Klió 1994/1.
3. évfolyam
KÖZÉPKOR
A XI. század: a
nagy átalakulás időszaka
Karl Leyser az európai
történelem egyik nagy fordulópontjának tekinti a XI. századot. A gregoriánus mozgalommal
ekkor ért csúcspontjára az egyház reformjának programja; ez az invesztitúra-
viszály, a regnum és a sacerdotium közötti első küzdelem időszaka; ez a
középkori társadalom széles körét átfogó, új, felfokozott vallási érzékenység
kora is. Az egyházi méltóságok kinevezési joga, az invesztitúra miatt
kibontakozó viszály, a régi és az új egyházszervezeti elvek összeütközése körül
kialakult szélesebb érdeklődés, az érintettek körének kiszélesedése az első
európai vallási tömegmozgalom korává avatja a XI. századot. Karl Leyser
megfogalmazása szerint az ún. invesztitúra-viszály forradalom volt, amelynek
hatása sokkal mélyebbre ható volt, mint például a francia forradalomé.
Kibontakozását előkészítő időszak előzte meg a század első felében, melynek
során felerősödött az intolerancia, tovább hatott az ezredfordulóra várt
végítélet miatti fokozott vallási érzékenység, és az egyházi-vallási ügyekben
megnőtt a tömegek szerepe. A vita apostolica és az ecclesia primitiva
kívánalmát megfogalmazó laikus gyűlések (amelyek a XI. század végére már az
eretnekséggel fenyegettek) egyértelműen jelzik ezt a tendenciát. A
császári-világi hatalommal, a régi egyházi viszonyokkal szemben fellépő
reformerek kezdetben még támaszkodtak a túlfűtött vallásos tömegekre. Így
például 1049-ben Reimsben, egy új templom felszentelésén résztvevő tömeg
egyúttal az épp itt ülésező zsinat határozatainak, többek között a szimónia
megtiltásának támogatására, megerősítésére is szolgált: VII. Gergely pápa
ugyancsak igénybe vette a milánói laikus vallási mozgalom, a pataria
segítségét.
Az
egyháziakra szegregatív, korábban csak a kolostorokra érvényes aszketikus
morált rákényszeríteni akaró, új egyházfegyelmet és új szervezeti felépítést
szorgalmazó egyházi reformelképzeléseket először a Vita Sancti Arialdi-ban
fogalmazták meg. A milánói Ariaid szimónia ellenes prédikációi újfajta
türelmetlenséget és intoleranciát propagáltak a hagyományos egyházzal szemben.
Prédikációiban vallási kötelességgé tette a szimónia elleni küzdelmet, ennek
elmulasztója maga is vétkessé válik ebben a bűnben. Ez nyílt felhívás volt a
régi egyházzal szembeni, akár erőszakos fellépésre is. A reformpártiak körében
új és dühödt intolerancia lépett fel. Humbert bíboros Adversus simoniacos című
művében megfogalmazta azt a programot, amelyet nem sokkal később Hildebrand (a
későbbi VII. Gergely pápa) a gyakorlatban kívánt megvalósítani. Ebből az
időszakból ezen kívül még két másik, olyan írás is született, amelyek hasonló
radikális kritikát fogalmaztak meg: a De ordinando pontifice és Lüttichi Anselm
Gesta episcoporum Leodiensium című műve. Lüttichi Anselm elvetette a királyság
szakralitását, a király szentségét és papi jellegét, a rex et sacerdos elvét, s
megfogalmazta, hogy az uralkodók, így a császár is, csak egyszerű emberek, laikusok.
A
XI. századi vallási forrongással és útkereséssel összefüggésben megnőtt az
egyház illetve a vallás felé fordulók száma, a szerzetesnek állók aránya. A
korabeli egyházi irodalomban, mint például a Miracula sancti Benedicti-ben
mindez jól megragadható. Megjelentek az elmélyültebb vallásosságot képviselő új
szerzetesrendek (pl. ciszterciták) is. A XI. század egyúttal a társadalmi és
anyagi változások kora is volt. A mezőgazdasági fejlődés, az ún. középkori
agrárforradalom nyomán növekedett a népesség, kiszélesedett a településhálózat,
megszűntek az éhínségek, lendületet vett a városfejlődés, új technikák és
technológiák terjedtek el, megnövekedett a pénzforgalom, differenciáltabbá vált
a társadalom, lazultak a függőségi viszonyok. Európa belső dinamizmusa a XI.
század végére, a keresztes hadjáratok megindulásával külső expanzióba csapott
át, amelynek ideológiája, érvrendszere már az invesztitúra-viszály során
kiformálódott.
Karl
Leyser: Am Vorabend der ersten europaischen Revolution. Das 11. Jahrhundert als
Umbruchszeit. (Az első európai forradalom előestjén. A XI. század mint a nagy
átalakulás időszaka.) Historische Zeitschrift, Bari-d 257, Heft 1. August 1993.
Pósán László