Klió 1993/1.
2. évfolyam
1947 őszén az
Egyesült Államok lengyelországi nagy követe azt írta külügyminisztériumának, ne
adjanak kölcsönöket a közép-európai országnak, mert minden egyes odajuttatott
dollár Oroszországban köt ki. A Truman-adminisztráció és a Kongresszus meg volt
arról győződve, hogy Lengyelország nemcsak politikai, hanem gazdasági
függetlenségét is elvesztette. Éppen ezért az USA fokozatosan elvágta
kereskedelmi és pénzügyi kapcsolatait az országgal. Miután 1946-ban 90 millió
dollár kölcsönt és hitelt, és 1948-ig az ENSZ útján 481 millió dollár segélyt
juttattak a lengyeleknek, az Egyesült Államok megtagadta, hogy további
kölcsönt, hitelt vagy segélyt folyósítson. Amikor aztán Lengyelország 1947
nyarán visszautasította a Marshall-tervet, ez további bizonyíték volt
Washington szemében arra nézve, hogy Moszkva teljességgel uralja a lengyel
gazdaságot, és nem sokkal ezután a Lengyelországnak szánt stratégiai árukra
kimondott amerikai embargóval hatásosan véget vetettek minden jelentősebb
kereskedelemnek a két ország között.
Lengyelország
azonban – ellentétben az amerikai politikusok és történészek véleményével – pár
évig még kétségbeesetten igyekezett megőrizni gazdasági függetlenségét és a
Nyugathoz fűződő kapcsolatait, s csak 1949 végétől kényszerült a szovjet
politikához igazítani lépéseit. Az Egyesült Államok azzal, hogy éppen ekkor
gyakorolt gazdasági nyomást Lengyelországra, elvesztette csekély befolyását is
e területre, és hozzásegítette a Szovjetuniót, hogy a sajátjához kapcsolja a
lengyel gazdaságot.
A háború utáni,
Moszkvához hű lengyel koalíciós kormány többször figyelmeztette az Egyesült
Államokat, hogy semmiféle politikai engedményt nem tesz cserében az amerikai
gazdasági segítségért. Magatartásán akkor sem változtatott, amikor az Egyesült
Államok 50 millió dollár hitelt, majd Export-Import Bankja útján a szénipar
számára további 40 millió dollárt helyezett kilátásba. A lengyel belpolitika
balratolódását jelezte a csalással lefolytatott 1946. júniusi népszavazás és a
lengyel ellenzék üldözése. Ugyanakkor a lengyel kormány naivan azt hitte, nem
fog behatolni a politika az Egyesült Államokhoz fűződő gazdasági kapcsolataiba.
A partnerek bizalmát megőrzendő, Mink iparügyi miniszter megígérte, hogy az
ipar államosítása során kárpótlást fizetnek a tulajdonukat vesztett
külföldieknek.
Közben folytak a
tárgyalások a 40 millió kölcsönről. Erre nemcsak a lengyel széniparnak volt
nagy szüksége, hanem közvetve a lengyel szenet váró Nyugat-Európának is. A
lengyelek lefogadták a kölcsön feltételeit (a nemzetközi kereskedelem
akadályainak megszüntetése; az államosított vagyonok amerikai tulajdonosainak kárpótlása;
teljes körű információ Lengyelország nemzetközi kapcsolatairól stb.), abba
azonban nem mentek bele, hogy a kölcsönt a szabad sajtó nyilvánossága előtt
megtartandó szabad választásokhoz kössék. Végül azt vállalták, hogy a kölcsön
nyilvánosságra hozásával egyidejűleg ígéretet tesznek a szabad választásra. A
lengyel sajtó azonban úgy intézte el a két bejc1entést, mintha nem volna
összefüggés a két dolog között.
A kölcsön
megszerzését nagy diadalként könyvelte el a lengyel kormány, ám a hosszadalmas
tárgyalások tönkretették a kapcsolatokat: az amerikaiak gyanakodtak, hogy a
lengyelek nem tartják magukat a feltételekhez, a lengyel sajtó pedig arról
cikkezett, hogy a feltételek némiképp a lengyel szuverenitás megtagadását
jelentik.
A lengyel kormány egyébként
valóban befogadott tagja akart lenni az európai gazdasági rendszernek, ezért
számos nemzetközi szervezet (Nemzetközi Valutaalap, az ENSZ Európai Gazdasági
Bizottsága, az Európai Szén-Bizottság) munkájában részt vett. 1950-ig a Kreml
nem korlátozta Lengyelország nyugati kereskedelmi kapcsolatait. És bár az
amerikaiak 1945-ben szovjet gazdasági kizsákmányolást emlegettek, a valóság az,
hogy amint megindult a közlekedés, a lengyel kereskedelemben a szovjetek
részesedése az 1945-ös, több mint 90 százalékról 1947-re a negyedére esett
vissza. Ugyanekkor a lengyelek kapitalista országokkal folytatott kereskedelme
több mint 50 százalékra ugrott. Irving Brant, a Chicago Sun munkatársa azt
jelentette Trumannak, hogy a szovjetek több ezer orosz katonai teherautóval
segítették a lengyel közlekedés újjáélesztését, továbbá nyersanyaggal járultak
hozzá a textil- és néhány nehézipari ágazat rekonstrukciójához. Közreműködtek a
tengeri és légi kikötők megnyitásában is. Brant egyúttal figyelmeztette az
amerikai kormányt: segítsen a lengyeleknek, másként az ország „beolvad a
szovjet gazdaságba”.
Mindezek ellenére,
amikor 1947 nyarán bejelentették a Marshall-tervet, már szinte senki sem
kételkedett az USA külügyminisztériumában abban, hogy a lengyel gazdaság csupán
függeléke a szovjet gazdaságnak. 1949 végéig ugyan ez nem volt igaz, az azonban
tény, hogy – bár a Marshall-terv fogadtatása igen pozitív volt a lengyelek
részéről – moszkvai kényszerítésre elutasították.
Európa közben
várta a lengyel szenet. A lengyel kormány éppen ezért úgy tekintett a
Nemzetközi Újjáépítési és Fejlesztési Bankra (IBRD), mint a Marshall-terv
mellett lehetséges alternatívára, ahonnan beruházási célú kölcsönöket remélhet
a szenéért. Az Egyesült Államok nyomására azonban az IBRD megtagadta a kölcsönt
Lengyelországtól. Ennek ellenére a lengyelek folyamatosan adtak szenet Európának,
amely jórészt ennek köszönheti a háborús károk gyors helyreállítását. A lengyel
kivitel fontossági sorrendje 1948-ban: Szovjetunió, Svédország, Dánia,
Csehszlovákia, Norvégia, Ausztria 6s Franciaország. Ugyanakkor Lengyelország
erősen függött a Nyugat-Európától származó behozataltól. Gallman amerikai
nagykövet figyelmeztette kormányát, hogy Lengyelország azért növeli
kereskedelmét a szovjet tömbbel, mert nincs elég dollárja, és mert az USA
ellenőrzése alatt tartja a kiviteleket. A nagykövet azt a magyarázatot
továbbította haza, hogy a KGST-t részben a Marshall-terv kihívására, részben az
USA és Nyugat-Európa diszkriminatív export-engedélyezési programjára válaszul hozták
létre. A KGST megalakítása tehát inkább politikai s nem gazdasági indíttatású
lépés volt.
Az amerikai
politikusok azonban nem törődtek eléggé a figyelmeztetésekkel. Kölcsönnyújtási
és kereskedelmi politikájukkal éppen ahhoz járultak hozzá, hogy a lengyel és a
szovjet gazdaság néhány kulcsfontosságú ágazatban, például a textil-, az
acéliparban és a mezőgazdaságban integrálódjék. Szemléletes példa a
gyapotkölcsön esete: az 1947. januári, csalással lebonyolított választások után
a lengyel textilipar már nem kapta meg a kért kölcsönt az Export-Import
Banktól. A korábban amerikai gyapotra épült lengyel textilipar kénytelen volt
ezentúl a Szovjetuniótól vásárolni, s a textilipari kivitelének több mint 90
százalékát odaszállítani.
Hasonló
„eredménnyel" járt a Truman-adminisztráció politikája, amikor
megnehezítette Lengyelország számára, hogy az USA-ból vásároljon gabonát. Az
akció „sikerült": 1946 őszétől szűk két év alatt a lengyelek több mint 400
millió tonna gabonát vettek – a szovjetektől. Ugyanígy végződött a lengyelek
acélgyári berendezésekre vonatkozó vásárlási szándéka: nem kapták meg az
acélművet Pittsburgból, kénytelenek voltak a Szovjetunióból beszerezni. A
Szovjetunió idővel már kölcsönt is tudott folyósítani Lengyelországnak. 1948
decemberében 500 millió dollár kölcsönt utalt át a Lengyel kereskedelem, 450
millió dollárt az ipar számára. További 100 millió dollárról szólt az 1950-ben
aláírt egyezmény.
Azzal
párhuzamosan, hogy a lengyel–amerikai gazdasági kapcsolatok 1948-ban
meggyengültek, Lengyelország megújította számos nyugat-európai országhoz fűződő
üzleti szerződéseit. Legfontosabb kereskedelmi partnere Svédország volt. Hasonló
volt a helyzet a kölcsönökkel: ugyanakkor, amikor más országok a
Marshall-segélyből részesül te, a Truman-adminisztráció bosszúságára
Lengyelország pénzhez jutott a nyugat-európai országok jóvoltából (7,5 millió
font Britanniától, 60 millió dollár Franciaországtól és kisebb összegek
Svédországtól, Svájctól, Olaszországtól és Dániától).
A lengyel kormány
tehát 1949 közepéig aktívan kereste az együttműködést a nyugatiakkal. Ekkorra
azonban megerősödött Moszkva nyomása; Gomulkát, aki ellenezte a kollektivizálást,
kitették a pártból, a kelet-európai államokban felgyorsult a párttisztogatás,
és Lengyelországban elnémultak a gazdasági témájú beszélgetések. Kezdtek az
amerikai imperialistákról cikkezni, „diverzáns- és szabotázsakcióikra” utalni.
Megtámadták a rekonstrukciós és fejlesztési bankot, majd kivonultak belőle.
Kilépett Lengyelország a FAO kötelékéből is. 1950 nyarára a lengyel kormány
komoly mértékben csökkentette a Nyugattal folytatott kereskedelmét. 1953-ra ez
a korábbi 54 százalékról 30-ra esett vissza, míg a szovjet részesedés a lengyel
kereskedelemben 52 százalékra nőtt.
Az Egyesült
Államok Lengyelországgal szembeni gazdaságpolitikája nem volt sikeres a háború
utáni években. Az amerikaiak feltételezéséve1 ellentétben, a lengyelek
gazdasági ügyeikben megőrizték viszonylagos szabadságukat. Az Egyesült Államok
e körülményről tudomást nem véve kivonult a lengyel gazdaságból, és ezzel
megkönnyítette Sztálin számára a politikai és gazdasági ellenőrzés
kiterjesztését e közép-európai országra.
Sheldon Anderson: A Dollar to Poland is a Dollar to Russia (Minden második Lengyelországnak szánt dollár Oroszországba jut) United States Economic Diplomacy toward Poland, 1945–1950. East European Quaterly, XXVI. évf. 1. szám, 1992. március, 77–108. p.
Fodor Mihályné