Klió 1993/1.
2. évfolyam
A szerző újszerűen
közelíti meg a kérdést. A diktatúrák előretörését az első világháború okaival
magyarázza. A demokrácia még Angliában és Franciaországban sem volt tökéletes,
ha a gyarmatokra gondolunk. A fasizmust az eddigi szakirodalmon túl szélesen
értelmezte. A kelet-európai történetírást megkötötte a Komintern ismert
meghatározása a fasizmusról, mint a finánctőke uralmáról. Cvetkov ezt a
megfogalmazást Sztálinnak, nem Dimitrovnak tulajdonítja. Leegyszerűsítőnek
tartja, hiszen amikor ez 1934-ben a Komintern Végrehajtó Bizottsága elé került,
nem lehetett még tudományos meghatározást adni a fasizmusról. Sztálin pedig nem
adhatott objektív meghatározást egy vele ellenséges totalitárius rendszerről.
Nem lehet minden
diktatúrát fasisztának nevezni. A fasizmus tulajdonképpen a totalitarizmus
olasz változata. A totális rendszereken belül a közös az ember vulgarizálása,
Hitler faji meghatározottságát hangsúlyozta, Mussolini azt, hogy az ember nem
létezhet az államon kívül, Lenin és Sztálin csak az osztálymeghatározottságot
emelték ki. A totalitárius rendszerek jellemzője a teljes engedelmesség, tehát
valamiféle militarizmus, és a vezérelv; a vezér fejezi ki a tömegek igazi
akaratát. Hozzátartozik az antikapitalizmus, és az, hogy ez a rendszer örökké
tartó. Az ellenzéket felszámolja, a másként gondolkodást nem engedi meg.
Jellemző az egypártrendszer, meg a különböző kötelező tömegszervezetek, amelyek
az egyetlen pártnak vannak alárendelve. A rendszer a társadalmat, az állandó
mozgósítás állapotában tartja. A külföldtől való elszigetelés, az agymosás is a
jellegzetességekhez tartoznak, ez biztosít a rendszer számára valamiféle
stabilitást.
Ez a totalitárius
rendszer azonban csak néhány nagy államban valósult meg. A kelet-európai kis
államokban, Spanyolországban és Portugáliában, Japánban és Kínában
autoritárius, nem totalitárius államok jöttek létre. Ezek pedig nagyon sokfélék
voltak, Salazar Portugáliájától Jugoszláviáig (1929 után) vagy Lengyelországig
(1926 után).
Az autoritárius
rendszerekre az a jellemző, hogy a centrumban van bizonyos pluralizmus, hogy a
rendszer nem tekinti magát örökkévalónak, hogy nem kötelezi az állampolgárt,
csak korlátozza. Korlátozottan létezik bizonyos ellenzékiség is, a hatalom a
különböző ellenzéki csoportok között manőverezve tartja fenn magát.
A totalitárius és
autoritárius rendszerek összemosásával a magyar és a lengyel történetírás már
az 1960-as években szakított, a Szovjetunióban ez az 1970-es évek második
felében és az 1980-as évek elején történt meg, Bulgáriában a legkésőbb. Az erre
vonatkozó szakirodalom azonban még csekély számú.
Cvetkov a bolgár
és a lengyel fejlődés párhuzamba állításával mutatja be fő vonalaiban
elképzelését. Bulgária kevés iparral rendelkez6, zömében agrárország volt,
ennek megfelelően kevéssé fejlett parlamentarizmussa1. Falun egyfajta
patriarchális konzervativizmus volt az uralkodó. A világháborús vereség
válságot idézett elő, a régi pártokat a kettős nemzeti katasztrófa
kompromittálta (1913 és 1918), hiszen ők voltak az okai. Így jutott uralomra a
parasztpárt, a Bolgár Népi Földműves Szövetség, amely végrehajtotta Európa
legradikálisabb agrárreformját. De a parasztpárt átvette a legfőbb hatalmat, a
király prerogatíváit is, az alkotmány ellenében kormányzott, csak a kommunista
pártot tűrte meg. A párt vezetősége átvette a törvényhozó és végrehajtó
hatalmat a királytól, a pártkongresszus a parlament szerepét, a párt parlamenti
képviselői nem választóik előtt voltak felelősek, hanem a párt előtt. A
Jugoszláviához való közeledés miatt a macedón forradalmi szervezet (VMRO)
elfordult tőle, bolgár, jugoszláv és görög területekből külön államot kívánt
létrehozni.
Lengyelországban
nehéz helyzetet okozott a nemzetiségek nagy száma (a lakosság 30,8 százaléka),
a háború, az a körülmény, hogy a lengyel területek korábban három
nagyhatalomhoz tartoztak és eltérően fejlődtek. Az agrárkérdés is élesen
vetődött fel. 1922–26 között konzervatív és centralista pártok voltak
kormányon. Ezek természetesen csak nagyon mérsékelt agrárreformot hajtottak
végre. Ez fokozta az elégedetlenséget. Az egykori szocialista Józef
Pilsudskinak sikerült az elégedetlenséget antiparlamentarizmussá kanalizálnia.
1923. június 9-i
bulgáriai államcsíny a jogrendszer helyreállítását hirdette meg, bár a
parasztpárti és kommunista el1enzékkel szemben tenort valósított meg. Az
ugyancsak egykori szocialista Alekszander Cankov kormányában minden egyéb párt
képviselve volt. 1925–26 fordulójára a helyzet normalizálódott. Andrej Ljapcsev
kormánya helyreállította a parlamentarizmust. Az államcsínyt szervező csoport
átadta a hatalmat. 1931-ben már a szokásos normák szerinti parlamenti
választások zajlottak le. A kormány centrista jellegű volt.
1926-ban
Lengyelországban a Pilsudski-féle államcsíny széles tömegek támogatását
élvezte, a rendszer egészségessé tétele (sanaeja) jel szavával. Az államcsíny
nem annyira a pártok, mint általában a parlament ellen irányult. A konzervatív
erők segítették az államcsínyt, az alkotmány módosítása gyakorlatilag nem tette
többé a kormányt felelőssé a parlamenttel szemben. Pilsudski többnyire csak
mint hadügyminiszter és a hadsereg főfelügyelője gyakorolta a tényleges
hatalmat.
A párhuzam itt
tehát nem áll fenn, Bulgáriában a válságot a parlamentarizmus helyreállítása
oldotta meg, Lengyelországban egyre erősebbek lettek az autoritárius
tendenciák. Az 1930-as választásokon mint szokásos tenort alkalmazták.
Az 1930-as években
az autoritárius és totalitárius rendszer bizonyos kapcsolódása jött létre, az
autoritatív elv korlátozta a totalitárius elv érvényesülését. Európa-szerte
ekkor utánozni kezdték a totalitárius rendszereket. Cankov Bulgáriában nemzeti
szocialista mozgalmat hozott létre, ennek sok tagja volt. Az 1934-es
államcsínyt a lakosság passzívan fogadta. Az összes pártot betiltották,
Cankovét is. A totalitárius rendszer bevezetése azonban nem sikerült, a
kormányt már 1935-ben leváltották, III. Borisz személyes uralma alakult ki. Az
ellenzéki pártok de facto léteztek. Vezetőik az 1937-es és 1938-as
választásokon pártonkívüliekként kerültek a parlamentbe. A király ellenezte a
totalitárius rendszer bevezetését.
A lengyelországi
fejlődés az 1930-as években bizonyos mértékig újra szinkronba került a
bulgáriaival. Pilsudski halála után (1935) új alkotmányt vezettek be, ez
gyakorlatilag nem tette felelőssé a kormányt, az elnöknek kivételes hatalmat
adott. Ezt azonban Ignacy Moscicki elnök nem tudta felhasználni, mert Eduard
Rydz-Smigly, a hadsereg főfelügyelője, majd főparancsnoka korlátozta. Szinte
valamiféle kettős hatalom jött létre. A pártok megmaradtak, de létrehozta a
„nemzeti egység tábora” néven az új kormánypártot.
Az autoritárius
rendszer valahol középen van a parlamentarizmus és a totalitarizmus között, Lengyelországban
közelebb a demokráciához, mint Bulgáriában. A személyes diktatúra mindig
megnehezíti az ország helyzetét. Az autoritárius rezsimek létrejöttének az okát
Cvetkova demokrácia nehéz megszületésében látja, mind a mai napig. Az első
világháború, a teljes mozgósítás, a katonaság kényszerű fegyelme elősegítette
az autoritárius rendszerek létrejöttét. És még azt is hozzá lehet tenni, hogy
az első világháború előtti szociáldemokráciából jöttek az olyan diktátorok,
mint Cankov vagy Pilsudski.
Plamen Cvetkov: Avtoritarizmat mezselu elve szvetovni vojni (Az autoritarizmus a két világháború között) Vekove 1991. 12. évf. 1–2. sz. 44–49. p.
Niederhauser Emil