Klió 1993/1.
2. évfolyam
XIX. SZÁZAD
Miért lesznek ritkábban nagy forradalmak a jövőben? –
Tocqueville figyelmen kívül hagyott jóslata
A nagy francia
forradalom kétszáz éves fordulóján felerősödött a vita Tocqueville
forradalommal kapcsolatos nézeteiről. A kérdés aktualitását erősítették Közép-
és Kelet-Európa közel múltbeli történelmi viharai.
A Demokrácia
Amerikában című, 1840-ben megjelent Tocqueville-kötet 21. fejezete azonban
valahogyan elkerülte az elemzők figyelmét. Ebben – miután 1835-ben azt
állapította meg, hogy a nagy forradalmi mozgalmakat nem tudja megállítani sem a
középosztály, sem a gazdagok osztálya – azt jósolta, hogy a demokrácia
megerősödésével egyre ritkábban lesznek nagy forradalmak. 1848. január 27-i
beszédében viszont épp az ellenkezőjét, új forradalmi hullám közeledtét
jelezte, bár aztán maga volt a legjobban meglepődve jóslata gyors
beteljesülésén. Ezután, élete hátralévő részében mindig a nagy francia
forradalom kontinuitásáról, és nem megszűntérő1 beszélt. E cikk szerzője (a
pittsburghi egyetem tanára) azt kutatja, mi vezette Tocqueville-t, amikor szép
csendben eltemette saját, 1840. évi jóslatát, és milyen tanulságokat kínál a
forradalomról szóló kétféle tocqueville-i nézet a ma emberének.
Az 1840-es kiadású
Demokráciá-ban kétségkívül a 21. fejezet tartalmazza Tocqueville legfontosabb
mondanivalóját. A fejezet két részből áll: a nagy forradalmakat elriasztó „tényezőkről”,
majd pedig az „eszmékről” beszél. Dönteni azonban nem tud: vajon a tények
következnek-e az eseményekbő1 vagy fordítva. Gondolatmenete a következő:
Amerikában eltűnőben van a szellemi és érzelmi sokféleség, sok a becsvágyó
ember, ám nincsenek igazán nagy célok. Az általános konvergencia jelenségéből
sokkal középszerűbb, és újításra kevésbé hajlamos szellemiségű kulturális jövő
következik. Politikai prognózisa szerint azok a társadalmak, amelyek nagy
demokratikus forradalmakon estek át, mint Franciaország, ugyanannyira be vannak
biztosítva a forradalmak ismétlődése ellen, mint Amerika a maga
középszerűségével. Ami az eszméket illeti, Tocqueville különbséget tesz a
„forradalmi szellem” és a nagy forradalmi szenvedélyek és eszmék között. Az
előbbi nála hajlamot jelent a gyors változásokra, a zsarnoki magatartásra, a
fennálló jogrendszer elutasítására, a brutális étvágy mindenáron való
kielégítésére. Ez a fajta „forradalmi szellem” a „puha despotizmus” velejárója,
s Tocqucvil1e ezt a modern demokratikus társadalmak fő veszélyének tartja.
Tocqueville
Demokráciája 21. fejezetének fő mondanivalója az, hogy nagy forradalmak egyre
ritkábban fordulnak majd elő, mert a többség – a középosztályok – nem akarnak
felfordulást. A tulajdonos középosztály nemcsak Amerikában jelentős ekkorra,
hanem 1789 óta Franciaországban is. Tocqueville megállapítja, hogy „Minden
forradalom többé-kevésbé fenyegeti a tulajdont. Egy demokráciában a legtöbb
lakos tulajdonos”. Ebből következik, hogy a demokráciákban a legtöbb ember nem
akar forradalmat, sőt, kimondottan fél tőle. Míg Amerikában az emberek „egyenlőnek
születtek, ahelyett, hogy azzá lettek volna”, Franciaországban a kaszt- és
osztályrendszerből fájdalmas változások árán alakult ki a demokratikus
társadalom. A forradalmat a középosztálybeli tulajdonosok vívták, akik
idegenkednek minden további felfordulástól. Semmi sem összeegyeztethetetlenebb
a forradalmi erkölccsel, mint a kereskedő, iparosodó társadalmak vállalkozói,
tulajdonosi individua1izmusa – állapítja meg Tocqueville. „A forradalom saját
eredményei révén megölte a forradalmi szellemet” – mondja ki végül a francia
gondolkodó.
A nincstelen
tömegek forradalmasító jelenlétére csak 1838-ban figyelt fel: jobban ki vannak
téve a piac ingadozásának, ezért hajlamosabbak forradalom kirobbantására, mint
a mezőgazdasági lakosság. Azonban a „pauperizmus” inkább az angol társadalom
betegsége – véli Tocqueville –, Franciaországnak, ahol a földbirtokok alapos
felosztása mintegy megelőzéseként már megtörtént, kevésbé kell forradalmat
okozó „kereskedelmi válságtól” tartania.
Tocqueville
forradalommal kapcsolatos nézeteit a cikk szerzője két világosan elkülönülő
időszakhoz köti. Az1830. júliusi forradalom, és a Demokrácia 1834-es, első
változatának megírása között Tocqueville mélyen a francia helyzet
bizonytalanságának hatása alá került. 1835–39 között, a második Demokrácia, s
annak is a 21. fejezetének megírása idején azonban már a langyos
középszerűségbe hanyatlás veszélyére hívja fel a figyelmet. Ehhez a forradalmi
apály-prognózishoz egészen az 1848-as forradalmak idejéig ragaszkodott.
Tocqueville e
prognózisát 1848 februárjában kezdték megkérdőjelezni az események. Ekkorra
azonban az ó felfogása is megváltozott: a középosztály már nem a „hatalmas
többséget” jelentette a szemében, hanem egy kis csoportot, amely kisajátította
a hatalmat és a köz készleteit, elkülönült a nagy többségtől, és ezért nem
vette észre időben a forradalom előjeleit.
A 21. fejezet
szerint a földbőségben élő Amerika és a felparcellázott Franciaország példázta a
nagy forradalmakkal szemben immunis országokat. 1847-ben Tocqueville az
Egyesült Államok mellett már Britanniát tartotta forradalomtól mentes
országnak, míg Franciaországot ellentétes példaként említette. A gyári munka és
a földbirtokok hatalmas koncentrációja, továbbá a nemzetközi piacon való
sérülékenysége ellenére Britannia a forradalmi szellemtől mentes, szabad
társadalom mintaképe lett. Ezzel szemben az autoritárius centralizáció uralta
Franciaországban azt, amit a tulajdonnak össze kellett volna kovácsolni a, a
politikai privilégiumok szétzilálták.
Ha 1848
tapasztalatai magát Tocquevil1e-t is arra késztették, hogy a forradalmak elcsitulására
vonatkozó előrejelzését csendben elejtse, akkor érthető, hogy a XX. századi
kutatók figyelmét sem vonzotta a 21. fejezet jóslata; századunk tele volt
felfordulással, holokauszttal, s az 1989. évi antikommunista forradalmak csak
még inkább Tocqueville „hosszú forradalmat” jövendölő munkái felé irányították
a figyelmet. Emellett az 1840-e5 kiadású Demokrácia prognózisa inkább azért
vált fontossá, mert szinte mintegy másfél századra előrevetítette a franciaországi
eseményeket.
Tocqueville-nek a
21. fejezetben kifejtett nézetei a mai Kelet-Európára és a mai Nyugatra nézve
is helytállóak. F. Furet és M. Ozouf CA Critical Dictionary of the French
Revolution, Cambridge, Mass., 1989., Előszó) megállapították, hogy Nyugaton ma
eltűnőben van a nagy forradalom veszélye. Nyugat-Európa a stabilitásnak és
prosperitásnak ugyanazt a mintáját kínálja Közép- és Kelet-Európának ma, mint
egykor az Egyesült Államok kínálta Franciaországnak. Nyugat-Európa nem óhajt
több felfordulást.
A nagy gazdasági
válság és a nácizmus mélyebben hatott ez irányban Európára, mint a francia
forradalom. A korábban erőszakra hajlamos radikális nacionalista 6s militarista
jobboldal, vagy a közvetlen akciókra elszánt baloldal is beleolvadt mostanra a
forradalmat nem akaró társadalmi csoportokba. Átalakult maga a francia
társadalom is: a középosztály sokkal szélesebb, a francia nép sokkal
homogénebb, mint száz évvel ezelőtt. Furet rámutatott, hogy a francia
forradalom és a napóleoni háborúk erőszakos cselekedetei elenyészők voltak
Hitler, Sztálin, Mao, Pol Pot és más kisebb diktátorok tömeggyilkosságaihoz
képest.
Drescher
professzor felhívja a figyelmet az állam szerepét illető megítélésekre.
Tocqueville-nél az állam mindvégig Leviathan maradt, amely elfojtotta az önálló
kollektív cselekvést, ezáltal elősegíti és állandóvá teszi a forradalmakat. A
mai Nyugat-Európában azonban az állam – a cikk szerzője szerint – fontos
szerepet játszik azzal, hogy széles társadalmi biztonsági hálót feszít ki a
gyengék, a szegények, az öregek számára, kiterjeszti a tanulási lehetőséget,
növeli a munkások részvételét az ipar irányításában, azaz betölti a jóléti
államtól elvárt szerepet.
Seymour Drescher: „Why Great Revolutions Will Become Rarc”: Tocqueville's Most Neglected Prognosis (Miért lesznek ritkábban nagy forradalmak a jövőben? – Tocqueville figyelmen kívül hagyott jóslata) The Journal of Modern History, 64. kötet. 3. szám. 1992. szept., 429–454. p.
Fodor Mihályné