Klió 1993/1.
2. évfolyam
M. Grant: A feltáruló múlt. A görög és a
római történelem a régészet tükrében
Bizonyára nem
véletlen, hogy római tartózkodásom alatt több régészeti könyvtárban is hiába
kerestem M. Grant könyvét, míg azután az Accademia Americanában meg nem leltem,
ott is a szerző adományaként. Ez nem értékítéletet jelent a hihetetlenül gazdag
régészeti irodalomban válogatni kényszerülő könyvtárak részéről, inkább a kötet
jellegével függ össze. Csupa olyan ásatást, illetve régészeti eredményt
ismertet röviden és olvasmányosan, melynek részletes, első kézből származó
publikációja szakmai folyóiratokban, ásatási beszámolókban már megjelent. A
kötet tehát nem elsősorban a szakemberek számára készült, és különösen nem
azoknak, akik egy ásatást behatóan akarnak tanulmányozni. Az ismertetett témák
száma 42, így nem jut 3–4 oldalnál több egynek a bemutatására.
A szerző
színvonalas ismeretterjesztő tevékenysége már eddig is jól ismert volt, szinte
évenként jelentek meg ilyen jellegű munkái, melyek az antik kultúra valamennyi
területére kiterjedtek. Leginkább talán a kultúrtörténész megjelölés illik rá.
Ez a sokoldalúság jellemzi jelen kötetét is: a régészeti kutatásoknak nemcsak a
politika- és gazdaságtörténeti, hanem művészet- és irodalomtörténeti
újdonságokat hozó eredményei is szerepelnek itt. Sőt, ezek mellett értesülünk a
kutatások legfrissebb technikai segédeszközeiről is, mint a magnetométer
(mágneses erő mérés), a potenciométer (a talaj elektromos ellenállásának a
mérése), a dendrokronológia (évgyűrűk), a periszkóp stb.
Ha tehát valaki
gyors áttekintést akar szerezni az elmúlt 30 évnek az ókortudomány más
területeire is hatással lévő eredményeiről, akkor érdemes ezt a könyvet kézbe
vennie. Nem a legnagyobb szabású ásatások összefoglalásáról van szó, hanem a
legérdekesebbekéről.
1. A görögök –
Sötét kor
A II. évezred
végétől sötét korról szokás beszélni, mely időszakban csak Athén kerülte el a
pusztulást. Az ásatások két további központ virágzását igazolják: az euboiai
Lefkandiét és a ciprusi Salamisét. Euboián vas- és rézbánya volt, gazdagságát a
fémművesség biztosította. A sírokban importált luxuscikkek sokaságát találták:
Szíriából, Föníciából, Egyiptomból származó fajansz nyakláncokat, gyűrűket,
vázákat, Athénból származó edényeket. Feltártak egy apszisos épületet, mely
kőalapon vályogból épült a X. században, és az eddig ismert legnagyobb épület a
sötét karból. Kívül szögletes faoszlopokkal volt körülvéve, ami legalább egy
századdal korábbra helyezi az oszlopsorral övezett épülettípus kialakulását. A
tárolóedények jelenlétéből inkább profán, mint szakrális épületre lehet
gondolni.
A két leggazdagabb
sír fölé épületet emeltek, bejáratuk előtt hamarosan temető alakult ki. Ebből
héroszkultuszra következtethetünk, ami a legkorábbi, amelyről tudunk, és arra
vall, hogy nemcsak a régmúlt alakjait övezhette ez a tisztelet. A Homérostól
ismert nagy temetési szertartást itt a X. században gyakorolták, tehát nem az
epikus minta hatására alakult ki.
Salamis
virágzásában a bronzöntés még fontosabb szerepet játszott. Alapítói a mükénéi
Görögországból menekült görögök voltak. A VIII–IX. századból származó, ún.
királysírok a homéroszi gazdagságot idézik: elefántcsonttal, ezüstlemezekkel
díszített trónusok, ágyak, ékszerek, kocsik, fegyverek kerültek elő belőlük.
Ezt már lehet a homéroszi epika befolyásának tekinteni, de attól függetlenül
megőrzött hagyományoknak is. Hősi múltjuk nem volt olyan távol tőlük, mint
eddig gondoltuk.
Az ún. sötét kor
után újraéledő görög városok aktív kereskedelmi és kolonizációs tevékenységbe
kezdtek. Nyugaton az első támpontok az euboiaiak alapította Pithekusai (Ischia)
és Kymé voltak a VIII. században. Az Ischián feltárt több száz sír a VIII.
század második negyedéig nyúlik vissza. Mellékleteik szerény életmódra utalnak.
Összeköttetést tartottak fenn Szíria ahonnan aranyat, ékszereket hoztak – és
Etruria között, ahol az előbbi áruért vasat kaptak. Kymét a VIII. század
harmadik negyedében alapították az Euboián lévő Chalkis és Kymé telepesei. Az
etruszkok, akik szintén megjelentek Campaniában – központjuk Capua volt – tőlük
vették át az ábécét.
1981-ben került
napvilágra az athéni agora egyik legnevezetesebb építménye, a Stoa Poikilé. Az
edényleletek alapján 470–460 között épülhetett, 10–20 évvel a perzsa háborúk
után. Nem sokkal felépülte után festményekkel díszítették, amelyeket az i. sz .
II. századi utazó-író, Pausanias leírt. Az V. századi Athén legjelentősebb
festői végezték e munkát: Polygnótos, Mikón, Panainos. A mészkőfal
maradványaiban vasszegek kerültek elő, melyek a festményeket tarthatták.
Díszítették hadizsákmányból származó pajzsokkal is (425-ben). Előfordult itt
mindenféle kereskedő és mesterember, de leghíresebb mégis filozófusairól volt,
akik itt tartották találkozóikat és ide vonzották hallgatóságukat. Itt tartotta
300 körül Zénó előadásait és vitáit, és lett az alapítója az oszlopcsarnokról
elnevezett filozófiai iskolának (sztoicizmus), mely az i. sz. 260. évig
folyamatosan működött.
Az Aigai-i
(Vergina) és a Pella-i ásatások megsokszorozták ismereteinket nemcsak Makedóniáról,
hanem a görög művészetről, festészetről, hadfelszerelésekről is. Az aigai-i
ásatások során 1977 novemberében az azt vezető theszszaloniki régész
professzor, Andronikosz egy teljesen érintetlen földalatti sírépítményre
bukkant. Falain freskók, köztük Persephoné elrablása rózsaszín–barna–bordó
színekkel festve.
A különös
színskála, a kifejező erő, a perspektíva ismerete jelentős művészről
tanúskodnak. Az építmény homlokzatára vadászjelenet volt festve, mely a
természeti környezet iránti érdeklődést mutatta. A sír gazdagsága a makedón
királyi család tagjára enged következtetni, amit megerősített a dombtetőn
előkerült oltármaradvány, ami a homéroszi hagyományt idézte. Sok jel arra vall,
hogy a királyi személy II. Philippos, Nagy Sándor apja lehetett. A sírból
előkerült egy koponya, melynek egyik szemüregénél nyíltól származó sérülés
volt. Philippos valóban 354-ben egy csatában elvesztette fél szemét. Egy másik
sérülése következtében fél lábára bicegett, amire egy felemás lábszárvédő
utalhat ugyancsak a sírleletek között. Előkerült még egy fejedelmi pompájú
sisak és mellvért, egy nagyméretű aranylemez koszorú.
A sírtól nem
messze állt a 3. sz. királyi palota perisztiliumos udvarral, emeletes
oszlopsorral, nagyméretű termekkel. Folyamatos feltárás folyik az akropolison
és a városban, mely a hippodamosi városépítési elveket mutatja. A színházat,
melyben Philippost megölték, 1982-ben azonosították. Pellában eddig fél tucat
hellénisztikus házat tártak fel (300 körüliek), melyek néha két emeletesek,
oszlopcsarnokos udvaruk van, kavicsmozaikok díszítik. Ennél jóval nagyobb
terület az, ami még feltárásra vár.
Régészeti
kutatások tették világossá, hogy Syrakusa számára a IV. század harmadik
negyedében az egykori anyavárosból, Korinthosból érkező Timóleon uralma mekkora
gazdasági fellendülést jelentett. Syrakusa mellett valósággal újjászülettek
ekkor Gela, Akragas, Tyndaris, Héraklea Minoa is, amit részint légifelvételek
segítségével állapítottak meg. Jól tükrözi a változásokat a vázakészítés, mely
a datálás legfontosabb kiindulópontja. A IV. század első felében tapasztalható
hanyatlás után a század közepétől felvirágzott a szicíliai vörösalakos vázák
készítése, és Campaniából 340 után egy kiváló vázafestő is a szigetre
költözött. A fellendülést bizonyítja a pénzforgalom is, melyben a korinthosi
érmék domináltak. Ez arra utal, hogy a sziget jelentős tömegű mezőgazdasági
árut exportált Görögországba.
Nagy Sándor halála
után (323) a Seleukida uralkodók a meghódított területeken nagyarányú
kolonizációt folytattak, melynek legtávolabbi pontja észak-kelet Baktria volt,
a mai Afganisztán északi részén. Az Oxus partján (ma Amu-Darja) alapították
Alexandria Oxialla-t (ma Ai Khanum). A part jól védhető pontjára épült, ahonnan
ellenőrizni lehetett a közeli hegyek lapis lazuli kitermelését, a kínai
selyemutat és a nomád pásztorok vonulását.
A város maradványait
Zahir király fedezte fel 1961-ben vadászat közben. A feltárás során
középületek, templomok, feliratok kerültek elő, továbbá egy héró sz-szentély,
mely feltehetően a városalapító Kineas szarkofágját tartalmazta. Az egyik
felirat arról tudósít, hogy egy bizonyos Klearchos Delphoiba utazott, hogy a
szentély híres erkölcsi intelmeit lemásolja és magával hozza. Egy
vályogtéglában maradt papiruszlenyomat Aristotclés részletet tartalmazott. A
görög urbanizáció és kultúra jelenlétére mutatnak a gymnasium, a színház, a
fürdő épületei, ez utóbbi stukkóval, mozaikkal volt díszítve.
A városnak nem
volt könnyű élete, parthus, majd szkíta támadás érte, mely utóbbi végleg
elpusztította i. e. 145. körül.
Görögök,
makedónok, ázsiaiak külön negyedekben éltek egymás mellett. Egy fal görög és
bennszülött részre osztotta a várost, ami arra vall, hogy a két kultúra nem
közeledett annyira egymáshoz, mint a hellenisztikus történészek eddig
gondolták. Ez alól a helyi nem-görög elit volt némileg kivétel.
1959-ben
Troezenben (észak-kelet Peloponésos) előkerült egy felirat, mely a II.
görög–pezsa háború egyik dekrétumát tartalmazta. 481-ben, az első pánhellén
kongresszus után Athén vezetői úgy határoztak, hogy szembeszállnak a
Görögországot megtámadó barbárokkal, hajóikkal és minden erejükkel, közösen
azokkal a görögökkel, akik ugyanezt akarják. A dekrétum tartalmát Hérodotos
leírja (VII 144). Az athéniak az isthmosi védővonal mögé való visszavonulást
javasló spártaiakkal szemben döntöttek így.
A troezeni felirat
a flotta felvonulását másképp adja elő. Csak egy része megy az ellenség elé az
euboiai Artemision fokhoz, további részei Attikai ill. Salamis védelmére
sorakozik fel. A felirat stílusa, nyelvezete alapján bizonyosan IV. század
végére datálható. Felmerül a kérdés, hogy miért volt szükséges az egykori
dekrétum felidézésére, ill. mivel magyarázható a tartalmi ellentmondás. Az
előbbi kérdésre választ az adhat, hogy Nagy Sándor halála után az athéniak le
akarták rázni magukról a makedón uralmat. Ehhez Troezen is csatlakozott, és a
felirattal kívánta kifejezni szövetségesi hűségét. Ennek szövege azonban nem az
eredeti másolata, hanem irodalmi jellegű átfogalmazása. A tartalom
megváltoztatásának pedig valószínűleg az a magyarázata, hogy a felirat
fogalmazója utalni akart a két nagy tengeri győzelemre, vagy esetleg saját
korának stratégiáját akarta igazolni vele. Ez esetben tehát az egyéb ként
megbízhatóbbnak tartott feliratos emléket kellett felülvizsgálni az elbeszélő
forrással szemben.
II. Itália és
Római Birodalom – Etruria
Caere (Cerveteri)
az egyik legjelentősebb politikai, tengeri és kereskedelmi hatalommal
rendelkező etruszk város volt, tengeri kikötői közé tartozott a közeli Pyrgi.
Az ottani Uni (=Juno–Héra)-szentély feltárásakor (1964) három feliratos
aranylemez került elő, egyik pun, a másik kettő etruszk nyelven, melyek közül
az előbbi ismert nyelv. Az utóbbiból sok szó ismert, egészében azonban
megfejthetetlen. A lemezek azonban nem tartalmaztak igazi bilingvis szöveget,
mert nem szószerinti fordításai voltak egymásnak.
A feliratok
lényege, hogy Uni-Astarténak szentélyt és szobrot emeltek, ahol évenkénti
áldozatot mutattak be. A pun főistennő és az etruszk Uni azonosítása és közös
tisztelete a Karthagó és Caere görögök ellen kötött szövetségével (535) függött
össze, maga a szentély 500 körül épülhetett. Eszerint Pyrgiben megtelepedtek a
pun kereskedők, akiknek az együttműködésére Caerének szüksége volt az erősödő
görög és latin befolyással szemben. Ez hihetőbbé teszi Polybios (III 22)
tudósítását arról, hogy az első szerződés Karthagó és Róma között 509-ben jött
létre. Ebből az időszakból egyébként írott forrással nem rendelkezünk.
Az i. e. II–I.
századi villagazdaságokra (farmokra) vonatkozó ismereteink gazdagítják a
Francolisé-ben (Campania) és a Settefinestrében (Etruria) feltárt
villaépületek. Az előbbi esetében az i. sz. elején jött létre egy egyszerű
átriumos ház, amit a század közepén perisztiliumos villává bővítettek. Az i.
sz. I. század közepétől kezdődik a hanyatlás ideje, míg a II. század közepén
lakói el nem hagyják. Tevékenységének alapja az olajbogyó és olaj előállítása
volt: olajprések és kádak kerültek elő. Ezt a tevékenységet a görögök
honosították meg Dél-Itáliában. Az olajfa csak évek múlva kezdett teremni,
bőségesen pedig csak 30 év múlva, de utána kevés munkával évszázadokig termett.
Cato, Varro, Vergilius, az idősb Plinius egyaránt írnak fajtáiról,
fontosságáról. A stabilitás és virágzás jelképének tekintették. Az olajat
használták étkezéshez, illatszerekhez, testápoláshoz, lámpákhoz,
áldozatbemutatáshoz, tehát az élet szinte valamennyi termetén.
A settefillestre-i
villa az i. e. I. század első felében épült egy teraszosan kialakított
domboldalon, a terasz támasztékául a korabeli városfalakat utánzó falat
építettek. A perisztilium körüli szobákat festmények, mozaikok, márványpadlók
ékesítették. Az épület alatt ciszternák és raktárak voltak. Külön épületrész
szolgált a termékek feldolgozására, elhelyezésére, a rabszolgák szálláshelyéül,
tisztálkodásra, a gabona tárolására. A gabona egy részét valószínűleg Rómában
értékesítették.
Az i. sz. I.
század végén olajprésekkel és kádakkal szerelték fel a gazdaságot. Az olajőrlő
hengereket öszvérek vagy szamarak forgatták, lábaik nyoma a kövezeten
megmaradt. A szőlőtermelés meghonosodását három szőlőprés bizonyítja. Ez is
görög telepesek révén került Itáliába. Bort olyan mennyiségben állították elő,
hogy abból sokfelé exportáltak, különösen Galliába.
Az 1980-as ásatási
szezonban további gazdasági tevékenységre is fény derült. Egy nagy udvar körül
27 disznóól nyomára bukkantak. Itáliai római villában először tártak fel ilyet,
jóllehet Varro és Columella egyaránt írnak erről a tevékenységről. A disznóhús
fontos helyet foglalt el az étkezésben, a csontleletek 50–75 százalékát teszik
ki a disznócsontok. A disznóólak a rabszolgaszállások bővítésével és egy új
fürdővel Trajanus idejére datálhatók. A villa lakóinak száma akkor 50 körül
lehetett. Tulajdonosa feltehetően a Sestius család volt, akinek nevét sok
Cosában (a legközelebbi kikötő) előkerült boros amphora megőrizte (SES). A
leletek jól példázzák a termékváltás folyamatát. Sorsa Francoliséhez hasonlóan
zárult: a II. század második felében elhagyták.
Egyiptom
megszerzésével (i. e. 30) a birodalom legdélebbi határvonala a Nílus első és
második zuhataga között húzódott. Ennek védelme nem volt könnyű feladat. Az
első római helytartó a költő G. Cornelius Gallus volt, aki hadseregével
megjelenve ezen a területen felirattal emlékezett meg arról, hogy sem római,
sem egyiptomi fegyverek soha idáig még nem jutottak el. (Emiatt elvesztette a
császár jóindulatát és öngyilkos lett.)
Több Meroé felől
érkező betörés után, i. e. 25-ben G. Petronius, az új helytartó bevette Primis
erődjét, mely a második zuhatagtól északra levő Trikontaschoinos stratégiai
pontja volt. Szerepének megőrzését mutatja, hogy egy III. század közepéről
származó levelet innen küldtek, melyben az egyiptomi légió parancsnoka és több
tisztje említve van. Ma a Nasszer-tó kis szigete. 1980-ban végzett ásatások
megerősítették egykori jelentőségét. Több száz katonai csizma és saru, több
ezer ruha került itt elő, melyek rendkívül ritkán fordulnak elő az antik
leletekben. Számos papirusztöredéket is találtak különböző nyelvű szövegekkel,
melyek az intenzív déli kapcsolatokat mutatják, n1indenek előtt Meroéval.
Nagy Herodes,
Judea – mondhatnánk, hogy a rómaiak kegyelméből – királya i. e. 40–4 között,
korának egyik legnagyobb és legkorszerűbb kikötőjét építette meg Caesarea
Maritimában, a mai Jaffa közelében. Josephus Flavius, a zsidó történetíró
részletes leírását adja (A zsidó háború III 408–414). Feltárása 1980-ban
kezdődött el.
Az építésnél a
római cementfalas technológiát alkalmazták. Néhol előkerültek a fazsaluzat
maradványai is, melybe a habarcsot öntötték. A fa anyagát C-14 vizsgálattal
1970+–70 évesnek állapították meg, a botanikai vizsgálat szerint európai
eredetű fenyő- és nyárfából készültek. A habarcs kötőanyaga, a puteoli föld
(pozzolana) Itáliából származott. Ezek után aligha kétséges, hogy az építkezést
római mérnökök irányították.
Az új Caesarea
virágzó görög–római város volt theatrummal, amphiteatrummal, hippodrommal,
templomokkal, köztük Roma és Augustuséval. Kereskedelmi és ipari (pl.
bíborfestés) központ, nem sokkal Herodes halála után, pedig az újonnan
szervezett római provincia, Judea fővárosa lett. I. század 26–36 között Pontius
Pilátus a provincia helytartója, akitől egy felirat is előkerült itt. A
keresztény hagyomány szerint Szt. Péter itt keresztelt meg egy centuriót, Szt.
Pál pedig két évet töltött az itteni börtönben. A főként görög eredetű lakosság
itt kiáltotta ki a hadvezér Vespasianust császárrá 69-ben.
Az Augustus utáni kor
Aphrodisias, a
délnyugat kisázsiai város – Aphroditéről nevezték el – már Sulla és Caesar
idején kitüntetett figyelmet élvezett. Itt született később a peripatetikus
filozófus, Alexandros, aki Athénben tanított és a Sorsról írt művét Septimius
Severusnak és Caracallának ajánlotta. A megindult ásatások példátlan mennyiségű
szobrot és reliefet hoztak napvilágra, ami a közeli bányának is köszönhető,
ahol kiváló fehér és kékes-szürke márványt fejtettek.
1979-től kezdve
feltárt Sebasteicn (Augusteion) Augustusnak és istenné avatott utódainak
tiszteletére épített monumentális kultuszkörzet, mely pazarul volt szobrokkal,
domborművekkel díszítve. Az északi oszlopcsarnokban domborművek ábrázolták az
Augustustól meghódított népeket, 13-nak a neve megmaradt a bázisokon. További
feliratos bázisok megőrizték Aeneas, A phrodité, Augustus nevét. Egy közeli
épületben Iulius-Claudius-i portrék kerültek elő, valamint Pindaros,
Alkibiadés, Pythagoras és a tyanai Apollónios feliratok révén meghatározható
portréi.
Összehasonlítva a
korabeli római domborművekkel (pl. Ara Pacis), itt önálló szobrásziskola
működött. Ornamentikájuk lazább, dúsabb, barokkosabb. Pillanatnyilag a
szignálások alapján 20 szobrásznevet ismerünk. Közben előkerült műhelyük is,
ahol kísérleti darabok, befejezetlen munkák, szerszámok hevertek.
A III. században
Phrygia-Caria provincia fővárosa lett Aphrodisias. Ebből az időből valók azok a
felirattöredékek, melyek az antikvitás egyik legfontosabb gazdasági feliratához
tartoznak, Diocletianus (284–305) ármaximáló rendeletéhez, melyet minden
provinciaközpontban elhelyeztek.
Középső
birodalom
Vindolanda
Britannia északi határán nem római segédcsapatok erődítménye volt. Alapítója
Iulis Agricola – a történetíró Tacitus apósa –, aki Britanniát 78–83 között
kormányozta. Az 1973 óta folyó ásatások azt mutatják, hogy a római kultúra
vívmányai eljutottak ide is: volt központi fűtés, fürdő, melyet a civilek is
használhattak, gőzfürdő (szauna), szolarium, szálloda (mansio). Előkerültek
szerszámok, lábbelik, rajtuk a mester jelzésével. A lábbelik háromnegyede
Rómából származott, a többi helyi műhelyekből. Egy sor adat vallott helyi
bőrkikészítésre és feldolgozásra.
A legfontosabb
leletek mégis azok a feliratos fatáblák, melyek egy nagy faépületben, aztán a
praetoriumban (parancsnoki épület) kerültek elő. Fennmaradásuk csak a kedvező
talajviszonyoknak volt köszönhető, így is igen törékenyek és a levegőn rögtön
elhalványultak, de infravörös fény alatt olvashatóvá lehetett tenni őket.
A táblák néha
ostya vékonyságúak, melyekre náddal vagy madártollal írtak, karbontintát
használtak (atramentum), amit gumitej, víz és korom keverékéből készítettek.
Többségük azonban vastagabb volt, felületük mélyedésébe vékony viaszréteget
kentek, és arra írtak fémtollal (stílus). Kurzív írást használtak a szavak
elkülönítése, interpunkciója nélkül, ami tovább növelte a kiolvasás
nehézségeit.
A szövegek
többsége 95–105 között készült, magán és hivatalos leveleket egyaránt
tartalmazott, és kb. 600 kéztől származott. A 200, stílussal írt tábla néha a
címzettet is tartalmazza, a tintával írtak nagyon töredékesek (kb. 1000 db).
Tartalmuk rendkívül változatos: az egységparancsnokokhoz érkezett levelek
házastársaktól, tisztektől; levélpiszkozatok a parancsnokok javításaival; napi
jelentések az adjutánsoktól (optiones); katonák eltávozási engedély kérései;
árukészlet leírása; gyerekek írásgyakorlata.
Egy 4 oldalas, 45
soros levél – az eddigi leghosszabb római levél, mely ásatásból származik – egy
bizonyos Ocatvianustól jött, nem tudni, hogy honnan. A címzett a Vindolandában
élő barátja, Candidus. Pénzt kér tőle sürgősen, legalább 500 denariust, mert
egy 5000 vékás gabonaszállítmány nem érkezett meg, amit már saját zsebéből
kifizetett. Ezen kívül néhány marhabőrt kért, melyekért maga is elmenne, de nem
akarja az öszvéreket a rossz utakkal gyötörni.
Kivételesnek
számít, hogy egy hölgytől származó levél is fennmaradt, bizonyos Claudia Severatól,
aki barátnőjét, Lepedinát születésnapi ünnepségre hívja meg. Egy másik levél
élelmiszer- és italrendelést tartalmaz a helyőrség számára: különböző minőségű
borokat, köztük acetumot is (savanyú bor), mely a katonák megszokott itala
volt, és sört is, valamint disznózsírt, halszószt (garum). A nagyobb mennyiségű
árpa felhasználása valószínűleg az állatok takarmányozására történt. A
húsfogyasztás nem korlátozódott ünnepi alkalmakra. Nyelvi szempontból is
érdekesek ezek a dokumentumok, mert eltérnek mind az auctorok, mind a feliratok
nyelvétől, és leginkább tükrözik a beszélt nyelvet.
Az íráshoz
leginkább használt anyag mégis a papirusz volt, melyet Egyiptomban állítottak
elő, és a legnagyobb mennyiségben ott is maradtak meg a száraz éghajlatnak
köszönhetően. A hivatalos és magánfeljegyzések tömege mellett nem ritkák az
irodalmi szövegek sem.
Egy 1968-ban 6s
1972-ben publikált, Egyiptomból származó papirusz eddig ismeretlen görög
novellát tartalmaz, Lollianus Phoinikikáját (Phoeniciai történet), mely a hellenisztikus
novella-irodalom eddig nem ismert típusát őrizte meg. A hellenisztikus görögök
szerették a szerelmes, ironikus meséket, mint amilyenek a milétosi történetek
voltak. Ezek a melodramatikus, szentimentális történetek happyenddel végződnek,
mint a mai bestsellerek. Legismertebbek közülük Héliodoros Aithiopikája, Longos
Daphnis és Chloéja. A latin novellák, mint Petronius Satyriconja és Apuleius
Metamorphosese azonban nem ezt a típust képviselik.
Ezek előzményébe
ad bepillantást a Phoinikika, mely bár egy i. sz. 200 körül írt papiruszon
maradt meg, bizonyosan korábbi az említett latin műveknél. Az egyik töredéke
egy rituáiis gyermekgyilkosságot ír le, egy másik szexuális beavatással
foglalkozik, egy harmadik hullák tanulmányozását írja le. (Egy másik papiruszon
fennmaradt novella az folaus, melynek szövegében próza és vers keveredik
egymással, miként Petronius Satyriconjában, és jellemző rá a nyers obszcenitás,
ami távol állt az eddig ismert görög novelláktól.
Az érmék igen
fontos forrásai a római történelemnek. Amikor nem volt sajtó és rádió, az érmék
segítségével lehetett eljuttatni legbiztosabban az emberekhez a hivatalos
üzeneteket. Ezért hátlapjaik ábrázolása néha havonként változott, és nemcsak
politikai, hanem vallási, mitológiai üzenetet is hordozott.
A numizmaták egyik
érdekes új megállapítása, hogy a Nyugat-Római Birodalom nem 476-ban Romulus
Augustulus lemondatásával ért véget, hanem 480-ban, Iulius Nepos
meggyilkolásával.
A dolog előzménye,
hogy Nepos, Dalmatia katonai parancsnokának a fia, elvette a Kelet-Római
Birodalom császárának, I. Leonak a lányát, és ezért Leo hozzásegítette a
nyugati trónhoz. Orestes, a ravennai főhadiszállás parancsnoka azonban úgy
döntött, hogy fiát, Romulust teszi meg császárrá, ami 475-ben meg is történt.
Mikor Odoaker lemondatta, és magát Itália királyának kiáltotta ki, elismerése
érdekében küldöttséget menesztett Leo utódjához, Zénóhoz, aki az elismerést
ahhoz a feltételhez kötötte, hogy nemcsak az ő szupremáciáját fogadja el
Odoaker, hanem Nepos formális jogát is Itáliához. Ennek tanújeleként Odoaker
Mediolanumban arany solidusokat veretett Nepos nevében a következő felirattal:
D(ominus) N(oster) IUL(ius) NEPOS P(ius) F(elix) AUG(ustus), valamint Zénó nevében
is mind Mediolánumban, mind Ravennában.
Nepost 480-ban
saját testőrei meggyilkolták Dalmatiában, Odoakert pedig 488-ban a keleti gót
Theoderik győzte le.
A következő évek
fontos feltárásának ígérkezik a herculaneumi Villa dei Papiri kutatása. A
hatalmas villaépítményt már a XVIII. században alagutak segítségével elérték,
és rendkívüli értékeket hoztak onnan föl: 7 márványszobrot, 15 márványportrét,
18 bronzszobrot, 32 bronzportrét. A villa feltételezett tulajdonosa L.
Calpurnius Piso volt, Caesar apósa. Innen került napvilágra az első antik
könyvtár, 1803 papirusztekercs. Az eddig ismert szövegek többsége az epikureus
filozófusnak, a gadarai Philodémosnak (110– kb. 40) az írásait tartalmazza.
A villa szakszerű
feltárása 1987-ben kezdődött el, továbbra is az alagutak segítségéve!. Megtévesztő,
hogy a szerző ezt követően írja le, hogy előkerült az első két latin szöveg,
melyek Lucretius töredékeket tartalmaznak. A szövegek előkerülése nincs
összefüggésben a feltárási munkák elkezdésével. A papiruszok szövegeinek
megközelítése ma még elsősorban technikai, és csak másodsorban filológiai
probléma. Külön fejezetet kívánna a megszenesedett papiruszrétegek
leválasztásának, rögzítésének, olvashatóvá tételének az ismertetése. A
szóbanforgó papiruszok (összesen három) felnyitása 1987-ben történt, szövegeik
pedig 1989-re váltak olvashatóvá. De így sem folyamatos szövegről van szó. Az
összesen 16 töredék mindegyike csak néhány szófoszlányt tartalmaz, amelyek
kiegészítése akkor vált lehetővé, amikor felismerték, hogy azok a De rerum
naturához tartoznak, mégpedig az V., III. és I. énekekhez. A szöveg előkerülése
cáfolata annak a feltételezésnek, hogy Lucretiusnak ne lett volna kapcsolata a
korabeli epikureizmussal.
Azóta már arról is
hírt adhatunk, hogy újabb latin szerző töredékei váltak ismertté, mégpedig
Ennius Annalesének VI. énekéből (Cron. Erc. 20, 1990, 5 skk). Ez esetben a mű
azonosítását a szövegben előforduló hexameter végére utaló jelzés (>) tette
lehetővé. Persze ott is 18 igen rövid, néha csak néhány betűből álló töredékről
van szó, kultúrtörténeti jelentősége azonban messze túlterjed ezen, hisz
segítségével kirajzolódik egy köztársaságkor végi szellemi központnak az
arculata.
A papiruszok
példája jól jelzi, hogy a régészeti leletek szinte évről évre tárnak elénk
olyan új ismereteket, melyek az antikvitásról kialakult képünket gazdagítják,
módosítják, esetleg meg is változtatják.
A didaktikai
szempont meghatározó voltára vallanak a kötet illusztrációi, térképei, fogalom-
és névmagyarázatai, a bőséges bibliográfia. Segítséget kapunk a speciális
szakirodalom felleléséhez, ami gyakran egyáltalán nem könnyű feladat. Az egyes
témákhoz sajnos csak egy-egy illusztráció tartozik, így óhatatlanul szüksége
lehet az olvasónak fellapozni az eredeti publikációkat.
M. Grant: The Visible Past.
Greek and Roman History from Archaeology (A feltáruló múlt. A görög és a római
történelem a régészet tükrében) 1960–1990. Weindenfeld a. Nicholson, London
1990, XVII+258 p.