Klió 1995/1.
4. évfolyam
ÚJ ELMÉLETI MEGKÖZELÍTÉSEK
Paul H. Stahl
Háztartás és faluközösség
A kis népek
történetírásának nagy problémája az, hogy miként tudják eredményeiket átadni a nemzetközi
tudományosságnak olyan vonzó formában, ami biztosítja a kedvező fogadtatást.
Sok oka van annak, hogy a román történetírás miért volt szerencsésebb
helyzetben, mint a magyar, és annak is, hogy a román történelem iránt miért
erősödött fel a nemzetközi érdeklődés. A románok ennek megfelelően tudtak
integrálódni a nagyvilág szellemi műhelyeiben. Paul H. Stahl professzor az 1960-as évek
derekán telepedett meg Párizsban. Az óhazában, Romániában a népi építkezés
szakértőjeként vált ismertté, új hazájában, Franciaországban délkelet-európai
összehasonlító vizsgálódásokra szakosodott. Tudjuk, ennek is szép hagyományai
vannak Romániában. 1914-ben szervezte meg Nicolae Iorga
a délkeleteurópai tudományos intézetet és egy sor
munkában tudta felülmúlhatatlan megelevenítő erővel felvillantani azt, hogy az
egyéni magatartásformáktól a társadalmi struktúráig mi minden közös a régió
életében. (Mindezt főleg akkor, ha nem a román hegemónia és elsőbbség
bizonygatásának szándéka vezérelte, hanem az integráció és egymás megértésének
előmozdítása, és az általa is sokat kárhoztatott nevetséges és kicsinyes
balkáni „szokások” leküzdésének vágya.) A délkelet-európai kutatások komoly
akadálya azonban az írott források szűkössége (hogy ne szóljunk a meglévők
megközelíthetetlenségéről). De a források hiányáért kárpótolt a jelen, az,
ahogy önmagát kínálta a szociológiának és a néprajztudománynak. A két
világháború között olyan történeti szociológiai kutatások indultak Romániában,
amelyeknek, ha lett volna folytatása, akkor ma sok mindent másként láthatnánk
és tudhatnánk. De hát nem egyszerűen a tudomány
napszámosain múlik a tudomány sorsa...
Paul H. Stahl - némi pátosszal mondva - küldetést teljesít. Átadja,
amit egyedül ő tudhat, a kor igényeinek megfelelően. E munkája kézikönyv,
ismereteket rendszerező: azt, hogy mit tudunk a társadalmi élet egymásra épülő
alapegységeiről: a családról, illetve a háztartásról, a faluról és azt felölelő
táji szervezetekről, a faluszövetségekről. Vizsgálja ezt a románok, délszlávok,
albánok és görögök körében; először külön-külön, majd összehasonlítva.
Leltározó munkájában nem a nemzeti sajátosság kultusz misztikája vezeti. Erről
még rossz szava sincs. Az ősi jelenségek számára forrásértékűek. „A különböző
eredetű csoportok között - írja Stahl számos a
hasonlóság, akár a különbség. Néha ezek a különbségek egészen egyszerűek, úgy
hiszem, a fejődés különböző fokának eredményeként, mint ahogy erről van szó
azokban a régiókban, ahol törzsi szerveződés jellemző, és valójában korábbi
tartós életformákat őriznek”.
Stahl elemzéseiben Erdély is jelentős helyet
foglal el. Nem bún, nem is erény, de mindenképpen sajnálatos: Stahl csak a román Erdélyt mutatja be. Mint jelzi, az
eltérő nemzetiségű uralkodó rétegek és a románok viszonyát nem taglalja, bár
ígéri, hogy a többi európai néphez fűződő kapcsolatokat más alkalommal elemzi.
És valóban, enélkül a román élet sok lényeges
mozzanata nehezen értelmezhető. Fogaras vidéke (ahogy a románok nevezik: Tara Oltului = Olt országa, vagy a szászok nyelvén: Altland) faluszövetségként kerül bemutatásra. A falvak itt
önálló mikrovilágot, sajátos ökológiai egységet alkotnak, hiszen határaik az
Olt földművelésre alkalmas völgyétől párhuzamosan futnak fel a Fogarasi-havasok
gerincéig erdőkkel és legelőkkel. Ilyen komplex szerveződés - hangsúlyozza Stahl - falufölötti tekintélyt és hatalmat: faluszövetséget
feltételez. Azzal adós a történetírás, hogy nemzeti martirológiától
mentesen, részletekbe menően mutassa be azt, hogy a
fogarasi román társadalom miként integrálódott az országosba, a helyi autonómia
a magyarországi és erdélyi, egyszóval: a kelet-közép-európai municipális alkotmányos rendi rendszerbe. Viszont a magyar
történetírás számára is tanulságosak a korai társadalmasodási
folyamatok román elemzései, azok módszertana.
A kutatások
jelenlegi állása mellett még nem jött el az ideje annak, hogy
a délkelet-európai fejlődés eltérő
sajátosságainak okaira megnyugtató választ kaphassunk. Például arra, hogy miért
a kiscsalád jellemzi a románokat, szemben a szerb nagycsaláddal, miért térnek
el az örökösödési szokások. Stahl egyelőre leltárt
készít. Könyvének legizgalmasabb - egyéni megfigyeléseket is szép számban
felsorakoztató – része a néphiedelmek szerepéről szól: természet, társadalom és
mágia összefonódásáról. A mágikus szertartások át és átszőtték a falu életét,
hiszen „minden társadalomnak saját, belső kohéziója megszilárdítása érdekében
szüksége van szellemi kötelékekre, amelyek összekapcsolják a vérrokonsághoz
tartozókat”. Ez a vérrokonság egyszerre szellemi és anyagi természetű. A múlt
embere számára a vér lélek, maga az élet. Az ortodox egyház szemében a vér
Istentől származik és a halál után oda is tér vissza. A falu olyan
embercsoport, amelynek tagjait azonos élethelyzet köti össze, a termelés közös
rendje. Ez mondható el a háztartásról is. Ez utóbbit védi az ikon, a falut a
templom.
A falu határának
társadalmi és mágikus jelentése van. Aki csalt a határkijelölésnél, azt evilági
és túlvilágra szóló büntetéssel sújtották. A falu határába helyezték el a
pestist elijesztő babát. Ha körmenetet rendeztek a természeti csapások
elhárítására, nem lépték át a faluhatárt. Viszont, ha valakiről azt
feltételezték, hogy holta után vámpírrá változott, tetemét átdobták a határon.
(Egyébként a sírkereszt is azt a célt szolgálta, hogy megakadályozza a vámpírrá
változást.) A falu határában felállított kereszt amely a katolicizmus
hatására vall, mert az ortodoxok ilyet eredetileg nem állítottak - a falut
védte.
Az otthont
szintén mágiával próbálták oltalmazni. A rossz szellemek ott közlekednek, ahol
az emberek. Ezért tesznek seprűt az ajtóba. De a fából faragott kapu díszítése
is mágikus védő szerepet játszik. Az, amit tehát mi esztétikusnak látunk, az a
falu világában hasznos. (Más kérdés az utánzatok ízléstelensége. És megint más,
bár az érem másik oldala: a kereszt- és templomrombolás a mágia laicizált változata, látszólagos racionalitása ellenére, és
nem egyszerűen a szimbolikus terror eszköze.)
Nincs terünk Stahl eredményeinek felsorakoztatására. Mégis szeretnénk
azt jelezni, ami - úgy látszik - teljességgel hiányzik belőle: a politikaiideológiai fogantatású indulat. Vagy netán mégis
jelen van? - bár egyetlen mondatot sem olvashatunk, amelynek politikai vonzata
lenne. A tudomány öncélúsága jellemzi munkáját, a megismerés vágya, az az emberi kíváncsiság, amiről azok írtak - Hajnal István
vagy Francois Furet (a francia forradalom értelmezése
kapcsán) -, akik mindenkinél jobban tudták, hogy milyen komoly ideológiai és
politikai fegyver lehet a tudomány a hatalmi törekvések legitimálásának
eszközeként. Stahl munkája a Délkelet-Európa-kutatás
tisztán tudományos perspektíváját képviseli. Az erdélyi valóság - kezeljük DélkeletEurópa vagy DélKelet-Közép-Európa
részeként - feltárása csak így köthet bennünket, magyarokat és románokat össze.
Paul
H. Stahl: Household, Village and Village Confederation in Southern Europa (Háztartás, falu és faluszövetség
Délkelet-Európában) East European Monographs,
No. CC. New York, 1986. 247. p.
Miskolczy Ambrus