Klió 1994/2.
3. évfolyam
ÓKOR
Domenico
Magnino:
Appianosz: A
polgárháborúk
A
római történelem alapvető fontosságú eseményét elbeszélő Appianosz
történeti-írói módszeréről, elveiről, forráshasználatáról és művének szerkezetéről
szél Domenico Magnino tanulmánya. A polgárháborúk öt könyve a Gracchusok
fellépésétől Sextus Pompeius haláláig terjedő eseményeket a részek
nagyaránytalanságával mutatja be, mivel az első. könyvben kb. 63 év eseményeit
beszéli el (Kr. e. 133-tól 70-ig), miközben a többi négy könyv egy kicsivel
kevesebb mint 30 éves időközt ölel fel. A második könyv Catilina tetteitől
Caesar haláláig és temetéséig mondja el az eseményeket, a könyv elején csak
rövid utalás történik a Kr. e. 70 és 63 között történtekre. A második könyv
végén található Caesar és Alexandrosz összehasonlítása is, ami az előző
egységes elbeszéléstől különálló résznek tekinthető. A harmadik könyv a Kr. e.
44 márciusától a 43 októberéig tartó időt, a negyedik könyv pedig a 43 októberétől
42 szeptemberéig tartó eseményeket örökíti meg. Az utóbbi tartalmazza a
triumvirek proscripciókról szóló rendeletét, amit Appianosz teljes egészében
megörökít, bejelentve, hogy azt eredeti latinból fordította görögre, majd egy
ezt követő morális célzatú kitérő, ami a fő elbeszélésbe ékelődik, példák során
keresztül metszetet nyújt számunkra a társadalomról a trium viri proscripciók
pillanatában. A könyv a philippi csata leírásával zárul, és a szerző pozitív
ítéletet fejez ki Brutusról és Cassiussól, a kettőjük érdemeire és eszményeire
vonatkozóan, kiemeli szándékuk tisztaságát, hogy nem a tisztségek vagy a
meggazdagodás iránti vágy hajtotta őket, de bűnükül rója fel, hogy egy
tisztségben lévő, szent és sérthetetlen magistratusra emeltek kezet. Az ötödik könyv
hét év történetét mondja el Philippitől Itália két részre szakadásán, Perugia
ostromán és a misenumi megegyezésen át Sextus Pompeius haláláig, amiről nem
lehet tudni, hogy kinek a parancsára történt. Az utolsó fejezetben Appianosz
bejelenti szándékát, hogy „illír történetet" fog írni.
Az
anyag egyenlőtlen felosztását befolyásolhatta a rendelkezésre álló kortárs
források gazdagsága is, mert sokan írtak Róma történetének ezen döntő
pillanatairól, és nem lehetett nehéz ezeket a szükséges könyveket beszerezni,
ha Gellius a Kr. u. II. század közepén még Fabius Picter-művet is talált egy
könyvkereskedésben, bizonyára sok más mű is fellelhető volt. Appianosz irodalmi
felkészültséget a kultúra egyes képviselőivel való bizalmas viszonyával is
bizonyítani lehet (pl. Frontónak Antoninus Piushoz írott leveleivel).
A
II–V. könyvek elbeszélése lényegileg összefüggő és következetes, a
Caesar-Alexandrosz párhuzam is az események elbeszéléséhez kapcsolódik, és a
proscripciókról szóló edictum utáni példák hosszú sorának az a funkciója, hogy
az itáliai állapotokat mutatja be. Az első könyvben azonban ez az összetartás
nem figyelhető meg ilyen módon.
A
műben gyakoriak a szerző olyan közbeszúrásai, amelyek az elmondottaktól eltérő
hagyományokra utalnak, még ha legtöbbször nem adja is meg a forrás nevét,
amelyből merít, másszor pedig személyes kritikai észrevételeit fogalmazza meg
az elbeszélt eseményekkel és személyekkel kapcsolatban, vagy a politikai-jogi
intézményrendszert és azokat a szokásokat magyarázza, amelyek egy nem római
származású olvasónak nem magától értetődőek.
Appianosz
eltérő források adatairól beszél pl. a Pharsalosznál jelenlévő caesari és
pompeiusi haderőkkel kapcsolatban, bejelenti, hogy a megbízhatóbb adatokat
követi, de idézi azokat az adatokat is, amelyeket nem tart hitelt érdemlőknek.
Ez a hely is bizonyíték arra, hogy a történetíró nem csak egy, hanem több
forrást követ, mivel nem valószínű, hogy szóról-szóra megismétli a forrásokban
lévő első személyű állításokat. A Pharsalosznál elszenvedett veszteségekkel
kapcsolatban is több forrás eltérő adataira utal, név szerint is idézi Asinius
Pollio véleményét, aki szerint a megölt pompeianusok száma hatezer.
Amikor
Octavianus Campaniaban a caesari coloniákban hadsereget toboroz, a katonák
számáról szintén eltérő adatok vannak. Ennél a résznél úgy tűnik, hogy e közlés
Octavianusszal ellenséges forrásból ered, amely csökkenteni akarta Octavianus
befolyását és népszerűségét.
Antonius
és Lepidus kibéküléséről szólva Appianosz megjegyzi, hogy van olyan vélemény,
miszerint Lepidus Antonius lábai elé vette magát, de nem mindenki tartja
elfogadhatónak ezt a verziót, és ő személyesen nem hiszi, hogy megfelelne a
valóságnak, mert Lepidusnak nem volt oka ekkora félelemre. Ez a rész is jól
példázza a történetíró kritikai magatartását.
Csak
kevés esetben határozza meg egyértelműen a használt forrást: a philippi csata
után Brutus katonái betörtek Octavianus táborába, aki azonban nem tartózkodott
ott, mert előző éjjel egy álom felébresztette. Ez a közlés, ahogy Appianosz mondja,
Augustus Autobibliográfiájában található.
Az
esetek egy részében nem lehet kizárni azt, hogy az eltérő vélekedések feltűnnek
már az alapforrásban is, de mindegyikre nem tartható ez az állítás. Vannak más
részek is, amelyekben a szerző reflexióját mondja el, személyes emlékeit,
kritikai észrevételeit, vagy összehasonlítást végez a régi idők és saját kora
között, A kritikai álláspont megnyilvánulásának tekinthető, amikor a
szövetséges háborúról szólva azzal indokolja az elbeszélésbe való beiktatását, hogy
ez a háború Róma belső politikai harcából eredt, és egy másik, sokkal nagyobb
lázadáshoz vezetett. Személyes ítéletét fejezi ki akkor is, amikor azt mondja,
hogy Sulla azért mondott le a diktatúráról, mert megcsömörlött a hatalomtól és
a háborúktól, és visszavonul tan, vidéken akart élni.
Végső
következtetésként az vonható le, hogy Appianosz nem hétköznapi kompilátor, mint
ahogy sokáig annak tartották, és nem csekély forrást vesz figyelembe műve
megírásakor, mert a szerző tárgyához kritikai viszonyulásának sok jele
található a műben. Tehát történész módjára járt el, gondosan informálódott a
periódusról, amelyről írni szándékozott, olvasott, kritizált, kiegészített,
ahogy a pontos információ érdekében a körülmények követelték. Ezzel lehet
magyarázni azt, hogy a mű tendenciája nem egységes, egymás mellett léteznek
benne Antonius- és ezzel ellentétben Octavianus-barát közlések, vagy
szenátuspárti és szenátusellenes megnyilvánulások, illetve monarchia- és
köztársaságpárti részek is.
Domenico
Magnino: Le Guerre Ci vili di Appiano (Appianosz: A polgárháborúk) In: Aufstieg
und Niedergang der Römischen Welt, II. 34. 1993. New York=-Berlín, 523-554.
Óbis Hajnalka