítője a nemzetiszocialista Németország. Ez
utóbbit az előzőek egyike sem tudta külön-külön legyőzni, ehhez a demokraták és
kommunisták szokatlan szövetségére volt szükség. Érdekes az is, hogy ez a
háromszögű versengés számos nemzet, köztük az Egyesült Államok politikáján
belül is megjelent. Végül, a II. világháború után a nacionalizmus maradt a
legfőbb politikai erő a világon, s még ma is az. Az USA-ban 1948-tól a két
politikai párt többé már nem gazdasági programjában különbözött egymástól; az
elnökválasztásokon a többség mindig a nacionalistábbnak látszó jelöltre
szavazott. Annak, hogy a demokratákat az utóbbi 40 évben elhagyta a szerencse,
főként elégtelen nacionalizmusuk az oka.
Az USA kétpárti
rendszere valóban más, mint az európai demokráciáké; Angliában a két vezető
párt ideológiája és politikai iránya ritkán esik egybe, és az utóbbi 100 évben
nagy változások voltak a felállásukban; az USA-ban 1860 óta nem változott a
helyzet: két hatalmas párt van, a republikánus és a demokrata. Nincs
szocialista és nincs radikális nacionalista sem. Ami Amerikában jelen van, az a
nemzeti szocializmus két alkotóeleme: a republikánusok inkább nacionalisták,
mint szocialisták, a demokraták viszont inkább szocialisták, mint
nacionalisták. S ez egyben a magyarázata annak is, hogy az előbbiek
felfutottak, az utóbbiak pedig lehanyatlottak az utóbbi negyven-egynéhány év
alatt
Az 1950-es évek
hoztak némi változást: kialakult a „konzervatív" mozgalom és ideológia,
amely a Republikánus Párthoz kötődik. Az amerikai „konzervatívok" jócskán
nacionalisták és populisták. Jóllehet a jóléti állam ellen emelnek szót, azaz
az államszocializmus egy amerikai változata ellen, ugyanakkor egy birodalmi
elnökség hatalma, az FBI, a CIA és az amerikai hadsereg hatalma
kiterjesztésének a hívei. A II. világháború idején még izolacionista
konzervatívok ma az amerikai beavatkozás hívei, lett légyen az az intervenció
bárhol a világon, akár a világűrben is. Mindezzel meglehetősen népszerűek. Nem
igaz egyébként, hogy az amerikaiakat a választásoknál csakis anyagi érdekeik
vezetik, továbbá nem igaz, hogy nem érdeklik őket a külpolitika eseményei!
Az amerikai
nacionalizmusnak sokféle változata volt és van, s ezeket a történésznek meg
kell különböztetnie. Roosevelt nacionalizmusa például egyáltalán nem volt
populista; viszont idejét múlta az a felfogás, amely az amerikai nacionalizmust
azonosította az antikommunizmussal – ezt Reagan külpolitikájának története
bizonyítja; ugyanakkor még ma is erős a képtelenül szentimentális és
érzelmektől fűtött nacionalizmus, melyet Reagan testesített meg. A
nacionalizmus tehát ma is erős, és úgy tűnik, ez az egyetlen vallás, amelyet az
egyébként kezdetleges amerikai tömegek közösen vallanak.
A szocializmus tehát
kimúlt, a nacionalizmus viszont erősen tartja magát. Azonban a nacionalizmus
sem fog örökké tartani, ahogy a XX. századra jellemző, a nacionalizmus és
szocializmus között folyó küzdelem sem tart örökké. Két okból sem: az egyik,
hogy a korábbi szocialista program, a jóléti állam ma már egyetemes valóság,
így a nacionalizmus és a szocializmus közti konfliktus elvesztette a
jelentőségét. A másik ok, hogy az állam hatalma, azaz a központi kormányzat
autoritása fokozatosan csökken.
Szerte a világon,
különösen a Szovjetunió és Kelet-Európa területén, de a nyugat-európai
regionalista mozgalmak keretében is, a nacionalizmus visszafejlődik etnikai
törzsiséggé. Tekintve az amerikai nép változó etnikai összetételét, félő, hogy
az amerikai nacionalizmus is jellegzetes amerikai törzsi küzdelmekbe
torkollhat. Az állam elsődlegességének kérdése azonban már korábban megjelent.
Ez adta a fontos megkülönböztető vonások egyikét a fasiszta és a nemzeti
szocialista diktátorság között. Hitler, a populista számára „a nép" előbb
következett, mint „az állam". Mussolini számára a fasiszta nacionalizmus a
nép teljes engedelmességét jelentette az állam előtt. Ma, a XX. század, s az
ún. újkor végén sok jel arra mutat, hogy valami más lép majd a világ
központosított és szuverén nemzeti államainak helyébe. Ma még mindnyájan
nemzetiszocialisták vagyunk – zárja tanulmányát John Lukács –, de már nem
sokáig.
Lukács professzor
cikke már a megjelenése óta eltelt rövid idő alatt is sok vitát kavart. Ennek
oka részben az, hogy bizonyos korábban használt fogalmaknak új tartalmat ad
(pl. a „nemzeti szocializmus" esetében), másrészt rámutat a nacionalizmus
és a szocializmus közti összefüggésekre. Emellett csak fenntartással kezelhető
pl. az olyan megállapítás, hogy mindenütt a világon megvalósult a jóléti állam,
vagy feltűnő a (mondjuk, a svédországi) szociáldemokrácia tapasztalatai
elemzésének hiánya. Mindenesetre a cikk újszerűségével és gondolatgazdagságával
megérdemli a figyelmet.
John Lukács: American History – The Terminological Problem (Amerikai történelem – Terminológiai probléma) The American Scholar, 1992. téli szám, 17–32. old.
Ezzel a rövid ismertetéssel szeretnénk felhívni olvasóink figyelmét erre a cikkre; akit az eredeti szöveg teljes terjedelmében érdekel, megtalálja magyar fordításban a Világosság 1992. 6-os számában.