Klió 1994/1.
3. évfolyam
KORA ÚJKOR
Az angol
forradalom külpolitikai dimenziói
Az
angol forradalom és polgárháború belpolitikai eseményeinek elismert elsőbbsége
helyett a szerző, Rolf Rehberg a forradalom
külpolitikai aspektusait vette, vizsgálat alá, visszanyúlva egészen a XVII.
század elejéig. A Spanyolországgal kötött 1604. évi béke óta. Anglia politikai
elitjét és közvéleményét megosztotta a külpolitika jövőbeni irányainak és
orientációjának kérdése, ami természetesen gazdasági érdekeivel is
összekapcsolódott. A spanyol háború befejezésevel elsősorban azok a gazdasági
érdekcsoportok voltak elégedettek, amelyek a mediterráneumi kereskedelemben
voltak érdekeltek.
Azok
a kalózok és kereskedők viszont, akiket a békekötés következtében kitiltottak
az Újvilág vizeiről, a Spanyol-Amerikával folytatott rabszolgaszállításból és
kereskedelemből – s ennek megszegése retorziókat vont maga után Angliában –
érthetően – nem lelkesedtek. A politikai vezető rétegben mindenekelőtt, az
európai protestáns szövetség politikáját vallók ütköztek meg az 1604. évi
lépésen, az első Stuart-uralkodó körvonalazódó politikai semlegességén. Az
ilyen irányú nyomásnak 1. Jakab valamelyest kénytelen volt engedni, s
1611–12-ben határozottabb gesztust tett a kívánt felekezeti szolidaritás és
pártvállalás irányába. Ehhez az is hozzájárult, hogy lányát, Elisabethet
feleségül adta Frigyes pfalzi választófejedelemhez a Német Protestáns Unió
vezetőjéhez, akivel így szövetséget is kötött. Az 1618. évi cseh felkelés
kirobbanása lett e politika komolyságának próbaköve. I. Jakab már veje cseh
királlyá választásakor visszautasító magatartást tanúsított. Frigyesnek, a
„téli királynak” csehországi veresége a Katolikus Ligától és a Habsburgoktól,
majd kiűzése nem csak Csehországból, hanem a pfalzi fejedelemségből is,
felháborodást és félelmet váltott ki Angliában. I. Jakabtól dinasztikus
kötelezettségvállalást, szolidaritást követeltek. I. Jakab és I. Károly is
deklarálta Pfalz restaurálásának, Frigyes birtokaiba és jogaiba való
visszaültetésének szükségességét, de attól visszariadtak, hogy
belebonyolódjanak a nagy európai küzdelembe, a harmincéves háborúba. Csak
miután az ambiciózus, de balszerencsés Buckingham herceg meggyőzte az uralkodó,
alakult ki kisebb háborús állapot Franciaországgal és Spanyolországgal az
1620-as évek közepén. Az 1630-as évek sikeres spanyol hadjáratai a kontinensen
Angliában szemmel láthatóan irritálták a militáns protestánsokat.
Kétségtelen,
hogy a semlegesség, a háborúból való kimaradás politikája külkereskedelmi
prosperitáshoz vezetett, s a polgárháború korából visszatekintve az 1630-as
évek a béke és a jólét időszakának tűntek. Ez elsősorban kereskedelmi
konjunktúrát teremtett, amelyet nagymértékben elősegített, hogy a kontinensen a
kereskedelmi riválisok belekeveredve a háborúba, jelentős gazdasági térvesztést
szenvedtek. De a Stuart-kori közvetítő- és békepolitika kizárta a valódi
expanzív kereskedelmi és gyarmati érdekek érvényesülését. A kereskedők által
már régóta szorgalmazott hajózási törvény, vagy John Pym azon elképzelése, hogy
az Izlandi Társaság kerítse birtokába az újvilági spanyol gyarmatok egy részét,
egyáltalán nem bizonyítja még azt, hogy Anglia ekkor már rendelkezett volna a
megfelelő ütőerejű és szállítókapacitású tengeri flottával. Ehhez járult még az
is, hogy az angol állam – a csodált és irigyelt Hollandiával ellentétben – sem
a Karibitérségben, sem a mediterráneumban nem vette védelmébe alattvalóit.
1641-től a parlament panaszai között szerepelt az, hogy az egyébként jogtalanul
bevezetett adóval, az ún. hajópénzzel kapcsolatban az állam olyan ígéretet
tett, hogy a jövőben magára vállalja a vízi utak védelmét, de ez nem teljesült.
Gyakran elhangzott, hogy az angol „kereskedők védtelenül, kiszolgáltatottan
kénytelenek sápot fizetni a török kalózoknak”.
Nem
egyedül a spanyolbarát, semleges Stuart-politika, hanem a katonai gyengeség,
Anglia presztizsének csökkenése szította tehát az elégedetlenséget. Amikor
például 1. Károly 1640-ben képtelennek bizonyult arra, hogy a skót ellenzőket
katonailag felszámolja, Richelieu bíboros az alábbi, megsemmisítő véleményt
mondta: „Anglia olyan nemzetté vált, amely a világ többi része számára teljesen
érdektelen lett és semmilyen figyelmet sem érdemel”. Kétségtelen, hogy a korona
krónikus pénzhiánya szintén csak defenzív külpolitikát tett lehetővé.
A
parlamentben illetve a grófságok adminisztrációs intézményeiben megvolt a
készség arra, hogy a külpolitika ügyeinek intézésében együttműködjön a
királlyal, a koronából azonban hiányzott ez a készség. Sem Buckingham
1624–1628-as háborúja, sem 1. Károly 1639–1640. évi skót háborújakor nem
történt egyeztetés a parlamenttel. Amikor 1641-ben az ír felkelés miatt viszály
tört ki a parlament és a király között, az egész államgépezet, politikai
mechanizmus összeomlott, hatalmi űr alakult ki. A parlament többsége
szembefordult az uralkodóval, és a saját fennhatósága alá vonta a hadsereget és
a flottát. Az alsóházban a stratégiai külpolitikai ambícióknak hangot adó erők
John Pym mögött sorakoztak fel, aki már 1640 áprilisában az amerikai spanyol
gyarmatok megtámadását tervezte. Pym, amikor amerikai terveit összefüggésbe
hozta a pfalzi restauráció elősegítésével és a Habsburgok gyengítésének
politikájával, a Lordok Házában [elhívta a figyelmet arra, hogy Róma és Madrid
Anglia rekatolizálásának tervét dédelgeti. Ennek a megelőzésére a parlamentnek
ellenőrzést kell gyakorolnia a „pápistabarát” királyi tanács felett. A Nagy
Tiltakozás panaszai között is megfogalmazódott az, hogy a korrupt anglikán
egyház és királyi tanács, valamint a pápisták befolyására a király az
ellenreformációt támogatja, az ország alaptörvényeit figyelmen kívül hagyja, a
spanyoloknak udvarol, Pfalzot pedig veszni hagyja. Konkrét javaslatként
felvetették, hogy Spanyolország ellen az amerikai vizekre indított kalózakciók
ígérkeznek „a legkönnyebbnek és legsikeresebbnek”. Hogy a jövőben a királyt
megóvják a rossz, hamis sugalmazásoktól, minden tanácsos, tisztségviselő és
követ, diplomata kinevezése csak a parlament mindkét házának egyetértésével
történhessen.
Habsburg-ellenes
protestáns külpolitika csak a parlamenttel együtt volt elképzelhető, de a
külpolitika ilyen fordulata ellentétes lett volna a parlamentet mellőzni
kívánó, abszolutisztikus Stuart-belpolitikával. 1642-ben az ún. Tizenkilenc
javaslat azt követelte a királytól, hogy „szoros szövetséget hozzon létre az
Egyesült Tartományokkal (Hollandiával) és más protestáns államokkal és
fejedelmekkel. 1644 novemberében az ún. Megegyezési javaslatokkal a parlament
újra megfogalmazta, hogy a háború és béke kérdésében, a külpolitika
alakításában a döntés jogának nála kell maradnia. 1647-ben Oliver Cromwell
olyan indítványt terjesztett a parlament elé, hogy hozzanak létre tanácsot a
külpolitika irányítására.
1642–1648
között, a polgárháború időszakában megtörtént az offenzív külpolitika
előfeltételeinek megteremtése, alapjainak lerakása. Ennek – de a polgárháború
győztes befejezésének is – legfontosabb elemét, az ütőképes hadsereg és flotta
létrehozása jelentette, ami viszont komoly pénzügyi probléma elé állította a
parlamentet. Míg korábban a képviselők határozottan tiltakoztak 1. Károly új
pénzforrásokat kereső pénzügyi politikája ellen, most kénytelenek voltak
radikális lépéseket tenni és új forrásokat teremteni, mindenféle alkoholos
italra fogyasztási adót vetettek ki (ez részben megfelelt a szigorú puritán
morális elvárásoknak is), és bevezették a havonta, majd hetente fizetendő
birtokadót. A lakosság ellenkezése miatt a Hosszú Parlament gyakran a hadsereg
segítségével volt kénytelen beszedni az adót. A vámjövedelmek mellett ez a két
adófajta lett a pénzügyi alapja a modem brit államhatalom kiépítésének és
gyarmati terjeszkedésének.
Milyen
külpolitikát folytatott a parlament a polgárháború időszakában? Anglia
szigetországjellegéből, illetve a kontinens hatalmainak a harmincéves háborúban
való részvételéből következően nem fenyegetett reális veszély, hogy a
monarchikus Európa I. Károly megsegítésére intervenciót indít Anglia ellen.
Ennek ellenére közvetlenül azután, hogy a király kísérletet tett a parlament
vezetőinek letartóztatására, s 1642 januárjában kitört a polgárháború, John Pym
az alsóházban kijelentette: „Elsődlegesen a külső ellenség részéről fenyeget
veszély”. A képviselők tehát komolyan foglalkoztak egy esetleges intervenció
lehetőségével, annál is inkább, mert a kortársak számára ez nem tűnt teljesen
alaptalannak. I Károly 1639-ben már bizonyíthatóan kísérletet tett arra, hogy
külső segítséget szerezzen. Ismert volt az udvarnak az az elképzelése, hogy
reguláris spanyol csapatokat kellene hívni a skót felkelés leverésére. 1641
februárjától egyre gyakrabban kaptak lábra francia inváziós előkészületekről
szóló híresztelések, sőt arról is, hogy Dániában felfegyverzett hajóhad áll
készen a király megsegítésére. Az utóbbit megerősíteni látszott az a tény, hogy
a parlamenti flotta már 1642 nyarán elfogott egy, a royalistáknak fegyvert
szállító dán hajót. Az inváziós félelmeknek konkrét alapja lett 1643
februárjában, amikor I. Károly Franciaországba távozott felesége, Henrietta-Maria
királyné kisebb flottája Németalföldről indulva partot ért Angliában. Ilyen
körülmények között a polgárháború győztes befejezéséig a parlament három
külpolitikai feladatot tartott a legfontosabbnak: 1. Megakadályozni a
royalisták külföldi segélyezését és az esetleges inváziót; 2. A hajóépítési
alapanyagok, illetve a háború finanszírozásának előfeltételét jelentő
külkereskedelem és hajózás védelmének biztosítása; 3. Jogosnak elismertetni
külföldön a király elleni háborút, kihasználva a nemzetközi viszályt és a
protestáns szolidaritás eszméjét.
A
polgárháború kirobbanásától a diplomácia irányításával egy parlamenti ad hoc
bizottság foglalkozott. A parlament sajnos csak kevés tanult és tapasztalt
diplomatával rendelkezett. A külszolgálatot vállalók között jelentős arányban
voltak a kontinensről emigrált protestáns egyházi tanítók, mint például Georg
Rudolf Weckherlin, Theodor Haak vagy Samuel Hartlib, akik ismereteiket,
nyelvtudásukat, nemzetközi kapcsolataikat mint követek vagy titkárok ajánlották
fel a parlamentnek; másrészt a neves külkereskedők közül kértek fel egyeseket
diplomáciai feladatok ellátására. Így például a pfalzi (német) teológus,
Theodor Haak és a kereskedő Robert Lowther közösen utaztak Hamburgba és Dániába
a parlamentet képviselve, abból a célból, hogy külföldi szövetségeseket és
támogatókat keressenek Angliában 1642 őszén úgy tekintettek Hollandiára, mint
„olyan államra, amelyet a legszorosabban egyesít velünk a vallás és a
politika”. Pym vezetésével egy parlamenti bizottság hamarosan feladatai közé
vette azt, hogy javaslatokat dolgozzon ki a protestáns országokkal való
szövetségkötésre. 1643-ban a puritán egyházreform kidolgozásával foglalkozó
westminsteri szinódus levélben fordult az európai protestánsokhoz, hogy
támogassák a parlament küzdelmét a katolikus fenyegetéssel szemben. De már a
parlament első külföldi diplomáciai követjárásakor, 1642 szeptemberében
kiderült, hogy Hollandia nem hajlandó az angol polgárháborúban egyik fél
mellett sem állást foglalni. Frigyes Henrik helytartó befolyásának köszönhetően
a tartományok a parlamenti és a királyi küldöttségek fogadását egyaránt
elutasították. A hollandok ugyanis üzleti érdekből mindkét háborúzó féllel
kereskedelmi kapcsolatban álltak. Emiatt a parlament határozottan leszögezte, hogy
a royalistáknak történő bárminemű szállítást ellenséges cselekedetnek tekinti,
s fellép a holland kereskedőhajók ellen. Hollandia – hadviselő fél lévén a
harmincéves háborúban – ennek hatására kinyilvánította semlegességét, és
megtiltotta polgárainak az Angliába történő fegyverszállítást. 1645 végére I.
Károlynak és környezetének csalódottan kellett megállapítania, hogy az Egyesült
Tartományokból „szép és tartalom nélküli ígéreteken kívül” semmi sem várható.
Károly 1645-től, nagybátyjának, IV. Christian dán királynak a támogatására sem
számíthatott, mert a kirobbant dán–svéd háború (1643–1645), majd Dánia csúfos
veresége lehetetlenné tette az angliai royalisták támogatását. Ugyanakkor
tárgyalások kezdődtek az angol parlament és Svédország között, amely Dánia-ellenes
angol–svéd szövetség megkötéséhez vezetett.
Időközben
Franciaország is kénytelen volt belépni a nagy európai háborúba, s ez kedvezett
az angol parlament biztonsági stratégiájának, külpolitikai irányvonalának.
Mazarin bíboros a francia politika szempontjából igen sok veszélyt látott az
angol monarchia bukásában, mert attól tartott, hogy az angol példa hasonlóra
ösztönözheti a francia hugenottákat. Mazarint az a gondolat is nyugtalanította,
hogy egy esetleges angol köztársaság expanzív pénzügyi és katonai politikát fog
folytatni, amitől Franciaország semmi jót sem remélhet.
Hasonló
aggodalmak éltek IV. Fülöp spanyol uralkodóban is, aki szerint egy köztársasági
Anglia azzal a veszéllyel fenyeget, hogy Spanyolország elveszítheti Flandriát.
Az amerikai spanyol gyarmatokkal kapcsolatos angol tervek ugyancsak
ellenérzéseket váltottak ki Madridban, s ez a kérdés különösen fókuszba került
Jackson kapitány kalandos nyugat-indiai kalózakciói (1643–1645) nyomán. De
Spanyolország tengeri veresége Hollandiától, a franciáktól elszenvedett
szárazföldi kudarc, a portugál és a katalán felkelés miatt Madrid csak óvatosan
kezelte az angol kérdést. Ezt erősítette még az is, hogy a royalisták
Spanyolország ellenségeinél, Hágában, Párizsban, sőt a pártütő Lisszabonban is
támogatást kerestek. A rövid távú külpolitikai érdekek inkább a parlament
oldalára billentették a madridi külpolitika mérlegét. Alonso de Cárdenas, a
londoni spanyol követ egyfajta szövetség lehetőségét vázolta a parlament előtt,
s az independens politikai körök némi biztatást is adtak a Franciaország elleni
angol–spanyol szövetség tervéhez, másrészt ígéretet tettek arra – a
presbiteriánusok valláspolitikájával ellenkezően –, hogy toleranciát fognak
tanúsítani az angol katolikusokkal szemben. Madrid a parlament irányában
jóindulatú semlegességet tanúsított az angol ügyekben. A parlament hajói
védelmet kaptak a spanyol kikötőkben és kereskedelmi kiváltságokban
részesültek. London és Madrid szándéka szerint ez Franciaországnak szóló
figyelmeztetés volt. Mazarin ugyan szükségesnek látta, hogy az angol
polgárháborúban hivatalosan semleges álláspontra helyezkedjen, szimpátiája és
érdekei azonban inkább a monarchikus elv irányába hajlottak. Közvetíteni
igyekezett a felek között és kompromisszum elérésében reménykedett. 1645–46-ban
a royalisták veresége, majd a hadsereg ezt követő radikalizálódása a levellerek
megjelenésével még inkább megerősítette Mazarin azon álláspontját, hogy az
angol monarchia fenntartásáért kell fáradoznia. Arra törekedett, hogy a skótok,
a parlament és az új mintájú independens hadsereg között növekvő politikai
feszültséget a király javára fordítsa, sőt tevőlegesen fellépett az angol
republikánusok ellen: engedélyezte a francia kalózháborút az angol hajók ellen,
bár ez több kárt okozott Franciaországnak, mint Angliának. Cromwell és a
hadsereg eltávolította a parlamentből a franciák által támogatott,
kompromisszumkereső képviselőket. Fegyveres intervencióra Mazarin nem
gondolhatott, hiszen még mindig tartott a háború Spanyolországgal (majd csak
később, 1659-ben kötik meg az ún. pireneusi békét), Franciaországban pedig
élénken mozgolódni kezdett az első miniszter politikáját ellenzők tábora, a
Fronde.
Az
európai hatalmak viszályát kihasználva, a parlament elítélte, és 1649
januárjában ki is végezte I. Károlyt, Anglia koronás királyát. Az
abszolutisztikus kontinensen hallatlan tettnek minősítették azt, hogy az
alattvalók bíráskodni merészeltek az Isten kegyelméből uralkodó király felett,
másrészt azonban ez a tett felszította Európában a belső lázongások sorát.
A
polgárháború alatt Angliában kialakultak az expanziós külpolitika gazdasági és
politikai feltétel ei, igazgatási szervei. Amitől Mazarin félt, az be is
következett: a fiatal köztársaság sikert sikerre kezdett halmozni. A
flottaépítési program, az 1651. évi hajózási törvény, az angol külkereskedelmi
érdekek védelmében történő flottafelvonulás a Földközi- és a Balti-tengeren, az
első és sikeres kereskedelmi háború a fő riválissal, Hollandiával, a reguláris
katonai erő alkalmazása tengerentúli kolonizációban, mind jelzi az új angol
külpolitika irányát. A forradalom és a polgárháború olyan politikai rendszert
hozott létre, amely az angol államhatalmat a gyarmati és kereskedelmi érdekek
szolgálatába állította.
Rolf
Rehberg: Aufbruch zur Weltrnacht. Zur aussenpolitischen Dimension der
englischen Revolution in 17. Jahrhundert (A nagyhatalmi státusz kezdetei. A
XVII. századi angol forradalom külpolitikai dimenziói). In: Zeitschrift für
Geschichtswissenschaft, 40. Jahrgang. 1992/11.
Pósán László