Klió 1995/1.
4. évfolyam
ÚJ ELMÉLETI MEGKÖZELÍTÉSEK
Az európai régiók
kapcsolatai (munkamegosztás és kooperáció a XIV-XIX. században)
1994
szeptemberében Milánóban rendezték meg a ll. Nemzetközi
Gazdaságtörténeti Kongresszust, amelynek minden résztvevője megkapta a
tanácskozás A, valamint D szekciójának anyagát. Az
első kötet három témakör köré csoportosítva adta közre a konferencia
vitaindítójának szánt, általános érdeklődésre számot tartó előadásait, míg az
utóbbi, az újabb gazdaságtörténeti témájú doktori tézisekből nyújtott
válogatást. Jelen írásunkban az első kötetből, az A-1 szekció anyagát foglaljuk
össze.
A szekció az „Az
európai régiók változó kapcsolatrendszere: munkamegosztás és kooperáció a
tizennegyediktől a tizenkilencedik századig” címet viselte, s a tárgyalt
korszak legfontosabb problémáit két előadás mutatta be Maarten Prak, illetve Sidney Pollard tollából. Maarten
Prak, az utrechti egyetem professzora, a kora újkori
Európa gazdasági régióit igyekezett meghatározni. Véleménye szerint elsősorban
a francia Annales-iskola úttörő kutatásainak
köszönhetően ma már teljesen világos, hogy az ancien régime még mindig
alapvetően decentralizált rendszereiben a gazdasági jellegű források
legnagyobbrészt helyi vagy regionális, nem pedig össznemzeti
szinten keletkeztek. Ezért a kor gazdasági és demográfiai fejleményeinek
vizsgálatában általános gyakorlattá vált a gazdaság- és társadalomtörténészek
körében, hogy kutatásaikat regionális keretekben végezzék. Mégis csak nagyon
kevés kísérlet történt arra, hogy elméleti kereteket dolgozzanak ki a kora
újkori Európa gazdasági régióinak elemzésére, s az egyetemi jegyzetekre is
leginkább az a gyakorlat a jellemző, hogy a „nemzetgazdaságot" egyszerűen
az illető állam politikai határai között elhelyezkedő regionális gazdaságok
puszta összegződéseként fogják fel, olyan korszak esetében, amelyben a legtöbb
gazdasági tevékenység nem lépett túl az eléggé korlátozott földrajzi terület
határain. A legfontosabb mutatók között említik az egyes országok összes
exportjának és importjának adatait, amelyek azonban csak nagyon kis mértékben
(kb. 10 %) járultak hozzá a GNP-hez. S ha sok gazdaságtörténész már nem is
fogadja el a nemzetállamot a preindusztriális gazdaságok
kizárólagos elemzési kereteként, a rendelkezésükre álló adatok, illetve
elemzési eszközök továbbra is nagymértékben erre az egységre vonatkoznak. E
helyzetnek viszont az a következménye, hogy nincs a régiónak általánosan
elfogadott meghatározása, sőt még vita sem nagyon folyik arról, hogy az ilyen
definíciónak mit kellene tartalmaznia, s a gyakorlati kutatásban mindig az
adott szükségleteknek megfelelően határozzák meg azt. Prak
ezért egy ilyen, a régiók osztályozására alkalmas - a kutatás jelen stádiumában
szükségszerűen vázlatos - elméleti rendszer felvetését, s ezzel kapcsolatban a
kora újkori Európa térbeli strukturálódását kialakító erők meghatározását
igyekszik elvégezni írásában.
Elsőként
áttekinti a kora újkori Európa térbeli-gazdasági megoszlásáról kialakult
legfontosabb elméleteket. Az egyik nagyhatású megközelítés még a XIX. században
fogalmazódott meg. 1826-ban jelent meg Heinrich
von Thünen „Der isolierte
Staat” (Az izolált állam) című munkája, amelyben az
egyes mezőgazdasági termőterületeknek a városi piactói való távolsága alapján
igyekezett tipikus termelési régiókat meghatározni. Eszerint a városhoz
legközelebb találhatók a kertművelés és a tejgazdálkodás zónái, majd egy
erdőövezetet követően a gabonatermelés, illetve az extenzív állattenyésztés
régiói következnek. Nagyon hasonlít ehhez Wilhelm Abel 1961-ben megfogalmazott
elmélete, amelyben az Északi-tenger erősen urbanizálódott centrum területén egy
gabonatermesztő belső, illetve egy ezen túli,
kelet-európai és skandináviai szarvasmarha-tenyésztő külső övezet látta el
élelemmel. De lényegében Thünen álláspontját fogadta
el Fernand Braudel is a
„Civilisation matérielle, economie etcapitalisme” című
munkája harmadik kötetében, azzal a megszorítással, hogy azt csak az egyes
városok és azok gazdasági háttérterülete vonatkozásában tartotta érvényesnek.
Hasonlóan nagy
hatásúnak bizonyult Walter Christaller 1933-ban megfogalmazott teóriája is, amely
egy-egy régiót egy sajátos városhierarchia kialakulása alapján definiált, amely
hierarchiát az áruk és szolgáltatások helyben megtalálható összessége
határozott meg. Egyes áruk és szolgáltatások iránt ugyanis nagy igény
mutatkozott, és így több helyen is hozzájuk: lehetett férni, míg mások kevésbé
voltak keresettek, s így csak a nagyobb centrumokban lehetett beszerezni őket.
Az adott városhierachiát tehát az áruk és
szolgáltatások piacképessége határozta meg. Bár Christaller
elmélete megtermékenyítően hatott a kora újkori városhierarchiák
tanulmányozására, mégis - Thünen rendszeréhez
hasonlóan ez is elszigetelt, a külvilággal csak csekély kapcsolatban lévő
régiókkal operált - csak részben szolgálhat kiinduló pontul az újabb kutatások
számára.
A harmadik fontos
modellt a centrum-periféria elmélet jelenti, amelynek vitathatatlanul
leghatásosabb megfogalmazója Immanuel Wallerstein volt több kötetes nagy munkájában. Az kora
újkori európai régiók között kialakult munkamegosztás alapján centrumot, félperiferikus és periférikus területeket kü1önített el
egymástól. A centrumot lényegében Németalföld és Anglia jelentette, ahol a
független gazdálkodók tőkés jellegű szarvasmarha-, illetve juhtenyésztésbe
kezdtek, s ez a tevékenység mezőgazdasági munkaerő-felesleget teremtett, amely
megteremtette az iparosodás munkaerőbázisát. Ezzel szemben a kelet-európai periférián
jobbágyi munkaerővel, a nyugati piacokra történő gabonatermelés vált
uralkodóvá. Ezzel egy időben a korábbi centrum, a Mediterráneum
elindult a périfériává válás útján, de ekkor még csak
félperiferikus állapotig jutott el. Wallerstein ugyanakkor nem adott teljes magyarázatot arra, hogya fenti európai munkamegosztás miért pontosan ezt a
térbeli formát öltötte.
E három modelltől
némileg eltérő jellegű Michael Hechter és William
Brustein elmélete, amelyet a tizenkettedik és tizehatodik század közötti korszakra vonatkozóan dolgoztak
ki. Három, térbelileg differenciálódott termelési
módot különböztettek meg a korabeli Nyugat-Európában, melyek
a
következők: a „megte1epedett pásztorkodás zónája”, Skandináviától kezdve
Skócián, Írországon, Anglián, Németalföldön és Bretagne-on
keresztül húzódott, egészen Spanyolországig és Portugáliáig; a „kis szükségleti
cikkek” zónája Észak-Itáliát, Katalóniát és Dél-Németországot, illetve ezen
egységes tömbtől elszigetelten Flandriát és Brabantot
foglalta magában, s ezt a régiót jelentős mértékű kommercializáltság
és társadalmi mobilitás jellemezte; a „feudális zóna” övezetet pedig a Loire és
a Rajna közötti terület jelentette, de voltak ilyen jellegű részletek
Spanyolországban és Angliában is, s itt a mezőgazdasági termelés
középpontjában a majorság állott, amelyet főleg háromnyomásos rendszerben
műveletek, míg a lakosság jórészt falvakban élt.
Ezen modellek
mindegyike hasznosnak bizonyult a kora újkori európai gazdaság egy-egy sajátos
aspektusának a vizsgálatában, ám ugyanakkor az is jellemezte őket, hogy
megfogalmazóik a régiók „kialakításakor” egy-egy kitüntetett tényezőnek
tulajdonítottak döntőszerepet. Továbbra is hiányzik tehát az a törekvés, hogy a
gazdasági régiókat meghatározó tényezők egyidejű, komplex figyelembevételével
kísérletet tegyenek átfogó kora újkori regionális modell kialakítására. Prak ezt az integrációs munkát a mikro-, mezo- illetve makrorégiók
megkülönböztetésével véli megoldhatónak. A mikrorégió
olyan, 125-250 négyzetkilométeres területet jelent, amely közvetlenül
kapcsolódik valamilyen közeli központi helyhez, vagyis nagyjából megfelel egy
korabeli középméretű európai város vonzáskörzetének. A kora újkori Európa
lényegében mikrorégiók halmaza volt, mivel a
gazdasági tevékenység legnagyobbrészt ennek keretei között ment végbe.
Fernand Braudel alapján -
aki szerint a kora újkori Európának szinte egész élete annak beltengerei köré
szerveződött - Prak az Északi-, illetve a
Földközi-tenger övezeteit tekinti makrorégióknak,
amelyeket a vízi közlekedés lehetősége határozott meg, beleértve a két tengert
összekötő rajnai útvonalat is. Közép- Európa, nem rendelkezvén ilyen kedvező
adottságokkal, kirekesztődött e két makrorégióból, de
éppen ezért önálló jellegzetességű harmadik ilyen területként is felfogható. Az
idő előrehaladtával a makrorégiók
egy nagy európai makrorendszerré olvadtak össze.
Nehezebb a két
véglet között elhelyezkedő mezorégiók meghatározása,
amelyeket Prak a makrorégiók
centrum- vagy magterületeiként értelmez. Ebből viszont az is következik, hogy
Európa óriási területei semmilyen mezorégióba sem
tartoztak bele. Urbanizáltságuk mértékét, valamint munkaerőt vonzó képességüket
figyelembe véve, Prak Dél-Angliát, Ile de France-ot, a
Németalföldet, a Rhone-völgyét és Észak-Itáliát sorolja ebbe a csoportba. A mezorégió tehát egy 10-15000 négyzetkilométeres területként
írható le, amely azonban sokkal nagyobb, 100-200000 négyzetkilométeres
övezetből vonzotta magához a munkaerőt.
Még ma sem
teljesen világos azonban, hogy pontosan miért és hogyan zajlottak le azok a
gazdasági koncentrációs folyamatok, amelyek olyan kivételes régiók
kialakulásához vezettek, mint például Észak- és KözépItália.
Az bizonyos, hogy ebben a népességnövekedés kulcsszerepet játszott, s egyes
szerzők újabban túlzottnak tartják a malthusi növekedési ciklusoknak a kora
újkorra való maradéktalan érvényességét. Jan
de Vries szerint például a paraszti társadalmak
kétféle módon reagálhatnak a népesség megnövekedésére. A „paraszti módon”
történő válaszadás esetén a népességnövekedés a gazdaságok felaprózódásához, a
munkaerő-ráfordítás megnövekedése miatt a talaj intenzívebb kizsákmányolásához,
s így csökkenő hozadékhoz vezet. Egy bizonyos ponton azután
a gazdaságok olyan kicsikké válnak, hogy már nem képesek fedezni megművelőik
teljes élelmiszer-szükségletét, s ez a gabonafélék árának emelkedését, míg a
városi áruk és szolgáltatások iránti vidéki igények csökkenését vonja maga
után, s végső soron a városokba irányuló migráció megtorpanásához vezet.
Emiatt, valamint a vidék élelmiszertermelő-képességének korlátai következtében
lelassul a városi fejlődés. Ezzel szemben a „specializációs modell” alapján
reagáló társadalmakban a népességnövekedés arra készteti a mezőgazdasági
termelőket, hogy nem mezőgazdasági jellegű tevékenységeiktől megszabadulva,
élelmiszertermelésre specializálódjanak, mivel a növekvő igények miatt
emelkednek az élelmiszerárak. A hatékony termelők terményfeleslege azután
fedezetül szolgál a városi ipari termékek és szolgáltatások megvásárlására, ami
ösztönzőleg hat a városi fejlődésre, de ezt erősíti az intenzívebbé váló
mezőgazdasági termelésben keletkező munkaerőfelesleg
városokba áramlása is, amely képes megélhetést találni a megélénkülő városi
gazdaságban. Mindez elősegíti a kereskedelmi tőke felhalmozódását.
De Vries - és tegyük hozzá, Wallerstein
- modelljének két fontos tanulsága adódik. Az első, hogy a régiók
kialakulásához vezető differenciálódasi és
integrálódási folyamatok nem egyszerre és egy időben mentek végbe Európa
különböző részein, vagyis az egyes európai régiók nagyon eltérő fejlődési
pályát futottak be. A másik, hogy mindkettőjük szerint e folyamatokban a döntő
változások rövid időszak alatt játszódtak le, vagyis a kora újkori európai
gazdaság térbeli átrendeződése inkább revolúciós, mintsem evolúciós módon ment
végbe. Felmerül a kérdés, hogy milyen jellemzők segítségével ragadhatók meg
ezek a folyamatok. Prak szerint erre a népsűrűség,
illetve az urbanizáció fokának a vizsgálata a legalkalmasabb. Ha ugyanis a mikrorégiókat olyan gazdasági övezetekként fogjuk fel,
amelyeket egy város és annak vonzáskörzete alkot, illetve a „paraszti modellt”
és a „specializációs modellt” úgy értelmezzük, hogy azok érzékletes leírását
adják a gazdaság ezen mikrorégiókon belüli
fejlődésének, akkor a népsűrűség és az urbanizációs fok által megjelenített
népességkoncentráció mértéke segítségünkre lehet abban, hogy megkapuk a kora újkori Európa gazdasági régióinak
legalábbis vázlatos térképét. Ha megvizsgáljuk a különböző európai területek
(Skandinávia, Anglia és Wales, Skócia, Írország, Hollandia, Belgium,
Németország, Franciaország, Itália, Svájc, Spanyolország, Portugália, Ausztria
és Csehország, Lengyelország) népsűrűségi adatait 1500 és 1800 között, akkor
abból legalább három fontos következtetés vonható le. Először is az egyes
területek közötti különbségek meglehetősen állandóaknak mondhatók a tárgyalt
korszakban. Így folyamatosan az európai átlagnál nagyobb adatok jellemzők
Németalföldre, Itáliára, Németországra és Franciaországra, míg az
Ibériai-félsziget országaira, Skóciára, Skandináviára és Lengyelországra végig
annál alacsonyabb mutatók vonatkoznak. Másodszor azt lehet megfigyelni, hogy az
Európán belüli variációk száma megnövekedett ebben az időszakban. 1500-ban az
egyes területek adatai még sokkal közelebb álltak egymáséhoz, mint 1700-ban,
illetve 1800-ban. V égül az is világosan megállapítható, hogy nagy gazdasági
átrendeződés ment végbe a Mediterráneum kárára és az
Északi-tenger övezetének a javára. Az egyik oldalon ugyanis rendkívül gyorsan
növekedett Anglia, Wales és Írország népsűrűsége, míg Itália, Franciaország és
Németország adataiban relatív hanyatlás figyelhető meg.
Mindenképpen fel
kell azonban hívni a figyelmet arra, hogy a magas és alacsony népsűrűségi,
illetve urbanizációs mutatók között gyakran nincs megfelelés. Jó példa erre
Németország, ahol a 10 000 lakosúnál kisebb városok aránya különösen nagy volt,
s ha ezeket nem városokként kategorizáljuk, akkor egészen más eredményre
juthatunk az urbanizáció szintjére vonatkozóan. Az ellentétes előjelű példát Írország
szolgáltatja, ahol a népsűrűség nagyon jelentős növekedése ellenére csak igen
csekély városi fejlődés ment végbe. Prak szerint
éppen ezért két további tényezőt is figyelembe kell venni, nevezetesen az
urbanizáció és a mezőgazdasági termelés színvonalának kapcsolatát, illetve azt,
hogy az európai városrendszer fejlődését dinamikus folyamatként kell felfogni.
De Vries adatai szerint 1500 körül az európai
városrendszer még „több pólusú” volt, s a különálló, magas urbanizációval
jellemezhető centrumok a XVII. század első felében kezdtek összeurópai
városhálózattá fejlődni Amszterdammal, majd Londonnal a hierarchia csúcsán. De
maga után vonta-e mindez az egész európai gazdasági élet integrálódását már
ebben a korai fejlődési fázisban? Prak szerint erre a
kérdésre inkább nemmel lehet felelni, mivel a gazdaság meghatározó ágazata
továbbra is a mezőgazdaság volt, s a gabonapiacok hálózata nem esett egybe a
városrendszerrel. Ugyanakkor továbbra is nagy eltérések mutatkoztak a
gabonafélék terméshozamai vonatkozásában az egyes európai régiók között. 1500
és 1800 között erőteljesen nőttek a terméshozamok a Németalföldön,
Északnyugat-Franciaországban és Angliában, míg Közép- Kelet-Európában,
Itáliában és Dél-Franciaországban lényegében stagnáltak. Mindenesetre 1800-ban
erőteljesebb korrelációt lehetett megfigyelni az urbanizáció és a terméshozamok
között egy-egy régióvonatkozásában, mint azt megelőzően, s ez megerősíteni
látszik azt, hogy a kora újkori Európában a gazdasági növekedés jelentős
mértékben a városok és közvetlen környezetük interakciójának az eredménye volt.
Ezt követően Prak részletesebben is kifejti az általa megfelelőnek vélt
regionális elméleti keret kategóriáit. A mikrorégió
tipikus módon egy várost és közvetlen mezőgazdasági környezetét jelentette, s
ennek bemutatására Rolf Kiessling kutatásai alapján - Kelet-Svábföld
városait használta fel. Kiessling szárnos
2200-6000 lakosú kisváros gazdasági életét vizsgálta meg, s azt találta, hogy
ezek a városok (Nördlingen, Memmingen,
Lauingen, Mindelheim) - nagyságuktól
függően - az alapvető élelmiszerféléket egy 5-20 kilométeres ellátó zónából
szerezték be, s a városi polgárok földbirtok-vásárlásai is legnagyobbrészt ebbe
az övezetbe koncentrálódtak. Mindezek alól csak Mindelheim
jelentett kivételt, ahol a hús tekintetében a lengyel-, illetve magyarországi
szarvasmarha vált meghatározóvá a XVI. század közepétől. Ez azonban az éremnek
csak az egyik oldala. A jelentős kelet-svábföldi textilipar kiépítésével
ugyanis jelentős gazdasági kapcsolatok alakultak ki az egyes mikrorégiók, illetve a mikrorégiók
és a külvilág között. A pamutipar nyersanyagai Velence és Genova kikötőin
keresztül érkeztek erre a területre, legnagyobbrészt nagykereskedők
közvetítésével. A helyi céhek és a kereskedők között verseny indult meg a
vidéki munkaerőért, amely kiváltképp a céhek monopolterilleteinek
a kiterjesztése körül forgott. A céhek egyrészt igyekeztek kirekeszteni a
vidéki takácsokat az üzletből, ám ugyanakkor arra is törekedtek, hogy a vidéki
ipart a saját városuk: vonzáskörébe vonják. A nemzetközi kereskedelem
intenzívebbé válása tehát egyfelől ösztönzőleg hatott a mikrorégiók
gazdaságaira (nőtt a városok lakossága, a mezőgazdasági termelés
specializálódott), ám ugyanakkor elősegítette Augsburg felemelkedését, amelynek
piacától függő helyzetbe kerültek ezek a városok, ami viszont a számukra
rendelkezésre álló „autonóm gazdasági tér” beszűküléséhez vezetett. Prak szerint a piaci integrációnak ez az ellentmondásos
hatása általánosnak volt mondható a kora újkori Európában. Ettől erőteljesen
eltérő regionális fejlődés jellemezte Kasztíliát. Amint D. R. Ringrose kimutatta, Madrid lakossága gyors növekedésnek
indult a XVI-XVII. század fordulóján, azt követően,
hogy a város a spanyol Habsburg birodalom fővárosává vált. Ez azonban mégsem hatott
ösztönzően Kasztília gazdaságára. Ennek egyik oka az volt, hogy Madrid
„politikai kreáció” lévén, e1sősorban olyan luxusiparágak termékei iránt
támasztott igényt, ame1yeknemhatottak élénkítőleg a
környék mezőgazdasági termelésére, minthogy alapanyagaikat a távolsági
kereskedelem útján szerezték be. Mindazonáltal, Madrid növekvő lakosságát
mégiscsak éle1mezni kellett, s ez valóban ösztönzően hatott egy kb. 75
mérföldes övezet mezőgazdasági termelésére. Ezen övezeten túl azonban a
kormányzat beszerző ügynökei minden faluban csak két-három nagygazdával
létesítettek kapcsolatot, s így a falvak lakóinak többsége kívül rekedt ezen a
piaci lehetőségen, s a hagyományos paraszti gazdálkodást folytatta.
Bár a kora újkori
Európában a gazdasági tevékenység zöme a mikrorégió
keretei között zajlott, mégsem lenne bölcs dolog teljesen elhanyagolni a
nemzetközi kereskedelem, s az ez által meghatározott makrorégiók
szerepét sem. Mint már szó volt róla, Prak
egyértelműen ilyennek tekinti a Mediterráneumot,
illetve a Balti- és az Északi-tenger övezetét, míg a dél-német szárazföldi
régió esetében úgy érzi, hogy még további kutatásokra van szükség ahhoz, hogy
egyértelműen egy harmadik makrorégiónak lehessen
tekinteni. A makrorégiók kialakulásban döntő szerepet
játszottak a kedvező vízi közlekedési lehetőségek, s ráadásul a kontinens
peremvidékein elhelyezkedve, az európai szárazföldön nem megtalálható
nyersanyagok tranzitútvonalaivá váltak. A makrorégiók
esetében megint csak szoros összefüggést találunk az urbanizációval, hiszen
Észak-Itália és Németalföld már a középkorban is Európa „urbanizációs pólusait”
alkották. 1500 tájára pedig már erős városiasodást lehetett megfigyelni
Észak-Franciaországban és Dél-Angliában, illetve Dél-Itáliában,
Dél-Franciaországban, Katalóniában és Dél-Spanyolországban is. A viszonylag
gyenge urbanizáció ellenére, a Baltiövezetben is
kialakult egy külön városhierarchia, amelyre az volt a jellemző, hogy egy-egy
időszakban egy-egy város játszott benne domináns szerepet (először Lübeck, majd
Gdansk, illetve Szcecin s végül Szentpétervár).
Prak a makrorégiók
olyan magterületeit nevezi mezorégióknak, amelyek
közvetítő funkciákat láttak el a „belső” (mikroregionális) és a „külső”
(makroregionális) gazdasági szint között. Véleménye szerint
ebben a keretben jóllehet értelmezni Antwerpen, illetve Amszterdam helyzetet
is, mivel a holland mezőgazdaság kommercializálódása
jóval megelőzte a holland kereskedelmi hegemónia kialakulását. Egy sor
természeti és emberi közreműködéssel létrejött tényező következtében a holland
vidék egyre alkalmatlanabbá vált gabonafélék termesztésére, s Hollandia
fokozatosan gabonaimportra szorult a 15. századtól kezdve. A holland
gazdálkodók szarvasmarha-tenyésztésre, majd később kertművelésre és ipari
növények termesztésére specializálódtak a növekvő városi iparágak
nyersanyagokkal való ellátására. Mindez jelentős vidéki
munkaerő-felszabadulással és a városokba áramlásával járt együtt. Ez pedig azt
jelentette, hogy a mai Hollandia területe már 1500 táján - tehát jó száz évvel
azelőtt, hogy az európai gazdaság privilegizált területévé vált volna - Európa
második legurbanizáltabb vidékének számított a mai Belgium után. Ez a
specializáció persze a más régiókkal való gazdasági kapcsolatok megerősödéséhez
vezetett. Ennek legismertebb példája a balti gabona szerepe Hollandia
élelmiszer-ellátásában, de egyes becslések szerint a XVII-XVIII. században a hollandiai munkaerőnek a felét külföldiek adták.
Hollandiának a világgazdasági rendszerben élvezett privilegizált helyzete
azután hatással volt annak közvetlen hollandiai háttérterületére is. A
mezőgazdasági tevékenység tovább specializálódott, s a mezőgazdasági jellegű
holland régiók gazdasága is erőteljesen diverzifikálódott. 1749-re például a
frízföldi lakosságnak már csak 45 százaléka tevékenykedett a mezőgazdaságban,
míg 27 százalékuk az iparban, fennmaradó hányaduk pedig a közlekedésben és más
szolgáltatásokban talált megélhetést, s mint ismeretes, az Egyesült Királyság
kivételével, a többi európai ország mutatói még jó száz évvel később sem érték
el az ebből a szempontból a „legelmaradottabb” holland tartomány mutatóit.
Prak ezen a ponton újból felhívja it figyelmet arra, hogy egy régió bekapcsolódása a
nemzetközi kereskedelembe önmagában még nem kiváltója az adott régió gazdasági
növekedése felgyorsulásának, amint azt a korabeli skandináviai faexport vagy az
orosz bányászat esete is mutatja.
Egy adott
térbeli-gazdasági megoszlás történelmi léptékkel mérve is hosszú ideig való
fennmaradása arra utal,hogy abban nem csupán a
gazdasági, hanem egyéb - politikai, társadalmi és kulturális - tényezők is
fontos szerepet játszottak. Ami a politikai aspektust illeti, Prak arra figyelmeztet, hogy az általa megállapított
mindhárom régiótípus esetében, ahol megtörtént a centrum-periféria viszony
kialakulása, ott mindig megjelentek olyan intézményi és jogi mechanizmusok is,
amelyek az egyik régiónak a másik feletti dominanciáját igyekeztek fenntartani,
nagyon gyakran egyszerűen katonai erő alkalmazásával. Ez történt Kelet-Svábföldön is, ahol a városok jogi és katonai
eszközökkel igyekeztek biztosítani a környék gazdasága feletti befolyásukat.
Természetesen az egyes területek eltérő adóztatása is fontos régióalakító
tényező lehetett, amint azt a francia példa is mutatja, ahol az ancien regime idején sokkal inkább egy-egy tartomány politikai
privilégiumokkal való „ellátottsága”, mintsem valós gazdasági
teljesítőképessége szabta meg adóinak mértékét.
Egyes kutatók (S.
Rokkan, C. Tilly) közvetlen összefüggést látnak az
ún. modern állam megszületése és egy adott terület
urbanizációs színvonala között. Szerintük a modern állam először Európának a
túlnyomóan rurális jellegű övezeteiben jött létre. Az
urbanizált körzetekben az uralkodók könnyebben jutottak olyan hitelekhez,
amelyek elengedhetetlenek voltak a modern állam finanszírozásához, viszont a
hitelező városi kereskedök, ezáltal olyan
alkupozícióba kerültek, hogy a hitelekért cserébe kiterjedt politikai
szabadságjogokat tudtak maguknak biztosítani. A rurális
körzetekben viszont az adózás maradt a legfőbb bevételi forrás, s az adókat
csakis olyan központosított intézményrendszer segítségével lehetett hatékonyan
beszedni, amely függetlenek volt a helyi elit befolyásától.
Nagyon érdekes
eredményekre vezetett annak vizsgálata is, hogy a kulturális központok mennyire
fedték le a gazdaságilag is prosperáló régiókat. Wilfried
Brulez kutatásai azt mutatják, hogy bizonyos
esetekben (pl. Párizs) ezek megfeleltek egymásnak, de általában véve a kettő
közötti korreláció nagyon gyenge, s inkább az állapítható meg, hogy a politikai
hatalom nagyobb hatással volt a kulturális központok kifejlődésére, mint a
gazdaság. Hasonló eredményekre jutott Etienne
Francois is, aki azt találta, hogy a kora újkori Németországban az egyetemek és
nyomdák földrajzi elhelyezkedése nem nagyon esett egybe a gazdasági hatalom
általában nagyobb városokban található központjaival. De nem lehetett nagyon
szoros összefüggést megfigyelni az írni-olvasni tudás és az urbanizáció
színvonala között sem, mert általában igaznak mondható az, hogy a városi
népesség körében ritkább volt az analfabetizmus, mint vidéken, ám például a
Habsburg Németalföldön az írni-olvasni tudás mértéke messze alatta maradt a
Holland Köztársaságénak, holott mindkét területet magasfokú
urbanizáltság jellemezte.
Sokkal szorosabb
kapcsolatot lehetett megfigyelni a technikai újítások és a gazdasági
prosperitás földrajzi értelemben vett központjai között. Ennek megfelelően a
XV. században Észak-Itália, Dél-Németország és Dél-Németalföld voltak a fő
innovációs központok, majd a XVII. században fokozatosan Hollandia és Anglia
vette át ezt a szerepet.
Prak ezután azokat a tényezőket veszi sorra,
amelyek a regionális integráció gátjai voltak a kora újkori Európában. Ilyen
volt mindenekelőtt az európai népesség viszonylag lassú növekedése. 1500 és
1800 között Nyugat- és Közép-Európa népessége mindössze megduplázódott, 60
millióról 122 millióra nőtt. Persze erőteljes regionális eltéréseket lehetett
megfigyelni, de összességében a népesség növekedési üteme egész Európában
mérsékeltnek volt mondható. Mindezzel szoros összefüggésben állott a munka
termelékenységének lassú növekedése Európa legtöbb területén. Az urbanizáció és
a mezőgazdaság termelékenységének kapcsolatát vizsgálva, Franciaország nagyon
fokozatos növekedése tekinthető a „normális” európai fejlődésnek, míg Anglia és
Németalföld ennél gyorsabb üteme inkább kivételként értékelhető. Természetesen
komoly akadályát jelentették a regionális specializációnak a korabeli
kommunikációs és közlekedési viszonyok is. Azért ebben a vonatkozásban is
történtek fontos fejlemények, amint azt a holland mezorégió
sikere is mutatja. Ebben ugyanis fontos szerepet játszott az, hogy a nagy
népsűrűségű háttérterületeket jól hajózható vízi utak kötötték össze a
tengerrel, ami viszont új, hatékonyabb szállítóhajók kifejlődését ösztönözte.
Ennek hatására a hollandiai hatóságok támogatni kezdték a belső
csatornarendszer kiépítését, s azokon a rendszeres hajóközlekedés megindítását.
Mindez hozzájárult az egységes hollandiai urbánus régió kialakulásához. A
korszak legnagyobb részében, s Európa legtöbb területén azonban a kommunikációs
lehetőségek továbbra is eléggé korlátozottak maradtak.
Összességében azt
lehet megállapítani, hogy mindezen gátló tényezők következtében Európa mikrorégiói továbbra is meglehetősen elszigeteltek voltak
egymástól, s ezeken- az izolált egységeken belül legnagyobbrészt továbbra is az
önellátás határozta meg a gazdasági és térbeli struktúrákat.
Bizonyos erők
azonban már ezen alap tendencia ellenében hatottak. A luxus termékek
tekintetében már igen erős piaci integrációt lehetett megfigyelni. Ezek a
termékek - akár importból származtak, akár Európában állították elő azokat -
eljutottak a kontinens minden zugába, s ezen a piacon csak a legjobb minőséggel
lehetett igazán versenyképesnek maradni, amihez viszont nagy pénzbeli és munkaerőbeli befektetésekre volt szükség. Ezen túlmenően, a
régiók közötti kooperációt elősegítette bizonyos alapvető természeti
„készletek” (fa, vasérc, nemesfémek, gabona) erőteljes földrajzi koncentrációja
is. Mindez elősegítette egymástól messze fekvő gazdasági régiók rendszerré
integrálódását a távolsági kereskedelem közvetítésével. A régiók közötti
együttműködés kialakulásához hozzájárult az urbanizáció fejlődése is. A
népesség általában véve lassú növekedése ellenére erőteljesen előrehaladt az
európai lakosság koncentrálódásának folyamata, hiszen 1500 táján a földrész
lakosságának még csak mintegy 5,6 százaléka élt városokban, míg
1800-ban már 10
százaléka. Ez a növekedés legnagyobbrészt az olyan nagy központok
gyarapodásának volt az eredménye, amelyek erőteljesen elősegítették a mikrorégiók gazdasági integrációját. Végül Prak a regionális integrációt ösztönző tényezőnek tekinti
azt is, hogy a közfelfogással ellentétben a tőke és a munkaerő sokkal mobilabb
annál, mint azt korábban gondolták. Ez a jelenség főleg az általa mezorégióknak nevezett övezetekre korlátozódott, így
alakítván ki a kora újkori Európa tipikus regionális gazdasági rendszerét,
amelyet a viszonylag korlátozott mikrorégiók,
valamint a mezorégiók által dominált, kiterjedt makrorégiók duális struktúrája határozott meg.
Debates and Controversies in Economic History
(Viták és polémiák a gazdaságtörténetben) A-Sessions,
Proceedings Eleventh
International Economic History
Congress Milan, September
1994, General Editor: Paola Subacchi,
Universitá Bocconi, Milano
1994., 19-49. p.
Lévay
Csaba