Klió 1995/1.
4. évfolyam
ÚJ ELMÉLETI MEGKÖZELÍTÉSEK
Jugoszlávia: történelmi
szükségszerűség, avagy történelmi tévedés?
A szlovén
történészek 1993 elején szimpóziumon vitatták meg,
hogy miképpen értékeli a szakma a mintegy 70 éven át létező dél szláv
államalakulatot. Az alapkérdés természetesen az volt, hogy a szlovénok
nyertek-e, és ha igen mit, azzal, hogy részét képezték az 1918-ban létrehozott
délszláv államnak; illetve, hogy összességében vajon veszteségnek tekinthető-e
a szlovénok szempontjából ez az időszak. Tekintettel arra, hogy a szlovénok
önállósodási törekvése nagymértékben volt kiváltója Jugoszlávia szétesésének,
nem érdektelenek ezek a vélemények.
A
leghatározottabb elutasító álláspontot Vasilij Melik, a XIX. századi szlovén történelem kutatója
képviselte. Melik, aki elutasítja a „történelmi
szükségszerűség” fogalom alkalmazását, azokat az eseményeket és korabeli
véleményeket hangsúlyozza, amelyek szerint nem kellett volna Jugoszlávia
létrehozására törekedni. Az erőszakos német asszimilációtól való félelmükben a
szlovénok a többi szlávval - elsősorban a délszlávokkal - történő összefogásban
bíztak. Melik szerint ez érthető volt, az azonban már
kevésbé, hogy az összefogás érdekében egyes szlovén értelmiségiek és
politikusok elfogadták az egységes jugoszláv nemzetről szóló elméletet, és
hajlandók lettek volna lemondani a szlovén nyelvi és nemzeti önállóságról. Melik helyteleníti, hogy nem hallgattak azokra, akik 1918
novemberében óvtak a Szerbiával való egyesüléstől. Nem hallgattak a szocialista
Štebire, aki szerint a szlovénok, szerbek és horvátok
között rövid ideig tartó együttélés után élesebb összeütközések lesznek, mint
amilyenek addig voltak a szlovénok és a németek között, s aki azt tanácsolta,
hogy a határ a Drina, a Száva és a Duna mentén húzódjon. Nem hallgattak a
katolikus Šušterčičre sem, aki szerint „a
szerb sohasem lesz jugoszláv, mindig csak szerb,
nagyszerb. Jugoszláv csak akkor lesz, ha ő lesz az úr...
a horvátok és a szlovénok fölött”.
Melik szerint az első világháború végén a szlovén
politikusok nem voltak kellőképpen informálva az eseményekről, s képtelenek
voltak tájékozódni. Szerinte ennek tudható be, hogy a szlovén Anton Korošec - a (monarchiabéli) szlovénok, horvátok és szerbek
Nemzeti Tanácsának elnöke, a két világháború közötti időszak vezető szlovén
politikusa – 1918. október végén elutasította a berni francia konzul ama
véleményét, hogy nem bölcs dolog Ausztria feldarabolása. Korošec
szerint a háborúban vesztes oldalon álló Ausztria akkor sem maradhatna fenn, ha
más politikát követne, a szlovénoknak viszont nagy kárt okozna, ha a dél szláv
orientáció helyett mást választanának.
Melik maga is úgy véli, hogy 1918-ban a
monarchiabéli délszlávokat Szerbia és Crna Gora nélkül - magában foglaló
Jugoszlávia a szlovénok nagy része számára kívánatos ideál volt, ezért ő az
1918. október 29-én ilyen alapon kikiáltott Szerb-Horvát-Szlovén
Állam létrehozását helyesnek tartja. Az 1918. december l-jén létrehozott
(egységes és centralista) délszláv királyság azonban - amelynek kialakításánál
nem vették figyelembe a szlovénok és a horvátok kívánságát -, szerinte
történelmi tévedés volt abban az értelemben, hogy a szlovénok nem ilyen
államalakulatot szerettek volna maguknak, s az új állam nagy csalódást okozott
számukra. Ezért a királyi Jugoszlávia létrehozását hibának, az akkori szlovén
politikusok bűnének tartja.
Más szempontokat
emel ki Janko Pleterski és Bogo Grafenauer. Pleterski egyrészt azt hangsúlyozza, hogy a Monarchiát nem
lehetett megmenteni, másrészt azt, hogy Jugoszláviát létre lehetett volna hozni
a szlovénok nélkül is, tehát nem a szerbek kényszerítették be a szlovénokat Jugoszláviba,
hanem - az adott történelmi kényszerek közepette - a szlovénok maguk döntöttek
a belépés mellett. Pleterski kiemeli, hogy az akkori
európai történelmi körülmények (a győztesek önkényes döntései és a vesztesek
revizionista törekvései) éppúgy nem tették lehetővé az önálló szlovén állam
létrehozását, mint a második világháború után az ellentétes blokkok
kialakulása.
Pleterski arra is felhívja a figyelmet, hogy a XVIII.
század vége óta eltelt mintegy kétszáz évben a szlovénok nem törekedtek önálló
állam kialakítására, hanem mindig valamely nagyobb államalakulaton belül
akarták kivívni egyenjogúságukat és az önrendelkezés lehetőséget. Sem 1918-ban,
sem a második világháború idején nem dolgoztak ki olyan programot, amely önálló
szlovén állam létrehozására irányult volna. Ugyanakkor Szlovénia a második
Jugoszlávia részeként, konstitutív államjogi szubjektumként, sikerrel követelte
vissza az olaszok által elfoglalt területek egy részét, és bizonyos értelemben
részt vett a nemzetközi politikai életben. Az önálló állam létrehozására csak
1989 után, az ideológiai szembenállás megszűnése, a keleti szisztéma bukása
után kerülhetett sor.
Grafenauer szerint Ausztriát azért kellett a
szlovénoknak elhagyniuk, mert a németesítés a szlovén nép létét veszélyeztette.
Karintiában például 1890 és 1910 között mintegy 20 ezer szlovén „tűnt el”. Bár
az 1918-tól fennálló délszláv állam számos problémát jelentett, Grafenauer elutasítja azt a tézist, hogy az csupa rosszat
hozott volna a szlovénok számára. Demográfiai szempontból a szlovénok számára
egyértelműen pozitív hatása volt, s ezen a déli köztársaságokból a 70-es 80-as
években betelepülők száma sem változtatott lényegesen. Az olasz és osztrák
fennhatóság alá került területeken viszont jelentősen csökkent a szlovénok
száma az elmúlt 70 év alatt. Azt is hangsúlyozza, hogy a jugoszláv államban a
szlovén kultúra sokkal kedvezőbben fejlődhetett, mint azelőtt. Összegezve úgy
véli, hogy Jugoszlávia ezen időszak alatt a szlovén túlélés biztosítéka volt,
hogy az 1918-as döntés az 1941-es (a megszállókkal szembeni) ellenállás
előfeltétele volt, s ez utóbbi nélkül nem lett volna lehetséges az önálló
Szlovénia kikiáltása 1991-ben.
Božo Repe idézi Pašic 1918
októberében a Morning Postnak adott nyilatkozatát,
amely szerint a föderációs megoldás nem jöhet szóba, mivel lakosságcsere nélkül
a szerbek, horvátok és szlovénok közötti határokat nem lehet meghúzni, ezért a
jövőbeni állam problémáját csak a széles alapokon működő helyi önkormányzattal
lehet majd megoldani. Hasonló megoldással - azaz a helyi önigazgatással és a
decentralizációval - kísérleteztek a centralizált szocialista, névleg föderatív
Jugoszláviában is az ötvenes évekről kezdve, majd a hatvanas években
kiépítették a (valódi) föderációt, amelynek a hetvenes években megvalósult
formáját egyesek valójában már konföderációnak tartották. Végül a szocialista
Jugoszlávia alkotmányos berendezkedését jelentős mértékben meghatározó Edvard Kardeljnek Dobrica Čosič által idézett
gondolatára hivatkozik. Eszerint, Kardelj - ha hinni
lehet Dobrica Čosič visszaemlékezésének
- (már az 1950-es évek közepén) úgy vélte, hogy Jugoszlávia valójában csak „átmeneti
fázist” jelent (a teljesen független államok felé). Sőt 1965-ben szűk vezetői
körben úgy vélekedett, hogy a délszláv népek nem magáért Jugoszlávia kedvéért,
hanem a szocializmus megvalósítása érdekében egyesültek Jugoszláviában.
Dušan Nečak a már elmondottakon kívül főleg azt emelte
ki, hogy miért kellett ennek az átmeneti államalakulatnak végül is szétesnie. Nečak szerint Jugoszláviának három
konstrukciós hibája volt. Az első, hogy az uralkodó ideológia a nemzeti
szempont rovására túlhangsúlyozta az osztályszempontot. A másik az alkotmányos
rendszer működtetésében rejlett. A nyolcvanas években
Szlovéniában mind a pártpolitikusok, mind az ellenzék képviselői Jugoszlávia
modernizálását, demokratizálását, konföderalizálását
szerették volna elérni, de a többi köztársaságból nem érkezett kedvező válasz.
Épp ellenkezőleg, a modernizációs szlovén törekvésekkel egy időben
Szerbiában a XIX. századi nemzetfelfogás (valamennyi szerb egy államban) vált
uralkodóvá. A harmadik hiba alapja az a (Markovič
jugoszláv kormányfőnek tulajdonított) mondás volt, hogy a jugoszláv konvojnak
azzal a sebességgel kell haladnia, amilyenre a konvoj leglassúbb egysége képes.
Ez az addigiaknál gyorsabban haladni kívánó Szlovénia számára teljesen
elfogadhatatlan elképzelés volt.
Nečak szerint az elmondottakból az következik,
hogy Jugoszlávia a szlovén nemzet számára is történelmi szükségletvolt, olyan kikerülhetetlen
történelmi átmenet, amelyben a szlovén nemzet eljutott a nemzeti érettség azon
fokára, amelyről létrehozhatta saját szuverén államát.
Časopis za zgodovino
in narodopisje, 1994. 1.
szám 40-75. p.
SzilágyiImre