Klió 1993/1.

2. évfolyam

rule

 

ÚJ ELMÉLETI MEGKÖZELÍTÉSEK

 

Új tükörben az októberi forradalom

 

A Polityka, ez a rendkívül népszerű és rangos varsói politikai-kulturális hetilap az aktuális események interpretálásán kívül rendszeresen olyan témákat állít reflektorfénybe, amelyek újraértékelése napjainkban elkerülhetetlen. Ezen mély indulatokat kavaró események közé tartozik többek között az oroszországi októberi forradalom, amelynek nevét a Visztula mentén is hosszú ideig csupa nagybetűvel írták, de évfordulóját legalább soha nem ünnepelték munkaszüneti nappal...

A közelmúltban hárman, Karol Modzelewski, Leszek Kolakowski és Marcin Król borzolgatták a kedélyeket a Polityka hasábjain a forradalom következményeit elemző írásaikkal – stílszerűen a lap 1992. november 7-i számában. Terjedelmi okok miatt csak az első helyen említett szerző cikkét ismertetjük.

Modzelewski írásának címe Érvényteleníthetjük a bolsevik forradalmat? A szerző szerint ma már joggal hihetjük, hogy a több évtizeden át tartó terror és totalitárius hatalom nem a kor deviáns vonásai voltak, hanem a bolsevik forradalom fejlődésének konzekvens velejárói. A történelem nagy megrázkódtatásai és fordulópontjai, amelyeket az egyszerűség kedvéért gyakran az univerzális „forradalom" jelzővel illetünk, általában többé-kevésbé utópisztikus célokat tűztek zászlajukra. Ezeket rendszerint nem sikerült megvalósítani, viszont következményként számos szerencsétlenség zúdult az emberek nyakába. Ezt a sematikus, bár nem minden alapot nélkülöző nézetet dedikálhatjuk napjaink forradalmárainak, de nem alkalmazhatjuk a bolsevik forradalom és a kommunizmus értékelésekor, mert túlzottan banális és felszínes következtetéseket vonnánk le.

Az 1917-es évet ma már természetesen a kommunizmus bukásának perspektívájából szemléljük. Gyakran hangsúlyozzuk, hogy végre visszatérünk a normális kerékvágásba. Itt álljunk meg egy percre, mert e szavak értelmében sajátos történelemfilozófia rejlik. „Normális" az, ami megegyezik bizonyos normákkal. A történész viszont azért történész, hogy másokkal is tudatosítsa a múlt és a jelen különböző értékrendjeinek, tehát normatív szabályainak hierarchiáját. Amikor a kommunista hatalmak 1956, 1968 vagy 1981 után meghirdették a helyzet normalizálását, az egyedül lehetséges megoldásnak a totalitárius rendszer továbbélését tartották. Ha azt valamilyen felforgató tevékenység megkérdőjelezte, az elnyomó gépezet segítségével kellett a hatalmat visszaszerezni. Így mindenki tudta mit jelent a „normalizálás", senki nem kérdezte, mi az. De mi van ma? A közfelfogás szerint egy demokratikus államban a normális viszonyokhoz való visszatérés azt jelenti, hogy nem tudunk más, párhuzamosan létező értékrendszereket akceptálni, azaz hallgatólagosan a neoklasszicista és neoliberális gazdaságfilozófia és társadalompolitika által kijelölt úton kell az emberiségnek haladnia. Ennek megfelelően a történelmet úgy értelmezzük, mint egy hosszú menetelést a hőn áhított cél felé. A fejlődés során az emberiség az abnormalitás különböző lépcsőit járta meg, és csak a modern kapitalizmusban jut el a teljes normalitás fokára. A világ egy része a kommunizmus kerülő útjait járta, de napjainkban ezek a tékozló fiúk is hazatérnek. A kommunizmus bukásával kijelenthetjük, hogy az egész világ normálissá kezd válni. Ebből következik, hogy a bolsevik forradalom egyszerűen tévedés volt. Elég visszatérni az elágazáshoz, és rátérni az elődök által már kipróbált útra.

A történelem a látszat ellenére még nem ér véget. A világ egyharmad részén hetven évig tartó kommunista uralmat egyedül a tévedések vagy a véletlenek kategóriájában nem szemlélhetjük. A kommunista forradalom azért aratott győzelmet, mert a fennálló liberális rendszer nem volt képes megoldani a XX. század drámai problémáit, amelyek közül csak egy volt az emberek életszínvonala közti elképesztő különbség. Úgy látszott, hogy a gondok nagy része megoldható a termelő vállalatok és bankok államosításával, a tervgazdálkodás bevezetésével. Az Oroszország (és később szövetségesei) által erőltetett iparosítás igen vonzónak tűnt Ázsia, Afrika és Latin-Amerika több országa számára, hiszen azok a Nyugat erős gazdasága mellett soha nem vihették volna véghez ipari forradalmukat.

Rövidesen kiderült azonban, hogy a szocialista vállalatok mind termelékenységben, mind min6ségben, mind a technikai innováció terén messze elmaradnak a kapitalista vállalkozásoktól. Volt azonban egy nagy előnyük: ügyesen mozgósították a munkaerőt és a gazdaság tartalékait. Ezért az extenzív id6szakban a kommunista országok igen gyors gazdasági fejlődést értek el, amelynek tükrében a liberális gazdaságpolitika érvei egyre gyengültek.

Az elméleti viták terén nyilvánvalóvá váltak a szöges ellentétben álló nézőpontok. A liberális gazdaságpolitika az egyéni vállalkozó szemszögéből vizsgálta a gazdálkodás módszereit. Első helyen a vállalat rentabilitása állt, amelyet úgy értelmeztek, mintha a nemzetgazdaság helyzete az őt alkotó cégek kondíciójának függvénye lenne. A marxista gazdaságpolitika (és a másik oldalról Keynes elmélete) viszont arra irányította a figyelmet, hogy a tömeges munkanélküliség, a falu túlnépesedése és elmaradottsága, a nemzetközi konkurencia által megbénított termelőerők remekül megférnek a magas rentabilitással működő cégekkel, ugyanakkor alaposan lerontják a gazdaság egészének hatékonyságát. Ha a termelőerők jelentős része kihasználatlanul áll, az hatalmas pazarláshoz vezet, ami az egyéni vállalkozó szempontjából lehet ugyan teljesen közömbös, de a gazdaság globális hatékonyságára nézve nagyon káros. A marxisták természetesen olyan gazdaságra gondoltak, ahol a legtöbb vállalat állami tulajdonban van. Keynes elmélete viszont a magánvállalkozásokra gyakorolt állami intervenciót vette célba.

Keynes és követői sajátos nyugati választ adtak a szabadpiaci viszonyok marxista bírálatára. Azon problémákra keresték a megoldást, amelyek felszámolásához a marxizmus a forradalom segítségét várta. Kidolgozták saját elméletüket: a szabad piac és az egyéni vállalkozások folyamatos állami korrekcióját. Ennek köszönhetően a második világháború után Nyugat-Európában és Észak-Amerikában igen megváltozott a kapitalizmus arculata. A hatékonyságot növelve sikerült a recessziót úgy visszaszorítani, hogy az egyéni vál1alkozók érdekein sem esett csorba. Az állami beavatkozás és az ezzel párosuló szociálpolitika, illetve adórendszer hozta létre azt az életminőséget, amit ma jóléti államnak nevezünk. A nyugati világ így reagált a belső és a velük összefüggő, de kívülről jövő, a kommunista világ által küldött kihívásként átélt válságjelekre. Éppen ezért nem kétséges, hogy a bolsevik forradalom és az általa létrehozott rendszer mély és kitörölhetetlen hatást gyakorolt a nyugati világ történelmére.

A „jóléti állam" stratégiája csupán Nyugat-Európát tette ellenállóvá a kommunizmussal szemben, de nem a harmadik világ országait, hiszen oda a jólét el sem jutott. Ettől függetlenül a két világrendszer harca a szovjet birodalom és a fejlett Nyugat gazdasági-technológiai rivalizálásában fejeződött ki. Amíg a gazdasági potenciált a kibányászott szén és a kiolvasztott acél mennyisége jelentette, a kommunizmus nagyjából lépést tudott tartani a kapitalizmussal. A kommunizmus bukását mindenekelőtt az eltérő technológiai színvonal okozta. Amióta az elektronika és az informatika vált a gazdaság és a hadviselés fő tényezőjévé (ezt az iraki háború példája is bizonyítja), a kommunizmus az utolsó esélyét is elvesztette.

A közgazdászok és filozófusok vitáját az élet döntötte el. Ma az a meggyőződés uralkodik, hogy a történelem végleg a liberalizmus mellett tette le a voksát. Ennél sokkal nyugtalanítóbb azonban, hogy a gazdaságba való mindenfajta állami beavatkozást a vesztes tervgazdálkodással hoznak rokonságba. Ez viszont nem állja meg a helyét. A kommunizmus nem a liberális, hanem az állam által ellenőrzött kapitalizmussal szembeni küzdelemben maradt alul. A liberális kapitalizmus ma már csak a Harmadik Világban, tehát a legelmaradottabb régiókban létezik. Ez még az ázsiai kis tigrisekre is vonatkozik, amelyek gazdasági sikereiket korántsem laisses faire módszerekkel érték el.

No, és mi van velünk? Úgy néz ki, hogy a posztkommunista Európának még van választási lehetősége. Ugyanakkor túlzottan erősek azok a hangok, amelyek az állam teljes kivonulását követelik mind a gazdaságból, mind a társadalmi kötelezettségek teréről. A szociális egyenlőség kérdését a korábbi rendszer csökevényének tartják. A kommunizmus előtti világhoz való visszatérés iránti vágyakozás azt sugallja: térjünk vissza, hogy helyes irányban indulhassunk el. Ez nem más, mint veszélyes utópia. A történelem ugyanis nem ismétli önmagát. A kommunizmus jelentős, de nem hatékony gazdasági potenciált hagyott ránk. Továbbá jól képzett értelmiséget, munkásokat, tisztességes egészségügyi hálózatot és a társadalmi gondoskodás kiépített rendszerét. Ez az örökség, de különösképpen kulturális hagyományaink és kapcsolataink arra predesztinálnak minket, hogy az európai, nem pedig a bolíviai, vagy saját, háború előtti modellünket kövessük. A politika viszont visszatért a kiinduló pontra. Ha stratégiáján nem változtat, összeütközésbe fog kerülni az előbb említett igényekkel. Ennek következtében oda juthatunk, ahol sem a liberálisok, sem a baloldal nem szeretné magát találni. Jobb ezt elkerülni, ezért hát ne próbáljuk kitörölni emlékezetünkből a történelmet.

 

Polityka, 1992/45. 13. p.

 

Nagy László Kálmán