Klió 1993/1.
2. évfolyam
ÖSSZEFOGLALÁSOK
Vraukó Tamás: Angie Debo, az indiánok fehér történésze
Bár a fehér ember ingét és nyakkendőjét
viselem, mélyen belül mégis rézbőrű vagyok.
(John D. Loundermilk)
Bár örvendetesen
szaporodik az észak-amerikai indiánok történetével foglalkozó munkák száma, a
legtöbb átlag európai ismeretei Amerika őslakóiról a hollywoodi klisékből és
Karl May regényeiből táplálkoznak. Ezek vagy a fehér expanzió brutalitásának
kitett, nemes természeti emberről, vagy az ijesztő színekre mázolt,
vérszomjasan skalpoló vadakról szólnak.
Különösen fontos
és értékes dokumentum tehát, ha nem csak távoli tájakról odalátogató
néprajzkutatók, idegenből érkező antropológusok és régészek beszámolóiból
ismerkedhetünk az indiánok történetével, hanem olyan történész munkáiból is,
aki életét az indiánok és a velük együtt élő fehér telepesek között élte le, és
minden sorának hitelességét az általa szemtanúként megélt események, saját
fénykép- és emlékanyag-gyűjteménye adja.
Ilyen történész a
kansasi születésű Angie Debo, aki kora gyermekkorában Oklahomába került. Abba
az államba, amely csak a XX. század elején lépett elő territóriumból állammá,
és nem kevesebb, mint 67 indián törzs számára az „ösvény végét", vagyis a
vándorlás végállomását, a régi helyett az új hazát jelentette. Ezek sok esetben
nem voltak már igazi törzsek, csak egykori törzsek Winchesterek, járványok,
fagyok tizede1te szánalmas maradékai, de az államban mégis több indián törzs
élt, mint az USA bármely más részén.
Angie Debo már
gyermeklányként nagy érdeklődést mutatott az olvasás, különösen a
történelemkönyvek olvasása iránt. Az amerikai Nyugat nagy történészeinek,
Frederick Jackson Turnernek és Walter Prescott Webbnek a munkái szabtákk meg
életútját is. Turner szellemisége olyannyira hatott rá, hogy sok elemzője
Turner munkásságának folytatóját és kiegészítőjét látja benne. Ez föltétlenül
igaz is abból a szempontból, hogy míg Turner és Webb a Nyugat, a Határvidék
jelentőségét az amerikai fehér civilizáció és a nemzet felemelkedése
szempontjából tartja érdekesnek és mutatja be, Debo azt írja meg, hogy mit
jelentett mindez az őslakosok szempontjából. Az indiánokkal ugyanis Turner,
Webb, Herbert Bolton alig törődött műveiben.
Debo hosszú, majd'
évszázadnyi élete során tanúja volt az indiánok XX. század eleji történetének,
látta, amikor Oklahoma állammá vált, és tapasztalta azt a csalódottságot, ami
sok embert elfogott az állam természeti kincseinek – elsősorban az olajnak – a
felfedezésekor, mert nem voltak már alkalmazhatók a régi módszerek az indiánok
előzésére, kisemmizésére, és így vagy úgy, de együtt kellett élni velük.
Debo könyvei nem
gyakoroltak olyan hatást a közgondolkodásra, mint Turner tételei a Nyugatról,
mint komplex természeti, gazdasági és civilizációformáló tényezőről. Ennek az
egyik oka az, hogy az embereket nem érdekli annyira az általuk leigázott
őslakosok sorsa, mint saját nemzetük dicső fölemelkedésének útja. A másik oka
az, hogy Debo stílusa sokkal töményebb, eszmefuttatásai sokszor bonyolultabbak
és áttételesebbek, mint Turneréi. A témával foglalkozók azonban alapműként
forgatják, idézik munkáit, amelyek révén nemcsak a kutatók, hanem az európai
érdeklődő olvasók is számtalan ponton finomíthatják az amerikai közelmúlt
történetéről bennük élő képet.
Debo utolsó
munkája, a Geronimo: The Man, His Time, His Place (Geronimo: élete és kora)
című könyvből kiderül, hogy az apacsok sorsa és harcai részint sokkal kevésbé
romantikusak, mint ahogyan azt az ifjúsági regényekből megtudhattuk, részben
pedig sokkal nagyszerűbbek. A Pueblo Felkelés harcaiban edződött, a lovaglás
mesterségét elsajátító és tökélyre fejlesztő apacsok és kajovák ugyanis,
ellenfeleiknél összehasonlíthatatlanul szegényesebb fölszereléssel és
fegyverekkel, helyismeretükre és harci szellemükre támaszkodva majdnem két
évszázadra föltartóztatták a gyarmatosító fehér embert. Ez egyetlen más,
harmadik világbeli népnek sem sikerült. Maga Geronimo többé vált bujkáló,
lemészárolt családja miatt bosszút álló indián harcosnál; a szívós, kitartó
ellenállás és a tökéletes gerillahadviselés megtestesítője lett, akinek
elfogására a mexikói és az amerikai kormányok összesen húszmillió dollárt
költöttek az évek során, mindhiába. Végül föladta magát, és az amerikai
hadsereg számára a mexikói háborúban alkalmanként nyomkeresői feladatokat
vállalt. Ebben alighanem ő volt a legjobb a világon.
Debo egyik
legjelentősebb munkája, az And Still the Waters Run – the Betrayal of the Five
Civilized Tribes (És a folyók nem állnak meg – az öt civilizált törzs
elárulása) című könyve a második világháború elején jelent meg, és éppen mert a
háború minden másról elterelte a figyelmet, csak később foglalta el méltó
helyét a szakirodalomban. Az alcímben szereplő öt civilizált törzs a csoktó, a
szeminol, a krík, a csikasz és a cseroki törzset jelenti. Ezeket a törzseket
nem pusztán valamiféle nyelvi vagy etnikai rokonság kötötte össze – a cserokik
például a főleg jóval északabbra, a Nagy Tavak és a kanadai határvidék
környékén beszélt irokéz nyelvcsaládhoz tartoznak – hanem sokkal inkább az a
közös jellemző, hogy mind az öt törzs az állandó települések és az ehhez
kapcsolódó fejlett mezőgazdaság magas szintjét érte el. Gyorsan tanultak a
fehér emberektől, hamar kialakították saját iskolarendszerüket is. Sequoyah, a
nagy cseroki főnök és tanítómester azon kevés ember közé tartozik, akik ábécét
alkottak népük számára. Chitto Harjo, azaz „Vad Kígyó", a tanult krík,
megírta az indiánok történetét („Elregélem néktek, mik történtenek itt
1492-től".) A szervezett mezőgazdasági termelés mellett ezek a törzsek
kialakították saját igazságszolgáltatási rendszerüket, és megtették az első
lépéseket az iparosodás terén, részt vettek a területeiken megnyitott bányák
művelésében. Ennek a rendszernek a kialakulását segítette, hogy a törzsek egy
hatalmas, összefüggő területen éltek az Egyesült Államok délkeleti részén: a
szeminolok Floridában, a kríkek főleg Alabamában és részben Georgiában, a
cserokik főleg Georgiában és részben Carolinában, a csoktók és a csikaszok
főleg Mississippiben és részben Alabamában. Ezt a területet kellett fokozatosan
elhagyniuk a múlt század utolsó harmadában és elindulniuk azon az úton, amelyet
cseroki nyelven úgy hívnak: csa-lagi, vagyis a könnyek ösvénye. Ez nem
egyszerre történt, valamiféle kormányzati megállapodás vagy utasítás nyomán,
hanem lépésről lépésre, ahogyan a fehér ember egy-egy értéktelennek, kopárnak
tartott földdarabot adott az indiánoknak, „örök időkre", vagy ahogyan Debo
az egyik szerződés szövegéből vett alcímében jelzi: „amíg csak a folyók meg nem
állnak", majd fölfedezte, hogy az a föld fontos és értékes kincseket rejt,
elsősorban olajat vagy szenet, és az örök érvényű szerződés nyomban érvénytelen
lett. Végül Oklahomába érkeztek a törzsek. Itt is megkísérelték helyreállítani
fejlett törzsi szervezetüket, de ez nem volt könnyű a vándorlás megrázkódtatása
után. Ebben a munkában is fölbukkan Debonak az az elgondolása, hogy az
indiánokat a fehér ember valamiféle tudatos, központilag kitervelt összeesküvés
során fosztotta meg a földjeitől. Ezt az elképzelést természetesen nem
támasztotta alá a történelemtudomány, de annyi minden hatott az indiánok ellen,
olyan sorozatos elárultatásban és olyan kevés pozitív változásban volt részük a
fehérek részéről, hogy ez az elgondolása az eseményeket közelről figyelő
krónikásnak teljességgel megbocsátható".
Debo egy másik, az
előbbinél is nagyobb lélegzetű könyve az A History of the Indians of the United
States (Az Egyesült Államok területén élő indiánok története). Ebbe a könyvébe
sokat belevett az And Still the Waters Run-ból és az 1940 és 1970 között írott
másik nyolc, történelmi művéből. A könyv 7. kiadásához 1983-ban, tehát már 93
éves korában írt előszavában ez a hihetetlen energiájú és munkabírású idős
hölgy mentegetőzik azért, mert nem a teljes könyv alapszik az ő egyéni
kutatómunkáján, hanem más szerzők és történészek munkáit is forrásul kellett
használnia!
Angie Debo látta
azt a mérhetetlen szenvedést és tragédiát; amit a két eltérő kultúra
összecsapása hozott az indiánokra, és néha, jóval kisebb részben a fehérekre
is. Szó sincsen arról, hogy a fehér ember eredendően gonoszabb, az indián pedig
eleve szelídebb, békésebb lett volna; hiszen az indiánoknak a fehérek érkezése
előtt is megvoltak a maguk háborúi. De a hatalmas kontinensen egy olyan
civilizációjú népes ség élt, amelyet teljesen készületlenül ért egy gyökeresen
eltérő értékrend hódító megjelenése. Ez okozta az igazi tragédiát.
Angie Debot mégis
a szerencsés történészek közé sorolhatjuk. A Nagy Szellem hosszú élettel
ajándékozta meg, és láthatta reményeinek és mindannak legalább részbeni
megvalósulását, amelyért életében szüntelenül küzdött. A múlt század hatalmas
vérveszteségei és valóságos népvándorlásai után, a törzsek lassan elkezdték
soraikat rendezni, és bár sokat rontott helyzetükön a két világháború, amelyek
egyszerűen fölszippantották a vidékről a munkaerőt a nagyvárosokba, ahonnan sok
fiatal indiánnak nem volt kedve visszatérni; beindult a törzsi nyelvek és
hagyományok modern oktatása, számítógépes nyilvántartásba veszik a törzsnek az
országban szétszóródott tagjait, és megannyi egyéb jelét tapasztaljuk annak,
hogy az indiánok beilleszkednek az új társadalomba. A folyamat nem
problémamentes; alkoholizmus, munkanélküliség, szegénység az átlagosnál jobban
sújtja az indiánokat. De a főnök tomahawk helyett személyi hívót visel az
övében, amely jelzi, ha harcosai telefonon keresik, és az oklahomai
Muskogee-ban az Öt Civilizált Törzs Múzeuma új kiállítási tárgyakkal
gyarapszik. Csa-lagi, a Könnyek Ösvénye ma sikeres zenés darab, amelyet a
cseroki törzs szabadtéri színpadán évente többször előadnak.
A törzsi hadakozás,
a fehér-indián ellentétek ma már egyre inkább megoldandó szociális problémákká
szelídülnek. Ezek sem lekicsinylendő bajok, de Angie Debo megérhette a
fejlődésnek ezt a szakaszát és láthatta a további irányát is.
DEBO, Angie: And Still the
Waters Run: The Betrayal of the Five Civilized Tribes (Angie Debo. 5. kiad.
Norman; London: University of Oklahoma Press, 1989.) DEBO, Angie: A History of
the lndians of the United States (Angie Debo. – II. kiad. – Norman; London:
University of Oklahoma Press. 1989.)
DILLON, Richard H.: North
American Indi an Wars (Richard H. Dillon. – New York:
Gal1ery Books, 1983.)
valamint a tulsai Gilcrease
Museumban, az anadarkoi Indian Village Museumban, a muskogee-i The Five
Civilized Tribes Museumban, az adai East Central University-n, a Cherokee
Museumban és Fort Sil1-ben készített saját jegyzetek.